Onpa kiva että tulitte molemmat!!

• Viestiketjun aloittaja "Alli"
  • Ensimmäinen viesti
"Kiva että tulitte molemmat" ei todellakaan ole sama asia kuin "kiva että isä tuli". Jos haluaa itse sen välttämättä tulkita sillä tavalla niin ihan vapaasti. Joku saattaa näin myös tarkoittaa, mutta se on silloin epätarkasti ilmaistu. Uskon, että useinmiten noin sanotaan ihan vain kohteliaana huomionosoituksena sille, että joidenkin perheessä molemmat vanhemmat ovat nähneet vaivaa saapua paikalle.

Jossakin saattavat myös sanoa, että "kiva että on isejäkin paikalla", minkä voisi ehkä tulkita jotenkin naisia alentavaksi, mutta todellisuudessa sekin nyt vaan on sellainen kannustus miehille, että ovat tervetulleita ja toivottavasti osallistuvat, eivätkä ala nurkassa hiljaa istuvaksi vähemmistöksi sillä välin kun akat papattaa.

Se on sitä positiivista vahvistusta. Varmasti on myös taukkeja, joiden mielestä toinen sukupuoli on parempi ja varmasti jossai on myös täti joka yrittää sitä isää sitten siinä iskeä. Mutta en oikeasti jaksaisi lukea noin paljon toisten tervehdyksiin. Ärsyttää se toki saa, mutta tuskin on tarkoitettu kenenkään alentamiseksi.

TIETENKIN
No siksi on ilahduttu että molemmat vanhemmat paikalla kun koulun henkilökunta tietenkin olettaa, että toinen vanhemmista jää hoitamaan kotiin jääviä lapsia!!! Ei kaikilla välttämättä ole lastenhoitoapua saatavilla kun molemmat vanhemmat ovat menossa!!!

"vieras"
[QUOTE="Alli";28981261]
Tämä näkyy myös siinä, että opettajat soittelevat helpommin äidille kuin isälle kouluasioista. Monesti varsinkin poikien asioissa olisi hyvä jutella isänkin kanssa.
[/QUOTE]

On vanhanaikaista ajatella poikien asioiden kuuluvan isälle, ja tyttöjen äidille.

Näin tarkkaan sanomisia voi puida. ;)

"vieras"
Onneksi ei ole moisia ongelmia, eikä tule olemaan. Minä menen aina yksin lasten päiväkodin tapaamisiin ja yksin vien lapset neuvolaan jne. Onneksi päiväkodissa tietävät asian, eikä siellä edes ihmetellä, miksi isää ei koskaan näy.Toisaalta, enhän ole edes isän puhelinnumeroa antanut päiväkodin tietoihin, kun eivät ne sillä mitään siellä tee.

Noh, oltiin juuri pojan isän kanssa eskarin vanhempainillassa. Siellä oli yli 10 äitiä ja vain 3 isää.Tämä nyt vaan on tosiasia, että usein äidit hoitavat nämä jutut ja se on jokaisen perheen oma valinta.

Meilläkin on tehty niin, että minä hoidan lapset ja mies rakentaa talon. Miksi? Enpä tiedä...

"vieras"
Mun mielestä tuo on ihan ok lausahdus enkä ymmärrä, miten siitä voi ottaa itseensä. Minustakin on hienoa, jos molemmat vanhemmat voivat osallistua. Mutta on ymmärrettävää, että voi olla liian työlästä järjestellä asiat niin, että molemmat pääsevät paikalle. Mistään huipputärkeästä asiasta kun ei kuitenkaan ole kyse.

"kaffe"
"Kiva että tulitte molemmat" ei todellakaan ole sama asia kuin "kiva että isä tuli". Jos haluaa itse sen välttämättä tulkita sillä tavalla niin ihan vapaasti. Joku saattaa näin myös tarkoittaa, mutta se on silloin epätarkasti ilmaistu. Uskon, että useinmiten noin sanotaan ihan vain kohteliaana huomionosoituksena sille, että joidenkin perheessä molemmat vanhemmat ovat nähneet vaivaa saapua paikalle.
ah, tätä olin tulossa sanomaan itsekin, mutta tässähän se onkin.

mutta enpä enää sitten väännä juttua tuostakaan (kivasta molempien vanhempien panoksesta) vaan kerron vaan samointein lyhyin lausein pelkät havainnoimani faktat janipetterin keskittymiskyvystä ja matikantuloksista ja kiitos näkemiin.

ehkä luen ne valmiilta lapulta, niin ehdin paremmin pohtia sanamuodot jotten mistään joudu väärinymmärretyksi ja sitäkautta epäsuosioon.

mitä.. avoin? vuorovaikutteinen? phah :D Liikaa riskejä noissa, niin helposti menee pieleen jo aloituslauseessa.

"vieras"
Tästäkin huomaa, miten paljon on epävarmuutta omassa vanhemmuudessa. Miksi kaikki otetaan niin raskaasti? Kyse on pitkälti huomoivasta smalltalkista. Opettaja on kohtelias kiitellessään paikalle tulosta. Siihen kohtelias vanhempi vastaa, että kiitos että olet itse järjestänyt tämän ajan (VARSINKIN jos opettaja on erityisesti nähnyt vaivaa sovitellakseen vanhempien toiveet tapaamisajasta). Sen jälkeen käydään asiaan.

Meillä harvemmin on molemmat osallistuneet, on kyse sitten vanhempainillasta tai vanhempainvartista. Vanhempainilloissa yksinkertaisesti siksi, että on lapsia useammalla luokala niin jakaannutaan. Vanhempainvartteihin on joskus otettu pienimmät lapset mukaan, mutta lasten jaksamisen mukaan. Jos on oikein väsynyt pikkuinen, niin toinen jää hänen kanssaan kotiin. Jos joku vetää tästä johtopäätöksen, että meillä ei molemmat ole kiinnostuneita lapsen asioista, niin se on hänen päänsärkynsä. Asia oikaistaan jos se puheeksi tulee.

Onko teillä muuten useammin kuin kerran vuodessa vanhempainvartteja? Meillä yhdellä lapsella oli sekä keväisin että syksyisin. Taitaa riippua opettajasta?

"kolmen äiti"
No kuopuksen neuvolakortissa lukee:Isän kanssa vastaanotolla. Kertaakaan ei ole mainittu erikseen huoltajan sukupuolta, kun itse olen vienyt neuvolaan. Hiukan huvitti, mutten tuollaisesta tuohtua jaksa.
Muakin huvitti kun mies oli kuopuksen kanssa neuvolassa jossain 1kk kohdalla ja oli terkka jäänyt seisoskelemaan siihen ovelle ja kysynyt että missäs se lapsen äiti on? mies oli vastannut totuudenmukaisesti että kotona kuorimassa perunoita. :D Kotona kanssani siis 3v ja 1,5v siinä kohtaa, oli kaikista helpointa että mies kipasi neuvolareissun vauvan kanssa iltapäivällä.

Isät mukaan neuvolaan joo, mutta ei nyt yksin kuitenkaan. :D

mä ihmettelen tätä perusolettamusta että jos isä ei ole mukana niin isä ei osallistu.

Tätä hoettiin esim. A-talkin keskustelussa missä puhuttiin tästä kht:n ja päiväkotilain muuttumisesta.. " saadaan isät osallistumaan" otetaan isät mukaan kasvatukseen...

Sekö on yhtäkuin jos isä ei ole mukana vanhempainillassa et isä ei osallistu?
Tai jos isä ei jää hoitovapaalle niin isä ei ole osallinen lapsen kasvatuksessa?

Aikamoisia olettamuksia. Meillä osallistuu kyllä tasapuolisesti kasvatukseen mutta käytännön syistä minä olen hoitanut koulun vanhempainvartit ja mies esim. joulujuhlat. Itse olen ollut vuorotöissä ja joskus menny ne päällekkäin.

meillä toimii myös näissä asioissa keskinäinen kommunikaatio ja yleensä se mies joka esim. ekana kysyy läksyt ja ne tarkistaa ja niissä auttaa.

"nuuh"
Mä ihmettelen kanssa tuota samaa että jos ei isä nyt kampaa poikansa tukkaa joka koulukuvauksessa niin eihän se osallistu! Eikä kasvata! Meillä on aina käynyt vanhaempainvartit koulussa minä koska ne ovat aina aamuaikoja klo 8-10 ja mies mennyt töihin klo 6.00. Itse voin vaihdella aamu ja iltavuoroja aikojen saapuessa mutta mies ei.
Päiväkodissa/eskarissa pääsi mieskin osallistumaan kun oli myös iltapäiväaikoja.
Muutenkin on näissä koulun kinkerit sun muut kioskimyyjäisasioissa sellainen luulo että KAIKKI tekevät vain 9-17 vuoroja ja viikonloput ovat laatuaikaa koko perheen kesken että kyllähän tiistai-iltana voi vääntää tiikerinkakun ja sunnuntaina vähän torttuja.

Yhteistyössä