Onkohan kenelläkään kokemusta kohdunpoistosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maine Coon/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maine Coon/

Aktiivinen jäsen
04.11.2004
15 788
3
38
Ajatus siitä alkoi nyt piinata mua( jos se mulle eteen tulee ).Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia.Olen kyllä tosi pettynyt,kun se lämpöpallohoito ei onnistunut.Kai niitä nyt muitakin on,joilla se ei ole kohdun rakenteellisen poikkeavuuden vuoksi onnistunut :/ Sitä lähinnä ajattelin, kun lääkäri ei etukäteen sanonut, että siihenkin voi varautua ettei se onnistu.Tai kai mun nyt itsekin olis pitänyt se tajuta ettei kaikki mene aina suunnitelmien mukaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Mulla kohdunpoisto tehtiin spinaalipuudutuksella kokonaisudessaan alakautta ja kaikki sujui aivan mahtavasti

Kauanko leikkaus kesti?Miten pitkään olit sairaalassa?Sairasloman pituus?Vaikuttiko mitenkään hormonitoimintaan?Olen kuullut,että joillakin vaikuttaa, vaikka munasarjoja ei poistettaisikaan.

Minulla poistettiin kohtu tähystysleikkauksella, napaan tehtiin siis pieni viilto. Olin 35 vuotias ja ei ole hormoneihin vaikuttanut mitenkään :) Ihanaa on, kun ei tarvitse koskaan miettiä kuukautisia, eli elämän laatu parani 100%.
En muista kauanko leikaus kesti, sairasloma on 4-6 viikkoa, riippuu tietenkin mitä työtä tekee. Sairaalassa olin vuorokauden.

Ei vaikuttanu hormoonitoimintaan. En syö estrogeenia koska munasarjat toimii edelleen. Kuukautisia ei tietenkään tule :)

Keskiviikkona operoitiin ja torstaina puoliltapäivin pääsin kotiin. Operaatio kesti varmaan joku tunnin verran korkeintaan.

Toipuminen meni todella hienosti mutta toki piti olla varoivainen kaiken nostamisen kans kuukauden päivät ja sen verran sitä saikkuaki oli.

Saanko vielä udella, että mikä on teillä, joilta on poistettu, ollut syynä kohdunpoistoon?
Mun kohdallani kokeillaan parin kierron ajan lääkehoitoa ja jos se ei auta, niin sit saattaa poisto olla edessä.Ihan runsaiden vuotojen vuoksi,koska se lämpöpallohoito ei onnistunut.Endoa löytyi myös ja se selittääkin monet kivut ennen menkkoja ja niiden aikanakin.

Kun mutsille tehtiin tsiljoona vuotta sitten, niin se oli avoleikkaus ja kuukauden sairasloma. Sen jälkeen elämä on ollut yhtä ruusua.

Itse katselin kateellisena, kun samassa huoneessa olevat mummot steppasivat hyvävoimaisena kohdunpoiston jälkeen seuraavana päivänä. Itse olin kokenut myömanpoiston avoleikkauksena ja mä yritin epätoivoisesti päästä ylös. Näytti olevan easy piece of cake. Pääsivät siis seuraavana päivänä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Saanko vielä udella, että mikä on teillä, joilta on poistettu, ollut syynä kohdunpoistoon?
Mun kohdallani kokeillaan parin kierron ajan lääkehoitoa ja jos se ei auta, niin sit saattaa poisto olla edessä.Ihan runsaiden vuotojen vuoksi,koska se lämpöpallohoito ei onnistunut.Endoa löytyi myös ja se selittääkin monet kivut ennen menkkoja ja niiden aikanakin.

Mulla taustalla on PCO. Lapsettomuus hoidoissa rampattiin vuosikausia ja kun ei toista meille suotu oli aika järjetöntä rasittaa mun kroppaani. Äidilläni on myös ollut kohtusyöpä, joten tuokin oli rasitteena taustalla.

Mulla syynä erittäin runsas vuoto.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mulla syynä erittäin runsas vuoto.

Kokeiltiinko ensin lääkehoitoa ja vasta sitten tehtiin päätös poistosta?

Nostelen tätä ketjua!!! Lisää kokemuksia pinoon :)

Onko kellään kokemusta miten käy vaikeiden pms oireiden kanssa kun kohtu poistetaan? Tiedeän että pms oireet ei ainakaan helpota, mutta ettei vaan pahenis?? Itse olen menossa toukokuussa kohdun poistoon runsaiden kuukautisten takia, ja kärsin todella vaikeista pms oireista. Nyt sentään tietää milloin on SE viikko kuukaudesta, mutta entäs sitten kun on kohtu pois!? Saatikka jos pms vielä pahenee :(

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minulla poistettiin kohtu tähystysleikkauksella, napaan tehtiin siis pieni viilto. Olin 35 vuotias ja ei ole hormoneihin vaikuttanut mitenkään :) Ihanaa on, kun ei tarvitse koskaan miettiä kuukautisia, eli elämän laatu parani 100%.
En muista kauanko leikaus kesti, sairasloma on 4-6 viikkoa, riippuu tietenkin mitä työtä tekee. Sairaalassa olin vuorokauden.

Sama minulla! Olin 38 vaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Täällä eräs:
Nostelen tätä ketjua!!! Lisää kokemuksia pinoon :)

Onko kellään kokemusta miten käy vaikeiden pms oireiden kanssa kun kohtu poistetaan? Tiedeän että pms oireet ei ainakaan helpota, mutta ettei vaan pahenis?? Itse olen menossa toukokuussa kohdun poistoon runsaiden kuukautisten takia, ja kärsin todella vaikeista pms oireista. Nyt sentään tietää milloin on SE viikko kuukaudesta, mutta entäs sitten kun on kohtu pois!? Saatikka jos pms vielä pahenee :(

Mulla ikää 35...

Mulle tehtiin kohdunpoisto alakautta ( narkoosissa ) kuukausi sitten. Leikkaus kesti tunnin, sairaalassa olin viikon. Toivuin nopeasti. Sairaslomaa tuli kuukausi. En usko, että kohdunpoisto vaikuttaa hormioneihin ( tai PMS-oireisiin ) mitenkään, jos munasarjat on gtallella.

Mie hullu menin katsomaan tällaisen videon kohdun poistosta..niin kyllä meni tämän akan naama valkoiseksi ja hengitys salpaantui..Hui!! Kyllä pelottaa tuleva leikkaus...

http://www.youtube.com/watch?v=IFqFdtTSCfk

Multa poistettiin kohtu ja iso myooma n. 7 viikkoa sitten, tähystyksellä, neljä reikää mahaan. Leikkaus meni hyvin ja sairaalasta pääsin seuraavana päivänä kotiin. Jäädä olisin saanut, jos olisin halunnut. Ja jälkikäteen ajatellen olisikin ollut kivampi olla vielä toinenkin yö sairaalan hyvässä sängyssä ja hoitajien hyvässä huomassa.
Olin aika pirun kipeä ja voimat pois, mies autteli kotona makuulle ja ylös ja pukemaan, yms. Kävelemään hiivin 4:nä päivänä vähän pihaan, mies oli mukana varoiks, jos tulee huono olo. Levätessä meni kaksi viikkoa, mutta joka päivä huomasin olevani parempaan päin. Särkylääkkeitä vedin kyllä surutta vielä kolmannellakin viikolla tarpeen mukaan. Saikkua sain ekaksi kolme viikkoa ja lisää sai pyytää.
Maha oli järjettömän kokoinen leikkauksen jälkeen (vatsaontelo? täytetään hiilidioksidilla?) ja kaikki vaatteet paino, myös alusvaatteet. Eli mummopöksyjä kävi ystävä ostamassa ja lötköimmät pyjamahousut oli kivoimmat. Syöminen piti rajoittaa pieniin annoksiin kerralla, muuten sattui. Kaikista kipein oli dreenin reikä ja kiristää se kohta vieläkin välillä. Istuminen ei oikein onnistunut ekalla viikolla ja nukuin ja lepäsin tyynyt polvitaipeiden alla.

Jälkitarkastuksessa kävin 5:llä viikolla ja paikat oli parantunut ok. Ainoa ongelma joka ilmeni oli, kystan ilmestyminen toiseen munasarjaan, joka gynen mielestä johtuu siitä, että ennekuin verenkierto lantionalueella taas normalisoituu, niin on aiheuttanut hormoonituotannossa väliaikaisen häiriön ja siitä seuraten kystan kasvun. Pitäisi hävitä 3 kuukaudessa, max 6:ssa. Menen kontrolliin kolmen kuukauden kuluttua.
Kyselin kaikenlaista mahdollista ja mm. kuulemma alakuloisuus/masentuneisuuden tunne on normaalia ja terve reaktio kohdunpoiston jälkeen. PMS- oireet kuulemma häviävät! vaikka munasarjat ovat paikallaan, eli että PMS ei liittyisikään munasarjojen hormoonituotantoon, vaan kohtuun. Tosin naiset kuulemma tunnistavat edelleen poistonkin jälkeen kiertonsa.
Itselläni myooma häiritsi virtsarakkoa, joten jonkinaikaa pitää harjoitella uutta virtsaamisen tunnetta. Ja mikä ettei, outoja muljahteluita onkin vatsanseudulla ollut, kun sisäelimet hakevat kai vähän uutta paikkaa. Mitään ongelmaa tai kipua ei vessahommissa ole ollut.

Seksiin ei pitäisi vaikuttaa mitenkään, tosin itsellä kyllä vielä nipistää ja kramppaa, hermosysteemi vielä toipuu. Gyne vakuutti, että puolen vuoden kuluttua olen normaali oma itseni kaikinpuolin. Muistutti mahdollisesta tulehdusherkkyydestä, eli maitohappobakteeria syömään kuulemma. Ja on klanssattu kuulemma leikkauksessa niin puhtaaksi paikat, että oma bakteeritasapaino vinksallaan.

Ei valittamista, hoito oli hyvää ja sain tietoa paljon, ei voi valittaa mistään. Kipulääkitystä sai sairaalassa ihan tarpeen mukaan ja vointia seurattiin tarkasti, jne. Nyt itsestä tuntuu vähän oudolta, kun tulee katsoneeksi kalenteriin, että koskas ne menkat... eikä aamulla tarvitse muistaa ottaa pilleriäkään, eikä kauppareissulla kuukautissuojia, vähän kummallista. heh.

Alkuperäinen kirjoittaja 42nen:
Multa poistettiin kohtu ja iso myooma n. 7 viikkoa sitten, tähystyksellä, neljä reikää mahaan. Leikkaus meni hyvin ja sairaalasta pääsin seuraavana päivänä kotiin. Jäädä olisin saanut, jos olisin halunnut. Ja jälkikäteen ajatellen olisikin ollut kivampi olla vielä toinenkin yö sairaalan hyvässä sängyssä ja hoitajien hyvässä huomassa.
Olin aika pirun kipeä ja voimat pois, mies autteli kotona makuulle ja ylös ja pukemaan, yms. Kävelemään hiivin 4:nä päivänä vähän pihaan, mies oli mukana varoiks, jos tulee huono olo. Levätessä meni kaksi viikkoa, mutta joka päivä huomasin olevani parempaan päin. Särkylääkkeitä vedin kyllä surutta vielä kolmannellakin viikolla tarpeen mukaan. Saikkua sain ekaksi kolme viikkoa ja lisää sai pyytää.
Maha oli järjettömän kokoinen leikkauksen jälkeen (vatsaontelo? täytetään hiilidioksidilla?) ja kaikki vaatteet paino, myös alusvaatteet. Eli mummopöksyjä kävi ystävä ostamassa ja lötköimmät pyjamahousut oli kivoimmat. Syöminen piti rajoittaa pieniin annoksiin kerralla, muuten sattui. Kaikista kipein oli dreenin reikä ja kiristää se kohta vieläkin välillä. Istuminen ei oikein onnistunut ekalla viikolla ja nukuin ja lepäsin tyynyt polvitaipeiden alla.

Jälkitarkastuksessa kävin 5:llä viikolla ja paikat oli parantunut ok. Ainoa ongelma joka ilmeni oli, kystan ilmestyminen toiseen munasarjaan, joka gynen mielestä johtuu siitä, että ennekuin verenkierto lantionalueella taas normalisoituu, niin on aiheuttanut hormoonituotannossa väliaikaisen häiriön ja siitä seuraten kystan kasvun. Pitäisi hävitä 3 kuukaudessa, max 6:ssa. Menen kontrolliin kolmen kuukauden kuluttua.
Kyselin kaikenlaista mahdollista ja mm. kuulemma alakuloisuus/masentuneisuuden tunne on normaalia ja terve reaktio kohdunpoiston jälkeen. PMS- oireet kuulemma häviävät! vaikka munasarjat ovat paikallaan, eli että PMS ei liittyisikään munasarjojen hormoonituotantoon, vaan kohtuun. Tosin naiset kuulemma tunnistavat edelleen poistonkin jälkeen kiertonsa.
Itselläni myooma häiritsi virtsarakkoa, joten jonkinaikaa pitää harjoitella uutta virtsaamisen tunnetta. Ja mikä ettei, outoja muljahteluita onkin vatsanseudulla ollut, kun sisäelimet hakevat kai vähän uutta paikkaa. Mitään ongelmaa tai kipua ei vessahommissa ole ollut.

Seksiin ei pitäisi vaikuttaa mitenkään, tosin itsellä kyllä vielä nipistää ja kramppaa, hermosysteemi vielä toipuu. Gyne vakuutti, että puolen vuoden kuluttua olen normaali oma itseni kaikinpuolin. Muistutti mahdollisesta tulehdusherkkyydestä, eli maitohappobakteeria syömään kuulemma. Ja on klanssattu kuulemma leikkauksessa niin puhtaaksi paikat, että oma bakteeritasapaino vinksallaan.

Ei valittamista, hoito oli hyvää ja sain tietoa paljon, ei voi valittaa mistään. Kipulääkitystä sai sairaalassa ihan tarpeen mukaan ja vointia seurattiin tarkasti, jne. Nyt itsestä tuntuu vähän oudolta, kun tulee katsoneeksi kalenteriin, että koskas ne menkat... eikä aamulla tarvitse muistaa ottaa pilleriäkään, eikä kauppareissulla kuukautissuojia, vähän kummallista. heh.

Kiitos kun kerroit kokemuksistasi!! :)

Minä olen menossa huomen aamulla ks. operaatioon...hiukkasen jännittää.
Ja toivottavasti pms oireet todella häviää..Oi, se olis kyllä ihanaa!! Mut tietty pääasia on että vuotohäiriöt/ runsaat vuodot loppuu :)

Eilen kotiuduin operaatiosta, ja aika kipeä olen ollut.

Alavatsalla ei niinkään kipuja, mitä nyt tähystys haavat aristaa. Mutta vatsaonteloon laitettu kaasu, turvottaa ikävästi ja tuntuis että kaikki sisuskalut on kipeet, hengittäminenkin sattuu ja etenkin vatsalaukku on aran oloinen. Ruokahalua ei ole ollenkaan ja syömisen jälkeen sattuu erityisen paljon palleaan ja sen ympärille. välillä on hieman oksettava olo.
Voimat ihan pois, ja kävely tekee kipeetä. Mutta kai tää tästä pikkuhiljaa.....

Se kaasu onkin paskamainen, alkaa kiertää ja tulee sellasia kipupiikkejä tai pistelyitä olkapäähän ym. Koita syödä esim. kaurapuuroa, itse söin ruis- nallea päärynäviipaleilla ja omenasoseella, vatsan toimintaan auttaa. Syö pikkusen vaan kerrallaan, juo paljon vettä, pieniä määriä kerrallaan. Oloa helpottaa myös, kun suoli alkaa toimia.

Liikuskele kotona ensin eli hiivi kämppää ympäri, lepää, nuku, napostele jotain ruokaa/hedelmää/mikä maistuu. Kun päätät lähteä ulos hiipimään, pyydä joku mukaan! Jos vaikka pyörryttää, äläkä mene kauas! Voimia ei ole ehkä töpöttää takaisin. Hiippailu auttaa toipumista ja veri kiertää raajoissa ym niin ei ole niin jumissa makaamisesta.

Koita vaan löytää mahdollisimman rento asento masulle, mulle oli paras ne tyynyt polvitaipeiden alle, niin kramppaaminen lakkas mahassa ja kyljissä. Ja oikeat mummujen alushousut, joissa vyötärö yli navan, eikä etusaumaa ollenkaan, oli ihan parhaat. Ei mitään kuminauhoja tai vyötärökaitaleita masun päälle, kaikki painaa.
Ole varovainen. Kyllä se siitä, 7 päivää on aika kipeetä, sitten alkaa joka päivä huomata olevansa paremmassa kunnossa. Malttia.

Menen huomenna TAAS uudelle gynegologille valittamaan näistä menkkavaivoista, ja vaadin päästä kohdun poistoon tai lämpöpallohoitoon. Tulen oikeasti hulluksi kohta. Menkat vuotaa 8-.10 päivää kaikkineen, ja lähes joka kk (en muista milloin ei olis tullut) tulee päälle tulehdus. Edellisen kerran gyne selitti että todnäk johtuu siitä kun vuodan pitkään niin bakteereilla alustaa lisääntyä ja voimistua. Kokeiltiin Primolut Nor valmistetta napakoittamaan menkkoja ,en käynyt minulle yhtään. Tuli hengenahdistusta ja yskin, en todellakaan uskaltanuta käyttää. Vaivoihin olen kolmisen vuotta sitten kokeillut hormonikeirukkaa. Taistelin sen kanssa 10kk, kokoajan vuotoja. Gyne vähän säälien jo sanoi, että olisit nyt tullut aiemmin ottamaan sen pois. Minulle ei käy mitkään hormoonit, mikään ei auta näihin pirullisiin vaivoihin! Meillä on miehen kanssa yhteensä 5 lasta, emmekä todellakaan halua enempää, mies on steriloitukin joten jokatapauksessa ei tule. Ikää minulla 38v. Toivon todellakin että nyt saan vihdoinkin jonkun konkreettisen avun tai tulen hulluksi. :( On kidutusta jos en jo saa apua, mielestäni kaikki on kokeiltu mitä kokeiltavissa on.

Yhteistyössä