Onko teistä törkeää jos lapselle sanotaan ettei omia leluja tarvi jakaa puistossa.. ?

• Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti
LaMamanMorbid
No mut siis hei...onhan se pöyristyttävää vaatia lasta antamaan lelunsa jollekin tuiki tuntemattomalle samalla hiekkiksellä leikkijälle jos lapsi ei kertakaikkiaan halua..pyytää saa ja voi nätisti ehdottaa, mutta että vaatia!!!!! Ja miten tämä sitten toteutetaan..jos et anna leluas minjapinjalle sulta perutaan karkkipäivä????
Jos lapsi selkeästi osoittaa, ettei ole vielä valmis joustamaan tässä asiassa niin eikö silloin pidä antaa asian hautua???? Ei kai opettaminen merkitse sitä, että lapsen on pakko tehdä asia jota hän ei halua? Ja huom! tämä on todellakin sellainen asia, mikä luonnistuu toisilta jouhevammin kuin toisilta ja toiset taas tarvitsevat oman aikansa. Omastaan jakaminen ei todellakaan onnistu kaikilta aikuisiltakaan, miksi ihmeessä sen tulisi onnistua 2.5-vuotiaalta????
Opettaa ja ohjata toki voi, mutta eikös nämä ole sellaisia arvo-kysymyksiä mihin jokainen suhtautuu hieman eri tavalla...

Musta kuulostaa hyvin typerältä, että toiselle pitää antaa lelu jolla ei juuri sillä hetkellä leiki, mitä kun sille lapiolle tai autolle onkin käyttöä ja toinen leikkii sillä. Pitää sitten kiltisti odottaa vuoroaan, että saa sen OMAN lelun takaisin. Eiku niin joo, mikään ei ole omaa vaan kaikki on kaikkien :headwall:
Mitä jos mammat raahaisitte ne omat lelut mukananne ja annatte muiden leikkiä niillä omilla leluilla juuri silloin, kun lapsi haluaa. En mäkään ala lehteäni jakamaan muiden käyttöön jos en sitä ihan joka sekuntti lue Eiköhän jokainen iästä riippumatta saa ihan itse päättää millon OMIA tavaroita käyttää ilman pelkoa, että ne menettää.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Mrs Bean harmaana
Tässähän nyt taitaa olla eniten kyse siitä, että aloittaja ei halua ohjata muiden lapsia tilanteissa. Kannattaa ottaa se siltä kannalta että niissä tilanteissa ohjaa ja opastaa omaa lasta selvittämään asiat rakentavasti?

"..."
Mun mielestä pyörää ei tarvi lainata. Hiekkaleluja antaisin lainata, jos ei ole omalla lapsella käytössä mutta silloinkaan ei niitä leluja saa lähteä viemään kovin kauas. Toki saa leikkiä yhdessä mun lapsen kanssa ja meidänkin leluilla mut mun mielestä niillä meidän leluilla ei kuulu sitten lähteä tekemään hiekkakakkua leikkikentän toiselle puolelle. Ei ole kyllä koskaan tullut tilannetta, että olisi tarvinnut kieltää.

Kerran tuli vähän paha täti-olo sisäleikkipaikassa kun tytön ilmapallon oli joku poika vienyt. Ei se varmaan edes tajunnut, että se oli ollut jonkun oma ja jouduin käydä pyytämässä sen pojalta pois.. Vähän kävi poikaa sääliksi mutta se oli meidän pallo ja tyttö oli ollut innoissaan kun sai sen. Sori vähän ot.:D

"sipsi"
Meillä aikanaan oli pieni lähipuisto. Sinne hiekkalaatikkoon kaadettiin ämpärit ym. tykötarpeet, siinä niillä yhdessä leikkivät. Kotiinlähtiessä kerättiin omat pois. Tosiaan rakkaita parempia lelujaan ei puistoon halunnutkaan tuoda :) Minullekaan ei koskaan tullut kieltotilannetta eteen. En muista meidän puistoon pyöräilleen, enkä päähän saa muidenkaan siellä pyörällä käyneen. Mutta varmaan antaisin pyörääkin kokeilla, jos sen ikäinen ja kokoinen pyöräilijä että onnistuisi.

Tykkäsin aikanaan kovasti puistoilla lapsen kanssa, mutta nykyään kun puistojuttuja lukee tai kuuntelee, olen joskus iloinenkin, että puistoiluaika oli ja meni jo aikoja sitten :)

vieras,
Pyörää ei tarvi lainata, ja muut äidit pitäkööt huolen ettei lapsensa koske toisten pyöriin!

Ämpäristä ja lapiosta kannattaa pitää kiinni, ne lähtevät niin helposti vieraan matkassa :( mä pitäisin kädessäni enkä laskisi edes maahan, enkä lainaisi. Eri asia sit jos kippaan niitä säkillisen hiekkalaatikkoon, sitten ne olis niinkuin vapaassa käytössä =)

lillifii
[QUOTE="sipsi";30709604]Meillä aikanaan oli pieni lähipuisto. Sinne hiekkalaatikkoon kaadettiin ämpärit ym. tykötarpeet, siinä niillä yhdessä leikkivät. Kotiinlähtiessä kerättiin omat pois. Tosiaan rakkaita parempia lelujaan ei puistoon halunnutkaan tuoda :) Minullekaan ei koskaan tullut kieltotilannetta eteen. En muista meidän puistoon pyöräilleen, enkä päähän saa muidenkaan siellä pyörällä käyneen. Mutta varmaan antaisin pyörääkin kokeilla, jos sen ikäinen ja kokoinen pyöräilijä että onnistuisi.

Tykkäsin aikanaan kovasti puistoilla lapsen kanssa, mutta nykyään kun puistojuttuja lukee tai kuuntelee, olen joskus iloinenkin, että puistoiluaika oli ja meni jo aikoja sitten :)[/QUOTE]

Meillä on juuri Tälläinen lähipuisto ja onneksi muidenkin äitien kanssa ajatukset kohtaa. On kesäisin tosi kiva olla puistossa, kun on sellainen meininki ettei tarvitse pelätä oman lapsen tekevän jotain väärää tms. kun "säännöt" on selvät kaikilla. :)

Siis meillä ihastuttavassa iässä oleva 2,5 v, joka on aina ollut todella tarkka omista tavaroistaan. Olen aina yrittänyt opettaa että myös muut saa katsoa hänen lelujaan, ja sitten hänkin saa luvan kanssa katsoa muiden.

Viime aikoina puistossa olo on ollut kuitenkin horroria, kun lapsi ei halua että kukaan koskee hänen tavaroihinsa. Siksi olen alkanut tekemään niin, että otan mukaan vain esim. pyörän ja yhden lapion ja ämpärin, jotta niitä ns. ei tarvitse sitten jakaa. Lapsi ei myöskään itse koske muiden tavaroihin ja sanon aina että ei saa koskea ilman lupaa, se ei ole meidän.

Usein kuitenkin joku lapsi tulee käpälöimään pojan pyörää tms, mistä syntyy hirveä huuto ja raivo. Ja jotenkin pitkiä nuivia katseita saan kun minun on sitten pakko asiaan puuttua ja sanoa omalle lapselle että ei hätää, ei kukaan vie sinun pyörää tai vieraille lapsille ystävällisesti sanoa että ethän ota sitä lapiota ja koittaa tarjota heille niitä omia tilalle; " tässä sinun lapio tee sinä tällä.. "

Olenko siis törkeä?
Mä antaisin kyllä lasten leikkiä muiden leluilla omillaan ja muiden ja toki kysyy lipaa ensiksi

Yhteistyössä