Onko vanhemmalla oikeus levätä ennen kuin hakee lapsen tarhasta?

  • Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Lapsen hoitopäivän pituus tulisi olla max. viisi tuntia.
Mitenkä se käytännössä järjestää,jos toisen vanhemman työaika loppuu kesken päiväuniajan?Mulla nukkuu molemmat hoidossa ollessaan ja todellakin tarvitsevat sen,pitäisikö kesken unien repiä hereille?
 
jaa
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Onko oikein, että lapsi on kahdeksan tuntia hoidossa? Me maksamme tästä vielä kalliin hinnan tulevaisuudessa. Lapsen hoitopäivän pituus tulisi olla max. viisi tuntia.
että kaikki lapset osa-aikahoitoon vaan?! Tiesit kai, että osa-aikaisena saa olla max. 5 tuntia päivässä hoidossa. Normaali-ihmisen työpäivä kestää 8 tuntia.


Ihan oikein tekee ap:n kertoman lapsen iskä. Jos toi isä pääsee nyt esim. kahdelta niin pitäisikö sen hakea lapsi kesken päiväunien? Yleensä lapset nukkuvat 12-15 välisenä aikana. Meiän tarhassa ainakin suositetaan ennen sitä tai sen jälkeen hakemaan.

terveisin yksi ihan hulttioäiti, joka on tällä hetkellä työttömänä, mutta lapsi silti hoidossa 7-8 tuntia päivässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mielipiteitä:
Jos tämä isä pääsee esim. kahdelta, hän saattaa hakea lapsensa tarhasta puoli viiden aikoihin, nukkuu siis pari tuntia ennen kuin lapsi tulee kotiin?
Monasti on minunkin tehnyt mieli ottaa torkut, mutta en uskalla. Pelkään nukkuvani liian sikeästi että kuulisin kännykän herätysäänen.

 
Perhoinen84
totta helvetissä on! Olen itsekkin hakenut lapset vasta viideltä vaikka pääsin aijemmin,kun olin lasten kanssa yksin oli PAKKO yrittää levätä jossain välissä!
 
khf
Munki mielestä on ihan ok.. itekki sillon kun olen aamussa pääsen 13.50 mut haen lapset vasta noin kolmen aikoihin..
Ja mulle vanha päiväkodin johtajakin kerran sano että miksi et käytä hoitopaikkaa hyväx sillon kun yleensä on vanhemmalla on lastenlinna reissu niin nuorempikin lähtee mukaan..
Mut enpä raaski viedä hoitoon kun ei toinenkaan mene
 
vallu
Jos lapsen hoitoajaksi on ilmoitettu esim. 8-17, ei asiassa ole mitään mutisemista. Hyödyllisempi isä on lapselleen levänneenä. Ja se kuka valitti että hoitajakin voi olla väsynyt...nää on sit taas ammatinvalintakysymyksiä nää.
 
älä lässytä
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Juu, mut hoitajakin voi olla väsynyt kun ekat lapset tulee 5-6 aikaan..

joo,aamuvuoron hoitaja aloittaa duunit klo 5-6, riippuen pk:sta, ja pääsee aikaisin himaan. Se kuka niiden lasten kaa on viiteen illalla, on iltavuoro, joka tulee duuniin myöhemmin.
 
sivusta seurannut tanttojen puhetta
on se oikein, mutta jos siellä tarhan kahvipöydässä tästä keskusteltaisi niin ei varmaan olis monen mielestä oikein tai perun sanani on oikein, koska kyseessä on isä, mutta jos olis äiti niin vittu soikoon se ei olis oikein
 
Alkuperäinen kirjoittaja sivusta seurannut tanttojen puhetta:
on se oikein, mutta jos siellä tarhan kahvipöydässä tästä keskusteltaisi niin ei varmaan olis monen mielestä oikein tai perun sanani on oikein, koska kyseessä on isä, mutta jos olis äiti niin vittu soikoon se ei olis oikein
No jaa, minulle on kyllä kerran sanottu päiväkodistakin, että olisit ottanut torkut ja tullut sitten, "tässähän nää menee".

 
väsy
Alkuperäinen kirjoittaja mielipiteitä:
Tiedän yhden isän, joka herää joskus neljältäkin aamulla, menee siis aikaisin töihin ja pääsee myös aikaisin. Jos tämä isä pääsee esim. kahdelta, hän saattaa hakea lapsensa tarhasta puoli viiden aikoihin, nukkuu siis pari tuntia ennen kuin lapsi tulee kotiin? Mitä mieltä olette tästä?
Isä voi nukkua ennen hakua jos isä herää neljältä,mutta äiti kuitenkin vie lapsen hoitoon esim. vasta kahdeksaan...ja lapsi haetaan neljältä.Viiteen saakka pitämistä en ymmärrä.Kuitenkin loppupelissä lapsihan voisi olla hoidossa vaikka isä olisi työtön joten tässä nyt riittää sitten väännettävää vaikka koko pe illaksi =)
 
mävaan
Mun mies herää joka toinen viikko neljän jälkeen töihin ja hakee pojan heti töiden jälkeen klo 14 suoraan päiväunilta. Rytmit täytyy vaan pitää sellaisena, et lapset menee ajoissa nukkumaan niin isäkin pääsee nukkumaan viimeistään klo 22. Kyllä aikuinen jaksaa 6-7 tunnin unilla, vapaapäivinä sitten nukutaan pidempään.

Jos lapset valvottavat miehen aamuvuoroviikolla, on selviö että mä joidan yöjuoksut, kun saan nukkua pari tuntia pidempään.

Mielestäni yövuoron jälkeen kuluu viedä lapsi päiväkotiin ja mennä itse nukkumaan! Muuten ei jaksa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Onko oikein, että lapsi on kahdeksan tuntia hoidossa? Me maksamme tästä vielä kalliin hinnan tulevaisuudessa. Lapsen hoitopäivän pituus tulisi olla max. viisi tuntia.
EI oikein onnistu työelämässä tuo :headwall: työaika kun on yleensä 8 tuntia.

ja mitä kallista hintaa tulevaisuudessa :eek:
 
kätilö
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Totta kai on saatava levättyä jos aamusta unet jäävät vähäiseksi.

Itse päikyn tätinä oon törmännyt monesti perheisiin joissa toinen tai molemmat vanhemmista tekee vuoro- tai yötyötä niin, että aamulla työvuoronsa jälkeen tuo lapset hoitoon ja menee itse päiväksi nukkumaan, ihan ymmärrettävä ja järkevä järjestely mutta on aiheuttanut monissa närää, "laiskottelee päivät pitkät kotona nukkuen"..
Muuten voi seuraavan yön synnytyksessä väsyttää
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja älä lässytä:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Juu, mut hoitajakin voi olla väsynyt kun ekat lapset tulee 5-6 aikaan..

joo,aamuvuoron hoitaja aloittaa duunit klo 5-6, riippuen pk:sta, ja pääsee aikaisin himaan. Se kuka niiden lasten kaa on viiteen illalla, on iltavuoro, joka tulee duuniin myöhemmin.

Huom. Ei sinänsä liity tähän ketjuun, mut huomasitko et kirjoittaja oli perhepäivähoitaja.. Niillä ei ole aamu- ja iltavuoroja..
 
Isä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja älä lässytä:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Juu, mut hoitajakin voi olla väsynyt kun ekat lapset tulee 5-6 aikaan..

joo,aamuvuoron hoitaja aloittaa duunit klo 5-6, riippuen pk:sta, ja pääsee aikaisin himaan. Se kuka niiden lasten kaa on viiteen illalla, on iltavuoro, joka tulee duuniin myöhemmin.

Huom. Ei sinänsä liity tähän ketjuun, mut huomasitko et kirjoittaja oli perhepäivähoitaja.. Niillä ei ole aamu- ja iltavuoroja..
Ei minusta missään tämä asia selviä. Ainakin itse jäin käsitykseen, että "tarha" on sama kuin päiväkoti eikä perhepäivähoitaja.

Mutta mitäpä sitten jos vaikka onkin perhepäivähoitaja???
 
Wide
Minä en voinut,hain aina tarhasta suoraan kun tulin aamusta.
Herään aamuun 4ltä ja vuoro alkaa 5.30. päikkärit nukun kun mies tulee töistä.
Nukun 4-5h. yössä ja päivällä tunnin. Väsyttää kyllä nytkin..
 
Minusta ihan ok. Itse tosin menisin vähän tunteen mukaan eli niinä päivinä kun olen pirteämpi hakisin jo aiemmin kotiin mutta taas väsyneenä voisin hyvällä omalla tunnolla levätä rauhassa ja anta alapsen olla pidempään hoidossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja muuhahainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Onko oikein, että lapsi on kahdeksan tuntia hoidossa? Me maksamme tästä vielä kalliin hinnan tulevaisuudessa. Lapsen hoitopäivän pituus tulisi olla max. viisi tuntia.
EI oikein onnistu työelämässä tuo :headwall: työaika kun on yleensä 8 tuntia.

ja mitä kallista hintaa tulevaisuudessa :eek:
niin mitä hintaa tulevaisuudessa... olen minäkin ollut pk:ssa hoidossa pienenä aamusta sinne ilta viiteen kun molemmat vanhukset oli työssä. nyt olen 33 ja mietin että pitäskö mun nyt olla jotenkin seko sitten vai tuon "trauman" vuoksi.
 
vuorotyöläinen
No kyllä miekin vien lapset hoitoon yövuoron jälkeen ja tósiaan sit nukun sen ajan. Pakko et jaksaa seuraavan/seuraavatkin yöt valvoa. Eka yön jälkeen haen yleensä klo 16 ja viimesen yön jälkeen n. klo15. Yleensä kyllä jos herään aikasemmin haen myös lapset vastaavasti aikasemmin. Samoin jos pääsen töistä aikasemmin (otan ylitöitä pois) haen myös lapset aikasemmin.
 

Yhteistyössä