Onko teistä törkeää jos lapselle sanotaan ettei omia leluja tarvi jakaa puistossa.. ?

• Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Siis meillä ihastuttavassa iässä oleva 2,5 v, joka on aina ollut todella tarkka omista tavaroistaan. Olen aina yrittänyt opettaa että myös muut saa katsoa hänen lelujaan, ja sitten hänkin saa luvan kanssa katsoa muiden.

Viime aikoina puistossa olo on ollut kuitenkin horroria, kun lapsi ei halua että kukaan koskee hänen tavaroihinsa. Siksi olen alkanut tekemään niin, että otan mukaan vain esim. pyörän ja yhden lapion ja ämpärin, jotta niitä ns. ei tarvitse sitten jakaa. Lapsi ei myöskään itse koske muiden tavaroihin ja sanon aina että ei saa koskea ilman lupaa, se ei ole meidän.

Usein kuitenkin joku lapsi tulee käpälöimään pojan pyörää tms, mistä syntyy hirveä huuto ja raivo. Ja jotenkin pitkiä nuivia katseita saan kun minun on sitten pakko asiaan puuttua ja sanoa omalle lapselle että ei hätää, ei kukaan vie sinun pyörää tai vieraille lapsille ystävällisesti sanoa että ethän ota sitä lapiota ja koittaa tarjota heille niitä omia tilalle; " tässä sinun lapio tee sinä tällä.. "

Olenko siis törkeä?

jo teinien äiti
Et ole törkeä, mutta sille lapselle kuuluu OPETTAA, että tavaroita kuuluu jakaa. Mietippä hetki, että millainen siitä lapsesta tulee jos hänen ei ole ikinä tarvinnut jakaa yhtään mitään.

Pettymykset ja harmitukset kuuluu elämään ja sun ei kuulukkaan yrittää estää niitä. Lasta harmittaa kun joku toinen koskee, mutta mitä sitten? Ethän myöskään anna sitten lapses koskea kenenkään muiden tavaroihin, edes luvan kanssa. Tästä lapses oppii, että hän saa kyllä koskea, mutta hänen tavaroihin ei saa koskea

Vierasss
En mä tykkää, jos joku menee lääppimään meidän polkupyöriä. Enkä siitäkään, että tullaan ja otetaan meidän tavaroita lupaa kysymättä. Tässä tapauksessa tietysti oli kyse siitä, ettei luvankaan kanssa antaisi lainaan. No olin kyllä itse lapsena samanlainen, tarkka tavaroistani. Ja varsinkin sen jälkeen, kun muut niitä rikkoivat. Ihan kelpo aikuinen musta silti kasvoi, lainailen tavaroitani kyllä.

.ap.
No pitkälle sinä luit... Enkös tuossa nimenomaan erikseen sanonut, että sanon lapselleni aina että hän ei saa koskea muiden tavaroihin ilman lupaa! Ja samaten jos hän ei ole jakanut omastaan, sanon aina että et sinäkään sitten saa katsoa muiden juttuja ellet jaa omastasi.

Sanoin myös että jakamista olen opettanut pienestä pitäen. Ja nyt on vaikea kausi sen suhteen. Silti kyllä jos joku esim meillä kotona käy leikkimässä, toki lapsi joutuu jakamaan leluja eikä siitä neuvotella vaikka huutaakin. Mutta onko puistossa sitten pakko kaikille vieraille jakaa omiaan, kun sitä lupaa ei koskaan edes kysytä? Eli jos meillä on mukana pyörä ja yksi lapio/ämpäri, niin kaikkien pitää saada ajaa sillä pyörällä ja kaikille pitää lainata just omaa lapiota ja ämpäriä, vaikka heillä on omat? HUOM. En siis todellakaan ota säkillistä leluja mukaan, levitä niitä ympäri puistoa ja sit sano kaikille että mihinkään ei saa koskea, se olisi toki törkeää.

.ap.
En tiedä mitä tekisin, jos joku kysyisi lainaan nätisti. Sellaista tilannetta ei ole vielä puistossa osunut eteen... pyörää en ehkä antaisi muiden käyttöön edes luvalla, lapion ja ämpärin toki jos oma ei niillä leiki juuri silloin.

Lapset tulee omin luvin ottamaan, eikä äidit yleensä sano asiaan mitään, seistään vaan jossain kaukana ja toljotellaan. Osa taas kyllä sanoo omalleen että ei saa ottaa ilman lupaa ja ohjaa esim. niiden omien lelujen ääreen...

"ämpäri"
Meillä yksi lapsista oli tuossa iässä tarkka tavaroistaan. Kyllä mä olen ohjeistanut lainaamaan lähinnä siksi, että lapsi oppii. Se mitä muut tekevät on niiden juttu. Meillä tuli joskus raivareita omista tavaroista, mutta sitä enemmän käytiin omien hiekkalelujen yms. kanssa harjoittelemassa omista tavaroista luopumistakin. Eli mä en ottaisi mukaan vain muutamaa tavaraa, joita sitten vartioidaan vaan enemmän ja kannustaisin lasta leikkimään tavaroilla yhdessä jonkun kanssa. Siksi monet lapset tulevat niitä tavaroita katsomaan. Haluavat leikkiä, mutta eivät osaa sitä aikuisen lailla kauniisti kertoa.

lillifii
Minä olen aina opettanut, että jos jotain lelua ei itse käytä, sitä voi toinen lainata. Tietenkin sitä on täytynyt harjoitella kiukkujenkin kanssa, mutta nopeasti se vaihe on yleensä mennyt ohi. Sitten kun vastaan tulee näitä, joilla miljoona lelua hiekkalaatikolla eikä yhtäkään saa kysymälläkään lainata menee omat opetukset vähän nurin... :/

Minä suosittelisin ottamaan tuon vaiheen aikana leluja mukaan sen verran, että oma lapsi jaksaa kaikella leikkiä. Se vaihe ei kestä ikuisesti, jos vaan opetetaan jakamaan. Jos sitä ei opi, se voi jatkua pidempääkin ja se vasta kurjaa olisi, kun 6-vuotiaanakin olisi hankala jakaa tavaroita...

"näin meillä"
Pyörä niin reunaan puistoa, että se jää vähän ulos mielenkiinnosta. Sillä kaiketi kuljetaan vain matkat sinne ja pois. Lapiot ja ämpärit kaikkien käyttöön. Näin meillä toimittaisiin. Lapsen on hyvä oppia jakamaan nyt, auttaa kummasti myöhempiä kaverisuhteita.

vierass
Lähtökohtaisesti oon sitä mieltä, että ns. vapaana olevia leluja saa lainata (siis jos ei oma lapsi niillä sillä hetkellä leiki). Mutta jos joku ei koskaan ota omia leluja mukaan ja levittelee toisten kamat pitkin puistoa niin sitten eri juttu. Hermo meni kerran puistossa kun eräs lapsi meni jatkuvasti kiipeämään meidän rattaisiin (parkissa sivussa) ja pyyhki räkäänsä niihin. Muutaman kerran nostelin pois ilman että äitinsä puiston toiselta laidalta juorukerhosta eväänsäkään liikautti ja sitten sanoin jo tiukemmin että meidän rattaat, ei saa mennä ja nostin lapsen pois. Lopulta äitinsä tuli ja tuhahti että "kai meidän pitää sitten lähteä kotiin kun ei leikki suju" ja lähti. Haloo, jokainen vois ihan itse siellä puistossa omia lapsiaan vahtia.

Eli siis, leluja lainaisin jos ne on vapaana mutta pyöriä/rattaita tm en. Omaa lastani opetan aina kysymään saako lainata ja sitä odottaisin kyllä vierailtakin lapsilta jos ikää sen verran että puhe sujuu.

ddddd
Et ole välttämättä törkeä, mutta typerä olet. Teet lapselle vain karhunpalveluksen. Mitä aikaisemmin lapsi oppii jakamaan tavaroita, sen kivuttomammin se menee. Mitä pidempään toimit lapsesi turvamiehenä lelujen suhteem, sen vaikeampaa hänelle on tuo välttämätön taito oppia.

"koi"
Mun mielestä pyörä ei kuulu niihin tavaroihin joita "pitäisi" saada lainata. Hiekkaleluja kylläkin lainaillaan. Mutta lapsen pitää myös oppia kaikkea ei pidä jakaa, kuten nyt esim. se pyörä

Toisaalta, eihän tämä aikuisten maailmakaan toimi niin että kaikki saa lainata toisten tavaroita. Vai ootteko kuullu tilanteesta jossa joku lainaa mersunsa ventovieraalle?

No hehe, joo. Onhan se tärkeä oppia jakamaan mutta yhtä arvokas oppitunti on se, että kaikki eivät halua jakaa eikä kaikkea tarvitse tai edes voi antaa muille lainaan..

ddddd
Toisaalta, eihän tämä aikuisten maailmakaan toimi niin että kaikki saa lainata toisten tavaroita. Vai ootteko kuullu tilanteesta jossa joku lainaa mersunsa ventovieraalle?

No hehe, joo. Onhan se tärkeä oppia jakamaan mutta yhtä arvokas oppitunti on se, että kaikki eivät halua jakaa eikä kaikkea tarvitse tai edes voi antaa muille lainaan..
Auto ei ole lelu. Kuten ei ole pyöräkään. Hiekkalapio on, siksi sitä pitää opetella lainaamaan.

joo onhan niitä jotka audiaan lainaavat, ne onkin niitä hyvin kasvatettuja jotka on oppineet jakamaan. ;)

Mutta väitän kuitenkin enemmistön olevan ei-lainaajia. Ja lasten, niin omien kuin muidenkin, on ihan hyvä oppia kestämään se pettymys kun joku ei haluakaan jakaa omastaan.

Ei sillä, ehdottomasti itse kannatan lainaamista ja omien kohdalla ei ole tullut ongelmia tavaroiden lainaamisesta suuntaan tai toiseen.

-.-
Jos puistossa on ventovieraita lapsia niin miksi leluja pitäisi heidän kanssaan jakaa? Tuolla näkee niitäkin että lapsi on ottamassa toisten leluja mukaansa ja vanhemmat ei puutu mitenkään.

Kyllä se lapsi oppii tuota jakamista omien kavereidensakin kanssa.

"Maarikka"
[QUOTE="koi";30708352]Mun mielestä pyörä ei kuulu niihin tavaroihin joita "pitäisi" saada lainata. Hiekkaleluja kylläkin lainaillaan. Mutta lapsen pitää myös oppia kaikkea ei pidä jakaa, kuten nyt esim. se pyörä[/QUOTE]

Peesi. Pyörä on aivan eri asia kuin joku sanko tai lapio.

ddddd
Jos puistossa on ventovieraita lapsia niin miksi leluja pitäisi heidän kanssaan jakaa? Tuolla näkee niitäkin että lapsi on ottamassa toisten leluja mukaansa ja vanhemmat ei puutu mitenkään.

Sitä kutsutaan hyviksi tavoiksi ja toisten huomioimiseksi.
Vieraita ajatuksia monelle Suomalaiselle metsästä revitylle emännälle.

meillä ostetaan kaikki itse
Miksi lapsen pitäisi lainata tavaroitaan jos ei halua? Lainaatteko itse omia tärkeitä tavaroitanne muille, silloinkin kun ette halua? Törkeää vähätellä lapsen tunteita ja sanoa että ne on pelkkiä leluja, ne on lasten tavaroita ja niille tärkeitä! Vielä törkeämpää on pakottaa lapsi lainaamaan. Entä jos joku pakottaisi sut lainaamaan tavaroitasi?

Lapsesta tulee itsekeskeinen kun oppii että muiden tavarat on noin vain hänen käytössä. Hyviin käytöstapoihin kuuluu antaa toisten kamojen olla. jos haluaa lainata, voi kysyä, mutta jos toinen ei halua lainata niin se pitää hyväksyä. Vai suututteko te äiditkin jos kaveri ei lainaa teille tavaroitaan? Vaikka meikkejään tai jopa miestään. Kun kaikki on teille niiiin yhteistä. tai ainakin teidän lapsiparoille. :(

"huh huh"

niinpä, lapsi oppii sen vapaaehtoisesti kavereitten kanssa. ei tartte äidin pakottaa jakamaan kaikea vieraiden kanssa....

et ole törkeä, mun mielestä sitä pyörää ei oikeesti edes tarvii antaa kenenkään muun ajettavaksi kuin oman lapsensa. on sen verran arvokas vehje kuitenkin. eriasia sitten, jos meille tulee joku lapsi leikkimään, niin silloin toki pitää lelunsa jakaa, mutta jos ei sitä pyörää esim. halua toiselle ajettavaksi antaa, niin ei tarvii,.

Kompromissi
Lapsen on hyvin tärkeä oppia jakamaan lelujaan kun leikitään yhdessä toisten lasten kanssa, MUTTA se ei tarkoita samaa kuin että antaisi omat lelunsa aina vieraiden lasten riepoteltavaksi ympäri leikkipuistoa. On tärkeää että myös lelun lainaaja osaa leikkiä lelulla fiksusti ja antaa lelun takaisin, kun sitä pyydetään. Hyvää käytöstä edellytetään puolin ja toisin. Ja pyörä ei tosiaankaan kuulu vieraille lainattaviin tavaroihin.

Meilläkin oli aikoinaan leikkipuistossa ikäviä tilanteita, kun vieras lapsi otti ilman lupaa lapseni leluja, kerran jopa pyörän, ja lähti karkuun. Yhden huonokäytöksisen lapsen äiti jopa alkoi torua lastani kun tämä yritti saada leluaan takaisin, että "ei toisen kädestä saa ottaa". Kun minä puutuin tilanteeseen, saatiin lelu takaisin ja tämä äiti meni hiukan noloksi, mutta ei tehnyt lapselleen selväksi ettei niin saa tehdä. Minusta lelujen jakaminen puistossa edellyttää asiallista käytöstä myös lelujen lainaajilta ja jos vanhemmat eivät kasvata lapsiaan asian suhteen, ei ole mitään velvollisuutta antaa aina lelujaan muiden käyttöön.

Yhteistyössä