Onnistuukohan sienten kuivaus...???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sienestäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sienestäjä

Vieras
Kävin tänään sienimetsällä ja saalista tuli sen verta ettei ihan yhdellä kastikkeella selvitä. Kuivattelin noita suppiksia ensin tuossa pannulla niin kauan ettei enää tullut pannuun nestettä. Vaikuttavat silti minusta hieman kosteilta.
Meneeköhän ne nyt pilalle jos jätän ne vielä yöksi tuohon huoneenlämpöön ritilän ja leivinpaperin päälle kuivumaan?

oon kuvannut suppilovahveroita vuosia, mutta en koskaan ole ensin käyttänyt kyllä pannulla enkä sitä tekisi... pari päivää saunan lauteilla (saunan ei tarvi olla päällä...), isoimmat puolitin. ovat kuivia kun sienu "katkeaa" taitettaessa.

Kyllä niitä pannullakin todella miedolla lämmöllä kuivataan. Silloin niistä saa sen ylimääräisen nesteen pois. Levy ei tietenkään ole kovalla,mie pidin kakkosella kokoajan. Nestettä niistä ei enään tullut mutta mietin että haittaako jos pidän vielä huoneenlämmössä yön yli...?

Siis miten ne meni vituiks? Ovat nyt olleen jäähtymässä tuossa leivinpaperin päällä noin 30 minuuttia kun ei niitä kuumana ois kuitenkaan voinut pakastimeen laittaa.

Normaalisti olen laittanut sienet heti pakkaseen kun olen ne kuivattanut paistinpannulla ja ovat jäähtyneet mutta nyt oli niin paljon että osa tuntui jäävän hieman kosteaksi mutta pannulla ei kuitenkaan enään nestettä irronnut. Katselen siis huomenna että miltä näyttävät ja pistän sitten pakkaseen :)

Meilläpäin tuota paistinpannukäsittelyä kutsutaan "itkettämiseksi" eli turhat nesteet pois sienistä ja pakkaseen. Ihan kuivia niistä ei tule eikä ole tarpeenkaan. Jos kuivattaa haluaa, niin sienet ritilällä olevan leivinpaperin päälle ja kylppärin/saunan lattialle, jossa lattialämmitys. Paras ja nopein tapa tietysti hankkia kuivuri - muutamassa tunnissa tulee rutikuivia sieniä....