Onkon lasten päivähoito tosiaan vain koulua ja työtä varten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
että haluaisi minun työnantajaltani tarkat ajat jolloin olen töissä ja (koska tietää missä käyn töissä niin) sanoi 15 min riittävän siirtymiseen työpaikalta hoitoon. Tämä meni mielestäni jo vähän yli, en viitsinyt vastata siihen enää mitään vaan marssin ovesta ulos.

Meidän tarhan lasten äideistä varmaan yli puolet "narahtais" kyllä tuosta kaupassa käynnistä. Eikö se nyt ole ihan se ja sama käytkö sä äkkiä kaupassa ennen kuin meet hakemaan muksua.

Alkuperäinen kirjoittaja f:

Mitä on?

Entäs nämä tilanteet:

a) kaupassa käynti töiden jälkeen
b) sairaana itse kotona
c) tekee esim. koulutöitä kotona
d) pienemmän sisaruksen kanssa kotona
e) on työtön/lomautettu?

Ja mielestäni vapaapäivinä lapsikin voisi pääsääntöisesti olla kotona.

a) kaupassa vöi käydä lapsen kanssa... tiedän, saattaa olla hanklalaa, mutta ei päivähoito ole tarkoitettu kaupassakäyntiä varten. Tosin, jos kauppa on työpaikan ja hoitopaikan välissä, en ymmärrä, miksei kaupassa voisi käydä ennen kuin hakee lapsen hoidosta. Jos perheessä on kaksi aikuista, toinen voi käydä kaupassa ja toinen hakea lapset hoidosta.

b) Jos on sairaana kotona, voi lapsen viedä hoitoon. Tämä on varmasti työnantajankin toive, jotta työntekijä tervehtyisi mahdollisimman nopeasti. Jos on niin sairas, että ei pysty menemään töihin, ei varmasti pysty lastakaan hoitamaan.

c) Koulutöiden tekeminen voidaan rinnasta opiskeluun tai työssäkäyntiin.

d) Tuolloin ei tietenkään viedä lasta hoitoon. Virikkeitä varten on kerhoja ym.

e) En veisi lasta hoitoon, jos olisin itse kotona työttömänä tai lomautettuna.

Tuo kaupassa käynti töiden jälkeen ei musta kuulosta ihan kamalalta synniltä, mutta päivähoidon kannalta edullista olisi vaatia työvuorolistat. Ainakin meillä vuorohoidossa ne kuulemma tekee niin. Kaksi viikkoa aikasemmin on työvuorolistansa vietävä. Siinä on sitten varmasti haettava lapsikin suoraa töistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Tuo kaupassa käynti töiden jälkeen ei musta kuulosta ihan kamalalta synniltä, mutta päivähoidon kannalta edullista olisi vaatia työvuorolistat. Ainakin meillä vuorohoidossa ne kuulemma tekee niin. Kaksi viikkoa aikasemmin on työvuorolistansa vietävä. Siinä on sitten varmasti haettava lapsikin suoraa töistä.

Eli sitä siis tapahtuu että työnantajalta pyydetään tarkat työajat? En ole koskaan aikaisemmin tällaisesta kuullutkaan. :o

ne jotka jäävät työttömäksi esim. määräaikaisesta suhteesta, ja etsivät aktiivisesti työtä koko ajan, musta ei ole siinä tapauksessa järkee ottaa lasta tutusta paikasta pois sen takia, ja hyvässä lykyssä etsiä jo piankin uutta hoitopaikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja :
olen kotona 3kk:sen ja 2.5v kanssa, tuo 2.5v kiukkuaa kun ei ole kavereita, äiskän kans ei oo kiva leikkii, ja äiti ei osaa, äitin aikaa vie myös tuo vauva paljon..tuntuu pahalta pienen puolesta, ja kun kerhoihin täällä pääsee vasta 4v alkaen :( nyt alkaa kerhot, kysyin että saisinko tulla lapsen kanssa pihalle leikkiin, ei kuulemma ole suotavaa :(
tässä tilanteessa sitä vaan miettii että miten keksiä kavereita ja virikettä tuon ikäiselle joka ei kerhoon pääse vielä liki 2 vuoteen ( tarkoitus tosin palata työhön kun kuopus täyttää vuoden).

Noh... Lapset ovat tietysti erilaisia, mutta kyllä se on äidin kyvyttömyyttä, jos 2,5v lapsi ei viihdy kotona. 4-vuotias osaa jo kaivata kavereita ihan oikeasti, 2,5v saattaa kysellä kavereiden perään, muttei varsinaisesti kaipaa kavereita!

Eli sitä siis tapahtuu että työnantajalta pyydetään tarkat työajat? En ole koskaan aikaisemmin tällaisesta kuullutkaan. :o

Kyllä olen kuullut, että ihan työvuorolista tarvii viedä. Mutta kyseessä siis vuorohoito. Kai ne ihmiset sitten käyttäisi niin paljon sitä väärin ja noita vuorohoitopaikkojahan on ihan liian vähän. Hyvä idea tuo musta on, vaikka meilläkin tulee hankaluutta ehkä aina saada työvuoroja ajoissa, jne.

Mahtaakohan tuossa mennä jo yksityisyyden suojan raja. Ei kai päiväkotihenkilökunnalla ole oikeutta saada tietoa kenenkään työajoista! Rajansa kyttäykselläkin!

Mun tietääkseni se on myös silä tavalla, että jos laittaa lapsen vaikka vaan osapäivähoitoon tarhaan niin sillon ei saa myöskään kotihoidontukea vaan joutuu maksamaan päivähoitomaksuja, enkä ymmärrä mitä järkeä tällasessa on.... ja jos hoitopaikkaa tarvii lapselle niin sitä varten on olemassa kunnalliset valvotut leikkikentät johin voi jättää lapsen esim kaupassakäynnin ajaksi tai kerhoja.

Kyllä olen kuullut, että ihan työvuorolista tarvii viedä. Mutta kyseessä siis vuorohoito. Kai ne ihmiset sitten käyttäisi niin paljon sitä väärin ja noita vuorohoitopaikkojahan on ihan liian vähän. Hyvä idea tuo musta on, vaikka meilläkin tulee hankaluutta ehkä aina saada työvuoroja ajoissa, jne.

Tottakai vuorohoitopaikkaan pitää viedä työvuorolista, jotta tietävät, koska lapsi tulee hoitoon! Tosin ei sen tarvitse olla mikään virallinen työnantajan antama työvuorolista, riittää, että kirjoittaa vaikka itse paperille, milloin on työvuorot.

Ei tää ole vuorohoito vaan sopimukseen kirjattiin ajaksi "Eri mittaisia hoitopäiviä, klo 6-18 välisenä aikana." Sitten ne kuitenkin haluaa tarkat tiedot? Ei riitä siis se, että ilmoitan aina edellisellä viikolla (kuten muutkin!) seuraavan viikon ajat. Ei ne muiltakaan mun käsittääkseni vaadi mitään todistuksia työaikojen suhteen.

että haluaisi minun työnantajaltani tarkat ajat jolloin olen töissä ja (koska tietää missä käyn töissä niin) sanoi 15 min riittävän siirtymiseen työpaikalta hoitoon. Tämä meni mielestäni jo vähän yli, en viitsinyt vastata siihen enää mitään vaan marssin ovesta ulos.

TÖRKEETÄ!!!
Tekisin valituksen pomolle!!!!

no mä kyllä kovasti koitan keksiä puuhaa lapselle, mutta kun haluaa niitä kavereita, kyllä tuo poika ainakin osaa haluta lapsia kavereiksi, ja tottui siihen hoitopaikassa ollessa. kovasti kaipaleen heitä!!
ollaan muutettu uudelle paikkakunnalle kesällä, täällä ei pahemmin leikkipuistoja, koulun piha ainoostaa, jossa voisi tavata äitejä ja lapsia.
tuo mun poika kyllä sanoo mulle aika usein "et sä äiti osaa" kun koitan leikkiä jotain, ja on tietysti mustis kun vauvakin vie aikaa.
ja eihän tässä nyt kyse ole siitä ettei tuo 2.5v kotona viihdy, sehän kaipaa lapsista leikkikaveria!!!
noh ehkä olen sitten huono äiti kun en osaa leikkiä lapseni kanssa, ja kaipaa kaveria..ja näkisitte kun tuo leikkii muiden lasten kanssa, niin elementissään, ja uppoutunut leikkeihin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun tietääkseni se on myös silä tavalla, että jos laittaa lapsen vaikka vaan osapäivähoitoon tarhaan niin sillon ei saa myöskään kotihoidontukea vaan joutuu maksamaan päivähoitomaksuja, enkä ymmärrä mitä järkeä tällasessa on.... ja jos hoitopaikkaa tarvii lapselle niin sitä varten on olemassa kunnalliset valvotut leikkikentät johin voi jättää lapsen esim kaupassakäynnin ajaksi tai kerhoja.

Ei välttämättä pienillä paikkakunnilla ole tuollaisia.

sanoi, että taisi olla jotenkin huono päivä lto:lla tai sitten joku muu asia hiertää ja kaatoi sen vaan mun niskaan syyttäen toisesta olemattomasta asiasta. Mies sanoi soittavansa johtajalle, itse en haluaisi tän asian takia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei niitä ole joka paikkakunnalla, siis valvottuja leikkikenttiä tai kerhoja (ainakaan kerhoja ilman Jeesusta....ja usein kerhot ovat yli 4-vuotiaille). Täällä on puistotätitoimintaa, ja se oli tosi kivaa pikkulapselle (+ - 2 v) mutta koska keski-ikä on se 1½-2 v niin eipä siellä enää isommalle mitään kivaa ollut. Lisäksi sateella ja liian kylmällä on puisto kiinni, eli sen varaan ei voinut laskea esim. lääkärikäyntejä, neuvolakäyntejä mahan/vauvan kanssa...

Tottakai tarhapaikka maksaa, ja tottakai silloin menettää kotihoidontuen, mutta se nyt on ihan jokaisen perheen oma asia miten haluaa tuon rahapolitiikan järjestää, ja tarvitsevatko kotihoidontukea vai ei.

Kävin juuri emätinultrassa 5-vuotiaan ja 3-vuotiaan kanssa. Myönnän, että olisi paljon kivempaa jos he olisivat olleet sillä aikaa päiväkodissa :snotty: mutta nyt ollaan kesälomalla ja hoito alkaa vasta ensi viikolla.

Lapseni 2 v -on yksityisessä perhepäivähoidossa - ja olen lapseni totaaliyksinhuuoltaja - vielä valitettavasti harvinaisen huonolla turvaverkolla varustettuna.
Lapseni isä ei siis omasta tahdostaan ole laisinkaan mukana lapseni elämässä.
Mummoja ei täällä meillä ole.
Mielestäni olen lapseni parhaaksi toiminut - olin puoli vuotta hoitovapaalla äloman jälkeen , vaikka se näin yksin ja yhden tuloilla on yltiötiukkaa ja säästöillä elämistä.
Teen nyt vielä 4pv työviikkoa - lapseni takia- mutta olen sopinut hoitajan kanssa että hoidan esim kampaaja,hammaslääkäri,hieroja,virasto,lääkäri yms omia asioita 1-2 päivänä /kk noista 'vapaapäivistä' , osan päivää siis - ja vien lapseni hoitoon tuttuun ja turvalliseen paikkaan.
Mielestäni olen toiminut ja toimin vastuullisesti ja järkevästi - mullahan on vapaa-aikaa omiin menoihin ollut ihan nolla.nolla tähän mennessä.

Pidän parempana vaihtoehtona, että lapseni on samassa tutussa paikassa - kuin että hommaisin uppo-outoja MLL tms lapsenlikkoja kotiin tuoksi ajaksi .
Nyt olen onneksi löytänyt muun oikeasti hyvän - aiemmalta ammatiltaankin pph:n - myös avittamaan jos tulee työmatkoja tai muita menoja meille kotiin hoitamaan.

IHAN kaikkea ei voi lapsi kainalossa hoitaa, vaikak aika paljon on hoidettukin jo ...

Kahden vanhemman perheissä luulisi tosiaan pärjäävän - mikäli on vielä mummot ja ukit auttelemassa - mutta niissäkin voi olla LAPSEN kannalta ihan hyvä olla tutussa paikassa.

Tätäkin asiaa on ihan erilaista 'tuomita' korkeuksista - ja siitä lähtökohdasta, että itsellä on noita lapsesta vastuunottajia ympärillä muitakin - toinen vanhempi, isovanhemmat, vanhemmat sisarukset jne jne ....

Ei kai nyt puolen tunnin kauppareissu kenestäkään huonoa vanhempaa tee ? Verrattuna vielä siihen , että työmatkojen tms vuoksi - toisen lapsen hoitopäivä voi olla lähes 10t - ja vaikka meillä se on 8 t 15 minuuttia (pakko aina hakea ennen 1630, meidän yksityisen pph:n säännöt).
Huonoksi vanhemmaksihan voi myös (minusta) leimata mm . sillä, että tuuppaa lapsensa nukkumaan kello 19 - ja ehtii olla heidän kanssaan työpäivän jälkeen sen 2 tuntia... Kun on niin kiva, että lapset on aikaisin nukkumassa , että on omaa aikaa ...

Noh, ylipäätään - huonoksi vanhemmaksi voi leimata mistä vaan ...

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Ihan OT, mutta ootko Åbo raskaana? :) Tuo mainitsemasi ultra pisti silmään... *utelias*

En ole, onneksi :D

Mä teen toisia naisia raskaaksi, eli luovutan munasoluja parin viikon päästä taas kerran.

Ahaa, tosiaan :) Ei siis tarttekaan päivittää tiimarivihkoa :saint:

Ai, mie vain olen sanonut suoraan, että jatkan iltapäivästä sitä hoitoaikaa puolituntia 2 x viikossa, että kerkeän käyä kaupungissa kaupassa kun on huomattavasti halvempaa. Ei meillä vaan ole hoitajat tai johtajat ole olleet millänsäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ydinydinperhe harmaana:
Lapseni 2 v -on yksityisessä
Huonoksi vanhemmaksihan voi myös (minusta) leimata mm . sillä, että tuuppaa lapsensa nukkumaan kello 19 - ja ehtii olla heidän kanssaan työpäivän jälkeen sen 2 tuntia... Kun on niin kiva, että lapset on aikaisin nukkumassa , että on omaa aikaa ...

Noh, ylipäätään - huonoksi vanhemmaksi voi leimata mistä vaan ...

Jeps. Minut leimattiin päiväkodissa huonoksi äidiksi kun lapset (silloin 1v ja 2,5v) menivät iltaisin klo 19 nukkumaan. Ihan yksipuoleisesti ja kyselemättä todettiin että olet huono äiti ja päälle todettiin että lapsia voi iltaisin valvottaa vaikka klo 23 asti.. Siis 1-vuotiastakin?!

Meillä tilanne oli silloin se, että lapset yksinkertaisesti "sammuivat" ilta seitsemältä. Väkisinko olisi pitänyt hereillä pitää, kun väsykiukku iski ja silmät lupsahtelivat..? Kyllä minä siinä kohtaa laitoin lapset nukkumaan.

Toki siitä oli itselleni hyötyä, että lapset menivät ajoissa nukkumaan. Opiskelin tuolloin ja lasten isä oli armeijassa, joten aikaa koululäksyille oli vain kun lapset nukkuivat. Ja tähän kun lisää vielä sen faktan että aamuisin oli itselläni herätys jo 6:lta niin nukkumaan piti itsekin päästä ajoissa.. Notta hyvähän se oli että lapset menivät nukkumaan ajoissa. Pikku hiljaa lapset ovat kasvaneet ja nukkumaan menoaika on siirtynyt klo 20-20.30 paikkeille.. Enkä todellakaan koe olevani huono äiti, lapset tarvitsevat myös riittävästi unta.

Uusimmat

Yhteistyössä