Onko vanhemmalla oikeus levätä ennen kuin hakee lapsen tarhasta?

  • Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja röppö:
ja eiköhän jokainen valitse oman ammatin ihan itse..jos ei kestä työaikoja ni ammatin vaihto edessä??? ;)

Niin just! Kaikkien lastenhoitajien pitäisi ajatella noin! Helpompi työ jossain muualla ja parempi palkka ja jokainen hoitakoon itse lapsensa. Jos ei löydy hoitopaikkaa ni se on voi voi. Sitä pitää jäädä kotihoidontuelle tai valjastaa isommat lapset hoitajiksi. Vai oliko se niin vielä kultaisella kuuskytluvullakin, että jätettiin ne lapset lukkojen taakse kotiin työpäivän ajaksi, kun ei yhteiskunta tarjonnut päivähoitoa? Pärjäähän ne koiratkin päivän verran yksin kotona ja onhan lapset nyt fiksumpia kuin eläimet? :)

 
no mulla on kyllä tuttavina monta perhepäivä sekä vuorotyöläisten tarhan hoitajaa..ja kukaan ei ole valittanut että väsyttäisi..
Yhdellä tutulla perhepäivähoitajalla on itsellä vielä 5 lasta joista toisiks nuorin on kehitysvammainen.
Ja eiköhän monen muunkin alan työntekijää saata väsyttää rankat työajat(lääkärit,sairaanhoitajat yms)
Mutta jokainen valitsee itse alansa..
Ja minä kyllä kunnioitan niitä jotkai tekevät arvokasta työtä..
(itse rakastan tehdä yö vuoroo ja siltikin aamulla parin tunnin unien jälkeen oon pirtee kuin peipponen..jokainen on erilainen)
 
tavis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vallu:
Jos lapsen hoitoajaksi on ilmoitettu esim. 8-17, ei asiassa ole mitään mutisemista. Hyödyllisempi isä on lapselleen levänneenä. Ja se kuka valitti että hoitajakin voi olla väsynyt...nää on sit taas ammatinvalintakysymyksiä nää.

Niin just! Mä oon ihan samaa mieltä tuosta ammatinvalintakysymyksestä! Se isä ihan hyvin vois valita työn, jossa on lapsiperheelle paremmin soveltuvat työajat, ettei tarttis keskellä yötä töihin lähteä!
Siis näihin ammatinvalintakysymyksiin: Sitä ei tavallinen pulliainen, talo ja autolaina niskassa, tee mitään radikaaleja ammatinvalintoja tosta noin vaan lennosta. Ku joka palkkapäivän aikaan sitä laskupinoo lärää, niin kyllä sitä vaan kiltisti painutaan aamulla töihin. Oli se kello mitä tahansa!!!

Ja näihin muihin (aikas mustavalkosiin) mielipiteisiin siitä, mikä nyt on oikein: Kyllä sitä varmasti jokainen vanhempi tekee kaikkensa, että omilla lapsilla on kaikki mahdollisimman hyvin ja että niistä kasvaa tasapainosia ja onnellisia aikuisia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja röppö:
no mulla on kyllä tuttavina monta perhepäivä sekä vuorotyöläisten tarhan hoitajaa..ja kukaan ei ole valittanut että väsyttäisi..
Yhdellä tutulla perhepäivähoitajalla on itsellä vielä 5 lasta joista toisiks nuorin on kehitysvammainen.
Ja eiköhän monen muunkin alan työntekijää saata väsyttää rankat työajat(lääkärit,sairaanhoitajat yms)
Mutta jokainen valitsee itse alansa..
Ja minä kyllä kunnioitan niitä jotkai tekevät arvokasta työtä..
(itse rakastan tehdä yö vuoroo ja siltikin aamulla parin tunnin unien jälkeen oon pirtee kuin peipponen..jokainen on erilainen)


Kiva, että arvostat! :) Itse olen nyt työskennellyt lasten parissa kymmenen vuotta ja nautin! mutta kyllä meidän pienet mehut vie. :D Joka hetki pitää hoitaa, ohjata, neuvoa, auttaa, kuunnella, vastata, OSALLISTUA lasten kanssa. Onneksi omat lapset ovat jo kouluikäisiä, että illalla kotona saan olla omissa touhuissani "ihan yksinkin."

Työajoissani arvostan sitä, että illat ja viikonloput ovat aina vapaita. Ehtii kunnolla ladata akkunsa, että on kiva taas maanantaiaamuna palata töihin. Meillä jaksaminen johtuu myös hyvästä työilmapiiristä. Ihanat työkaverit ja päivittäinen huumori ja yksi ehdoton plussa, joka muista työpaikoista puuttuu - lasten päiväuniaika! eli meidän hoitajien lepohetki (ainakin silloin, kun kaikki lapset sattuvat nukkumaan yht´aikaa :D ) helpottavat kummasti omaa jaksamista päivän touhuissa.

Mutta perhepäivähoitajaksi en ryhtyisi ikinä! Päivät venyvät monesti yli sovittujen hoitoaikojen. Jos tuntipalkkaa aletaan laskea niin surkeaksi menee. Yksin teet työsi ja taukoa ei tunneta. Kyllä täytyy olla suurempi kutsumus alalle kuin minulla, jos sellaiseen hyväntekeväisyyteen ryhtyy. ;)
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta perhepäivähoitajaksi en ryhtyisi ikinä! Päivät venyvät monesti yli sovittujen hoitoaikojen. Jos tuntipalkkaa aletaan laskea niin surkeaksi menee. Yksin teet työsi ja taukoa ei tunneta. Kyllä täytyy olla suurempi kutsumus alalle kuin minulla, jos sellaiseen hyväntekeväisyyteen ryhtyy. ;)
Joo monesti minäkin miettinyt että miten jaksavat, ja vielä niillä palkoilla...
 
Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Totta kai on saatava levättyä jos aamusta unet jäävät vähäiseksi.

Itse päikyn tätinä oon törmännyt monesti perheisiin joissa toinen tai molemmat vanhemmista tekee vuoro- tai yötyötä niin, että aamulla työvuoronsa jälkeen tuo lapset hoitoon ja menee itse päiväksi nukkumaan, ihan ymmärrettävä ja järkevä järjestely mutta on aiheuttanut monissa närää, "laiskottelee päivät pitkät kotona nukkuen"..
Kuka voi olla niin tyhmä että ajattelee tuolla tavalla? Ei sitten tule mieleen että yötyötä tekevät ihan tarttevat unta siinä kuin muutkin??

Voi jeesus jos tuollaiseen törmäisin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Liisa:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Totta kai on saatava levättyä jos aamusta unet jäävät vähäiseksi.

Itse päikyn tätinä oon törmännyt monesti perheisiin joissa toinen tai molemmat vanhemmista tekee vuoro- tai yötyötä niin, että aamulla työvuoronsa jälkeen tuo lapset hoitoon ja menee itse päiväksi nukkumaan, ihan ymmärrettävä ja järkevä järjestely mutta on aiheuttanut monissa närää, "laiskottelee päivät pitkät kotona nukkuen"..
Kuka voi olla niin tyhmä että ajattelee tuolla tavalla? Ei sitten tule mieleen että yötyötä tekevät ihan tarttevat unta siinä kuin muutkin??

Voi jeesus jos tuollaiseen törmäisin..
Tuohan on vaan järkevästi toimittu, kuka jaksaa yövuoron jälkeen ruveta hoitamaan lasta?

 
Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Liisa:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Totta kai on saatava levättyä jos aamusta unet jäävät vähäiseksi.

Itse päikyn tätinä oon törmännyt monesti perheisiin joissa toinen tai molemmat vanhemmista tekee vuoro- tai yötyötä niin, että aamulla työvuoronsa jälkeen tuo lapset hoitoon ja menee itse päiväksi nukkumaan, ihan ymmärrettävä ja järkevä järjestely mutta on aiheuttanut monissa närää, "laiskottelee päivät pitkät kotona nukkuen"..
Kuka voi olla niin tyhmä että ajattelee tuolla tavalla? Ei sitten tule mieleen että yötyötä tekevät ihan tarttevat unta siinä kuin muutkin??

Voi jeesus jos tuollaiseen törmäisin..
Tuohan on vaan järkevästi toimittu, kuka jaksaa yövuoron jälkeen ruveta hoitamaan lasta?
Siis tarkoitin nimenomaan juuri tuota mitä sanoit. En ymmärrä siis miten kukaan voi valittaa siitä yötyöläinen tuo lapsen päiväksi tarhaan. Missäs sen lapsen pitäisi olla? Ei nyt kukaan jaksa putkeen monta yötä valvoa ja vielä tehdä työtäkin. Ihan hullu ajatus.

 
vieras
Minusta on ihan ok, kun isä herää noin aikasin. Meillä tehtiin niin ku mies oli töissä klo 18-02 niin vein lapset päiväkotiin puoli seitsemäksi kun lähin seitsemältä itse kouluun. Sai mies levätä.Haki sit lapset puoli 12 kotiin. Kyllä nuo lyhyet yö unet käy raskaaks pidemmän päälle.
 
Kimppa
Ap:n tilanteessa nukkuisin kyllä päikkärit ennen lasten hakemista, jos olisin herännyt neljän aikaan aamuyöstä :eek: ja jos lasten päivä ei olisi venahtanut liian pitkäksi (esim 10-tuntiseksi tms).

Itse kyllä haen aina heti kun pääsen. On ikävä muksuja :heart:
 
On mun mielestä oikeus levätä jos siltä tuntuu. Mulla esim itsellä on todella vaihtelevat työajat, hoitsu tykkää että ilmotetaan aamulla monelta tullaan hakemaan ja yleensä siitä pidetään kiinni. Meillä hakuaika on 15-15.30, mutta esim tänään pääsin itse jo 12.30 töistä. Ja tulin kotiin syömään ja tekemään omia juttuja hetkeksi.
Ja meillä myös hoitopaikassa päikkärit+välipala-aika on juuri tuo 12-15 eli kolmen kieppeillä kaikkein paras hakea. Ja se että jos töissä venyykin niin silti yleensä ehdin tuohon puoli neljäksi hakemaan. Joinain päivinä jos tiedän varmasti että pääsen ajoissa, niin saatan sanoa että tänään tullaan aikasemmin. Mutta jos itsestä siltä tuntuu, niin tulen kotiin ja joko olen vaan hetken tai nukun tai teen kotiaskareita. Jaksaa sitten taas touhuta lapsen kanssa / jäädä esim pihalle leikkimään. :)
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja tavis:
Siis näihin ammatinvalintakysymyksiin: Sitä ei tavallinen pulliainen, talo ja autolaina niskassa, tee mitään radikaaleja ammatinvalintoja tosta noin vaan lennosta. Ku joka palkkapäivän aikaan sitä laskupinoo lärää, niin kyllä sitä vaan kiltisti painutaan aamulla töihin. Oli se kello mitä tahansa!!!

Ja näihin muihin (aikas mustavalkosiin) mielipiteisiin siitä, mikä nyt on oikein: Kyllä sitä varmasti jokainen vanhempi tekee kaikkensa, että omilla lapsilla on kaikki mahdollisimman hyvin ja että niistä kasvaa tasapainosia ja onnellisia aikuisia.
No, eiköhän se päätös ole tehty jo ennen asuntolainaa usein. Jokaisella on mahdollisuus tässä maassa vaikuttaa omaan elämäänsä, helppoa se ei välttämättä ole mutta itsestä se on kiinni!
 
Vuorolainen
Mun lapsi on vuoropäiväkodissa ja lapsi pitää hakea suoraan töistä. Se kumpi ekana ehtii hakee,mutta ei siinä välissä saa mennä esim kauppaan tai kotiin lepäämään. Nukkumispäivät asia erikseen.Silloin lapsi saa olla puolipäivää päiväkodissa
 
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja tavis:
Siis näihin ammatinvalintakysymyksiin: Sitä ei tavallinen pulliainen, talo ja autolaina niskassa, tee mitään radikaaleja ammatinvalintoja tosta noin vaan lennosta. Ku joka palkkapäivän aikaan sitä laskupinoo lärää, niin kyllä sitä vaan kiltisti painutaan aamulla töihin. Oli se kello mitä tahansa!!!

Ja näihin muihin (aikas mustavalkosiin) mielipiteisiin siitä, mikä nyt on oikein: Kyllä sitä varmasti jokainen vanhempi tekee kaikkensa, että omilla lapsilla on kaikki mahdollisimman hyvin ja että niistä kasvaa tasapainosia ja onnellisia aikuisia.
No, eiköhän se päätös ole tehty jo ennen asuntolainaa usein. Jokaisella on mahdollisuus tässä maassa vaikuttaa omaan elämäänsä, helppoa se ei välttämättä ole mutta itsestä se on kiinni!
Aika korkea kynnys on lähteä ammattia vaihtamaan jne ja ettimällä ettimään sitä ihanneduunia jossa saa olla töissä niinku tahtoo kuitenkin max. 5h per päivä, silloin jos on jo ok ammatti+lainat ja lapset tuleekin vasta sen jälkeen.

Ja aina ei ole niitä vaihtoehtoja, ellei sitten ole tosissaan valmis tinkimään rahasta.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja TavisÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja tavis:
Siis näihin ammatinvalintakysymyksiin: Sitä ei tavallinen pulliainen, talo ja autolaina niskassa, tee mitään radikaaleja ammatinvalintoja tosta noin vaan lennosta. Ku joka palkkapäivän aikaan sitä laskupinoo lärää, niin kyllä sitä vaan kiltisti painutaan aamulla töihin. Oli se kello mitä tahansa!!!

Ja näihin muihin (aikas mustavalkosiin) mielipiteisiin siitä, mikä nyt on oikein: Kyllä sitä varmasti jokainen vanhempi tekee kaikkensa, että omilla lapsilla on kaikki mahdollisimman hyvin ja että niistä kasvaa tasapainosia ja onnellisia aikuisia.
No, eiköhän se päätös ole tehty jo ennen asuntolainaa usein. Jokaisella on mahdollisuus tässä maassa vaikuttaa omaan elämäänsä, helppoa se ei välttämättä ole mutta itsestä se on kiinni!
Aika korkea kynnys on lähteä ammattia vaihtamaan jne ja ettimällä ettimään sitä ihanneduunia jossa saa olla töissä niinku tahtoo kuitenkin max. 5h per päivä, silloin jos on jo ok ammatti+lainat ja lapset tuleekin vasta sen jälkeen.

Ja aina ei ole niitä vaihtoehtoja, ellei sitten ole tosissaan valmis tinkimään rahasta.
Pointti onkin se että sen valinnan on tehnyt itse, onpa se tehty milloin vaan. Vai eikö sinulla ollut tiedossa ammattisi taloudellinen puoli silloin kun sen valitsit?

Viimeinen lauseesi kertoikin jo paljon. Jos ei rahasta halua tinkiä niin ei sitten tietenkään ole. Mutta se ettet halua tinkiä rahasta on valinta, olet valinnut vaihtoehdon en tingi rahasta.
 
vieras
Oma ajattelu sallittua, eli kunhan katsoo ettei lapsen hoitopäivät veny mahdottomiksi. Ts. jos lapsi on jo aamuvarhaisesta hoidossa niin hakisin ajoissa kotiin ja sitten puoliskon kanssa sovittaisiin että hänen kotiuduttuaan saa ottaa ne torkut.
 
yökkö
Alkuperäinen kirjoittaja röppö:
no mulla on kyllä tuttavina monta perhepäivä sekä vuorotyöläisten tarhan hoitajaa..ja kukaan ei ole valittanut että väsyttäisi..
Yhdellä tutulla perhepäivähoitajalla on itsellä vielä 5 lasta joista toisiks nuorin on kehitysvammainen.
Ja eiköhän monen muunkin alan työntekijää saata väsyttää rankat työajat(lääkärit,sairaanhoitajat yms)
Mutta jokainen valitsee itse alansa..
Ja minä kyllä kunnioitan niitä jotkai tekevät arvokasta työtä..
(itse rakastan tehdä yö vuoroo ja siltikin aamulla parin tunnin unien jälkeen oon pirtee kuin peipponen..jokainen on erilainen)
Tuo viimeinen, suluissa oleva lause iski silmiin. Et varmaan ole ihan vakiyötä tehnyt jos parin tunnin unet riittää?

Kolmivuoroa tehdessä itsekin pärjäsin hyvin noilla lyhyillä aamupäivän unilla ja koin saavani yövuorosta ylimääräisen vapaapäivän. Mutta kun tekee 5-6 yötä putkeen niin tarvitsee jo kunnon unet, ihan niin kuin päivävuoroa tekevät nukkuvat öisin.
 
jos lapselle on varattu hoitopaikka vaikka kello 8-16.00 tai mikä aika vaan, niin mun mielestä vanhlemmalla on oikeus vaikka nukkua koko tuo aika, minkä lapksi on hoidossa. ei se kenellekään kuulu. mä ymmärrän aika hyvin, että jos tuohon aikaan herää, niin päikkärit on kovasti tarpeen.
 

Yhteistyössä