Onnistuneet työnantajalta saadut joululahjat/muistamiset?

"Piika-äiti"
Arvostin itse kovasti lippusarjaa paikalliseen teatteriin.

Lisäksi minusta se linja, että "olemme antaneet kalaverkon, koulupuvun, vuohen tai kanan jonnekin Saharan itälaidalle" KUA:n kautta on hyvä lahja ja olen iloinnut yhteistyökumppaneista, joilla on sama näkemys.

"vieras"
Aika kalliin oloisia lahjoja ehdotellaan jos kunnon paistin pannua ja kattilaa ollaan vailla :) Itselläni oli noin 50 alaista joten tuollaisten lahjojen hankkiminen sula mahdottomuus, mut toki jos ap:llä pari hassua työntekijää niin asia erikseen. Viinaa enkä viinejä suosittele, kaikki ei niitä joulupöytäänsä halua ja joillakin voi olla vähän ongelmaa alkon kanssa...
Osta vaikka suklaa rasiat, joulukahvia ja pipareita ja teet niistä sellaiset näppärät paketit...

[QUOTE="vieras";22194413]Joku perushyvä paistinpannu tai teräskattilakin päätynee käyttöön melkein joka kodissa?

Mustakin saunatyynyt on vähän blääh... Eikä kaikilla edes ole saunaa :)[/QUOTE]

No joo, saunatyynyt on vähän niin ja näin. Kuten itsekin sanoin, etten sitä ostaisi omalla rahalla, mutta kylppärissä se varmaan olis jos sellaisen saisin. :)

Mä noita paistinpannuja/kattiloita mietin varauksella, kun itse olen kauhean "merkkiuskollinen" ja kaikki pannut ja kattilat täytyy olla samaa sarjaa.. Ja sitten taas, monellahan voi olla liikaakin jo noita ja ne vie kaappitilaa yllättävän paljon...

viers
Tämä on hyvä tietää. Sen takia mä täällä vähän galluppia teenkin, koska itse sitä "sokaistuu" kaiken tarjonnan keskellä eikä enää osaa ajatella sitä mitä ihmiset kaipaavat ja haluavat.
Kerrotko kuitenkin mikä sinun mielestä on käytännöllistä peruskamaa?
No vaikka noi ehdotetut kattilat tai paistinpannut. Niiden pitäisi olla sellaiset hyvälaatuiset paksupohjaiset perusastiat, niin silloin tulisi varmasti käyttöön, mutta ne onkin aika kalliita.

Toinen mun mielestä ihan ehdoton lahja (mikäli sellaisen saa järjestymään) olisi just toi ylimääräinen vapaapäivä tai kaksi joulun aikaan. Sitä lahjaa ei kyllä voittaisi mikään. :)

tt
Herkkukori on aina varma. Meillä mies saa töistä joka vuosi halutunlaisen kinkun tai kalkkunan (yksi taisi saada pyynnöstä soijapaistin) sekä kassin jossa on glögiä, pipareita, sinappia, ynnä muita jouluherkkuja. Oikeasti kaikkein paras lahja, mitä voi saada.

Sekä minun että mieheni isät ovat yrittäjiä jotka saavat joululahjoja yhteistyökumppaneilta. Aiemmin lahjoina tuli pulloja, jotka oli helppo joko pistääkaapin perukoille ja juoda pikku hiljaa (ei vanhene) tai antaa eteenpäin (isäni kutsuikin joulunalusviikkoa ennen pullonkierrätysviikoksi). 2000- luvulla pullon antamista on alettu kai pitää jotenkin vääränä, kun nyt lahjaksi on annettu vaatteita, keittiötarvikkeita ja koriste-esineitä. Kannattaa miettiä haluaako kukaan käyttää esim. kaulaliinaa jossa on firman logo (ilman logoa ei mene kovin helposti verotukseen), saati takkia, varsinkaan kun se ei edes ole oman firman logo, vaan jonkin yhteistyökumppanin. Valkoiset pyyheliinat joissa on valkoisella brodeerattu firman logo menettelee nippa nappa arkipyyhkeenä, mutta ei sellaista kehtaa kenellekään vieraalle antaa tai ottaa uimahalliin mukaan. Samoin tuntuu tyhmältä kattaa pöytään astioita joissa on jonkin firman logo ja niitä suola- ja pippurimyllyjä ja sokerikko-kermakkopareja alkaa olla jo melkoisen monta, olkoonkin designia.

Viime jouluna isäni oli saanut parilta yhteistyökumppanilta lahjakortteja kirjakauppaan, lehtitilaukseen ja lippu.fi- palveluun. Lahjakortit olivat nimenomaan yrityksille räätälöityjä ja niillä sai valita tietystä valikoimasta jotain. Lippu. fi- lahjakortti on minulla odottamassa sopivaa konserttia, kirjalahjakortilla tilattiin kirja jonka isäni lisäksi luki mieheni ja veljeni ja lehtitilauksella äiti sai puoleksi vuodeksi naistenlehden.

[QUOTE="vieras";22194473]Aika kalliin oloisia lahjoja ehdotellaan jos kunnon paistin pannua ja kattilaa ollaan vailla :) Itselläni oli noin 50 alaista joten tuollaisten lahjojen hankkiminen sula mahdottomuus, mut toki jos ap:llä pari hassua työntekijää niin asia erikseen. Viinaa enkä viinejä suosittele, kaikki ei niitä joulupöytäänsä halua ja joillakin voi olla vähän ongelmaa alkon kanssa...
Osta vaikka suklaa rasiat, joulukahvia ja pipareita ja teet niistä sellaiset näppärät paketit...[/QUOTE]

Teetkö sä noille 50:lle alaisellesi itse tuollaisen lahjan? Ehkä voisin, jos lisäisin jotain.
Ja joo, lahjan arvo ei meidän firmassa voi olla mitenkään kova. Kuitenkin on sitä verkostoa ympärillä sen verran että lahjoja tullaan hankkimaan ehkä toi 40-50. Varmaan liikutaan 30-50 e/kpl hintaluokassa. Se on iso haarukka, mutta jos jotain pysyvää tullaan hankkimaan niin sitten mieluummin satsaa laatuun. Jos työnantajalta tulee kokkiveitsi ja terä irtoo kolmannella käyttökerralla niin eipä lahjanantajasta jää hyvää mielikuvaa... :)

Mutta huomaa että vaikeaa tämä on. Jokainen on oma yksilö, omat mieltymykset ja vaikka vain 10 pitäisi lahja antaa, ei kaikki voi olla tyytyväisiä.

[QUOTE="vadelma ballerina";22194544]palkallinen vapaapäivä? eikä välttisti edes joulun aikaan, vaan pomon kanssa erikseen sovittuna ajankohtana :)[/QUOTE]

No, meillä on käytössä sellainen jousta niin sinuunkin päin joustetaan linja. Tarkoittaa sitä, että tällaisia palkallisia päiviä, 4 h jaksoja on pitkin vuotta. Se ei tässä tapauksessa vaikuta erikoiselta lahjalta. Mutta siis tiedämme mitenkä hyvä asia tämä on.

"viivi"
[QUOTE="Piika-äiti";22194472]
Lisäksi minusta se linja, että "olemme antaneet kalaverkon, koulupuvun, vuohen tai kanan jonnekin Saharan itälaidalle" KUA:n kautta on hyvä lahja ja olen iloinnut yhteistyökumppaneista, joilla on sama näkemys.[/QUOTE]

Nää on sellainen, mitä en kovin herkästi itse käyttäisi. Kun tunnetuimmiltakin avustusfirmoilta tulee jatkuvasti julki väärinkäytöksiä tai epäilyttäviä menettelytapoja, niin en missään tapauksessa laittaisi rahojani tuollaisiin, saati haluaisi että joku muu laittaa minun puolestani. Ennemminkin niin, että joululahjoihin varattu rahasumma käytettäisiin vaikkapa paikallisen urheiluseuran nuortentoimintaa, paikallisen sairaalan lasten/syöpä/mielenterveysosastolle tai vaikkapa työpaikan viereiselle päiväkodille uusien lelujen hankintaan. Siis suoraa toimintaa, ei jollekin tuntemattomalle organisaatiolle, jonka toiminnasta ja rehellisyydestä ei ole mitään takeita.

Herkkukori on aina varma.

. Aiemmin lahjoina tuli pulloja, jotka oli helppo joko pistääkaapin perukoille ja juoda pikku hiljaa (ei vanhene)
Kannattaa miettiä haluaako kukaan käyttää esim. kaulaliinaa jossa on firman logo (ilman logoa ei mene kovin helposti verotukseen), saati takkia, varsinkaan kun se ei edes ole oman firman logo, vaan jonkin yhteistyökumppanin. Valkoiset pyyheliinat joissa on valkoisella brodeerattu firman logo menettelee nippa nappa arkipyyhkeenä, mutta ei sellaista kehtaa kenellekään vieraalle antaa tai ottaa uimahalliin mukaan.
Viime jouluna isäni oli saanut parilta yhteistyökumppanilta lahjakortteja kirjakauppaan, lehtitilaukseen ja lippu.fi- palveluun. Lahjakortit olivat nimenomaan yrityksille räätälöityjä ja niillä sai valita tietystä valikoimasta jotain. Lippu. fi- lahjakortti on minulla odottamassa sopivaa konserttia, kirjalahjakortilla tilattiin kirja jonka isäni lisäksi luki mieheni ja veljeni ja lehtitilauksella äiti sai puoleksi vuodeksi naistenlehden.
Herkkukoria ei ollakaan vielä kokeiltu, täytyy nyt oikeasti ottaakin korvan taakse asia.
Ja toi pullolinja. Me ei olla koskaan annettu viinaa jouluksi eikä juhannukseksi. Se on linja joka pitää.

Ja jos me ollaan annettu vaatteita niin niissä se logo on jotenkin pienellä jossakin. Inhoan itse vaatteita joissa logo paistaa kilometrin päähän.
Pyyhkeitä olen itse saanut lahjaksi ja ne on meillä ihan käytössä, niin kotona kuin uimahallissa ja lainaan vieraille myös.

Mutta sulta varmaan toi lippu.fi juttu tuntuu hyvältä idealta.

tt
Herkkukoria ei ollakaan vielä kokeiltu, täytyy nyt oikeasti ottaakin korvan taakse asia.
Ja toi pullolinja. Me ei olla koskaan annettu viinaa jouluksi eikä juhannukseksi. Se on linja joka pitää.

Ja jos me ollaan annettu vaatteita niin niissä se logo on jotenkin pienellä jossakin. Inhoan itse vaatteita joissa logo paistaa kilometrin päähän.
Pyyhkeitä olen itse saanut lahjaksi ja ne on meillä ihan käytössä, niin kotona kuin uimahallissa ja lainaan vieraille myös.

Mutta sulta varmaan toi lippu.fi juttu tuntuu hyvältä idealta.
Tuo lippu.fi olisi muuten hyvä homma, mutta sillä ei kauhean montaa kohdetta ole mihin voisi käyttää meidän paikkakunnalla, vaikka isosta kaupungista kyse onkin. Hyvä idea se on, mutta käyttäminen saattaa olla joillekin hankalaa. Mutta tosiaan sen voi helposti antaa aina eteenpäin.

"Piika-äiti"
[QUOTE="viivi";22194591]Nää on sellainen, mitä en kovin herkästi itse käyttäisi. Kun tunnetuimmiltakin avustusfirmoilta tulee jatkuvasti julki väärinkäytöksiä tai epäilyttäviä menettelytapoja, niin en missään tapauksessa laittaisi rahojani tuollaisiin, saati haluaisi että joku muu laittaa minun puolestani. Ennemminkin niin, että joululahjoihin varattu rahasumma käytettäisiin vaikkapa paikallisen urheiluseuran nuortentoimintaa, paikallisen sairaalan lasten/syöpä/mielenterveysosastolle tai vaikkapa työpaikan viereiselle päiväkodille uusien lelujen hankintaan. Siis suoraa toimintaa, ei jollekin tuntemattomalle organisaatiolle, jonka toiminnasta ja rehellisyydestä ei ole mitään takeita.[/QUOTE]

Onko Kirkon ulkomaanapu (KUA) sinulle tuntematon organisaatio? Ymmärtääkseni sillä on ihan hyvä se prosenttiluku, joka lahjoitussummasta päätyy perille moneen muuhun verrattuna.

jaa mikkä lahjat??:xmas:

miehen firma on lahjonut meidänki edestä. Lahjoiks on tullu iPod touchit kaikille, 50e lahjakortti s-ryhmään, 30e lahjakortti autopesuun, kauko-ohjattava helikopteri, lahjakortti hotelliyöhän kahdelle ja pari pulloo viiniä. = yks lahja. viime vuonna tuli hopeiset firman pinssit kaikille ( ne odotti uusimpia iPhoneja koska pomo oli ostanu sellasen ulkomailta halvalla ) mut ei tullu :whistle:

[QUOTE="viivi";22194591]Nää on sellainen, mitä en kovin herkästi itse käyttäisi. Kun tunnetuimmiltakin avustusfirmoilta tulee jatkuvasti julki väärinkäytöksiä tai epäilyttäviä menettelytapoja, niin en missään tapauksessa laittaisi rahojani tuollaisiin, saati haluaisi että joku muu laittaa minun puolestani. Ennemminkin niin, että joululahjoihin varattu rahasumma käytettäisiin vaikkapa paikallisen urheiluseuran nuortentoimintaa, paikallisen sairaalan lasten/syöpä/mielenterveysosastolle tai vaikkapa työpaikan viereiselle päiväkodille uusien lelujen hankintaan. Siis suoraa toimintaa, ei jollekin tuntemattomalle organisaatiolle, jonka toiminnasta ja rehellisyydestä ei ole mitään takeita.[/QUOTE]

Mä olen kaksi kertaa mennyt itse halpaan. Laittanut 50 e onneksi vain 50 e johonkin keräykseen joka on osoittautunut huijaukseksi. Tämän vuoksi mun on tosi vaikea enää lähteä mihinkään keräykseen mukaan. Vaikka tiedän että on kohteita joihin se raha menee oikeasti.

cl
Mieluisimpia on ollut Iittalan lasit, urheilutakki, viinipullo, herkkukori ja lahjakortti Stockmannille. Itse hankkisin herkkukorit jos olisin työntekijöille lahjoja ostamassa.

"viivi"
[QUOTE="Piika-äiti";22194652]Onko Kirkon ulkomaanapu (KUA) sinulle tuntematon organisaatio? Ymmärtääkseni sillä on ihan hyvä se prosenttiluku, joka lahjoitussummasta päätyy perille moneen muuhun verrattuna.[/QUOTE]

Onko esim. Unisef tai SPR sinulle tuntemattomia firmoja? Molemmilta on paljastunut vakavia rikkeitä viimeisen vuoden sisällä. Ja kirkonulkomaanapukaan ei valitettavasti mene itse niitä vuohia jakamaan vaan yhteistyökumppani. En vain luota pätkääkään noihin ulkomaanapuihin enää.

tarkennusta
[QUOTE="minä";22194393]Niin ja muistathan, että täällä monen ehdottamat lahjakortit, ovat verottajan mielestä ansiotuloon verrattavia, eli lahjakorteista tulisi lain ja sääntöjen mukaan maksaa kaikki sivukulut ja tehdä ennakonpidätys...[/QUOTE]

Lahjakorttia pidetään rahaan verrattavana suorituksena ja veronalaisena tulona, jos saaja saa vapaasti valita lahjan. Esim. Stockmannin tai matkatoimiston lahjakortti voisi olla tällainen.

Silloin, jos lahjakortissa on selvästi yksilöity, mihin se on tarkoitus käyttää, ei sitä katsota veronalaiseksi tuloksi. Yksilöity lahjakortti voi olla vaikkapa kasvohoito, hieronta, joulukuusi, kinkku tms. selvästi erikseen mainittu tuote/palvelu.

Verottajan linjan mukaan noin 100 euron joululahja on vielä hyväksyttävissä verottomaksi lahjaksi.

"vieras"
[QUOTE="Piika-äiti";22194472]
Lisäksi minusta se linja, että "olemme antaneet kalaverkon, koulupuvun, vuohen tai kanan jonnekin Saharan itälaidalle" KUA:n kautta on hyvä lahja ja olen iloinnut yhteistyökumppaneista, joilla on sama näkemys.[/QUOTE]

Kaikki eivät noista avustuslahjoista tykkää. Meillä pari joulua sitten työntekijä sai itse valita, antaako rahat hyväntekeväisyyteen vai ottaako herkkukorin. Noin puolet lahjoitti ja puolet otti herkkukorin. Silloin töissä asiasta keskusteltiin paljonkin ja jakoi aika paljon mielipiteitä. Firman kannalta en tiedä, mikä tuossa meni mönkään. Mutta verottaja kiinnostuikin tuosta avustuksesta ja työnantaja joutui niistä maksamaan verot, ei ollutkaan sitten niin halpaa.

"siiri"
Miehen mielestä paras joululahja minkä hän on koskaan työantajalta saanut, oli kunnon teräksinen termospullo. 0,75 litran termospullolle löytyy paljon käyttöä jokaisesta perheestä. Ja siinä ei pieni logokaan niin haittaa :)

tarkennusta
[QUOTE="vieras";22194752]Kaikki eivät noista avustuslahjoista tykkää. Meillä pari joulua sitten työntekijä sai itse valita, antaako rahat hyväntekeväisyyteen vai ottaako herkkukorin. Noin puolet lahjoitti ja puolet otti herkkukorin. Silloin töissä asiasta keskusteltiin paljonkin ja jakoi aika paljon mielipiteitä. Firman kannalta en tiedä, mikä tuossa meni mönkään. Mutta verottaja kiinnostuikin tuosta avustuksesta ja työnantaja joutui niistä maksamaan verot, ei ollutkaan sitten niin halpaa.[/QUOTE]

Tämähän onkin ollut mielenkiintoinen käänne... :rolleyes:

Eli jos työnantaja omissa nimissään olisi lahjoittanut summan, olisi se voinut vähentää sen omassa verotuksessaan (kunhan on tietyn rajan yli menevä), mutta kun katsottiin työnantajan lahjoittaneen samat rahat työntekijöille, jotka puolestaan lahjoittivat ne eteenpäin, katsottiin se rahalahjaksi ja siten työntekijöiden veronalaiseksi tuloksi. Lain kirjaimen mukaan varmaan meni ihan oikein, mutta lain hengen mukaan ei varmasti. Hyvä Suomen verottaja!

"vieras"
[QUOTE="Kata-76";22194392]Hyvät kokkiveitset (esim. Viktorinox) tulee kyllä varmasti lähes joka taloudessa käyttöön.
Suola- ja pippurimyllyjä on varmasti jo aika monella ennestään, eikä niitä kovinkaan montaa tarvitse.[/QUOTE]

Itse olen tykännyt kans veitsistä, esim laadukas fileerausveitsi on ollut ihan huippu. Kerran saatiin Teema-astiastot 6:lle, olin kiitollinen mutta jotkut nurisivat väristä :(

"vieras"
Teetkö sä noille 50:lle alaisellesi itse tuollaisen lahjan? Ehkä voisin, jos lisäisin jotain.
Ja joo, lahjan arvo ei meidän firmassa voi olla mitenkään kova. Kuitenkin on sitä verkostoa ympärillä sen verran että lahjoja tullaan hankkimaan ehkä toi 40-50. Varmaan liikutaan 30-50 e/kpl hintaluokassa. Se on iso haarukka, mutta jos jotain pysyvää tullaan hankkimaan niin sitten mieluummin satsaa laatuun. Jos työnantajalta tulee kokkiveitsi ja terä irtoo kolmannella käyttökerralla niin eipä lahjanantajasta jää hyvää mielikuvaa... :)

Mutta huomaa että vaikeaa tämä on. Jokainen on oma yksilö, omat mieltymykset ja vaikka vain 10 pitäisi lahja antaa, ei kaikki voi olla tyytyväisiä.
Heh, en tosiaan kaikkia väköstänyt itse, muutaman luotto työntekijän hommaksi laitoin pakettien teon. Asiakas lahjat tulivat sitten jonkun muun toimesta, tietty niitä itse piti kiikutella perille. En kyllä tiedä jääkö hyvää kuvaa muutenkaan jos veitsen antaa. Mitä noihin herkkukoreihin tulee, niin joka vuosi ollaan miehen työpaikasta sellainen saatu, aina siinä on sinappia joka jää yllättäin syömättä :) Kaikkia ei voi miellyttää ja joku suklaa nyt yleensä kaikille sopii, tai ainakin se on sit helppo laittaa eteenpäin jos itse ei siittä välitä...

"vieras"
jos kerta suurin osa on miehiä, laittaisin joulukinkun/kalkkunan kaikille... suurin osa perheellisistä miehistä syö kinkkua, ja vaimo on tyytyväinen kun ei sitäkin vielä tartte ostaa kaiken muun lisäksi :)

"hmm"
[QUOTE="siiri";22194898]Miehen mielestä paras joululahja minkä hän on koskaan työantajalta saanut, oli kunnon teräksinen termospullo. 0,75 litran termospullolle löytyy paljon käyttöä jokaisesta perheestä. Ja siinä ei pieni logokaan niin haittaa :)[/QUOTE]

Meillä löytyy sit 8 kpl termareita (auton tupakansytytinjohdolla lämpimänä pitävä, mukimalli ym) kokoluokkaa 2-7,5 dl että ei meille ainakaan enää, kiitos. :snotty:

"vieras"
Mies saa työnsä puolesta paljon liikelahjoja jouluna. Parhaita ovat olleet useana vuonna saadut Pentikin astiat (aina samaa sarjaa), ruokajutut (sinapit, sillit ja savumuikut on mennyt muille kiertoon). Juustolajitelmakin on ollut ihan hyvä, ei kannata kyllä ihan samantyyppisiä juustoa siihen laittaa. Retkikirveellekin löytyi yhtenä vuonna käyttöä, kun piti saada kuusi mahtumaan jalkaan. Pyyhkeitäkin on tullut käytettyä, esim. uintimatkoille voi ottaa jonkin firman logolla koristetun pyyhkeen. Samaten elokuvalipuilla on ollut käyttöä.

Huonoimpia ovat iänikuiset viinit, joita meillä ei edes juoda, ne menee kiertoon. Samaten joku riistaruokakirja on ollut turhuus, meillä ei metsästetä eikä osteta karhua tai sorsia tai teeriä.

Yhteistyössä