Aloittelija kuntosalilla, millaiset toistot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puntille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puntille

Vieras
Siis painot alkuun kevyet, mut millä toistomäärillä ja monta sarjaa?
12 toistoa ja 3 sarjaa per vekotin?!
JA kannattaako tehdä kolmena eri päivänä niin et yhtenä kädet ja rinta, toisena jalat ja takapuoli ja kolmantena selkä ja vatsat?
Kyselen kyllä salillakin, mutta ajattelin ensin kysyä täältä jos sattuu vaikka harrastajia paikalle :)

3x12 on ihan hyvä aloitussetti.. sitten esim. 2-4vkon jälkeen voi lyhentää sarjoja 10-12 toistoon.
Jatkossa on hyvä mkiettiä, mikä tavoite salitreenillä on; lihasmassan kasvatus, voiman lisäys, yleinen hyvinvointi/toimintakyky, ns. kiinteytyminen jne. Toistot tulee sit sen mukaan.
Mutta kysele ihmeessä tarkepia ohjeita salilta ohjaajalta/fysioterapeutilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Punttimamma:
3x12 on ihan hyvä aloitussetti.. sitten esim. 2-4vkon jälkeen voi lyhentää sarjoja 10-12 toistoon.
Jatkossa on hyvä mkiettiä, mikä tavoite salitreenillä on; lihasmassan kasvatus, voiman lisäys, yleinen hyvinvointi/toimintakyky, ns. kiinteytyminen jne. Toistot tulee sit sen mukaan.

Mun tavoitteena on lihaskunnon parantuminen ja kiinteytyminen.
Mites sit noi päivät et teenkö joka kerta kaikki vaik jaanko osiin noi harjoitukset?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Punttimamma:

Mun tavoitteena on lihaskunnon parantuminen ja kiinteytyminen.
Mites sit noi päivät et teenkö joka kerta kaikki vaik jaanko osiin noi harjoitukset?

Tee 1-jakoista niin kauan kuin hyvältä tuntuu.

"Suositus" on että keskimäärin 8-12 toistoa/ sarja x 3, mutta siinä vaiheessa kun 12:sta sarja menee helposti, on aika lisätä painoja. Itse pyrin siihen, että menee sarjassa "justjajust" sen 10 toistoa -> lihaskunto nousee tehokkaimmin tällaisella. Usein kuulee puhuttavan, että ei halua tehdä isoilla painoilla, ettei tule kauheita isoja lihaksia, mutta ei normaalitreenillä sellaisia saa vaan silloin tarvitaan jo suurempaa dieettausta. Ei siis kannata pelätä isoja painoja! Pumppi-tunneilla puolestaan tehdään toistoja yleensä jopa 100/lihas, jolloin painot pysyvät myös suht pieninä -> kasvattaa lähinnä lihaskestävyyttä, mutta itse en ole kokenut pumpeista olevan sen suurempaa "hyötyä" kuin että se on vaihtelun vuoksi aina hauskaa yksinäisen salitreenin vastapainoksi. Kyllähän tottakai sellainenkin "pienet painot, paljon toistoja" -treeni toki myös ajan saatossa kiinteyttää, mutta nopeiten tuloksia saa "isot painot, vähän toistoja" -tekniikalla :)

Itse teen aina treenin kokonaisuudessaan, eli en jaksottele treenejä eri lihasryhmille per treenipäivä. Olen kokenut sen toimivimmaksi itselleni. Jos tähän päätyy, suosittelen kuitenkin, että pyrit tekemään "vastalihakset" vuorotellen, eli karkeasti esim lähentäjät - loitontajat, selkä - vatsa, etureisi - takareisi, hauis - ojentaja.. jne.

Toivottavasti tästä oli jotain apua :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos teet kovilla painoilla eli äärirajoillasi, kannattaa tehdä eri päivinä, hapenottokyky ei piisaa koko kehoon.

Kyseessä oli käsittääkseni aloittelija, joka tuskin (eli ei) tekee äärirajoilla. Jos taas kommentti koski omaa treeniäni, yksijakoinen sopii mulle paremmin kuin kaksi- tai useampijakoinen.

Tää on kyllä paras 20, 10, 5 toistoa, kolme sarjaa, 30,15,7,toistot, sama kaava, ei enemmän sarjoja, mutta sana homma uudelleen vaikka tuhat kertaa,esim16, 8, 4 .....16, 8, 4, hitto että rupeaa rullaamaan aika äkkiä

Siis painot alkuun kevyet, mut millä toistomäärillä ja monta sarjaa?
12 toistoa ja 3 sarjaa per vekotin?!
JA kannattaako tehdä kolmena eri päivänä niin et yhtenä kädet ja rinta, toisena jalat ja takapuoli ja kolmantena selkä ja vatsat?
Kyselen kyllä salillakin, mutta ajattelin ensin kysyä täältä jos sattuu vaikka harrastajia paikalle :)......klusterisarjoina, yleensä ne tehdään samalla määrällä, mut mä teen ne siten että käytän välilisäys sarjoja, että saan itse sarjaan joko kevennystä tai tiukennusta, siis lisäämällä joko kevennän tai vähentämällä lisään sarja vastusta tyyliin esim. Toistot 16&20, "tauko" 12&20, 8&20, 4&20,........yleensä kun toistoa lisää väliin niin seuraavassa sarjassa vähemmän "vastusta", siis jos tekee 4 & 6, niin 6ssa on on enemmän vastusta, kun taas jos tekee 8 & 6 niin 6ssa on vähemmän vastusta, tyyliin, eli siis raskautan "vähennän", en kevennä "lisäämällä".