Onpa kiva että tulitte molemmat!!

• Viestiketjun aloittaja "Alli"
  • Ensimmäinen viesti
"Alli"
Olimme vanhempainvartissa keskustelemassa lapsemme kouluasioista. Menimme molemmat mieheni kanssa, niinkuin olemme aina tehneet. Taas sama kommentti: "Onpa kiva että tulitte molemmat". Olen kuullut tämän myös muodossa: "Onpa kiva että isäkin on mukana". Just. Mitä niin ihmeellistä siinä on? Eikö isä voi olla kiinnostunut lapsensa asioista?

No meillä on sanottu että toki molemmat voivat tulla /kiva jos pääsette, ja tällä on tarkoitettu minua, mies yleensä hoitaa ala-astelaisen ja eskarin vanhempainvartit yms.

Eli ihan normaali tervehdyshän tuo on, eikä mitään hämmästelyä?

ööh
No, siis. Se, että molemmat on paikalla, tarkoittaa ainakin meillä aikamoista järjestelyä. Lastenhoitajaa ja töiden sumplimista... Joten varmaan toisinaan tullaan hoitamaan vanhempainvartit vain toisen vanhemman voimin... Ihan kiva olisi, jos opettaja noin huomioisi sen, että olemme järjestäneet molemmat työpäivästä aikaa keskustelulle.

• Tykkää
Reactions: Porho
"Alli"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28981157:
No meillä on sanottu että toki molemmat voivat tulla /kiva jos pääsette, ja tällä on tarkoitettu minua, mies yleensä hoitaa ala-astelaisen ja eskarin vanhempainvartit yms.

Eli ihan normaali tervehdyshän tuo on, eikä mitään hämmästelyä?
Tasapuolisuuden nimissä olisi hyvä kiitellä myös sitä, että äitikin on tullut paikalle ;)

"vieras"
Kyyyyllä tuosta loukkaantua kannattaa. Ehkä jopa rehtorille tai opetusvirastoon vielä valittaa.

Herrajumala sentään... kyse on siitä että isät eivät niin usein tule. Joten se on kiva että MYÖS ISÄ tuli paikalle. Ihan sama miten teillä tai teidän suvussa. Mutta yleensä niin ei ole, joten sanamuoto on perusteltu. Keskustellaan nyt vittu vaikka siitä miksi palomies on palomies, eikä palohenkilö. Hitto teidän joidenkin ongelmia. Pitäisköhän sun keksiä harrastus, kun nyt tuo elämäsi vaikuttaa aika ontolta.

Aika usein taitaa vanhempainvarteissa olla vain toinen vanhemmista paikalla, joten mun mielestäni on ihan kohteliasta opettajalta huomioida että molemmat on paikalla. Eihän tuossa hämmästelty sitä että isä on mukana vaan osoitettiin iloa siitä että molemmat on

• Tykkää
Reactions: nedra ja Millenia
kfkfkf
Meille sanottu ihan samalla tavalla. Exäni tuli siis mukaan (lapsen isä). Meille se on normi et molemmat menee, tietenkin.

Ehkä se on sitten harvinaista että molemmat vanhemmat on mukana, tällaisen kuvan mä sain

"Alli"
Alkuperäinen kirjoittaja no niinpä;28981174:
Kaikkea sitä ihmiset jaksavatkin hämmästellä. Täytyy näköjään opettajana tehdä joku käsikirjoitus vanhempien tapaamista varten ja tarkistuttaa se ensin täällä, että tulee pahimmat mokat karsittua pois.
Huoh....
Pitää kai vääntää rautalangasta. Kasvattaminen on ainakin meidän perheessä tasapuolisesti molempien hommaa. Kouluasioista kannamme molemmat vastuuta. Opettajien olisi myös hyvä muistaa, että monissa perheissä molemmille vanhemmille voi puhua asioista. Miksi kiitellä erikseen isän osallistumista, koska se on isänkin oikeus. En haluaisi enää törmätä koululaitoksessa näin vanhakantaiseen ajatteluun, että kasvattaminen on naisten hommaa....

Olen muuten itsekin opettaja. Ja apulaisrehtori.

Blue
Meillä isä on hoitanut kaikki vanhempainvartit ja miltei kaikki vanhempaa vaativat lääkärintarkistuksetkin koululaisilta. Mä hoidan vanhempainillat.

Yhdessä vanhempainillassa ollaan päästy käymään yhdessä.

Ei silloin kukaan sanonut että kiva että pääsitte molemmat... :'(

:D

Blue
[QUOTE="Alli";28981197]Huoh....
Pitää kai vääntää rautalangasta. Kasvattaminen on ainakin meidän perheessä tasapuolisesti molempien hommaa. Kouluasioista kannamme molemmat vastuuta. Opettajien olisi myös hyvä muistaa, että monissa perheissä molemmille vanhemmille voi puhua asioista. Miksi kiitellä erikseen isän osallistumista, koska se on isänkin oikeus. En haluaisi enää törmätä koululaitoksessa näin vanhakantaiseen ajatteluun, että kasvattaminen on naisten hommaa....

Olen muuten itsekin opettaja. Ja apulaisrehtori.[/QUOTE]

Kas kummaa se olikin näin päin. Melkein kun ensin luin aloituksen piikkinä niille joiden perheissä vain äidit hoitavat nämä jutut. ;)

"ädele"
Ihan normaali kommentti. Ei kaikilla (meilläkään ei) ole jotain sukulaista tai muuta vahtimaan lapsia siksi aikaa. Siis kun esim. meillä on kaksi koulussa ja kaksi pientä kotona, joista vanhempikin vasta 3v, niin olemme katsoneet parhaaksi järjestää niin, että toinen lähtee yksin siinen vanhempainvarttiin, kuin että lähdettäisiin noiden kahden pienen kanssa, eikä kumpikaan sais selvää mistään sanomisista tai vois keskittyä mihinkään. Syy miksi se olen minä on se, että olen kotiäiti ja otan lapset vastaan koulusta ja huolehdin 98 prosenttisesti kaikki asiat, joten varmasti on järkevämpi minun kanssani jutella asiat halki. Informoin toki päivittäin miehelle kaikki asiat tarpeen tullen vaikka puhelimitse, kun on vuorotyössä, mutta sellaisessa, että voi vastata lähes aina puhelimeen.

Jos meillä olisi joku joka kattoisi lapsia sillon 16.45 tai 7.30, niin toki me mentäisiin yhdessä. Monesti vain on ongelma edes järjestää niin, että edes toinen pääsee. Esim. vanhempainillan aikaan mies tuli töistä kotiin siksi aikaa ja lähti takaisin töihin, mikä taas vaikuttaa sitten niin, että joutui tekemään töitä enemmän yömyöhään kuin normaalisti. Mutta pääsipä edes se toinen kuuntelemaan tärkeät jutut.

kolp
Meillä isä hoitaa vanhempainillat päiväkodista kouluun, minä taas hoidan vanhempainvartit. Muut jutut sitten sumplimme miten milloinkin, eli meidän perheessämme isä on ollut tuttu näky myös neuvolakäynneillä. Yhdessä emme kyllä noita ole hoitaneet, vaan silloin, kun toinen on jossain tuollaisessa tapaamisessa, niin toinen on silloin lasten saatavilla.

:LOL:

No varmaan sitten tiedätkin, että siellä ei läheskään aina ole kahta vanhempaa. Miksi kommentti siis yllätti? Minusta se oli kivasti sanottu ja hän halusi teille kommentoida positiivista asiaa.

Mulla on joskus istunut vartissa neljä "huoltajaa" ja vaikka perhe itse oli sitä mieltä että tilanne on ihan normi, niin saatoin ääneen ihmetellä että onpa teitä monta :D

no niinpä

Opettajana - ja varsinkin apulaisrehtorina - tiedät varmasti itsekin, että paras keino vaikuttaa opettajan ja vanhemman väliseen viestintään on ottaa asia opettajan kanssa puheeksi. Kaksplus-palstalla avautuminen ei ole se väylä, jolla sinä lastenne koulun vanhakantaista ajattelua saat muutettua.

Suosittelen muutenkin tarttumaan opettajan jokaiseen sanaan. Opettajathan eivät ole ihmisiä, eivätkä he koskaan asettele sanojaan siten, etteikö niistä joku jollain tavalla loukkaannu.

Mutta senhän sinä opettajana - ja varsinkin apulaisrehtorina - tietysti tiesitkin.

• Tykkää
Reactions: Pikkurouva74
"Alli"
:LOL:

No varmaan sitten tiedätkin, että siellä ei läheskään aina ole kahta vanhempaa. Miksi kommentti siis yllätti? Minusta se oli kivasti sanottu ja hän halusi teille kommentoida positiivista asiaa.

Mulla on joskus istunut vartissa neljä "huoltajaa" ja vaikka perhe itse oli sitä mieltä että tilanne on ihan normi, niin saatoin ääneen ihmetellä että onpa teitä monta :D
Todellakin tiedän. Valitettavan harvoin molemmat vanhemmat ovat paikalla. Pääsääntöisesti äiti. Mutta koulun on syytä olla arvottamatta vanhempia ja sitä tuo isän läsnäolon kiittely juuri on.

Tämä näkyy myös siinä, että opettajat soittelevat helpommin äidille kuin isälle kouluasioista. Monesti varsinkin poikien asioissa olisi hyvä jutella isänkin kanssa.

Monenlaisissa palavereissa olen minäkin istunut. Teen sitä melkein viikoittain reksihommien puitteissa. Molempien läsnäoloa en erikseen kehu. Pääsääntöisesti pyydän molemmat vanhemmat paikalle. Joskus vaadin. Se on lapsen oikeus ja vanhempien oikeus ja velvollisuus.

[QUOTE="Alli";28981261]Todellakin tiedän. Valitettavan harvoin molemmat vanhemmat ovat paikalla. Pääsääntöisesti äiti. Mutta koulun on syytä olla arvottamatta vanhempia ja sitä tuo isän läsnäolon kiittely juuri on.

Tämä näkyy myös siinä, että opettajat soittelevat helpommin äidille kuin isälle kouluasioista. Monesti varsinkin poikien asioissa olisi hyvä jutella isänkin kanssa.

Monenlaisissa palavereissa olen minäkin istunut. Teen sitä melkein viikoittain reksihommien puitteissa. Molempien läsnäoloa en erikseen kehu. Pääsääntöisesti pyydän molemmat vanhemmat paikalle. Joskus vaadin. Se on lapsen oikeus ja vanhempien oikeus ja velvollisuus.[/QUOTE]

Voi jestas sentään. Onneksi meitin muksut eivät ole sun luotsaamassa opinahjossa. Kyllä se meillä olen minä, joka hoidan yleensä kontaktit kouluun ja päiväkotiinkin. Ja mies on se, joka huoltaa autot ja vaihtaa renkaat. Mutta meillä on kyllä toimiva puheyhteys miehen kanssa, joten yhdessä puhutetaan ja puututaan, jos kasvatusvastuu sitä vaatii.

"Alli"
Alkuperäinen kirjoittaja no niinpä;28981232:
Opettajana - ja varsinkin apulaisrehtorina - tiedät varmasti itsekin, että paras keino vaikuttaa opettajan ja vanhemman väliseen viestintään on ottaa asia opettajan kanssa puheeksi. Kaksplus-palstalla avautuminen ei ole se väylä, jolla sinä lastenne koulun vanhakantaista ajattelua saat muutettua.

Suosittelen muutenkin tarttumaan opettajan jokaiseen sanaan. Opettajathan eivät ole ihmisiä, eivätkä he koskaan asettele sanojaan siten, etteikö niistä joku jollain tavalla loukkaannu.

Mutta senhän sinä opettajana - ja varsinkin apulaisrehtorina - tietysti tiesitkin.
Sovitaan, että en huomaa riviesi välistä tihkuvaa ironiaa, vaan vastaan sinulle ammatillisesti.

Minulla ei ole tarvetta muuttaa lasteni koulun vanhakantaista ajattelua. Opettajat saavat (onneksi) ajatella niinkuin itse haluavat. Eivät vaan ehkä ole ajatelleet mitä tällaisella kommentilla viestittävät.

En ole sanallakaan sanonut, että olen loukkaantunut. Huvittunut enemmänkin.

Tämä on nähdäkseni keskustelupalsta, jossa voi pohtia asioita. Tiedän kyllä -apulaisrehtorina- hallinnolliset keinot kuinka toimia jos oikeasti haluan muutosta lasteni koulun käytäntöihin.

"Alli"
Voi jestas sentään. Onneksi meitin muksut eivät ole sun luotsaamassa opinahjossa. Kyllä se meillä olen minä, joka hoidan yleensä kontaktit kouluun ja päiväkotiinkin. Ja mies on se, joka huoltaa autot ja vaihtaa renkaat. Mutta meillä on kyllä toimiva puheyhteys miehen kanssa, joten yhdessä puhutetaan ja puututaan, jos kasvatusvastuu sitä vaatii.
Hyvä että edes toinen hoitaa kontaktit. Valitettavan paljon on niinkin ettei kumpaakaan kiinnosta.

Olen huomannut, että monesti muutos asioihin tulee vasta sitten, kun molemmat vanhemmat saadaan paikalle. On vielä eri asia kuulla kuulumiset omin korvin kuin toisen kertomana. Senkin olen huomannut, että lapsille on tärkeää kun molemmat vanhemmat ovat paikalla. Kysypä mitä omasi ovat mieltä?

Mistä muuten tiedät, että lapsesi eivät ole opinahjossani?

[QUOTE="Alli";28981324]
Minulla ei ole tarvetta muuttaa lasteni koulun vanhakantaista ajattelua. Opettajat saavat (onneksi) ajatella niinkuin itse haluavat.
[/QUOTE]
VS. "Koulun on syytä olla painottamatta isän läsnäoloa?"

Eli miten se nyt meni, onko lupa ajatella vaiko syytä miettiä mitä ajattelee?

Onneksi (tai toivottavasti) sinä et ole meidän koulun apureksi. Harvalle tulee edes mieleen avata tämmöstä keskustelua, mikäli ei sitten ole sillä hetkellä tarvetta korostaa omaa ja perheensä tietämystä, osaamista ja ylemmyyttä.

Me kävimme kaikki neuvolat ja vanhempainillat aluksi kahdestaan. Sit rupes tuntumaan tyhmältä kuunnella kaikki asiat neljällä korvalla kun kaksikin riittäis.

Yhteistyössä