onkohan tämäkin provo-aloitus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sipsi";22545777]Meillä samanlaista, entinen vaalea tukka on nykyään punaruskea. Meikkaa (ripsaria, huulikiiltoa), vaan iloisesti juoksee illat kaverien kanssa pihalla ja metsässä, keppihevosten kanssa :) Joten ihan lapsi tuo vielä on, kuitenkin... Onneksi vielä![/QUOTE]

Se että lapsi leikkii edelleen kavereidensa kanssa ei tarkoita sitä että seksuaalinen kehitys ei olisi hyvässä vauhdissa jo. En toki tiedä sinun lapsestasi, mutta uskallan väittää ettet sinäkään voi tietää, kiinnostus seksiin ei näy ulospäin. Itse kiinnostuin seksistä noin 12 vuotiaana. Etsin siitä paljon tietoa muunmoassa kodin tietosanakirjasta ja koulukirjoista ja lääkärikirjasta. Samaan aikaan leikin hevosta tai merenneitoja kavereiden kanssa ja barbit olivat ahkerassa käytössä. Vanhempieni kanssa en koskaan jutellut seksistä mitään. Kuukautiseni alkoivat kun olin 11 ja se oli niin kamalaa ja yllättävää että meni 3 päivää ennen kuin kerroin äidille. Kiinnostukseni seksiin oli nimenomaan tiedonjanoa tuolloin, ei kokeilun halua. Koulusta saadut kondomit taisivat päätyä ilmapalloiksi, mutta tiesin kuitenkin mitä ne olivat ja mitä niillä tehdään. Neitsyyteni menetin 18 vuotiaana ja uskon että tieto seksistä vähensi halujani kokeilla sitä, tilanteita olisi ollut aikaisemminkin. Halusin että eka kerta on merkittävä ja oikean ihmisen kanssa.

[QUOTE="sipsi";22545785]On, on!

T. Se toinen kalkkis :)[/QUOTE]

Kalkkis tai ei, niin eipä siitä kortsujen jakamisesta mitään haittaakaan ole.
Toki kahden tytön äitinä toivon itsekkin ettei todellakaan vielä tuon ikäisenä niille tule tarvetta, mutta kuten me kaikki aikuiset tiedämme ja muistamme niin jotkut tytöt aloittavat sen seksielämän paljon aikaisemmin kuin siihen olisi tarvetta.
Jokaisen tuttuna on varmasti ollut tyttö joka on menettänyt neitsyytensä vuosia aijemmin kuin itse.
Kaikilla ei ole turvallisia vanhempia.
Joten ottaen huomioon myös muut alpset kuin vain ne omat, ei tuo ole mitenkään huono juttu.

No mä yksinhuoltajana aikoinaan valistin myös poikaani (joka on nyt jo ailkuinen). Vaikka isä olikin pojan elämässä mukana, hänelle oli luontevampaa keskustella minun kanssani, mutta eihän se tietysti kaikille niin helppoa ole.

Ihanaa, että teillä on noin. Reilu 15 vuotta sitten meillä ei isän kanssa ollut ihan sellaiset puhevälit, että olisi noita seksijuttuja keskusteltu.

Mun mielestä on ihan ok, että sinun tyttäresi ei vielä tarvitse näitä tietoja ja haluaisin myös että kukaan tuon ikäisenä ei vielä valistusta kaipaisi. Oletan kuitenkin että on ollut isompi ryhmä lapsia/nuoria ja hyvinkin mukana saattaa olla joku jolle tieto oli enemmän kuin tarpeeseen.

Ihanaa, että teillä on noin. Reilu 15 vuotta sitten meillä ei isän kanssa ollut ihan sellaiset puhevälit, että olisi noita seksijuttuja keskusteltu.

Mun mielestä on ihan ok, että sinun tyttäresi ei vielä tarvitse näitä tietoja ja haluaisin myös että kukaan tuon ikäisenä ei vielä valistusta kaipaisi. Oletan kuitenkin että on ollut isompi ryhmä lapsia/nuoria ja hyvinkin mukana saattaa olla joku jolle tieto oli enemmän kuin tarpeeseen.

Olihan siellä jokunen tyttö ollut, ja tunnen oikeastaan heidät kaikki, ja hyvin vaikea kuvitella että heillä kellään olisi vielä mitään mielenkiintoa seksiin. itseasiassa tytöt olivat olleet vaivautuneita, ja kaikki kondomit menivät roskikseen luennon loputtua, ei kiinnostanut tutustuakaan moisiin.

Vaan onhan noita jotka aloittavat tosi varhain seksikokeilut, kun olin seiskalla, ja se oli siis hyvin kauan sitten, luokallani oli tyttö joka seurusteli keski-ikäisen miehen kanssa...

Mun mielestä aivan helvetin hyvä, olen ollut naistentautien ja perhesuunnittelun poliklinikoilla töissä ja välillä tuli 13-vuotiaita aborttia varten sinne. Mieluummin pieni hämmennys asiallisesta seksivalistuksesta, kuin tietämättömyys. Abortti on aivan helvetin rankka kokemus.

Anteeksi kiroilu, asia nostattaa tunteita.

Se että lapsi leikkii edelleen kavereidensa kanssa ei tarkoita sitä että seksuaalinen kehitys ei olisi hyvässä vauhdissa jo. En toki tiedä sinun lapsestasi, mutta uskallan väittää ettet sinäkään voi tietää, kiinnostus seksiin ei näy ulospäin. Itse kiinnostuin seksistä noin 12 vuotiaana. Etsin siitä paljon tietoa muunmoassa kodin tietosanakirjasta ja koulukirjoista ja lääkärikirjasta. Samaan aikaan leikin hevosta tai merenneitoja kavereiden kanssa ja barbit olivat ahkerassa käytössä. Vanhempieni kanssa en koskaan jutellut seksistä mitään. Kuukautiseni alkoivat kun olin 11 ja se oli niin kamalaa ja yllättävää että meni 3 päivää ennen kuin kerroin äidille. Kiinnostukseni seksiin oli nimenomaan tiedonjanoa tuolloin, ei kokeilun halua. Koulusta saadut kondomit taisivat päätyä ilmapalloiksi, mutta tiesin kuitenkin mitä ne olivat ja mitä niillä tehdään. Neitsyyteni menetin 18 vuotiaana ja uskon että tieto seksistä vähensi halujani kokeilla sitä, tilanteita olisi ollut aikaisemminkin. Halusin että eka kerta on merkittävä ja oikean ihmisen kanssa.

En toki tiedäkään kaikkea, mitä lapsen päässä liikku- enkä haluakaan :) Murrosikä on alkanut, ja ihan varmasti miettii myös tuollaisia asioita. Tarkoitinkin, että onneksi leikkii ja on turvallisessa seurassa turvallisten ystävien kanssa tuossa liki näköetäisyydellä :) Ison osan illoista viettää tallilla, ja minäkin olen useimmiten mukana siellä. Eli ei luuhaa iltoja epämääräisissä porukoissa epämääräisissä paikoissa.

Seksuaali- ja terveysvalistuksen tarpeellisuuden tiedostan täysin - minulla on terveystiedon opettajan koulutuskin ja olen sitä murrosikäislle opettanut :) Haluakin korostaa, että mielestäni seksuaalisuus on jokaisen yksilön perusoikeus, sydämestäni toivon, että omastakin lapsestani kasvaisi seksuaalisuudesta nauttiva aikuinen nainen :) Siitä huolimatta en hänelle vielä koulun retkeltä kondomeja toivo :( Enkä muutoinkaan sukupuolielämän aloittamista liian aikaisin, fyysisesti ja psyykkisesti kehittymättömänä.

Ehkäpä se kortsujen jakaminen on ihan hyvä juttu. Eräs kaverini aloitti seksin harrastamisen 11-vuotiaana ja harrasti sitä 15-vuotiaaksi ilman mitään ehkäisyä. Suorastaan ihme ettei saanut mitään tauteja tai tullut raskaaksi vaikka oli varmaan 40 eri tyypin kanssa... Ei kuulemma kehdannut ostaa kortsuja ja kuvitteli ettei nyt sellaiset asiat kuin taudit ja raskaus hänen kohdalleen voi osua. Että kannattaa katsoa mitä teidän lapsenne oikeasti tekevät, hänkin ihan hyvästä perheestä ja varmasti vanhemmat kuvitteli hänen olevan tosi kiltti tyttö.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22545850:
Valitettavasti kakarat alkavat harrastamaan seksiä liian varhain. :|
En minäkään ole sitä mieltä että 12 vuotias niitä kortsuja vielä mukaansa tarvitsis, mutta minkäs teet :|
Liian varhain? Minulle tuli uutena tietona että seksille on määritelty oikea aloitusikä :O

En nyt kyllä keksi mitä provoa tuossa on. Jos väittää että jokin tapahtuu liian varhain, kyllä sille pitäisi olla verrokki että liian varhain verrattuna mihin.

ymmärsin sun tarkoittavan että missä iässä tahansa olisi ihan ok aloittaa seksielämä vaikka 8 vuotiaana jos asia sattuu kiinnostamaan, tai jos "kiinnostus" aikuisen toimesta herätetään...onhan meillä täällä (kai) suoja-ikärajatkin yhä olemassa eli verrattuna siihen esim. 12 vuotias on liian nuori aloittamaan seksikokeiluja

Aika moni harrastaa ensimmäisen kerran seksiä jo 13-vuotiaana, joten valistus on todella tarpeen jo 12-vuotiaille. Yksikin kerta ilman ehkäisyä ja suojautumista sukupuolitaudeilta on liikaa.

Aina on näitä lapsellisia/kypsymättömiä (valitettavan usein vaikeista kotioloista) lapsia/nuoria, jotka aloittavat seksi-elämän aivan liian aikaisin. Siksi on hyvä aloittaa valistus jo varhain. Meillä se oli vasta ysiluokalla, eli oltiin 15-vuotiaita.

ymmärsin sun tarkoittavan että missä iässä tahansa olisi ihan ok aloittaa seksielämä vaikka 8 vuotiaana jos asia sattuu kiinnostamaan, tai jos "kiinnostus" aikuisen toimesta herätetään...onhan meillä täällä (kai) suoja-ikärajatkin yhä olemassa eli verrattuna siihen esim. 12 vuotias on liian nuori aloittamaan seksikokeiluja
Biologiselta kannalta silloin kun murrosikä on alkanut ja ns. "laitteisto toimii", on oikeassa iässä aloittaa seksi. Lakiin kirjattu suojaikärajahan on keinotekoinen ja sitä varten etteivät kokeneemmat aikuiset käyttäisi kokemattomia nuoria hyväkseen ihan miten sattuu. Ei se 16 vuotta ole mikään sen kummempi maaginen rajapyykki, laki ei ota kantaa siihen milloin seksin voi aloittaa.

Silläpä onkin ihan suotavaa, että 12-vuotiaita valistetaan ja kondomeja jaetaan. Osa kuitenkin aloittaa sen seksin sen ikäisenä.

Biologiselta kannalta silloin kun murrosikä on alkanut ja ns. "laitteisto toimii", on oikeassa iässä aloittaa seksi. Lakiin kirjattu suojaikärajahan on keinotekoinen ja sitä varten etteivät kokeneemmat aikuiset käyttäisi kokemattomia nuoria hyväkseen ihan miten sattuu. Ei se 16 vuotta ole mikään sen kummempi maaginen rajapyykki, laki ei ota kantaa siihen milloin seksin voi aloittaa.

Silläpä onkin ihan suotavaa, että 12-vuotiaita valistetaan ja kondomeja jaetaan. Osa kuitenkin aloittaa sen seksin sen ikäisenä.

Sinäpä sen sanoit: BIOLOGISELTA kannalta seksiä voi alkaa harrastaa, kun murrosikä on vauhdissa, mutta HENKINEN puoli onkin sitten ihan toinen juttu...

No eihän se valistus sitä tarkoita että seksiä on pakko alkaa harrastamaan.
Minusta on hyvä että se aloitetaan kutosella koska tää maailma on niin paljon sitä seksiä väärällään, saavat ainakin oikeaa tietoa niistä asioista.

En yhtään ihmettele että mies tulee kertomaan että seksiä ei voi koskaan aloittaa liian varhain. Monien miesten mielestä on ok naida vaikka 12-vuotiasta vaikka mies ois itse 40+.

No eihän se valistus sitä tarkoita että seksiä on pakko alkaa harrastamaan.
Minusta on hyvä että se aloitetaan kutosella koska tää maailma on niin paljon sitä seksiä väärällään, saavat ainakin oikeaa tietoa niistä asioista.
Näinpä. Olisi itse asiassa mielenkiintoista auditoida koulussa tapahtuva seksuaalivalistus. Omina aikoinani siihen ei paljoa muuta kuulunut kuin kondomit ja taudeilla pelottelu. Sattuuko paikalla olemaan jotakuta opettajaa, kouluavustajaa tms. joka tietäisi kertoa osataanko aiheesta kertoa jo kattavammin?

Olen kalkkis, myönnän :( mutta asialliseen seksuaalivalistukseen ja sukupuolisuudesta/ sukupuoliasioista kertomiseen ei välttämättä kuulu kondomien jako 6. luokan syksyllä...

Ja minua ei millään lailla kauhistuta muiden aikaiset seksikokeilut, ei ollenkaan :) Kuitenkin oman toivoisin seiskaluokkalaista vanhemmaksi ja kehittyneemmäksi (henkisesti ennen kaikkea) ennen seksikokeilujen aloittamista pääsevän.

Tai sitten mulla on vaan sukupuolielämästä ja seksistä(kin) liian kalkkeutunut mielikuva :(

Näinpä. Olisi itse asiassa mielenkiintoista auditoida koulussa tapahtuva seksuaalivalistus. Omina aikoinani siihen ei paljoa muuta kuulunut kuin kondomit ja taudeilla pelottelu. Sattuuko paikalla olemaan jotakuta opettajaa, kouluavustajaa tms. joka tietäisi kertoa osataanko aiheesta kertoa jo kattavammin?

Mä oon 8 luokkalainen, meillä oli viime vuonna seksivalistusta. Ala-asteella ei ollut.

Mutta joo, eipä siinä muuta ollutkaan kun taudeista ja ehkäisystä.
Ihan kuin seksi olis vaan tauteja ja raskauksia.. Pöh.

Muuten, tällain ihan btw kysyn. Oon seurustellu mun poikaystävän kanssa melkein 2 vuotta. Vuos sitten alotettiin seksi, on mennyt tosi hyvin aina & hyvä mieli tulee.:D Onko tämä joittenkin mielestä väärin, kun oon niin 'lapsi vasta' ?

Itse ainaskin omasta mielestäni osaan *kröhömmm* :)

Puhun miehen ja naisen välisestä suhteestä, lämmöstä, hellyydestä, rakkaudesta-ja ennen kaikkea korostan, ettei ole ollenkaan epänormaalia, vaikka yläluokillakaan ei vielä seksisuhteita olisi :)

Muutamaan vuoteen en ole terveysoppia opettanut kylläkään...

Mä oon 8 luokkalainen, meillä oli viime vuonna seksivalistusta. Ala-asteella ei ollut.

Mutta joo, eipä siinä muuta ollutkaan kun taudeista ja ehkäisystä.
Ihan kuin seksi olis vaan tauteja ja raskauksia.. Pöh.

Muuten, tällain ihan btw kysyn. Oon seurustellu mun poikaystävän kanssa melkein 2 vuotta. Vuos sitten alotettiin seksi, on mennyt tosi hyvin aina & hyvä mieli tulee.:D Onko tämä joittenkin mielestä väärin, kun oon niin 'lapsi vasta' ?

No tällä palstalla useimmat on nussineet 12-vuotiaasta asti kaikkea mikä liikkuu, joten no problem. Sitten on tietty pari kalkkista joukossa jotka ei salli kellekään hauskaa.

Yhteistyössä