Onko vanhemmalla oikeus puuttua lapsen päiväunien pituuteen pk:ssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Vai nukuttavatko yleensä lapsia niin kauan kuin parhaaksi näkevät? Kun 2 v 8 kk saa nukkua pk:ssa 2,5 h, se on ihan liikaa. Tämän takia lapsi on alkanut valvoa 22.30-23.30 saakka, ja kun herätys on jo 5.45, niin yöunet jäävät liian lyhyiksi, ja lapsi on todella väsynyt ja kiukkuinen aamuisin.

Kysyn toki päiväkodista heti maanantaina, mutta ajattelin vaan ensin kokeneemmilta kysyä, että onko edes mahdollista että joku lapsi nukkuisi vähemmän? Kun en usko kuitenkaan että kaikki nukkuvat noin kauaa, eiköhän joku muukin lapsi herää nukuttuaan 1-1,5 h. Ja minusta se olisi sopivampi päiväunien pituus.

Ja siis rutiinit yms. ovat samat kuin ennenkin, ja vielä joulukuussa lapsi nukahti aina kahdeksan jälkeen. Muttei enää.

Voiko lapsen unen tarve vähentyä yhtäkkiä? Todella rasittavaa koittaa 2-3 h saada lasta nukkumaan, kun toinen vaan karkailee sängystä, pomppii ja pelleilee pirteänä kuin peipponen... lisäksi kun itse herään klo 5.30, niin lapsen unien lisäksi omat unetkin jäävät vähiin, omasta ajasta puhumattakaan. Aiemmin menin itse klo 21 maissa nukkumaan.

Antavat nukkua liikaa koska pääsevät helpommalla näin. Kyllä melkein 3-vuotiaan yöunet menevät jo tuosta unimäärästä, 1-1,5 h olisi tuonikäiselle sopiva päiväuniaika.

En usko,että käyvät herättämässä lapsia vaan sieltä saa sitten nousta ylös kun heräävät.Kuulostaa kyllä tosi pitkältä ajalta,jos oikeasti nukkuu kaksi ja puoli tuntia päiväkodissa.Meidän lasten päiväkodissa lepohetki ei edes kestä noin pitkään vaan on noin kahdestatoista tai puoli yhdestä kahteen.

Saa puuttua, lasten unentarve on erilainen ja liian pitkät päiväunet haittaavat monilla lapsilla yöunia. Meillä samanikäinen ei nuku vuorokaudessa yhteensä kuin 9-10 tuntia, pidemmät päiväunet sekoittavat yöt täysin. Jotkut 3 v:thän jättävät päiväunet kokonaan jo pois.

[QUOTE="vieras";25381358]Riippuu paljolti päiväkodissa.

Asiantuntijoiden ohje on että lapsen annetaan nukkua niin pitkät päiväunet kuin tarvitsee, jos mahdollista. Ei siis saisi herättää kesken. Ongelmat iltanukahtamisen suhteen johtuvat yleensä muista syistä.[/QUOTE]

Juuri näin!

Kannattaa sanoa, että teidän lapsi pitää herättää silloin ja silloin. Hoitajilla on tosi erillaisia suhtautumistapoja näihin juttuin. Joillekin se ihan ok ja ryhmässä on se kulttuuri,että ketään ei nukuteta "väkisin".Sitten taas on näitä, jotka jostain syystä haluaa, että kaikki lapset nukkuvat ja yleensä eivät halua suostua vanhempien vaatimuksiin. Yksi kaveri kerran pyysi neuvolasta todistuksen, että aikainen nukkumaanmeno on lapsen terveydelle tärkeämpää kuin päiväunet. Sitten vasta antoivat lapsen valvoa tarhassa..

Minä olen oikeasti sitä mieltä, että tuon ikäinen tarvitsee kunnon päiväunet. Ihan jokainen ja päiväunien määrä ei vaikuta yöuniin, vaan se on yleensä päin vastoin!

Haluatko tulla kokeilemaan meille? Voidaan antaa meidän vajaa 3v:n nukkua päivällä 2,5 tuntia, sinä saat tulla kokeilemaan sitten illalla nukuttamista, jos ei kerran vaikuta. Varaudu olemaan täällä sitten ainakin yhteen asti yöllä. Ja useampi yö sen jälkeen, jotta saadaan rytmi taas takaisin.

Asiantuntijoiden ohje on että lapsen annetaan nukkua niin pitkät päiväunet kuin tarvitsee, jos mahdollista. Ei siis saisi herättää kesken. Ongelmat iltanukahtamisen suhteen johtuvat yleensä muista syistä.[/QUOTE]

Mitähän ne muut syyt voisivat olla, jos vielä pari vk aiemmin on mennyt ihan normaaliin aikaan nukkumaan. Joku uhmaan kuuluva vaihe? Meillä niitä on kyllä ollut, välillä kieltäytyy syömästä, välillä pukeutumisesta, oiskohan tämä nyt tuollaista sitten myös. Onneksi tuollaiset "vaiheet" ovat olleet aina ohimeneviä.

Kyllä meidän päiväkodissa on sovittu että herättelevät noin tunnin jälkeen. Eihän siitä nyt mitään tule jos yhden pilalle menneen yön takia lapsi nukkuukin koko päivän ja siitä aloitetaan sitten liaan lyhyiden yöunien ja liian pitkien päiväunien kierre koko loppuajaksi... Enpä usko että ne siellä väkivalloin lapsia kuitenkaan ylös kiskoo, vaan kyse on nimenomaan lempeästä herättelystä. Superväsynyt tai muuten huonokuntoinen lapsi saa varmasti levätä enemmän.

Kyse siis 4v. tytöstä. Nuorempi poika saa nukkua pitempään, herättelevät sitten välipalalle jos ei ole siihen mennessä herännyt itse.

Minä olen oikeasti sitä mieltä, että tuon ikäinen tarvitsee kunnon päiväunet. Ihan jokainen ja päiväunien määrä ei vaikuta yöuniin, vaan se on yleensä päin vastoin!

Ei voi sentään sanoa,että ihan jokainen.Meidän esikoinen lopetti päiväunet kokonaan kahden vuoden ikäisenä.Ei yksinkertaisesti vain nukkunut.Siirsi unensa yöhön ja meni hiukan aikaisemmin siis illalla nukkumaan.Päivisin meni kyllä huilaamaan sänkyynsä kun laitettiin,mutta ei nukkunut.Saman teki hoidossakin.Eli kuten niin moni muukin asia lasten kanssa,myös tämä asia menee kovin yksilöllisesti.

Ap:lle sanoisin,että kannattaa avata keskustelua pk:ssa maanantaina.Sanot vain,että menee illat ihan sekaisin niin pitkillä päiväunilla.Miten teillä muuten viikonloput menee?Jos silloin lapsi nukkuu lyhyemmät unet,niin meneekö sitten iltaisin paremmin nukkumaan?

Vai niin. Tule kertomaan tuo mun just 2 vuotta täyttäneelle tyttärelleni. Hän kun ei ole nukkunut päiväunia enää puoleen vuoteen. Ennen kun jaksoi koko päivän ilman päikkäreitä, saatiin taistella nukkumaan menojen kanssa parhaimmillaan 6h yhteensä joka päivä. Tuota ihanaa aikaa kesti yli puoli vuotta, mutta silloin lapsi ei vielä jaksanut tosiaan olla hereilläkään iltaan asti, joten se oli vaan kestettävä.

[QUOTE="kemeli";25381391]Kannattaa sanoa, että teidän lapsi pitää herättää silloin ja silloin. Hoitajilla on tosi erillaisia suhtautumistapoja näihin juttuin. Joillekin se ihan ok ja ryhmässä on se kulttuuri,että ketään ei nukuteta "väkisin".Sitten taas on näitä, jotka jostain syystä haluaa, että kaikki lapset nukkuvat ja yleensä eivät halua suostua vanhempien vaatimuksiin. Yksi kaveri kerran pyysi neuvolasta todistuksen, että aikainen nukkumaanmeno on lapsen terveydelle tärkeämpää kuin päiväunet. Sitten vasta antoivat lapsen valvoa tarhassa..[/QUOTE]

Niin, jos lapsi itse nukahtaa niin se ei ole väkisin nukuttamista. Vaan silloin lapsella on tarve niille päikkäreille. Päiväkotipäivä on raskas, joillain lapsilla on jopa vielä eskarissa tarve päiväunille.

Juu ihan varmaan. Jos lapsen säännöllinen unen tarve on x tuntia, lapsi ei ihan oikeasti nuku enempää. Jos lapsen saa nukkumaan ajoissa, sitten herää klo 4:30 aamulla. Ei ihminen pysty nukkumaan enempää vuorokaudessa kuin unentarve on. Kokeile vaikka itse ja ala nukkumaan päiväunet ja sitten nukkua saman verran yössä kuin ennenkin.

Ihmisten unentarpeessa on suuria eroja, myös lasten.

Ainakin voi toivoa, ettei lapsen annettaisi nukkua enempää kuin 1,5 h. Kyllä se varmaan sopii päiväkodille, olettaen että lapsi osaa herättyään olla sen verran hiljaa että muut saa vielä nukkua rauhassa.

Sitä, vaikuttaako se positiivisesti iltanukahtamisiin, ei tiedä tietenkään ennen kun kokeilee. Meidän lapsilla on nukahtaminen sujunut aina hyvin, riippumatta siitä miten pitkät päiväunet ja millä aikavälillä he ovat nukkuneet (vai nukkuivatko ollenkaan). Jollain toisella taas pitkät päiväunet voi automaattisesti olla yöunista pois.

Juu ihan varmaan. Jos lapsen säännöllinen unen tarve on x tuntia, lapsi ei ihan oikeasti nuku enempää. Jos lapsen saa nukkumaan ajoissa, sitten herää klo 4:30 aamulla. Ei ihminen pysty nukkumaan enempää vuorokaudessa kuin unentarve on. Kokeile vaikka itse ja ala nukkumaan päiväunet ja sitten nukkua saman verran yössä kuin ennenkin.

Ihmisten unentarpeessa on suuria eroja, myös lasten.

Ahaa, no tuolla logiikalla se lapsi ei tarvitse niitä unia aamulla yhtään sen enempää kuin ennenkään. Menee vain myöhemmin nukkumaan koska on nukkunut ne unet jo päivällä. Määrä siis pysyy samana.

Haluatko tulla kokeilemaan meille? Voidaan antaa meidän vajaa 3v:n nukkua päivällä 2,5 tuntia, sinä saat tulla kokeilemaan sitten illalla nukuttamista, jos ei kerran vaikuta. Varaudu olemaan täällä sitten ainakin yhteen asti yöllä. Ja useampi yö sen jälkeen, jotta saadaan rytmi taas takaisin.

Ja meillekin saa tulla kokeilemaan nukuttamista. :-)

Jotenkin kyllä luulen että lapseni unentarve on vähentynyt, koska viikonloppuisin ei ole nukkunut päikkäreitä enää puoleen vuoteen, ja vkl-iltaisin nukahtaa ihan helposti 20.30. Mutta viikolla kun nukkuu pk:ssa 2-2,5 h päikkärit, ei nukahda. Väkisin tulee siis mieleen että liian pitkät unet vaikuttavat.

luuletko, että minä en ole kolmen lapsen kanssa taistellut päiväunista ja yöunille menosta. Kyllä olen ihan jokaisen kanssa. Kyse ei olekaan siitä. Meillä olisi esikoinen varmaan jättänyt päiväunet jo pitkästi alta 2-vuoden jos hän olisi asian päättänyt. Ei päättänyt ja kun sitkeästi jaksoin tuon vaiheen yli niin kummasti päiväunet taas normaisoitui ja illatkin helpottui. Yliväsynyt lapsi vasta hankala onkin saada nukkumaan ja yöunikin erittäin huonoa ja yleensä lapsi herääkin hyvin aikaisin.

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
[QUOTE="nanne";25381408]Vai niin. Tule kertomaan tuo mun just 2 vuotta täyttäneelle tyttärelleni. Hän kun ei ole nukkunut päiväunia enää puoleen vuoteen. Ennen kun jaksoi koko päivän ilman päikkäreitä, saatiin taistella nukkumaan menojen kanssa parhaimmillaan 6h yhteensä joka päivä. Tuota ihanaa aikaa kesti yli puoli vuotta, mutta silloin lapsi ei vielä jaksanut tosiaan olla hereilläkään iltaan asti, joten se oli vaan kestettävä.[/QUOTE]

En tajunnut sun kirjoitusta, sori vaan.

2,5 h on kyllä aika pitkä aika. "Normaalisti" päiväkodissa nukutaan melkein tunnin verran vähemmän.
Esimerkiksi meillä samanikäiset menevät sänkyyn kahdentoista jälkeen ja sadun, laulujen yms. jälkeen nukahtavat puoli yhden paikkeilla. Herättelemään aloitetaan ennen kahta valoja lisäämällä, musiikilla. Lapset eivät ole yksin nukkumassa vaan paikalla on aina valvova aikuinen. Ilmeisesti lapsesi päiväkodissa nukkuvat lapset jätetään nukkumaan itsekseen vai mikä selittää noin pitkät unet? Vaikea uskoa, että jokainen ryhmän lapsi nukkuisi noin pitkään.

[QUOTE="a p";25381426]Ja meillekin saa tulla kokeilemaan nukuttamista. :-)

Jotenkin kyllä luulen että lapseni unentarve on vähentynyt, koska viikonloppuisin ei ole nukkunut päikkäreitä enää puoleen vuoteen, ja vkl-iltaisin nukahtaa ihan helposti 20.30. Mutta viikolla kun nukkuu pk:ssa 2-2,5 h päikkärit, ei nukahda. Väkisin tulee siis mieleen että liian pitkät unet vaikuttavat.[/QUOTE]

Teillä ei varmaan kotona ole ihan samaa ohjelmaa kuin päiväkodissa.....

luuletko, että minä en ole kolmen lapsen kanssa taistellut päiväunista ja yöunille menosta. Kyllä olen ihan jokaisen kanssa. Kyse ei olekaan siitä. Meillä olisi esikoinen varmaan jättänyt päiväunet jo pitkästi alta 2-vuoden jos hän olisi asian päättänyt. Ei päättänyt ja kun sitkeästi jaksoin tuon vaiheen yli niin kummasti päiväunet taas normaisoitui ja illatkin helpottui. Yliväsynyt lapsi vasta hankala onkin saada nukkumaan ja yöunikin erittäin huonoa ja yleensä lapsi herääkin hyvin aikaisin.

Mutta kun tuo lapsi ei ole yliväsynyt. Ihan virkeä. Ja kyllä meillä lapsi tosiaan nukkuu päikkärit, mutta jos on joskus lipsahtanut päiväunet ylipitkiksi, niin kyllä on saatu valvoa yli puolen yön lapsen kanssa. Eli vaikka tarvitsisi päiväunet, ei välttämättä ole hyvä idea antaa nukkua päivällä tuntikausia. Sillä voi saada rytmin ihan totaalisen sekaisin ja sitten vasta saakin tapella.

Yhteistyössä