Onko ulkona käytävä 6-11kk ikäisen vauvan kanssa vaikka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rati riti ralla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rati riti ralla

Vieras
toinen ei vielä konttaa eli tarkoitan sitä, että eipä toista pahemmin kannata ulkona maahan laskea?

Itse jaksoin ulkoilua vauvan kanssa harrastaa jonnekin loka-marraskuulle asti. Sen jälkeen alkoivat ns. jouluhutinat ja ulkoilut jäivät. Koen muutenkin helpommaksi vauvan nukuttaa päiväunille sisälle, kuin lähteä ulos.

Toki taas mietin, että onko ulkoilut taas aloitettava? Vaikka ei pieni vielä konttaakaan eli ulkoilut ovat vain joko rattaissa tai pulkassa istumista.

Ikää vauvalla on vähän päälle 7kk.

Koen, että ulkoilut ovat minusta vasta sitten tarpeellisempia, kun pieni alkaa kävellä. Silloin vasta pienellä on niin paljon "energiaa", että se on syytä mennä välillä ulos purkamaan ja koen, että toinen nauttiikin ulkona olemisesta tuolloin enemmän.

Me ollaan ulkoiltu alusta asti. Vuosi sitten lapsi alle puolivuotias ja käytiin vaunukävelyllä kerran päivässä. Usein nukkuikin silloin ja jatkoi unia sisällä.

Vasta nyt jouluna alettu kävelemään, mutta on lapsi vaunuissa viihtynyt, kun katseltu kaikkea mahdollista matkanvarrella. :) Utelias pieni, joten jaksaa ihmetellä ja katsella.

Tekeehän se raitis ilma itse kullekkin hyvää että jos vauva ei nuku ulkona niin miksei voisi lähteä kävelylle maailmaa ihmettelemään. Mulla on kylläkkn vauvat nukkunut ulkona juurikin siitä syystä että tulee ns ulkoiltua joka päivä, useimmiten ovat nukkuneet kun on isonpien kanssa ulkoiluaika, juurikin siksi että hereillä oleva vauva ei kovin pitkään ole rattaissa viihtynyt.

nää on näitä,,,, no minusta on ulkoilussa jotain järkeä vasta sitten, kun tenava lähtee kävelemään. Laittaisitko sinä ulkona lumeen ryömivän vauvan? Et taatusti.

nedra, tykkään kanssa päivällä nukkua päikkärit vauvan kanssa ja koen, että hän rinnalle rauhoittuu parhaiten nukkumaan.

Mutta voisihan sitä lähteä aamupäivästä vaikka pienelle rataslenkille.

Ite homehtuisin kyllä jos en pääsisi ulos tai ulkoilisin vain ' kauppakeskuksissa'.
Ihan oman jaksamisen vuoksi oon käyny ulkona valosaan aikaan vaikka vauva saa yhtää hyvin raitista ilmaa parvekkeella.

Itse perustelen itselleni ulkoilua sillä että keho puhdistuu ja hapettuu ulkoilmassa. Sisäilma on aina epäpuhtaampaa kuin ulkoilma. Vain 3 prosenttia pölyhiukkasista on näkyvää pölyä, mukaan luen se pöly joka leijailee auringonvalossa. Maalaisjärjellä ajateltuna, pelkän sisäilman hengittäminen ei voi olla terveellistä...voin olla väärässäkin.... Tietääkö kukaan ulkoilman terveysvaikutuksista?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29445726:
nää on näitä,,,, no minusta on ulkoilussa jotain järkeä vasta sitten, kun tenava lähtee kävelemään. Laittaisitko sinä ulkona lumeen ryömivän vauvan? Et taatusti.

No minkä takia se sinne lumeen pitäis laittaa ryömimään?? Kai vauva nyt vaunuissa on kävelylenkillä. Jos et jaksa/viitti vauvas kanssa mihinkään lähteä on se asia erikseen.

no ei ton ikäisen kanssa oo pääasia se ulkona touhuilu, vaan raitis ilma, jota tonkin ikäinen tarvitsee. meillä vajaa 6kk nukkuu joka päikkärit partsilla (2-3h) tai sit on mukana kaupassa ja veljen kanssa ulkoilemassa (vauva nukkuu vaunuissa). :D mä en henk.koht. nauti hiekkalaatikolla istumisesta, meidän ulkoilut on yleensä vaan kävelyä ja kauppoihin menoa jne. tänään oltiin tosin pulkkamäessä ja pihalla leikkimässä 3v:n kanssa ja vauva oli mukana, jakso seurata meidän laskemista 10minuuttia ja simahti :D

Mun 11kk on hemmetin pahalla päällä viimeistää iltapäivästä jos ei olla käyty raittissa ilmassa. Ollaan ulkoiltu siitä lähtien, kun hän oli 10 päivän ikäinen. Tykkää istua vaunuissa ja katella maisemia jos ei nuku.

Mulla 3,5kk ikäinen vauva, ja pyrin siihen että ulkoillaan joka päivä, jos ilmat sallii, mikä tähän vuodenaikaan tarkoittaa, että ei sada vettä tai ole kylmempää kuin -15c. Vaunulenkkejä siis tehdään, ja pituudeltaan sellaisia vähintään 20-60min päivästä riippuen. Koen, että oma hyvinvoinnin ja mielenvirkistyksen vuoksi on tärkeää ulkoilla päivittäin, ja sekä itse että vauva nukkuu myös yöllä paremmin kun on saatu raitista ilmaa päivän aikana. Viime aikoina vauva on oppinut nukkumaan myöskin päikkäreitä vaunuissa, eli ei herää heti kun vaunut pysähtyvät. Tosi kätevää kun voi jättää terassille vaunupäikkäreille, nukkuu paljon paremmin siellä kuin sisällä.

En ole vauvoja talvella "ulkoiluttanut" jos nämä eivät ole siitä välittäneet eikä isommat sisarukset sitä edellyttäneet.

Nuorin on nyt jo 13kk mutta ei kävele. Parin lumipäivän perusteella on kyllä lumesta kiinnostunut ja kovaa kyytiä konttailee tyytyväisenä, tykkää keinua ja laskea mäkeä isosisarusten kanssa, pulkkailla jne. Hänen kanssaan ulkoillaan siis enemmän kuin 2v vanhemman siskonsa joka tässä vaiheessa kyllä käveli mutta talvivaatteet ärsyttivät häntä niin että ulkoilu jäi usein rattaissa istumiseksi.

Ulkona nyt tulee joka tapauksessa liikuttua joka päivä, useampaankin otteeseen eli ei olla sisälle linnoituttu. Silti osa leikkipuistoilusta korvautuu mielummin kerhoilulla, kirjastossa tai muissa lasten paikoissa käymisellä, uimisella jne. :)

Yhteistyössä