Sihteerin ammattitutkinto.. olisiko mitään hyötyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pii"

Vieras
Tuollainen koulutus olisi tulossa. Olisikon tuosta mitään hyötyä työmarkkinoita ajatellen, kun ennestaan on taskussa vain merkonomin paperit 90-luvulta. Vai olisiko vain ajan ja rahan hukkaa.

Samaa mietin minä. Mulla merkonomin tutkinto vuodelta -04. Mutta oon ollu pitkään kotona lasten kanssa joten ammattitaito on kyllä pahasti ruostunut. Toisaalta onko sihteereille edes työtä tarjolla??? Täällä ei löydy oikein mitään työtä merkonomille.

[QUOTE="vierailija";29335732]No mitä se koulutus sisältää?[/QUOTE]

Ei siitä ole muuta kuvausta kun tälläinen:
"Käytännönläheinen koulutus soveltuu eri alojen sihteerin tai assistentin tehtävissä toimiville. Koulutus antaa mahdollisuuden päivittää tietoja ja taitoja sekä kehittää osaamista sihteerin työssä."

Sisältö:

Sihteerin työn hallinta
Tieto- ja viestintätekniikka
Tiedon hallinta
Tilaisuuksien ja matkojen järjestäminen
Asiakirjatuotanto
Arkistointi
Hankintatoimi
Oman toiminnan suunnittelu ja kehittäminen Toimintaympäristön hallinta
Toimialan ja organisaation tunteminen
Työryhmissä toimiminen
Työyhteisön toiminnan tukeminen
Asiakastyön hoitaminen
Viestintä asiakastyössä

tämä on siis aikuiskoulutus...

Minä tein ensin sairaalassa osastonsihteerin sijaisuuksia ilman koulutusta. Lopulta suoritin sihteerin ammattitutkinnon työn ohessa ja sen jälkeen pystyin hakemaan avoimia toimia ja sainkin vakituisen paikan yhdeltä osastolta jossa olin tehnyt sijaisuuksia. Merkonomin tutkinnonkin pitäisi riittää tuohon ammattiin. Käsittääkseni toimistoalan töitä ei ole hirveän paljon tarjolla, mutta sairaalat taitavat olla aika iso työllistäjä vieläkin, vaikka on kaikenlaisia automaattisia sanelusysteemejä. Minunkin työstäni enää n. 25-30 % on sanelujen purkamista.

Minä tein ensin sairaalassa osastonsihteerin sijaisuuksia ilman koulutusta. Lopulta suoritin sihteerin ammattitutkinnon työn ohessa ja sen jälkeen pystyin hakemaan avoimia toimia ja sainkin vakituisen paikan yhdeltä osastolta jossa olin tehnyt sijaisuuksia. Merkonomin tutkinnonkin pitäisi riittää tuohon ammattiin. Käsittääkseni toimistoalan töitä ei ole hirveän paljon tarjolla, mutta sairaalat taitavat olla aika iso työllistäjä vieläkin, vaikka on kaikenlaisia automaattisia sanelusysteemejä. Minunkin työstäni enää n. 25-30 % on sanelujen purkamista.

Minulla kun on niin vahna tuo merkonomin tutkinto, että eipä sillä mihinkään pääse. Toimistohommia on niin vähän tarjolla, että aina niihin riittää hakemaan tradenomeja ja nehän ne hommat sitten saa.

Oon aina luullut, että tuohon osastonsihteerin hommaan vaaditaan jotain terveydenhoitoalan koulutusta.

Ei siitä haittaakaan ole, jos se lisää osaamista. Sihteerin ammattitutkinto vs osaaminen ja kokemus perus toimistohommissa ilman tutkintoa, lienee aika sama työnantajille, joskin se tosin kertoo ihmisestä jotain kun on halua kouluttautua ja pätevöityä. Onhan se merkki myös siitä, että on tavoitteita ja päämääriä, joten jos ei muutakaan tekemistä ole niin siitä vaan :)

Lähinnä täydennyskoulutuksena työn ohella on tuolla merkitystä, tai jos olet pitkään ollut poissa työelämästä. Muutoin sihteerinpaikat menevät tradenomeille - korkeampi, ajantasaisempi, laajempi koulutus. Niin ja tradenomeja on kyllä yllinkyllin työkkärin asiakkaina. Jos oikeasti mietit kouluttautuvasi niin harkitse korkeampaa tutkintoa ja/tai sellaiselta alalta jossa on työvoimapulaa.

Lähinnä täydennyskoulutuksena työn ohella on tuolla merkitystä, tai jos olet pitkään ollut poissa työelämästä. Muutoin sihteerinpaikat menevät tradenomeille - korkeampi, ajantasaisempi, laajempi koulutus. Niin ja tradenomeja on kyllä yllinkyllin työkkärin asiakkaina. Jos oikeasti mietit kouluttautuvasi niin harkitse korkeampaa tutkintoa ja/tai sellaiselta alalta jossa on työvoimapulaa.

No tradenomiksi hain opiskelemaan, mutta en päässyt. Ja opiskelun pitäisi olla sellaista, että voisin työnohessa opiskella, joten alan vaihto kokonaan on poissuljettu vaihtoehto. Yksi vaihtoehto tietysti olisi avoimen yliopiston kauppatieteen tai viestinnän opinnot, mutta ne nyt ainakin taitaisi olla ihan turhaa.. lähinnä mielenvirkistystä ja harrastus.

Meinasin kanssa tulla sanomaan, että osastosihteereillä taitaa olla enemmän kysyntää kuin ns. "tavis" sihteereistä. Eli jos tuohon sihteerikoulutukseen löytyy vielä joku lisäpalikka terveydenhuollon ammattisanastosta tmv., niin ainakin sille puolelle varmaan työllistyy. Tai en tiedä teidän alueen työtilannetta, mutta vielä ainakin hetki sitten meidän alueella oli oikein pula ammattitaitoisista osastosihteereistä.

Yhteistyössä