Onko vanhemmalla oikeus levätä ennen kuin hakee lapsen tarhasta?

• Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti
Siinä sulle.
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Onko oikein, että lapsi on kahdeksan tuntia hoidossa? Me maksamme tästä vielä kalliin hinnan tulevaisuudessa. Lapsen hoitopäivän pituus tulisi olla max. viisi tuntia.
Lainsäädäntö: "Päivähoidossa lapsen hoitoaika saa yleensä jatkua yhtäjaksoisesti enintään kymmenen tuntia vuorokaudessa."

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
En edes jaksanut kahlata ketjua läpi, mytta mä tulin aamulla töistä ja vein lapsen hoitoon ihan vain jotta saisin levätä (eli nukkua) "yö"uneni.

Enkä harkinnutkaan muita vaihtoehtoja.
tuo tilanne on mun mielstä ihan erijuttu..
huomenna tosin mä en voi nukkua kun lapset kipeenä eli ei voi hoitoon ja mies lähtee sit heti töihin kun mä tuun aamulla.. |O

Kyllä tuli mulle paskaa niskaan täällä, kun joskus mietin, että nukunko päiväunet koulun jälkeen ennenkuin haen likan hoidosta. Mun piti silloin herätä viiden aikaan aamulla, ilta olla likan kanssa ja sitten mennä yöksi baariin töihin. Seuraavana päivänä piti herätä likan kanssa.

Mun olisi joidenkin mielestä pitänyt valvoa lähes 24 tuntia putkeen ja reippaana sitten nousta likan kanssa. Menin koulun jälkeen hetkeksi nukkumaan ja varmaan todella paska äiti joidenkin tiukkapipojen mielestä :whistle: :LOL: :LOL:

No voi hyvänen aika, jos tahtoo nukkua päiväunet rankan duunipäivän jälkeen ennen lapsen kotiinhakemista niin siitä vaan.
Vaahdotkaa mieluummin virikelapsien vanhemmista jotka makaa kotona koko päivän ja lapsi on hoidossa :kieh:

vieras
Mutta kyllähän sitä voi myös hakea lapset kotiin ja esim. hakea videon ja siinä samalla lepäillä.. Mä teen näin välillä, koska mun omatunto ei salli mun tulla kotiin nukkumaan..

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja TavisÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja tavis:
Siis näihin ammatinvalintakysymyksiin: Sitä ei tavallinen pulliainen, talo ja autolaina niskassa, tee mitään radikaaleja ammatinvalintoja tosta noin vaan lennosta. Ku joka palkkapäivän aikaan sitä laskupinoo lärää, niin kyllä sitä vaan kiltisti painutaan aamulla töihin. Oli se kello mitä tahansa!!!

Ja näihin muihin (aikas mustavalkosiin) mielipiteisiin siitä, mikä nyt on oikein: Kyllä sitä varmasti jokainen vanhempi tekee kaikkensa, että omilla lapsilla on kaikki mahdollisimman hyvin ja että niistä kasvaa tasapainosia ja onnellisia aikuisia.
No, eiköhän se päätös ole tehty jo ennen asuntolainaa usein. Jokaisella on mahdollisuus tässä maassa vaikuttaa omaan elämäänsä, helppoa se ei välttämättä ole mutta itsestä se on kiinni!
Aika korkea kynnys on lähteä ammattia vaihtamaan jne ja ettimällä ettimään sitä ihanneduunia jossa saa olla töissä niinku tahtoo kuitenkin max. 5h per päivä, silloin jos on jo ok ammatti+lainat ja lapset tuleekin vasta sen jälkeen.

Ja aina ei ole niitä vaihtoehtoja, ellei sitten ole tosissaan valmis tinkimään rahasta.
Pointti onkin se että sen valinnan on tehnyt itse, onpa se tehty milloin vaan. Vai eikö sinulla ollut tiedossa ammattisi taloudellinen puoli silloin kun sen valitsit?

Viimeinen lauseesi kertoikin jo paljon. Jos ei rahasta halua tinkiä niin ei sitten tietenkään ole. Mutta se ettet halua tinkiä rahasta on valinta, olet valinnut vaihtoehdon en tingi rahasta.
En puhunut omasta tilanteestani.

Mutta jos kuvittelisin itselleni "perus" 8-16 duunin ja asuntolainat päälle, saisin lapsia sen jälkeen, niin en kyllä ensimmäisenä lähtis tinkimään duuniajasta / rahasta vaan siks että joittenkin mielestä on väärin pitää lasta hoidossa yli 5h pvä. tietty jos itse haluis olla osa-aikasesti töissä ja sillä tulis toimeen niin hieno juttu!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta kyllähän sitä voi myös hakea lapset kotiin ja esim. hakea videon ja siinä samalla lepäillä.. Mä teen näin välillä, koska mun omatunto ei salli mun tulla kotiin nukkumaan..
Meillä ei oikein tuo onnistuisi, lapset (reilu 2v ja 3,5v) vaativat sen verran jatkuvaa seuraamista etten saa levättyä.

Toisaalta tälläkin hetkellä lapset on hoidossa ja itse olen kotona. Aloitan siis yövalvomiset tänään ja kävin viemässä heidät hoitoon kl.7.30 ja haen kotiin kolmelta. Muuten olisin voinut viedä myöhemminkin, mutta se olisi edellyttänyt aamupalaa kotona ja uudelleen nukahtaminen tuon jälkeen vaikeampaa. Ennen kolmea ei taas kannata hakea.

vieras
En jaksanut lukea koko tekstiä, mutta mietin vain aloituksen perusteella. Ymmärrän että isä on väsynyt ja pikku torkut tekevät varmasti hyvää työpäivän jälkeen. Lapsilla voi myös päivä vähän katketa jos haetaan heti päiväunilta, eli voisi olla ihan hyvä antaa heidän olla vaikka kolmeen, puoli neljään.

Jos isä on jo kahdelta kotona hänelle jäisi kuitenkin tunti, reilukin aikaa tuossa nukkua ja lapset olisivat silti ajoissa kotona ja saisivat myös nauttia isän aikaisin päättyvistä päivistä. Eli ihan tuonne puoli viiteen asti venyviä hoitopäiviä en tässä ymmärrä.

MEIRAMI
Pph ja päiväkoti-tädeille:

Miksi olette siinä työssä jos se on niin pepusta? Vaihtakaa alaa. Minulla anoppi joka on 60v ja ollut 30v hoitoalalla. 20v niistä vuosista perhepäivähoitajana ja rakastanut työtään ja sanookin ettei tuota tekis muuta kuin kutsumuksesta.
Nyt hän on ollut viim. 10v vammaisten/kehityshäiriöisten lasten(8v-22v, eri ryhmissä)kuitenkin lapsen tasolla olevien lapsien kans. Häntä purraan päivittäin saa räät naamalleen ja haukutaan jne.. ja silti jaksaa työtään tehdä.
EIKÄ VALITA KOSKAAN AMMATIN VALINTAANSA. Tienaa n. 1900e/kk eli vähän vaikka ikää jo 60v.
Pian aikoo eläkkeelle jäädä.

En ymmärrä miten valitatte tuommosta että työpäivät on niin pitkiä. Eihän teidän ole pakko ottaa lapsia jotka on eri vuoroissa. Ottakaa lapset niin että sanot vanhemmille että työaika on klo. 07-17 ja näin minullakin toimii oman lapsen kohdalla.

Tyttäreni aloitti 2vkoa sitten hoidon ja vien hänet klo 07.15 ja haen heti töistä tultua klo 16.40 ja parina päivänä viikosta tyttäreni isovanhemmat tai isä hakee klo 15 aikoihin.

Omaa aikaa minulle jää klo 20.30 jälkeen kun tyttäreni nukkuu, jolloin siivoan, teen omia juttuja. Maksan omasta pussista hoitajalle 250e/kk, vähennettyä yks.hoidon tuen.
Olen siis yksinhuoltaja ja hyvin jaksan.

Sanokaa huonot hoitajat ja te joilla naamat kuin norsun v***illa ittenne irti, koska minä en ainakaan tuo teille lastani hoitoon. Oma hoitaja on nauravainen, pirteä ja aivan ihana ihminen johon lapseni ja minä luotetaan täysin.

meirami
Ja teidän irtisanomisilla riittää varmasti muille alalle HALUAVILLE töitä teidän lähdettyä.
Tunnen monta osa-aikasta lastenhoitajaa jotka rakastavat työtään ja haluaisivat täysipäiväsesti töihin.

Kunnioitan suuresti niitä hoitajia jotka jaksavat vuodesta toiseen holhota muiden lapsia, omiensa lisäksi.
Itse olin 2v kotona tyttäreni kanssa mutta tuli ikävä takas työelämään ja aikuisten pariin.
N. 18-19v olin siskonpojan päivä-äitinä ma-su, tehden n. 30-40h työviikkoa ja palkkaa sain n. 4000 markkaa/kk. Enkä vaihtaisi sitä kokemusta mihinkään.

Itse olen ollut kotikasvatuksessa n. 2,5v asti jonka jälkeen menin 2v vanhemman siskon kanssa samaan perhepäivähoitoon n. 5-8h/päivä. Siellä olin kouluikään asti, enkä ole kärsinyt liiasta hoidossa olemisesta koskaan. Päinvastoin lapsi tarvii muitakin aikuisia lähelleen kuin vain omat vanhemmat tai sukulaiset.
Normaali ja tasapainonen olen ja saman haluan antaa lapselleni.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Poppinen:
No voi hyvänen aika, jos tahtoo nukkua päiväunet rankan duunipäivän jälkeen ennen lapsen kotiinhakemista niin siitä vaan.
Vaahdotkaa mieluummin virikelapsien vanhemmista jotka makaa kotona koko päivän ja lapsi on hoidossa :kieh:
täh? makaa kotona? oletko ollut katsomassa oikein? mistä tiedät vaikka mies on duunissa makoillut?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MEIRAMI:
Pph ja päiväkoti-tädeille:

Miksi olette siinä työssä jos se on niin pepusta? Vaihtakaa alaa. Minulla anoppi joka on 60v ja ollut 30v hoitoalalla. 20v niistä vuosista perhepäivähoitajana ja rakastanut työtään ja sanookin ettei tuota tekis muuta kuin kutsumuksesta.
Nyt hän on ollut viim. 10v vammaisten/kehityshäiriöisten lasten(8v-22v, eri ryhmissä)kuitenkin lapsen tasolla olevien lapsien kans. Häntä purraan päivittäin saa räät naamalleen ja haukutaan jne.. ja silti jaksaa työtään tehdä.
EIKÄ VALITA KOSKAAN AMMATIN VALINTAANSA. Tienaa n. 1900e/kk eli vähän vaikka ikää jo 60v.
Pian aikoo eläkkeelle jäädä.

En ymmärrä miten valitatte tuommosta että työpäivät on niin pitkiä. Eihän teidän ole pakko ottaa lapsia jotka on eri vuoroissa. Ottakaa lapset niin että sanot vanhemmille että työaika on klo. 07-17 ja näin minullakin toimii oman lapsen kohdalla.

Tyttäreni aloitti 2vkoa sitten hoidon ja vien hänet klo 07.15 ja haen heti töistä tultua klo 16.40 ja parina päivänä viikosta tyttäreni isovanhemmat tai isä hakee klo 15 aikoihin.

Omaa aikaa minulle jää klo 20.30 jälkeen kun tyttäreni nukkuu, jolloin siivoan, teen omia juttuja. Maksan omasta pussista hoitajalle 250e/kk, vähennettyä yks.hoidon tuen.
Olen siis yksinhuoltaja ja hyvin jaksan.

Sanokaa huonot hoitajat ja te joilla naamat kuin norsun v***illa ittenne irti, koska minä en ainakaan tuo teille lastani hoitoon. Oma hoitaja on nauravainen, pirteä ja aivan ihana ihminen johon lapseni ja minä luotetaan täysin.
tässä on kyllä asiaa.
että ei kenenkään ole pakko hoitaa kenenkään lapsia jos ei kiinnosta.

vieras
Minä en jaksaisi olla pph, mutta ei kai kenenkään pakko ole alkaa hoitamaan toisten lapsia. Jokainen vanhempi tietää oman jaksamisen rajat ja vie lapsens ahoitoon kuten on sopinut hoitosopimuksessa ja sen mukaan mistä maksaa.

Muuallahan 3-vuotiaiden varhasikasvatus on ilmaista, joten on se kumma, että suomessa ei saa edes rahaa vastan hymyä.

Lissu
Alkuperäinen kirjoittaja Vuorolainen:
Mun lapsi on vuoropäiväkodissa ja lapsi pitää hakea suoraan töistä. Se kumpi ekana ehtii hakee,mutta ei siinä välissä saa mennä esim kauppaan tai kotiin lepäämään. Nukkumispäivät asia erikseen.Silloin lapsi saa olla puolipäivää päiväkodissa
Teillä on tarhassa sääntö että yövuorojen välissä ei saa olla kuin puoli päivää? Ei tuollainen voi olla laillista. Kyllä sitä yövuoroa tekevä tarvitsee unta yhtäpaljon ( ja enemmänkin ) kuin päivätyöläinen. Mä en tuollaiseen suostuisi, en tasan varmaan lähtisi lapsia hakemaan puolen päivän aikaan hoidosta jos seuraavan yö vielä yövuoro.

Eikö tyhmillä ihmisillä käy mielessä mitä univelka voi aiheuttaa?

Te jotka tuomitsette yökön unet päivällä niin että lapset hoidossa, olisitteko valmiit menemään sellaisen kätilön armoille joka ei ole nukkunut viimiseen 3 vuorokauteen koska tarhaan ei saanut viedä lapsia?

sockervadd-
Mun mielestä lapsen hoitopäivän pitäisi olla mahdollisimman lyhyt. Onneksi monet vanhemmat kikkailevat työaikojen kanssa (vie sinä myöhemmin niin minä haen aiemmin) ettei lapsenkaan päivä veny kauhean pitkäksi niin ettei ole paljon yhteistä aikaa vanhempien kanssa kotona.

Sissi
Meillä myös sanottu että töiden jälkeen ei saa mennä edes kauppaan, vaan lapsi on haettava heti pois. Jotkut joutuneet jopa toimittamaan kopioita työvuorolistoista päikkyyn, ettei vaan pidä lasta hoidossa kun on itse vapaalla

Yhteistyössä