Onko vanhemmalla oikeus levätä ennen kuin hakee lapsen tarhasta?

  • Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Ei ole oikein. Mun mies on tehnyt samansuuntaisia työvuoroja eli neljältä ylös ja n. puol kolmelta kotiin, tarhan kautta. Lapset on tietty menneet tarhaan myöhemmin. Mutta pitkä päivä ja rasittava se tarhapäivä on lapsillekin! Ei se mitään lepoa ole, vaan usein hirveän väsyttävää melussa ja sosiaalisessa kontaktissa tuokiosta toiseen jne. Meillä lepäillään yhdessä sitten kun on päästy kotiin.
 
??
En ota nyt kantaa tuohon onko tuo oikein vai väärin. Kysyisin tämmöstä että milloinkas ne äidit/isät voivat hoitaa asioitaan ja nukkua päikkäreitään jotka ovat 8-16 töissä? Saako lapsen vastaavasti hakea silloin vasta 18-19? Itse olen ollut aamutyössä ja joutunut heräämään 4-5, mutta silloin on täytynyt myös nukkumaanmeno ajoittaa sillä tavalla ettei aamulla väsytä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pitkä päivä ja rasittava se tarhapäivä on lapsillekin! Ei se mitään lepoa ole, vaan usein hirveän väsyttävää melussa ja sosiaalisessa kontaktissa tuokiosta toiseen jne. Meillä lepäillään yhdessä sitten kun on päästy kotiin.
Peesaan. En mä osais tulla kotiin lepäilemään kun poika jatkaisi hoitopäiväänsä päiväkodissa sillä aikaa.. kyllä mä haen pojan kotiin samantien kun töistä pääsen.
Olen ollut vuosia töissä päiväkodissa ja voin kertoa että melutaso on aika korkea ja muutenkin siellä riitää vipinää sen verran että se verottaa myös lapsen jaksamista..
 
juupajuu
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
En ota nyt kantaa tuohon onko tuo oikein vai väärin. Kysyisin tämmöstä että milloinkas ne äidit/isät voivat hoitaa asioitaan ja nukkua päikkäreitään jotka ovat 8-16 töissä? Saako lapsen vastaavasti hakea silloin vasta 18-19? Itse olen ollut aamutyössä ja joutunut heräämään 4-5, mutta silloin on täytynyt myös nukkumaanmeno ajoittaa sillä tavalla ettei aamulla väsytä..
Jaa no entäs me joiden lapset eivät ole hoidossa ollenkaan...?

En minäkään nuku päikkäreitä tai hoitele asioita ilman lapsia. Ihan naurettavaa tuollainen että ollaan kateellisia toisten päivähoitotunneista. Olisitte kasvaneet aikuisksi ennen kuin niitä kakaroita on pitänyt alkaa vääntää niin ei täytyisi laskea kuinka monta ylimääräistä hoitotuntia naapuri saa.

Uskomatonta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vallu:
Jos lapsen hoitoajaksi on ilmoitettu esim. 8-17, ei asiassa ole mitään mutisemista. Hyödyllisempi isä on lapselleen levänneenä. Ja se kuka valitti että hoitajakin voi olla väsynyt...nää on sit taas ammatinvalintakysymyksiä nää.

Niin just! Mä oon ihan samaa mieltä tuosta ammatinvalintakysymyksestä! Se isä ihan hyvin vois valita työn, jossa on lapsiperheelle paremmin soveltuvat työajat, ettei tarttis keskellä yötä töihin lähteä!

 
??
Alkuperäinen kirjoittaja juupajuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
En ota nyt kantaa tuohon onko tuo oikein vai väärin. Kysyisin tämmöstä että milloinkas ne äidit/isät voivat hoitaa asioitaan ja nukkua päikkäreitään jotka ovat 8-16 töissä? Saako lapsen vastaavasti hakea silloin vasta 18-19? Itse olen ollut aamutyössä ja joutunut heräämään 4-5, mutta silloin on täytynyt myös nukkumaanmeno ajoittaa sillä tavalla ettei aamulla väsytä..
Jaa no entäs me joiden lapset eivät ole hoidossa ollenkaan...?

En minäkään nuku päikkäreitä tai hoitele asioita ilman lapsia. Ihan naurettavaa tuollainen että ollaan kateellisia toisten päivähoitotunneista. Olisitte kasvaneet aikuisksi ennen kuin niitä kakaroita on pitänyt alkaa vääntää niin ei täytyisi laskea kuinka monta ylimääräistä hoitotuntia naapuri saa.

Uskomatonta.
Missä vaiheessa ilmaisin kateuteni? Kysyin vain vastapainoksi että kuinka hyväksyttävää tuo olisi.. Mulle on ihan sama kuinka paljon muut pitävät lapsiaan pk:ssa! Se ei ole multa tai mun lapsilta pois!!

 
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
En ota nyt kantaa tuohon onko tuo oikein vai väärin. Kysyisin tämmöstä että milloinkas ne äidit/isät voivat hoitaa asioitaan ja nukkua päikkäreitään jotka ovat 8-16 töissä? Saako lapsen vastaavasti hakea silloin vasta 18-19? Itse olen ollut aamutyössä ja joutunut heräämään 4-5, mutta silloin on täytynyt myös nukkumaanmeno ajoittaa sillä tavalla ettei aamulla väsytä..
Miksi heräät jo neljältä, jos menet kahdeksaan töihin?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mokoma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pitkä päivä ja rasittava se tarhapäivä on lapsillekin! Ei se mitään lepoa ole, vaan usein hirveän väsyttävää melussa ja sosiaalisessa kontaktissa tuokiosta toiseen jne. Meillä lepäillään yhdessä sitten kun on päästy kotiin.
Peesaan. En mä osais tulla kotiin lepäilemään kun poika jatkaisi hoitopäiväänsä päiväkodissa sillä aikaa.. kyllä mä haen pojan kotiin samantien kun töistä pääsen.
Olen ollut vuosia töissä päiväkodissa ja voin kertoa että melutaso on aika korkea ja muutenkin siellä riitää vipinää sen verran että se verottaa myös lapsen jaksamista..
Totta! Harva vanhemmista jaksaisi viettää viikkoakaan päiväkodissa, mutta lasten on pakko tehdä siellä pidempiä päiviä kuin vanhemmat töissään.
 
Isä
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
En ota nyt kantaa tuohon onko tuo oikein vai väärin. Kysyisin tämmöstä että milloinkas ne äidit/isät voivat hoitaa asioitaan ja nukkua päikkäreitään jotka ovat 8-16 töissä? Saako lapsen vastaavasti hakea silloin vasta 18-19? Itse olen ollut aamutyössä ja joutunut heräämään 4-5, mutta silloin on täytynyt myös nukkumaanmeno ajoittaa sillä tavalla ettei aamulla väsytä..
Niin ne vanhemmat, jotka on töissä 8-16 eivät tarvitse päikkäreitä, koska nukkuvat silloin kun lapsensakin nukkuvat. Aamuvuoroon menijät joutuvat heräämään silloin kun lapset nukkuvat vielä pitkään uniansa.

Ja joo, voishan sitä ajoittaa nukkumaanmenonsa silleen, että aamuneljältä herääminen ei väsytä. Mikä sitten tarkoittaisi sitä, että pitäisi mennä nukkumaan niin aikaisin, että muu perhe olisi vielä hereillä. Sittenhän sitä ihmeteltäisiin, että miksi isä/äiti ei ole perheensä kanssa, vaan mieluummin menee nukkumaan...
 
ON.

tosiaan kunhan lapsi ei ole hoidossa sieltä aamuneljästä lähtien. (onko edes sellaisia päikkäreitä)..

minäkin opiskelijana silloin joskus hain lapsen vasta kun olin käynyt kotona siivoamassa, eli joskus kolmen aikaan iltapäivällä kun oli 8 aikaan sinne vienyt. En pitänyt sitä yhtään tavattomana, sai lapsukainen syödä unien jälkeisen välipalan ihan rauhassa. Sitten tultiin siistiin kotiin viettämään pitkää iltaa yhdessä. (Pitkähän se ilta on jos kolmen jälkeen kotona on!!) (siis vrt. ne jotka kotona vasta viideltä)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaffepaussi:
ON.

tosiaan kunhan lapsi ei ole hoidossa sieltä aamuneljästä lähtien. (onko edes sellaisia päikkäreitä)..

minäkin opiskelijana silloin joskus hain lapsen vasta kun olin käynyt kotona siivoamassa, eli joskus kolmen aikaan iltapäivällä kun oli 8 aikaan sinne vienyt. En pitänyt sitä yhtään tavattomana, sai lapsukainen syödä unien jälkeisen välipalan ihan rauhassa. Sitten tultiin siistiin kotiin viettämään pitkää iltaa yhdessä. (Pitkähän se ilta on jos kolmen jälkeen kotona on!!) (siis vrt. ne jotka kotona vasta viideltä)
ai niin ja nytkin kun kuopuksen vien päiväkotiin kasin aikaan aamulla ja pääsen puoli kolme (eli teen lyhennettyä kuuden tunnin työpäivää), niin hoidan kauppareissun jonkun kerran viikossa ENNEN kuin haen lapsen, koska tiedän, ettei hän pidän kaupassakäynnistä vaan sen ajan mielummin leikkii kavereiden kanssa. kotona ollaan kuitenkin viimeistään puoli neljän paikkeilla, eli kivasti aikaa olla yhdessä. :heart: :heart:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mielipiteitä:
Tiedän yhden isän, joka herää joskus neljältäkin aamulla, menee siis aikaisin töihin ja pääsee myös aikaisin. Jos tämä isä pääsee esim. kahdelta, hän saattaa hakea lapsensa tarhasta puoli viiden aikoihin, nukkuu siis pari tuntia ennen kuin lapsi tulee kotiin? Mitä mieltä olette tästä?
Lapset ovat hoidossa vain sen ajan kun vanhemmast töissä. Viimeisenä lähyrvä vie ja ensimmäisenä pääsevä hakee.

Noin ylee4nsä, erikoisena ne kotiäidit joillaq lapsi tarhassa tai muuten mukavuutta rakasvat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Mutta mitäpä sitten jos vaikka onkin perhepäivähoitaja???

Sitä vaan, että pph:lla ne päivät venyy aina yli 8 tunnin. Ensimmäinen lapsi saattaa tulla ennen kuutta aamulla ja viimeinen lähteä kuuden aikaan illalla. Mites itse jaksaisit päivästä toiseen ja vuodesta vuoteen? Voipi hoitotäti olla aika uupunut, koska lastenhoito on aika intensiivistä läsnäoloa ja itse olen iltaisin aikas puhki 7-8 tunnin työpäivän jälkeen, vaikka työstäni päiväkodissa pidänkin.

Ja olenpa täällä lukenut mammojen kommentteja aiemmin, ettei osa hyväksy edes hoitolasten kanssa ruokakaupassa käyntiä, eikä mielellään saisi sitä ruokaakaan valmistaa hoitopäivän aikana vaan kaupat ja ruuat pitää hoitaa valmiiksi illalla, että ehtii sitten lasten kanssa askarrella ja puistoilla. Siinä sitä sitten tuleekin työpäivälle kivasti lisää pituutta.

 
Tuossa esimerkissä voi isällä olla esim. niin, että hän ei saa illalla unta, jos menee yliväsyneeksi.. Toisilla kun voi olla erittäin raskas työkin. Ja jos on perhettä, ei aina sekään onnistu, että menee nukkumaan paljon aikaisemmin kuin muut. Lapset eivät osaa olla hiljaa.
 
Isä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Mutta mitäpä sitten jos vaikka onkin perhepäivähoitaja???

Sitä vaan, että pph:lla ne päivät venyy aina yli 8 tunnin. Ensimmäinen lapsi saattaa tulla ennen kuutta aamulla ja viimeinen lähteä kuuden aikaan illalla. Mites itse jaksaisit päivästä toiseen ja vuodesta vuoteen? Voipi hoitotäti olla aika uupunut, koska lastenhoito on aika intensiivistä läsnäoloa ja itse olen iltaisin aikas puhki 7-8 tunnin työpäivän jälkeen, vaikka työstäni päiväkodissa pidänkin.

Ja olenpa täällä lukenut mammojen kommentteja aiemmin, ettei osa hyväksy edes hoitolasten kanssa ruokakaupassa käyntiä, eikä mielellään saisi sitä ruokaakaan valmistaa hoitopäivän aikana vaan kaupat ja ruuat pitää hoitaa valmiiksi illalla, että ehtii sitten lasten kanssa askarrella ja puistoilla. Siinä sitä sitten tuleekin työpäivälle kivasti lisää pituutta.
Niin että miten jaksaa vuodesta toiseen 12 tunnin työpäiviä? En osaa itse sanoa, kun ammatinvalinta on suuntautunut toisenlaisiin työaikoihin, mutta veikkaan että pph ei ole ainoa työ, missä noin tapahtuu. Mutta mitä sitten?
 
mun mielestä on ok
parempi,et on pirteenä sitten kun hakee lapsen hoidosta,ettei tule kiukkuiltu tms lapselle.
Meidän tyttö viedään perhepäivähoitajalle joka arki pvä 07.30 ja haetaan 16.30
Riippumatta siitä moneenko mä menen kouluun tai töihin..ukko vie joka päivä ja yleensä ahetaan yhdessä likka jos oon jo päässyt koulusta/töistä.
 
Olen ehkä vähän nipo, mutta mihin helvettiin katoaa se ihminen kun siitä tulee äiti tai isä? Sit on vaan pakko jaksaa ja painaa, mennä ja tehdä kun sulla on muksuja!!! Tietysti aikuisella on oikeus omaan aikaan, käyttäkööt sen sitten vaikka nukkumiseen, että jaksaa leikkiä lastensa kanssa!! Jestas sentään...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Niin että miten jaksaa vuodesta toiseen 12 tunnin työpäiviä? En osaa itse sanoa, kun ammatinvalinta on suuntautunut toisenlaisiin työaikoihin, mutta veikkaan että pph ei ole ainoa työ, missä noin tapahtuu. Mutta mitä sitten?

Sitä vaan, että tuolla tahdilla sitä leipääntyy, etenkin, kun vanhempienkin asenne on "mitä sitten?" Että mitäs väliä sillä, kuinka lastenhoitaja pärjää ja lapset siinä sivussa, kunhan ovat pois jaloista, että vanhemmat saavat levätä kotona rauhassa. Eikö? :)

Kyllä niiden lasten lepovuoro tulee sitten, kun itse pääsevät töihin ja sysäävät vuorostaan omat lapsensa pois tieltä, kun yhteiskunta kerran sellaisen mahdollisuuden tarjoaa. Harmi vaan, että siitä pitää vielä epäoikeudenmukaisesti maksaa muutama euro/hoitotunti. Kyllä sen nyt pitäisi työssäkäyvälle palkansaajalle olla ilmainen etu. Vai mitä? :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Jinkywinky:
kyllä mä ainakin käyn yövuoron jälkeen kotona nukkumassa, haen lapsen sitten aamupäivällä..
Aamupäivällä?

Minä annan yövuorojen jälkeen olla reilusti iltapäivään kolmeen-neljään asti että saan nukuttua. Joskus on täytynyt hakea aiemmin tai pitää kotona koko päivä ja kieltämättä on tuntunut aika raskaalta.
 

Yhteistyössä