onkohan tämäkin provo-aloitus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22545850:
Valitettavasti kakarat alkavat harrastamaan seksiä liian varhain. :|
En minäkään ole sitä mieltä että 12 vuotias niitä kortsuja vielä mukaansa tarvitsis, mutta minkäs teet :|

No niinpä. Toi on vähän kakspiippunen juttu. Ku toisaalta, jos se penska päättää 12 -vuotiaana seksiä harrastaa niin mitenpä estät.. Ja siinä vaiheessa ois sit parempi et ois niitä kortsuja saatavilla, ei sen ikäset niitä kehtaa ostaa.

[QUOTE="sipsi";22546361]Olen kalkkis, myönnän :( mutta asialliseen seksuaalivalistukseen ja sukupuolisuudesta/ sukupuoliasioista kertomiseen ei välttämättä kuulu kondomien jako 6. luokan syksyllä...

Ja minua ei millään lailla kauhistuta muiden aikaiset seksikokeilut, ei ollenkaan :) Kuitenkin oman toivoisin seiskaluokkalaista vanhemmaksi ja kehittyneemmäksi (henkisesti ennen kaikkea) ennen seksikokeilujen aloittamista pääsevän.

Tai sitten mulla on vaan sukupuolielämästä ja seksistä(kin) liian kalkkeutunut mielikuva :([/QUOTE]

mitä tuohon kalkkeutuneeseen mielikuvaan tulee, tuskinpa vedät vertoja mulle, mä olen nimittäin se kaikista kalkkiksin ja mielikuvat ja-piteet sen mukaisia :D

[QUOTE="taitai";22545761]Meillä on sama tilanne ja samoin ajattelen. Mä annan lasten leikkiä ihan rauhassa, suorastaan kannustan siihen ja lahjoihin tulee vieläkin leluja.
Seksin markkinointi on niin massiivista, että vanhempien pitää jaksaa pitää tiukasti lastensa puolia ja suojella oikeutta lapsuuteen. Ne lapset, joiden vanhemmat eivät turvallisuutta puolusta ja lapsiaan itse valista, ovat vaarassa joutua liian aikaisin repäistyksi juttuihin, joihin heillä ei ole valmiuksia.
Aikuisuus on niin hukassa ja epävarmoilla, että lapsille lyödään kondomi käteen ja oletetaan että kasvatusasia on sillä hoidettu. Mutta kukaan ei tarkista minkälaisena viesti välittyy lapselle.
En tiedä missä lapses on käyny mutta jotain rajaa ja harkintaa asioissa voisi ohjaajat käyttää ja käydä keskustelua vanhempien kanssa.[/QUOTE]

En taitai tajunnu sua nyt oikein. Valistushan EI tarkoita sitä että kannustettaisiin seksin harrastamiseen nuorena, päinvastoin aina korostetaan sitä että vasta sitten seksiä kun itse haluaa ja on valmis, ehkäisy kunnossa, ei koskaan toisten painostuksesta. Jotkut kokeilee seksiä jo nuorina, eikä elämä siitä välttämättä mene pilalle jos on vastuullinen.

siis miten mä muistan että ala-asteella meillelkin jo esiteltiin kondomeja ja saatiin ne kotiinkin vietäviks. muistan kun pelleiltiin niillä ja ne haisi kauhealta kun oli käden ensin sinne työntänyt. yäk.

kiinnostaahan ne jo monia tuossa vaiheessa, hyvähän se on tutustua edes sitte leikin varjolla.ei kukaan aloita sitä seksielämää koska kortsu on jaettu käteen.

No mun mielestä on kyllä parempi että niitä jaetaan ja että asioista puhutaan. Koska joku siellä kuitenkin alkaa varmaan harrastamaan seksiä ennen 13-vuotispäiväänsä. Ja silloin olisi parempi, kun niitä kortsuja sitten edes olisi. Seksivalistusta on turha aloittaa enää sen jälkeen kun seksi on jo aloitettu, mun mielestä seksistä voi surutta alkaa puhumaan 5. luokalla. Toivottavasti myös siihen tyyliin, että sen aloittamisen voi siirtää, ja että se kuuluu rakkauteen ja pysyvään parisuhteeseen. Mutta kuitenkin.

Itselläni on kaksijakoinen suhtautuminen asiaan. Minun vahvasti kalkkeutunut puoleni kauhistelee asiaa ja sitten taas se realistempi reaaliajassa kulkeva ( tai laahaava) minäni ajattelee, että on hyvä, että jaetaan kondomeja ja valistetaan, jos sillä voidaan välttää yksikin ei toivottu teiniraskaus/ sukupuolitauti.
Toki ajattelen, että 12.v on vielä liian nuori aloittamaan sukupuolielämää, ja toivoisinkin, että valistus olisi sellaista vastuuta korostavaa, sellaista asiallista, joka ei luo kuvaa, että tuotahan kuuluu kai jo kokeilla.

Heh, pakko tulla tänne kertomaan. Tunti sitten tulin bussilla kotiin, ja kaksi tyttöä istui takanani ja jutteli. Toinen kertoi, että hänen isänsä oli löytänyt tytöltä kondomeita lomamatkalla. Kaveri lohdutti, että KYLLÄ KAIKKI SEN TIETÄÄ, ETTÄ 14-VUOTIAAT HARRASTAA SEKSIÄ. Ja toinen sanoi, että NIIN, JA 13-VUOTIAAT, olin silloin 13.
Huh. Mutta sellaista se on.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22545850:
Valitettavasti kakarat alkavat harrastamaan seksiä liian varhain. :|
En minäkään ole sitä mieltä että 12 vuotias niitä kortsuja vielä mukaansa tarvitsis, mutta minkäs teet :|

Eli parempi, että vedellään sitten paljaalla tuossa 10-12 vuotiaana?

Itse olin 12-vuotias vasta reilu 8 vuotta sitten, ja sukupolveni oli jo 11-vuotiaana kiinnostunut pojista, seksistä ja "seukkasivat" keskenään. En sano että 12-vuotiaat (yleensä ainakaan..) harrastavat vielä seksiä, mutta alkaa tuo olla jo ajankohtainen asia ottaa koulussakin puheeksi. Ne kortsut eivät ole käyttöä varten, vaan siksi että useat näistä murrosiän partaalla olevista sankareista palavat mielenkiinnosta tutkia kyseistä aparaattia, ja hyvä niin, ettei sitten tulevaisuudessa saa sitä ensimmäistä kertaa käsiinsä tositoimissa.

Moni tässä sanoo, että kyllä seksivalistusta voi antaa, mutta kondomeja ei tarvitse antaa mukaan. Mitä ne kortsut haittaa, jos niitä saa? Mä sain ton ikäisenä kortsun, kotona lukkojen takana avasin ja tutkin sitä ja laitoin sitä hammasharjakotelon päälle kokeeksi.
Ei traumoja. Säilyyhän ne pari vuotta, että jos jossain vaiheessa tarvitseekin, niin sitten on. Koska aina joku on joukossa, joka seksin aloittaa tosi aikaisin.

Ei tuo kai nyt ihan uusi ja nykynen juttu ole... Kyllä meillä oli kuudennella luokalla myös seksivalistusta. Terveydenhoitaja kälisi kaikkea yleistä, siltä sai kysellä, kerto miten kumia käytetään, jako se siinä samalla sitten terveyssiteitä ja tuommoista.

Tuostakin nyt on jo aikaa, yli 10 vuotta.

Sillon ala-asteellahan noi nyt vaan jotenkin nauratti kavereiden kanssa, mutta ei me tuota mitenkään outona ja ihmeellisenä pidetty. Oppitunti ko oppitunti.

Hyvähän se on valistaa ajoissa, mutta mua edelleenkin ihmetyttää miten sekin yleisesti jätetään koulun vastuulle.. Eikö vanhemmat oikeasti ole sen vertaa lastensa kanssa puheväleissä että kun lapsi jossain vaiheessa (yleensä) kiinnostuu kaikesta lisääntymiseen liittyvästä niin siitä seuraisi jonkinasteinen jatkumo jolloin kerrotaan aina ikätasoon sopivasti mitä lisääntyminen on, mitä on rakastuminen ja seksi ja kaikki siihen liittyvä, kuten luonnollisesti se ehkäisy.

Hyvähän se on valistaa ajoissa, mutta mua edelleenkin ihmetyttää miten sekin yleisesti jätetään koulun vastuulle.. Eikö vanhemmat oikeasti ole sen vertaa lastensa kanssa puheväleissä että kun lapsi jossain vaiheessa (yleensä) kiinnostuu kaikesta lisääntymiseen liittyvästä niin siitä seuraisi jonkinasteinen jatkumo jolloin kerrotaan aina ikätasoon sopivasti mitä lisääntyminen on, mitä on rakastuminen ja seksi ja kaikki siihen liittyvä, kuten luonnollisesti se ehkäisy.

kuten tässä ketjussa aiemmin sanoin että aikanaan olen valistanut poikaani, eikä tyttären valistaminen ainakaan vaikeampaa ole, ja jo ollaankin puhuttu tytön kanssa kaikenlaista, tarkoitus ei olekaan tyttöä tynnyrissä kasvattaa ja tyttö tietää ettei sellaisia asioita olekaan mistä ei voisi kysyä ja keskustella mun kanssa
. Mutta en mä silti näe että hänen tulisi olla jo nyt hyvin perillä kondomien käytöstä, ...jos tuntisitte tyttöni tajuaisitte kyllä...muista 12-vuotiaista tytöistä en tiedä, mutta ainakin mun tytöllä on meikeistään ja muotivaatteistaan huolimatta vielä lapsen jutut ja elkeet.

Yhteistyössä