Kannattaako lukea tradenomiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tilanne on siis se, että minulla on vanhat yo-merkonomin paperit ja olen töissä, josta en erityisemmin välitä. Jos tulisi tilaisuus töiden ohessa opiskella tradenomiksi, niin kannattaisiko se? Eikä nyt mitään vastausta, että opiskelu kannattaa aina...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tilanne on siis se, että minulla on vanhat yo-merkonomin paperit ja olen töissä, josta en erityisemmin välitä. Jos tulisi tilaisuus töiden ohessa opiskella tradenomiksi, niin kannattaisiko se? Eikä nyt mitään vastausta, että opiskelu kannattaa aina...

..niin se vaan on...

Riippuu siitä paljonko sinulla on työkokemusta. Jos sitä on jo kymmenen vuotta, niin en näe paljonkaan hyötyä. Käytännön kokemuksesi saattaa olla jo suurempi etu kuin päivitetty koulutus työpaikkoja haettaessa. Tietysti riippuu myös mitä työtä olet tehnyt. Yo-merkonomi Prisman kassalla ei ole tietenkään suositus. Toisaalta opiskelu työn ohessa voisi olla motivoivaa.

Mä ajattelin aloittaa just työn ohessa. jos tulis mahkut edetä uralla, voi olla että jää siitä kiinni että ei ole muodollista pätevyyttä esim alemman AMK-tutkinnon puuttuessa. Toinen vaihtoehto on ammatilliset jatko-opinnot, mutta toi olis monialaisempi vaihtoehto.

Jos sinulla on vaihtoehtoina että opiskelet tradenomiksi tai et opiskele ollenkaan, niin ilman muuta aloitat opiskelun.
Jos siis muun alan opiskelu ei ole mahdollista. Tradenomin papereilla työllistyy varmasti kuitenkin tulevaisuudessa paremmin kuin merkonomin.

Työllisyystilanne on aika heikko tällä hetkellä..

http://www.digipaper.fi/akava/37338/

Tuolta löytyy sivulta 7 vähän tilastoa eri tutkintojen työttömyydestä. Työttömien tradenomien määrä on suht korkea, ja varsinkin viimeisen vuoden sisään niiden määrä on noussut nopeasti.

Työllisyystilanne on aika heikko tällä hetkellä..

http://www.digipaper.fi/akava/37338/

Tuolta löytyy sivulta 7 vähän tilastoa eri tutkintojen työttömyydestä. Työttömien tradenomien määrä on suht korkea, ja varsinkin viimeisen vuoden sisään niiden määrä on noussut nopeasti.

Minusta tämä ei ole olennaista tietoa, jos siellä ei vastaavasti kerrota merkonomien työttömyysastetta. Se on ainoa, johon kannattaa verrata, jos ap ei voi vaihtaa alaa.

Mä ajattelin aloittaa just työn ohessa. jos tulis mahkut edetä uralla, voi olla että jää siitä kiinni että ei ole muodollista pätevyyttä esim alemman AMK-tutkinnon puuttuessa. Toinen vaihtoehto on ammatilliset jatko-opinnot, mutta toi olis monialaisempi vaihtoehto.

Sama täällä. Työkokemusta on ja ammattitaito kehittynyt vuosien varrella, jos täältä nyt isomman harppauksen uralle halusi, niin amk-tutkinnosta olisi ainakin hyötyöä.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Minusta tämä ei ole olennaista tietoa, jos siellä ei vastaavasti kerrota merkonomien työttömyysastetta. Se on ainoa, johon kannattaa verrata, jos ap ei voi vaihtaa alaa.

Ihan hyvä pointti. Pitääkin kaivella tilastotietoa merkonomeista. :)

Mä en tajua näitä kommentteja. Itselläni on tradenomin paperit ja hyvä työ esimies asemassa. Miehelläni myös tradenomin paperit yli melkein viidentoista vuoden takaa ja hänellä hyvä työ myyntijohtajana. Sitä ennen oli toimitusjohtajana isossa myyntiyrityksessä viisi vuotta. Siskollani myös tradenominin paperit ja hän on markkinointipäällikkö. Monet tradenomiystäväni ovat hyvissä töissä mainos- ja mediatoimistoissa. Toki on taantuma, mutta ei ole vaikuttanut kauheasti minun ystäväpiirissäni. En nyt näkisi tradenomin paperiani niin turhaksi. Kai se on itsestä kiinni jos sinne Prisman kassalle juurtuu.

Vanhoilla yo-merkonomi papereilla ei tee mitään työmarkkinoilla, kun tradenomeja ja muita korkeammalle koulutettuja on pilvin pimein.

Opiskelu työn ohella ei ole herkkua, mutta siinäkin on hetkensä. Sain just oman opiskeluni päätökseen (amk, taloushallinto ).

Uusimmat

Yhteistyössä