Onkon lasten päivähoito tosiaan vain koulua ja työtä varten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiskä

Vieras
Entäs jos äiti/isä on kotona vaikka pienemmän lapsen kanssa?

Tarhan lto sanoi, että päivähoito on VAIN sitä varten, että koulussa ja työssä ollessa voi lapsen sinne tuoda. Jos olen kotona vapaapäivällä, en saisi lastani hoitoon viedä. Entäs ne, joilla on esim. 4v lapsi hoidossa samaan aikaan kun 1v on kotosalla? Ei vissiin ole oikein luvallista, vai?

Mun henkilökohtainen mielipide on se, että päivähoito on vain koulua ja työtä varten. Tietysti erityistapaukset esim. lapsen kuntoutus, vanhemman sairaus tai muu erikseen. Vapaapäivinä en veisi hoitoon, jne. Mutta helppohan mun on sanoa, kun omat ei vielä hoidossa ole ja sitten kun on niin ne ei edes saisi olla siellä esim. vapaalla (vuorohoito).

Tietty on oikeus mutta minusta se on väärin,että jos itse on toisen lapsen kanssa kotona niin toinen on tarhassa tai jos itse on työtön ni lapsi on hoidossa. Jos tekee 3 vuorotyötä niin silloin vapaapäivät voi mun mielestä pitää vapaapäivinä ja lapsi tarhassa jos on viikolla..

Joo, mutta päivähoitoasetus sanoo, että lapsella on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Eli se ei riipu vanhempien työssäkäynnistä, koulusta tai mistään muustakaan. Tottakai lto:t kannustaa pitämään lapset kotona, sehän se niiden "ohjenuora" on.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Mun henkilökohtainen mielipide on se, että päivähoito on vain koulua ja työtä varten. Tietysti erityistapaukset esim. lapsen kuntoutus, vanhemman sairaus tai muu erikseen. Vapaapäivinä en veisi hoitoon, jne. Mutta helppohan mun on sanoa, kun omat ei vielä hoidossa ole ja sitten kun on niin ne ei edes saisi olla siellä esim. vapaalla (vuorohoito).

Yhdyn tähän. Itse olen työssä ja nuorimmainen enää hoidossa.

Koskaan en ole vienyt omana vapaapäivänäni hoitoon enkä myöskään vaikka olen ollut pienemmän kanssa kotona. Ollaan käyty perhekerhossa ja isommat päiväkerhossa 2 x viikko 3 tuntia siinä ovat saaneet muitakin kavereita kuin sisaruksensa.

Oliko yksityinen pk? Ne saa valita asiakkaansa. Kunnan täytyy järjestää hoitoa kaikille alle kouluikäisille.
Meilläkin kyllä on suositus, että lapset pidetään kotona jos vanhemmilla vapaa/lomaa. Hoidossa käyminen on lapselle raskasta, ja lapsikin kaipaa lomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiskä:

Tarhan lto sanoi, että päivähoito on VAIN sitä varten, että koulussa ja työssä ollessa voi lapsen sinne tuoda. Jos olen kotona vapaapäivällä, en saisi lastani hoitoon viedä. Entäs ne, joilla on esim. 4v lapsi hoidossa samaan aikaan kun 1v on kotosalla? Ei vissiin ole oikein luvallista, vai?

Kyllä mulla oli esikko 4v parina päivänä viikossa tarhassa,vaikka itse olin vauvan kanssa kotona. Vapaapäivänä saa kyllä myös lapsen tarhaan viedä. Itse muutama vuosi sitten pidin pitkän loman talvella,mutta koska tarhamaksuissa ei olisi lapsen poissaoloa huomioitu, oli meillä poika tarhassa ne viikot pääasiassa ja sitten pitkät viikonloput kotona. Sen verran kalliisti maksan kahdesta lapsesta,että en viitsi tyhjästäkään maksaa.

No tässä tilanne on siis se, että lto näki minut kaupassa eilen (lto oli vapaalla) töiden jälkeen ja sanoi tänään aamulla (kun oli katsonut että lapsi oli ollut hoidossa silloin), että päivähoito vain työtä/koulua varten, ei kaupassa käyntiä / vapaapäiviä / yms. ja että rikon lakia ja hyvää yhteishenkeä tms. kun pidän lastani hoidossa kun olen vapaalla. Alkoi vähän ärsyttämään! Sitten tajusin vasta että kyllähän se ei näin voi olla...

Alkuperäinen kirjoittaja anna:

Kyllä mulla oli esikko 4v parina päivänä viikossa tarhassa,vaikka itse olin vauvan kanssa kotona. Vapaapäivänä saa kyllä myös lapsen tarhaan viedä. Itse muutama vuosi sitten pidin pitkän loman talvella,mutta koska tarhamaksuissa ei olisi lapsen poissaoloa huomioitu, oli meillä poika tarhassa ne viikot pääasiassa ja sitten pitkät viikonloput kotona. Sen verran kalliisti maksan kahdesta lapsesta,että en viitsi tyhjästäkään maksaa.

Toisaalta ymmärrän, että tuo maksupuoli harmittaa, mutta lapsellesihan sinä hallaa teet (ja itsellesi), jos et käytä kaikkia mahdollisia vapaita yhdessäoloon.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Tietty on oikeus mutta minusta se on väärin,että jos itse on toisen lapsen kanssa kotona niin toinen on tarhassa tai jos itse on työtön ni lapsi on hoidossa. Jos tekee 3 vuorotyötä niin silloin vapaapäivät voi mun mielestä pitää vapaapäivinä ja lapsi tarhassa jos on viikolla..

Työtön usein hakee työtä, ja sitä voi löytyä nopeastikin. Tai lomautettu saatetaan kutsua lyhyelllä varoitusajalla töihin. Hoitopaikan täytyy lain mukaan järjestyä kahdesssa viikossa, ja se on aika pitkä aika mennä vaihtoehtoisilla järjestelyillä. Varsinkin jos isovanhemmat ovat työssä tai muuten kaukana tai huonokuntoisia etteivät lasta pysty katsomaan.

Meillä esimerkiksi miehen kesäloma siirtyi tärkeän projektin vuoksi. Siinä olikin varsin kiva saada sumplittua hoitajaa kun tarhaan oli ilmoitettu että on lomalla, ja muutenkin oli heinäkuu. Voin vain kuvitella mitä se on sitten kun pitäisi yhtäkkiä mennä kokonaan töihin, saada lapsi uuteen paikkaan jne.

Ei ole. Sano LTO:lle taikasanat "Subjektiivinen päivähoito-oikeus".

Jokaisella voi olla oma mielipiteensä asiasta, mutta ei tämä ole mielipidekysymys vaan lakiin kirjattu asia. Eikä lastentarhanopettajan kuulu kertoa omaa mielipidettään asiasta, etenkään jos sitä ei kysytä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No tässä tilanne on siis se, että lto näki minut kaupassa eilen (lto oli vapaalla) töiden jälkeen ja sanoi tänään aamulla (kun oli katsonut että lapsi oli ollut hoidossa silloin), että päivähoito vain työtä/koulua varten, ei kaupassa käyntiä / vapaapäiviä / yms. ja että rikon lakia ja hyvää yhteishenkeä tms. kun pidän lastani hoidossa kun olen vapaalla. Alkoi vähän ärsyttämään! Sitten tajusin vasta että kyllähän se ei näin voi olla...

Jos näin olisi, niin minä sitten rikon lakia vähintään kerta viikkoon, kun käyn ihan vakituisesti aina keskiviikkoisin kaupassa ENNEN kuin haen lapset kotiin!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Jos näin olisi, niin minä sitten rikon lakia vähintään kerta viikkoon, kun käyn ihan vakituisesti aina keskiviikkoisin kaupassa ENNEN kuin haen lapset kotiin!

Ainiin ja ennen kuin kukaan pääsee motkottamaan, niin siitä huolimatta vaikka käyn kaupassa, haen lapset ihan samaan aikaan kuin muinakin päivinä (eli klo 14.30-15) kiitos joustavien työaikojeni :)

Alkuperäinen kirjoittaja anna:

Tätä en kyllä koskaan oikein ole ymmärtänyt. Päivähoidossa maksetaan paikasta. Ja jos on koko kuun pois hoidosta päivähoitomaksua menee vain puolet, eli jos on pitkään pois niin silloin kyllä saa "alennusta".

Ja oikeesti Suomessa päivähoito on halpaa, verrattuna moneen muuhun maahan. Monissa maissa palkataan itse hoitaja tai maksetaan päivähoidosta sen todellisen kustannuksen mukaan, eikä siihen saa mitään avustusta. Meillä maksetaan päivähoitoa verovaroin, ja vanhemmat maksaa hoitomaksuina vain murto-osan.

Ja en mä kyllä lastani veis omalla lomallani hoitoon, vaan sen takia, että se maksaa. Tiedän, että monet vie ja se on toki oma valinta. Ehkä niiden lasten on sitten parempi olla hoidossa, jos oma vanhempi ei halua lastaan lomallaan hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja f:

Mitä on?

Entäs nämä tilanteet:

a) kaupassa käynti töiden jälkeen
b) sairaana itse kotona
c) tekee esim. koulutöitä kotona
d) pienemmän sisaruksen kanssa kotona
e) on työtön/lomautettu?

Ja mielestäni vapaapäivinä lapsikin voisi pääsääntöisesti olla kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja No:

joskus se tosin on sen lapsen etu, että pääsee ikätovereidensa kanssa leikkimään ja touhumaan, kun äiti on pienen vauvan kanssa kotona.

itse vein esikoiseni hoitoon, kun oli raskausaikana lepopakko ennenaikaisen synnytysriskin vuoksi, sekä mies oli vkot toisella paikkakunnalla töissä, vein lasta myös parina päivänä vkossa kuukauden ajan hoitoon, kun vauva oli synytynyt, jotta sai puuhastella siellä, ennenkun aloitti kesäloman, ja lopetti hoidon. kaipaa edelleen kovasti kavereita sieltä.

Työssäkäyvän tai opiskelevan äidin on pakko viedä lapsi hoitoon, kotona olevan ei ole. On aika karua, että päivähoidon ryhmäkoot ovat nykyään ylisuuria... kuitenkin kotona oleville lapsille olisi tarjolla esim. kunnan tai seurakunnan perhekerhoja, muskaria, urheiluleikkikoulua...

teen 3-vuorotyötä ja vien lapset arkena joka päivä hoitoon, vkonloppuna ovat kotona ja jos mulla on töitä ovat isänsä kanssa. ja ns. arkivapaina tai nukkumapäivänä(yövuoron jälkeen) haen lapset himpun verran aikaisemmin kotiin eli päikkäreiden jälkeen. Mulle eivät urputa enää koska eivät tiedä olenko vapaalla vai yövuorosta tullut..

että haluaisi minun työnantajaltani tarkat ajat jolloin olen töissä ja (koska tietää missä käyn töissä niin) sanoi 15 min riittävän siirtymiseen työpaikalta hoitoon. Tämä meni mielestäni jo vähän yli, en viitsinyt vastata siihen enää mitään vaan marssin ovesta ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja f:

Mitä on?

Entäs nämä tilanteet:

a) kaupassa käynti töiden jälkeen
b) sairaana itse kotona
c) tekee esim. koulutöitä kotona
d) pienemmän sisaruksen kanssa kotona
e) on työtön/lomautettu?

Ja mielestäni vapaapäivinä lapsikin voisi pääsääntöisesti olla kotona.

Vastaanpa tähän:

a) minun mielestä saa ihan vapaasti poiketa kauppaan kotimatkalla, jos se kauppamatka ei pidennä lapsen hoitopäivä, vaan lapsi haetaan sovitusti/ sovitaan että lapsi haetaan myöhemmin

b) paremmin se vanhempi jaksaa illat ja parantuu nopeammin, jos lapsi on hoidossa päivät, jos yleensä on pitkää päivää mahdollisesti kuitenkin niin ettei kukon laulun aikaan tuotaisi, jos ei ole pakko

c) etäopiskelu on nykypäivää, toki silloin lapsi voi olla hoidossa, tässäkin kellonajat ratkaisee, tuskin sen lapsen tarvii olla hoidossa koko pk:n aukioloaikaa

d) riippuu tapauksesta, lapsen iästä, äidin jaksamisesta, ei tähän ole yksiselitteistä vastausta, mutta järkevät hoitoajat tässäkin.

e) vastaus d pätee tässäkin

Ja siis vapaapäivistä ja lomista mielipiteeni varmaan tulikin jo selväksi aiemmin

että haluaisi minun työnantajaltani tarkat ajat jolloin olen töissä ja (koska tietää missä käyn töissä niin) sanoi 15 min riittävän siirtymiseen työpaikalta hoitoon. Tämä meni mielestäni jo vähän yli, en viitsinyt vastata siihen enää mitään vaan marssin ovesta ulos.

Älä missään nimessä suostu!

olen kotona 3kk:sen ja 2.5v kanssa, tuo 2.5v kiukkuaa kun ei ole kavereita, äiskän kans ei oo kiva leikkii, ja äiti ei osaa, äitin aikaa vie myös tuo vauva paljon..tuntuu pahalta pienen puolesta, ja kun kerhoihin täällä pääsee vasta 4v alkaen :( nyt alkaa kerhot, kysyin että saisinko tulla lapsen kanssa pihalle leikkiin, ei kuulemma ole suotavaa :(
tässä tilanteessa sitä vaan miettii että miten keksiä kavereita ja virikettä tuon ikäiselle joka ei kerhoon pääse vielä liki 2 vuoteen ( tarkoitus tosin palata työhön kun kuopus täyttää vuoden).

Uusimmat

Yhteistyössä