Onko turvallista nukahtamislääkettä imettävälle?

Hei, minulle on muodostunut hermoja raastavaksi ongelmaksi unettomuus. Vauva 2kk nukkuu jo pitkiä pätkiä, minimi on jo 6 tuntia ennen ensimmäistä yösyöttöä. Viime yönä nukkui 8h40min ennen kuin heräsi ja pyysi ruokaa. Hän on täysimetyksessä. Itse en saa nukahdettua, vaikka olisin väsynyt nukkumaa mennessä. Ja kun sitä nukahtamista alkaa oikein kyttäämään niin pahemmaksi vaan menee.

Onko olemassa turvallista nukahtamislääkettä, jonka voisin ottaa heti kun viimeinen iltasyöttö on ohi ja vauva menee nukkumaan? Silloinhan lääkkeen vaikutusaika olisi jo min 6 tuntia kun vauva ekan kerran herää eikä pitoisuuden veressä ja maidossa kaiketi pitäisi olla kovinkaan suuri enää, jos ollenkaan. Oletteko saaneet jotain tiettyä lääkettä lääkäristä vastaavaan vaivaan imetyksen aikana?

Mikä sitten on turvallisempaa, unettomuus vai kohtuullinen lääkkeen tilapäinen(?) käyttö... äidin väsymys on varmasti vauvalle myös riski.
 
Mulla on ollut Zolpidem-merkkistä reseptillä haettavaa nukahtamislääkettä. Kävin lääkärillä joka konsultoi sairaalaa. Olikohan siinä noin 3 tunnin varoaika, satunnaiskäytössä voi imettää nopeamminkin. Otin aluksi puolikkaan ja pääsin sillä uneen. Ei kun ensin auttoi pelkkä resepti käslaukussa! Niinhän se oli! Sitten piti ottaa kokonainen ja siitä tuli seuraavaksi päiväksi päänsärkyä. Nykyisin luen jotain hömppäromaania kun saan vauvan nukkumaan ja pärjään ilman.

Mutta hae ihmeessä resepti mahdollisimman pian! Tuo väsymys täytyy hoitaa jotenkin edes väliaikaisesti pois! Menee muisti ja hermot ja parisuhde... *tietää kokemuksesta*
 
Hei Kipsu! Itselläni oli tytön ollessa nuorempi sama ongelma. Kävin lääkärillä ja hän kirjoitti reseptin otsikossa olevaan lääkkeeseen (sopi myös minulle täysimettävälle, kunhan lääkkeen nauttimisen ja imettämisen välillä olisi n. neljä tuntia). En kuitenkaan käyttänyt ko. lääkettä, sillä rauhoituin kummasti katsellessani sitä yöpöydälläni tietäen, että apu on lähellä mikäli uni antaa odottaa itseään... Tosin pari yötä siinä taisin vielä piehtaroida unta kaipaillen, mutta sitten päätin, että hemmetti vieköön! - nukkuu ne muutkin, joten miksen myös minäkin - ja riittävän väsyneenä se uni sitten on aina tullut tuon päätöksen jälkeen...
 
Minä olen saanut Somnor unilääkettä, joka on vissiin samaa kuin tuo Zolpidem (vaikuttavana aineena tsolpideemitartraatti). Annostus on ½ - 1 tablettia tarvittaessa, mutta minuun tehoaa jo neljäsosa tablettia. Ehdottomasti kannattaa hakea lääkettä, parempi saada nukuttua lääkkeen avulla kuin kärsiä tolkuttomasta väsymyksestä. Lääkettä tulisi käyttää kuitenkin vain tilapäisesti, ettei tule riippuvuutta, mutta usein auttaa jo tieto siitä, että omasta lääkekaapista löytyy apua, jos uni ei tule.
 

Yhteistyössä