onkohan tämäkin provo-aloitus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wicked Mary

Aktiivinen jäsen
04.05.2006
10 467
3
36
Hevonkuusikko
Tässä vaan ihmettelen nykyistä tapaa aloittaa kouluissa seksivalistus aika varhain...oma tyttöni täytti 12v kesäkuussa, ja on siis 6. luokalla, ja koulu oli järjestänyt retken johonkin paikkaan jossa lapsukaisille muunmuassa jaettiin kondomeja!
Siis 12-vuotiaille !
Kyllähän mun tyttäreni meikkaa ja tykkää muotivaatteista ja murrosikäkin on selvästi alkamassa, mutta kyllä on edelleen ihan lapsi, kulkee ikäistensä tai itseään nuorempien tyttöjen porukoissa, toivoo tänäkin jouluna kaiken teinikaman lisäksi lelujakin ja Top-model-kirjoja...
Eikä varmastikaan ole kiinnostunut pojista vielä, seksistä nyt puhumattakaan...eikä tarvitsekaan olla kiinnostunut vielä moneen vuoteen.

Jotenkin tuntuu että yleinen mielipide on että lasten pitäisi tulla aina vaan nopeammin aikuisiksi.: /

Mulla rupes seisoo ekan kerran niin, että muistan, 8-vuotiaana. Tytöt on kiinnostanut aina jossain määrin. 12-vuotiaana olisin voinut maksaa mitä vain pillusta. Toki kehitys oli siinä vaiheessa vielä olematonta, mutta ei se ajatuksen tasolla estänyt mitään.

samaa mieltä 898 kanssa.
Osa kehittyy nopeammin ja osa hitaamminen, seksi kiinnostaa toisia jo tuon ikäisenäkin. Onhan se kuitenkin niin, että parempi valistaa jos ryhmässä on edes YKSI jolla on jo tarvetta tiedoille, vaikkakin 20 muulle olisi vielä liian aikaista.

Nopeempien tahdissa mennään ja hitaat peesailee sitten perässä.

t. aikaisemmin valistusta kaivannut, ilman jäänyt. (eipä ollut kiva huomata olevansa raskaana just 14 täyttäneenä...)

Meillä kanssa kutosluokalla :) Tammikuussa täyttää 13v. Ja varmaan kieleni nielaisisin ja tukehtuisin, jos koulun retkeltä kera kondomin kotiutuisi... Tiedän kyllä, että valistus on tarpeellista, mutta ehkä kuiteskin vähän myöhemmin :)

Kaverinsa kertoi juuri, että heillä oli seksivalistusta 8. luokan alussa terveysopissa tai jossain sellaisessa.

Koska se valistus tehoaa paremmin mitä aikaisemmin se annetaan. 12- vuotiaalle ei ole mitään haittaa siitä että hän tietää mikä on kondomi ja miten sitä käytetään. Sen sijaan niille muutamille 13 vuotialle jotka päättävät seksiä harrastaa voi olla paljonkin haittaa siitä ettei tiedä. Voit tutustua vaikkapa yhdysvaltojen teiniraskaus tilastoihin jos tuntuu että vähempikin valistus riittäisi. Seksivalistus ei rohkaise lasta aiempaan seksin aloittamiseen.

Tuohon ekaan lauseeseen sellainen korjaus että tietenkin lapsen ikään sopien sitä valistusta, mutta jos se aloitetaan esim 14 vuotiaana on jo mielestäni turhan myöhäistä joidenkin kohdalla.

Viimeksi muokattu:
minä muistan, että meillä oli ekan kerran seksivalistusta 6. luokalla. Edellisenä vuonna oli puhuttu murrosiästä. Yläasteen 7-luokalla saatiin kondomeja. Nehän on tarkoitettu jotta niitä voisi tutkia ja katsoa omassa rauhassa, ei niillä ole seksiä tarkoitus harjoitella :D
8-luokalla terkka toi jopa puupalikat joiden päälle kaikki (pojat ja tytöt) sai harjoitella kondomin pukemista. Ja ysillä katsottiin valistusvideo, joka päättyi ihan oikeaan aktiin :o :)

Ja tämä on 90-luvun lopulla tapahtunutta.

No hyvähän se vaan on, ei se varhainen seksivalistus sitä seksin aloittamisen ajankohtaa aikaista. Jotkut kuitenkin aloittaa ne puuhat valitettavan aikaisin, joten onhan se hyvä, että on tarvittava tieto asioista. Jos on harrastaakseen seksiä vaikka 13-vuotiaana, sitä harrastaa huolimatta siitä, onko koulussa ollut jotain valistusta vai ei. Ei sillä valistuksen viivyttelyllä saada mitenkään aikaan sitä, ettei nuoret harrastaisi seksiä, ehkä ennemminkin päinvastoin.

Itse menetin neitsyyteni 13-vuotiaana ja olihan se ihan hyvä olla perillä mm. kondomin käytöstä.

Tässä vaan ihmettelen nykyistä tapaa aloittaa kouluissa seksivalistus aika varhain...oma tyttöni täytti 12v kesäkuussa, ja on siis 6. luokalla, ja koulu oli järjestänyt retken johonkin paikkaan jossa lapsukaisille muunmuassa jaettiin kondomeja!
Siis 12-vuotiaille !
Kyllähän mun tyttäreni meikkaa ja tykkää muotivaatteista ja murrosikäkin on selvästi alkamassa, mutta kyllä on edelleen ihan lapsi, kulkee ikäistensä tai itseään nuorempien tyttöjen porukoissa, toivoo tänäkin jouluna kaiken teinikaman lisäksi lelujakin ja Top-model-kirjoja...
Eikä varmastikaan ole kiinnostunut pojista vielä, seksistä nyt puhumattakaan...eikä tarvitsekaan olla kiinnostunut vielä moneen vuoteen.

Jotenkin tuntuu että yleinen mielipide on että lasten pitäisi tulla aina vaan nopeammin aikuisiksi.: /

Meillä on sama tilanne ja samoin ajattelen. Mä annan lasten leikkiä ihan rauhassa, suorastaan kannustan siihen ja lahjoihin tulee vieläkin leluja.
Seksin markkinointi on niin massiivista, että vanhempien pitää jaksaa pitää tiukasti lastensa puolia ja suojella oikeutta lapsuuteen. Ne lapset, joiden vanhemmat eivät turvallisuutta puolusta ja lapsiaan itse valista, ovat vaarassa joutua liian aikaisin repäistyksi juttuihin, joihin heillä ei ole valmiuksia.
Aikuisuus on niin hukassa ja epävarmoilla, että lapsille lyödään kondomi käteen ja oletetaan että kasvatusasia on sillä hoidettu. Mutta kukaan ei tarkista minkälaisena viesti välittyy lapselle.
En tiedä missä lapses on käyny mutta jotain rajaa ja harkintaa asioissa voisi ohjaajat käyttää ja käydä keskustelua vanhempien kanssa.

[QUOTE="sipsi";22545694]Meillä kanssa kutosluokalla :) Tammikuussa täyttää 13v. Ja varmaan kieleni nielaisisin ja tukehtuisin, jos koulun retkeltä kera kondomin kotiutuisi... Tiedän kyllä, että valistus on tarpeellista, mutta ehkä kuiteskin vähän myöhemmin :)

Kaverinsa kertoi juuri, että heillä oli seksivalistusta 8. luokan alussa terveysopissa tai jossain sellaisessa.[/QUOTE]

no onhan meitä kalkkiksia sitten ainakin kaksi :)

meille ei jaettu kondomeja missään, niistä kerrottiin terveystiedon tunneilla. ja sitten me varastettiin niitä kaupoista. ei sen takia, että oltaisiin seksiä harkittu, vaan uteliaisuudesta, että mimmosia ne oikeesti on. valistukseen kuuluu sekin, että teinit saa tutustua kortsuihin yksin, sitten sitä ehkä osaa vanhempana käyttää. ja onhan se aika hassu kapistus, hyvähän sitä on vähän tutkia rauhassa itekseen niin ei sitten ekalla kerralla tuu ihan yllätyksenä ;)

koita ajatella tolleen asiaa :)

seksivalistus on vain hyvä asia, kun se tulee oikeaan aikaan - itsellä ei ollut mitenkään mielessä seksiasiat ala-asteella, mutta äiti päätti hoitaa seksivalistuksen ostamalla mulle Seksi ja nuori rakkaus -kirjan, ja järkyttyneenä sitä sit luin vähän ajan päästä. Ja siitä kirjasta keksin et on olemassa itsetyydytys, mistä sitä muuten ois ikinä tajunnu kokeilla??? Eli äiti tarkotti hyvää, mutta tuli mulle toi kirja pikkasen liian ajoissa, olin tosi järkyttynyt. Mutta myöhemmin sitten toi kirja on osoittautunut todella hyväksi kaveriksi monessa asiassa.

Kyllä 12-vuotias on jo sen ikänen, että pitää alkaa valistamaan, yläasteelle kun mennään niin se tarve tulee tosi nopsaan...

sama tyttö, kuten sanoinkin aiemmin tässä ketjussa että tykkää meikata ja laittaa itseään muutenkin, mutta aikavasta ulkonäöstään huolimatta vielä lapsi, ja aika samantapaisia kaverinsakin tuntuvat olevan

Meillä samanlaista, entinen vaalea tukka on nykyään punaruskea. Meikkaa (ripsaria, huulikiiltoa), vaan iloisesti juoksee illat kaverien kanssa pihalla ja metsässä, keppihevosten kanssa :) Joten ihan lapsi tuo vielä on, kuitenkin... Onneksi vielä!

[QUOTE="taitai";22545761]Meillä on sama tilanne ja samoin ajattelen. Mä annan lasten leikkiä ihan rauhassa, suorastaan kannustan siihen ja lahjoihin tulee vieläkin leluja.
Seksin markkinointi on niin massiivista, että vanhempien pitää jaksaa pitää tiukasti lastensa puolia ja suojella oikeutta lapsuuteen. Ne lapset, joiden vanhemmat eivät turvallisuutta puolusta ja lapsiaan itse valista, ovat vaarassa joutua liian aikaisin repäistyksi juttuihin, joihin heillä ei ole valmiuksia.
Aikuisuus on niin hukassa ja epävarmoilla, että lapsille lyödään kondomi käteen ja oletetaan että kasvatusasia on sillä hoidettu. Mutta kukaan ei tarkista minkälaisena viesti välittyy lapselle.
En tiedä missä lapses on käyny mutta jotain rajaa ja harkintaa asioissa voisi ohjaajat käyttää ja käydä keskustelua vanhempien kanssa.[/QUOTE]

aika tiukkaa vuoropuhelua tulikin käytyä koulun kanssa...

[QUOTE="sipsi";22545763]:( :( :(

Onneksi kaikille ei kuitenkaan ole....[/QUOTE]

Niinpä. Mutta kuten moni jo tuolla kirjoitti niin ei se aikainen valistus kannusta aloittamaan seksiä yhtään sen aikaisemmin. Se on vain nuoren omasta kehityksestä kiinni, kuinka ja koska nuo asiat ovat ajankohtaisia.

Mielestäni siis jo 12-vuotiaille voi antaa seksivalistusta ja kertoa/näyttää mikä kondomi on ja kuinka sitä käytetään. Murrosikä kuitenkin alkaa nykyisellään aiemmin kuin ennen ja eikö valistus pidäkin tehdä etukäteen, ei sitten kun vahinko on jo sattunut?

Kaikilla ei myöskään ole sellaisia vanhempia jotka valistavat näissä asioissa. Itse esimerkiksi olen elänyt isäni kanssa kaksin jo hyvin pienestä saakka, eikä oikein ollut helppoa puhua tällaisia asioita. Parempi siis että valistus tulee kaikille yhteisenä julkiselta taholta, jokainen äiti/isä valistakoon lisää sitten kotona tarpeen mukaan. Näin kaikki saavat edes jotain.

Niinpä. Mutta kuten moni jo tuolla kirjoitti niin ei se aikainen valistus kannusta aloittamaan seksiä yhtään sen aikaisemmin. Se on vain nuoren omasta kehityksestä kiinni, kuinka ja koska nuo asiat ovat ajankohtaisia.

Mielestäni siis jo 12-vuotiaille voi antaa seksivalistusta ja kertoa/näyttää mikä kondomi on ja kuinka sitä käytetään. Murrosikä kuitenkin alkaa nykyisellään aiemmin kuin ennen ja eikö valistus pidäkin tehdä etukäteen, ei sitten kun vahinko on jo sattunut?

Kaikilla ei myöskään ole sellaisia vanhempia jotka valistavat näissä asioissa. Itse esimerkiksi olen elänyt isäni kanssa kaksin jo hyvin pienestä saakka, eikä oikein ollut helppoa puhua tällaisia asioita. Parempi siis että valistus tulee kaikille yhteisenä julkiselta taholta, jokainen äiti/isä valistakoon lisää sitten kotona tarpeen mukaan. Näin kaikki saavat edes jotain.

No mä yksinhuoltajana aikoinaan valistin myös poikaani (joka on nyt jo ailkuinen). Vaikka isä olikin pojan elämässä mukana, hänelle oli luontevampaa keskustella minun kanssani, mutta eihän se tietysti kaikille niin helppoa ole.

Yhteistyössä