Onko tietojenkäsittelyn koulutusohjelmasta mitään hyötyä (amk)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos pohjakoulutuksena on vanha merkonomin tutkinto ja työkokemus täyttä soopaa, niin olisiko työnsaannin kannalta hyötyä opiskella tradenomiksi tietojenkäsittelyn koulutusohjelmasta?

[QUOTE="vieras";22638882]Miksi opiskella tietotekniikkaa Tradenomina kun voi lukea itsensä insinööriksi? En ymmärrä.[/QUOTE]
Arvelen, että ap miettii koulutusohjelmaa merkonomista tradenomiksi. Opiskeluaika on lyhyempi kuin jos alkaisi opiskella insinööriksi. Tosin en tiedä, saisiko inssiopinnoissakin aiemmasta merkonomin koulutuksesta jotain hyväksiluetuksi.

Insinööriksi jos aikoo opiskella, ei taida hyötyä aiemmista merkonomin opinnoista vaan joutus vuoden opiskelmaan matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa ym. Tietojenkäsittelyssä pääsee suoraan asiaan, kuten sähköiseen liiketoimintaan tai peliohjelmointiin.

No jaa, töitä saat varmasti paremmin kyllä, mutta toinen asia on sitten, että ovatko ne koulutusta vastaavia. Itse aloitin opiskelun juurikin tuossa tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa ja vuoden jälkeen mä olin vain ja ainoastaan pettynyt, sekä itse koulutukseen että valmistuneiden sijoittumiseen työelämässä. Meille hehkutettiin kovasti huippuopetusta ja upeita uranäkymiä.

Tosiasiassa koulutus oli aika yhdentekevää ja tyhjää, joitain ihan hyödyllisiäkin juttuja toki. Uranäkymät gigantin myyjänä taas eivät olleet ihan mua varten. Jotkut toki työllistyvät ns. hyviin tehtäviin, mutta heillä onkin sitten usein useamman vuoden harrastuspohja esim. ohjelmoinnista taustalla.

Mutta juu, voihan se auttaa työllistymään hiukan paremmin ja tuskinpa koulutus ikinä hukkaan menee, onhan se ainakin trendikkäämpi ja korkeampi tutkinto työmarkkinoilla kuin merkonomi.

Oma mielipiteeni koulutuksesta ja työllistymisestä on hieman asenteellinen, koska tutkinnon markkinointi ei vastannut todellisuutta. Lähdin ehkä hakemaan jotain muuta. Sittemmin vaihdoin yliopistoon opiskelemaan ohjelmistotekniikkaa, olen ollut huomattavasti tyytyväisempi. Tokihan vaihtoja on tapahtunut toisinkin päin ja amk:ssa opiskeli moni yliopistoon pettynyt. Riippuu siis tavoitteista.

Ylipäätänsä mun mielestä noista mistään tietokoneisiin liittyvistä kouluista ei ole iloa eikä hyötyä jossei kiinnostusta ole asioihin noin niinku ylipäätänsä, koska koulun opit ovat auttamattomasti jo aika isolta osalta vanhaa siinä vaiheessa kun paperit saa käsiinsä, eli kyllä se aikamoista harrastuneisuutta myöskin vaatii.

Ylipäätänsä mun mielestä noista mistään tietokoneisiin liittyvistä kouluista ei ole iloa eikä hyötyä jossei kiinnostusta ole asioihin noin niinku ylipäätänsä, koska koulun opit ovat auttamattomasti jo aika isolta osalta vanhaa siinä vaiheessa kun paperit saa käsiinsä, eli kyllä se aikamoista harrastuneisuutta myöskin vaatii.

Noh, ei nyt ihan noinkaan. "Tietokoneisiin liittyvät koulut" eivät vaadi harrastuneisuutta sen enempää kuin muutkaan alat, kouluun mennään oppimaan. Tokihan harrastuneisuutta vaaditaan, jos tähtää huipulle, se on jopa ehdoton vaatimus silloin, mutta se nyt pätee alalla kuin alalla. Niin, ja tuskinpa muistakaan koulutuksista on paljon hyötyä jos ei ole kiinnostusta.

Miten niin koulun opit ovat vanhaa valmistumisvaiheessa?

Tämä on ihan totta. Jos esim ohjelmoinnista opiskelee vain sen, mitä amk:ssa opetetaan, niin aika vähän vastavalmistuneena osaa. Mutta jos asiasta innostuu ja tekee vaativampia ohjelmia kuin mitä koulussa opetetaan ja laittaa tekemänsä softat portfolioon, niin osaaminen on jo ihan toista luokkaa ja pystyy myös töitä hakiessa näyttämään, mitä on tehnyt.

Miten niin koulun opit ovat vanhaa valmistumisvaiheessa?

Tiedäksä mitä vauhtia it-ala menee eteenpäin koko ajan? Asia mitä koulussa on opetettu 2 vuotta sitten on jo auttamattomasti 'vanhaa' oppia muutamassa vuodessa, eikä koulutusohjelmat pysy kehityksen kelkassa mukana, vaatii melkoista perehtyneisyyttä ja kiinnostusta myöskin työn ulkopuolella että pysyy kelkassa mukana. Ei voi ihan kehitystä verrata esim. hoitoalaan tai vaikka kaupalliseen alaan.

Ilman koulutusta voi it-alan töitä tehdä sillon kun oikeasti on perehtynyt/itseoppinut alalle vielä tänäkin päivänä, mutta pelkällä koulutuksella on mun mielestä aika turha haaveilla mistään mielekkäästä työstä ko. alalla.

Eiköhän se ole alalla kuin alalla, että opiskelusta saa valmiudet työelämään. Loput on itsestä kiinni ja osaaminen kasvaa työkokemuksen ja erilaisten koulutusten myötä.

Tarkoitus olisi siis opiskella työn ohessa lähinnä monimuoto-opintoina ja silloin ei alanvaihto onnistu. Ja aika vähissä on täällä tuo koulutustarjonta :/

[QUOTE="asdf";22639052]Eiköhän se ole alalla kuin alalla, että opiskelusta saa valmiudet työelämään. Loput on itsestä kiinni ja osaaminen kasvaa työkokemuksen ja erilaisten koulutusten myötä.[/QUOTE]
Kyllä. Mutta ennenkuin saa työkokemusta, pitää jostain saada työpaikka. Siihen auttaa, jos osaa jotain. Siis enemmän kuin pelkät koulussa opitut perusasiat.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22639059:
Tarkoitus olisi siis opiskella työn ohessa lähinnä monimuoto-opintoina ja silloin ei alanvaihto onnistu. Ja aika vähissä on täällä tuo koulutustarjonta :/

Mä opiskelin aikoinaan just noin. Et vielä kertonut, mitä se soopa on. Mietin vaan, että soopakin voi olla ihan hyödyllistä. Olihan mullakin sairaalatyö periaatteessa soopaa it-alaan nähden, mutta ihan hyvin onnistuin yhdistämään nämä kaksi alaa.

Tietojenkäsittelyä on mahdollista opiskella etänä lähes koko tutkinto. Opiskelu tapahtuu ac:n kautta, verkko-opintoina jne. Sopii siis hirmu hyvin työssäkäyvälle eikä ole väliä missä paikkakunnalla on. Näiden etäopiskelijoiden opiskelumotiivi on erittäin korkea ja useimmiten opintojen eteneminen ns. tavallisia luento-opiskelijoita nopeampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22639074:
Mä opiskelin aikoinaan just noin. Et vielä kertonut, mitä se soopa on. Mietin vaan, että soopakin voi olla ihan hyödyllistä. Olihan mullakin sairaalatyö periaatteessa soopaa it-alaan nähden, mutta ihan hyvin onnistuin yhdistämään nämä kaksi alaa.

Soopa = avustavaa toimistotyötä; asiakaspalvelua, laskutusta, nettisivujen päivitystä, esitteiden/julisteiden/mainosten suunnittelua ja tekemistä.

Tiedäksä mitä vauhtia it-ala menee eteenpäin koko ajan? Asia mitä koulussa on opetettu 2 vuotta sitten on jo auttamattomasti 'vanhaa' oppia muutamassa vuodessa, eikä koulutusohjelmat pysy kehityksen kelkassa mukana, vaatii melkoista perehtyneisyyttä ja kiinnostusta myöskin työn ulkopuolella että pysyy kelkassa mukana. Ei voi ihan kehitystä verrata esim. hoitoalaan tai vaikka kaupalliseen alaan.

Ilman koulutusta voi it-alan töitä tehdä sillon kun oikeasti on perehtynyt/itseoppinut alalle vielä tänäkin päivänä, mutta pelkällä koulutuksella on mun mielestä aika turha haaveilla mistään mielekkäästä työstä ko. alalla.

Tiedön, koska olen valmistunut it-alalta, tosin yliopistosta, nyt kun taidettiin puhua ammatikorkeakoulutuksesta. Tokihan uusia menetelmiä esim. tiedonlouhintaan ja laskentaan tulee jatkuvasti, mutta eivät ne asiat nyt niin nopeasti muutu, että valmistuessa kaikki olisi vanhaa tietoa. Perusasiat, kuten joku ohjelmointikieli, eivät muutu niin radikaalisti.

Koulussahan opetellaan ensisijaisesti hakemaan ja hyödyntämään tietoa, jotta opiskelija osaisi sitten työelämässä niitä oppimiaan menetelmiä hyödyntämään. Ei tavoitteena olekaan uusimman tiedon tarjoaminen sellaisenaan, juuri siksi, että asiat kehittyvät jatkuvasti alalla kuin alalla. Koulutus tarjoaa (nyt seuraa karmea klisee) työkalut.

Ja mitä tulee tuohon, että alalta ei voisi saada mielekästä työtä pelkällä koulutuksella. Olen hieman eri mieltä. Itse en ollut harrastanut tietotekniikkaa aiemmin alalle hakeutuessani, enkä harrastanut opintojen myötäkään. Kouluhommat tein kunnolla, mutta en ollut mitenkään huippuopiskelija, vapaa-ajallani harrastin ihan jotain muuta. Opiskelu oli mulle opiskelua ja erillään muusta aika pitkälti.

Nykyään työskentelen konsulttina, olen erittäinn tyytyväinen palkkaan ja työhön. Ennen nykyistä työtäni työskentelin ohjelmoijana eräässä ilmailualan yrityksessä. Töitä sain heti valmistuttuani ja ne ovat olleet mielekkäitä ja koulutusta vastaavia.

Tokihan opiskeluaikoina luennoilla monesti loistivat asiaa harrastavat nörttipojat ja he ovatkin sittemmin työllistyneet myös erittäin hyvin, moni tutkijaksi. En näe, että häviäisin näille harrastajille mitenkään (vähiten palkkauksessa, joka tutkijoilla on tunnetusti pieni).

Tiedön, koska olen valmistunut it-alalta, tosin yliopistosta, nyt kun taidettiin puhua ammatikorkeakoulutuksesta. Tokihan uusia menetelmiä esim. tiedonlouhintaan ja laskentaan tulee jatkuvasti, mutta eivät ne asiat nyt niin nopeasti muutu, että valmistuessa kaikki olisi vanhaa tietoa. Perusasiat, kuten joku ohjelmointikieli, eivät muutu niin radikaalisti.

Koulussahan opetellaan ensisijaisesti hakemaan ja hyödyntämään tietoa, jotta opiskelija osaisi sitten työelämässä niitä oppimiaan menetelmiä hyödyntämään. Ei tavoitteena olekaan uusimman tiedon tarjoaminen sellaisenaan, juuri siksi, että asiat kehittyvät jatkuvasti alalla kuin alalla. Koulutus tarjoaa (nyt seuraa karmea klisee) työkalut.

Ja mitä tulee tuohon, että alalta ei voisi saada mielekästä työtä pelkällä koulutuksella. Olen hieman eri mieltä. Itse en ollut harrastanut tietotekniikkaa aiemmin alalle hakeutuessani, enkä harrastanut opintojen myötäkään. Kouluhommat tein kunnolla, mutta en ollut mitenkään huippuopiskelija, vapaa-ajallani harrastin ihan jotain muuta. Opiskelu oli mulle opiskelua ja erillään muusta aika pitkälti.

Nykyään työskentelen konsulttina, olen erittäinn tyytyväinen palkkaan ja työhön. Ennen nykyistä työtäni työskentelin ohjelmoijana eräässä ilmailualan yrityksessä. Töitä sain heti valmistuttuani ja ne ovat olleet mielekkäitä ja koulutusta vastaavia.

Tokihan opiskeluaikoina luennoilla monesti loistivat asiaa harrastavat nörttipojat ja he ovatkin sittemmin työllistyneet myös erittäin hyvin, moni tutkijaksi. En näe, että häviäisin näille harrastajille mitenkään (vähiten palkkauksessa, joka tutkijoilla on tunnetusti pieni).

Ja tää on taas tätä yliopisto lälläläätä. Ei mitään kosketusta oikeeseen elämään ja suusta tulee pelkkää teoriaa. hohhoijaa siis.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22639108:
Soopa = avustavaa toimistotyötä; asiakaspalvelua, laskutusta, nettisivujen päivitystä, esitteiden/julisteiden/mainosten suunnittelua ja tekemistä.

Jos päädyt opiskelemaan, niin kannattaa työharjoittelupaikkaa etsiä sellaisista yrityksistä, jotka tekevät jotain juuri noille toimialoille. En tiedä tuosta sun miettimästäsi koulutuksesta, mutta ainakin meillä aikoinaan sai valinnaisia aineita valita melko vapaasti. Itsekin suoritin opintoviikkoja enemmän kuin tutkintoon olisi tarvinnut. Eli jos on vaikka mahdollista suorittaa graafisen suunnittelun ylimääräisiä kursseja, niin työhistoriallasi minä ottaisin niitä.

Yhteistyössä