Onko teidän mielestänne oikeasti OIKEIN että alle 4-vuotiaat ovat ulkona yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luojan kiitos asutaan kerrostalossa, lähellä kaupungin vilkasliikenteisin katu ja pihaakaan ei ole aidattu, niin eipä tarvii edes miettiä vielä moisia asioita ainakaan pariin vuoteen :D (lapset 4vja 2v)

Mie pienenä jouduin jatkuvasti veljeni vartijaksi meillä ikäeroo 3 vuotta. Se oli todella raskasta, etenkin ku pahimillaan mä olin 7 vee ja valvoin nuorempaani yötkin yksin valveilla kun porukat ramppas kaljalla ja ajattelivat että eihän tuo tyttö nyt pienempäänsä jätä.

Ei sitten millään oo hiipinyt sen jälkeen mieleen että omani joutuisivat pienempiänsä vahtimaan. Ei nyt, ei ikinä, aamen.

Siis nyt en ymärrä. Eikös sen kyseisen ketjun ap sanonut, että jokainen vanhempi valvoo lapsia vuorollaan? Vai ymmärsinkö jotenkin väärin? Mä siis käsitin, että siinä oli useampi perhe, joitten lapset leikki yhdessä, ja yksi äiti oli vuorollaan lasten kanssa ulkona..

No meillä saa 4v ulkoilla omalla pihalla yksin. Omakotitalo-alueella asutaan ja leikkii pitkiä aikoja pihalla. Samoin 2.5v lapsi on HEITTEILLÄ omalla pihalla tuon 4v ja 7v kanssa jopa 5min ilman aikuista kun aikuinen käy vaikka sisällä ripustamassa pyykit.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä mieltä;21994180:
Ihan hullua! Vastuuntunnotonta hommaa! Tällä periaatteella jos mennään niin mitä sitä sitten vouhkataan noista tarhan tädeistä, etteivät vahdi lapsia ulkona...samahan se on niittenkin pukata 2 vuotiaasta saakka lapset keskenään pihalle ja jäähä itte kahvitteleen sisälle. Tuttu piha ja yleensä vielä aidattukkin. Turha sitten vanhempien määkiä, että ei vahdattu lapsia!!! Uskomatonta!

Meinasin itsekin juuri sanoa! Eli voidaan nyt sitten valtakunnallisesti ilmoittaa että päiväkodeissa ei tarvii enää tätien seistä ulkona vahtimassa lapsia! Kun kerran lapset osaa olla!

Vai miksi luulette että aidatulla, turvallisella päiväkodin pihalla on ainakin 2 aikuista per kuinka monta lasta se nyt olikaan?? Saisivat varmaan syytteen samantien jos tekisivät samoin kuin äidit!

No ei muakaan ne pikkukiistat niin huolestuttas, mutta se ajatus että isommat innostuu jostakin jutusta niin että unohtavat sen pienemmän sinne oman onnensa nojaan.
Meillä ei ole taloyhtiön isommat lapset koskaan olleet velvollisia vahtimaan mun lapsiani, joten ei ole ollut väliksi, jos isommat lähtevät omiin puuhiinsa. Omani on jäänyt sitten hiekkalaatikolle tai mihin nyt on jäänytkään jatkamaan leikkejään. Tai tullut kotiin, jos ulkona on tylsää.

Niin ja siis mä oon tästä sitä mieltä, että riippuu ihan täysin siitä pihasta. Jos on sellainen rivitalon pieni takapiha, joka on aidattu, niin en näe mitään vaaraa, miksi siellä ei voisi 4-vuotias leikkiä yksin. Toki aikuisen täytyy olla koko ajan hollilla ja pitää silmällä lasta. Ja myös voisin ajatella, että jos on kyseessä sellainen rauhallinen omakotitaloalue, niin kyllä siinä omassa pihassa voi lapset leikkiä päineen, jos siinäkin äiti on ikkunan takana hyvissä tarkkailuasemissa :) mutta luulenpa, että taas monikaan kerrostalon tai rivitalonkaan piha ei oikein täytä näitä vaatimuksia, leikkialue ei ole kodin välittömässä yhteydessä, autotiet lähellä jne. Toki ruuppuu myös lapsesta, kiltti ja rauhallinen lapsi on toki eri asia, kuin karkaileva rasavilli..
Jos tässä nyt viitataan siihen ketjuun johon luulen, niin en kuitenkaan menisi tuomitsemaan, kun en ole kyseistä pihaa nähnyt.

Meillä kuopus täyttää 4 marraskuussa ja ulkoilee kyllä siskojensa 8v.ja 5v.mukana,puuhailevat naapurin lasten kanssa joko meidän pihalla tai vierusnaapurin hiekkalaatikolla.Asumme omakotitaloalueella.Riippuu varmasti paljon lapsen luonteesta,miten voi toimia..Meillä tämä neiti on varovainen,eikä uskalla lähteä kauas,ja siskot hyvin pitävät mukana.Ikkunasta näen,missä menevät ja säännöllisesti käyn myös tiirailemassa ulkosalla.

Oma poika on saanut 4veenä olla tossa OMALLA PIHALLA joka on siis paritalon päädyn aidattu piha mistä ei pois pääse. Sama koskee häntä nyt 5veenä, yksin ei ole asiaa edes puistoon. Sit kun on koulussa niin katsotaan sit uudestaan.

[QUOTE="minna";21991106]Meiän tyttö 4,5v. saa olla yksin ulkona. Siis tässä meidän rivitalojen pihalla ja tossa vieressä on koulu, josta näkee meille. Jos lähtee tuosta meidän takapihan vierestä olevasta leikkipihasta pois, täytyy tulla kysymään aina lupa. On toiminut hänen kanssaan. 3v. pääsee joskus isosiskon mukana esim kaverin pihaan tuohon viereiseen taloon leikkimään tai heidän takapihan vieressä olevaan leikkipihaan. 1,5v. leikkii tuossa takapihan vieressä olevassa leikkipihassa, jolloin nään koko ajan ikkunasta hänet.[/QUOTE]

Nyt olen tainnut "kuulla" jo kaiken.
Sinulla on siis 4,5 v jolle olet laittanut vastuun paitsi yksinolosta rivarin pihalla (jonne sinulla ei ole näköyhteyttä), myös siitä, että jos lähtee pois pihasta, pitää tulla kertomaan äidille. Siis 4,5 v saa lähteä pois sieltä pihasta?
Ja kolmevuotias saa mennä myös mukaan, ilman aikuisten valvontaa.
Ja teillä 1,5 v leikkii myös yksinään pihalla.
Mikset sinä hyvä ihminen ole ulkona niiden lastesi kanssa? Miksi 1,5 v leikkii yksinään pihalla? Minä en vaan tajua.

Kuten ketjun alussa totesin, meillä ei edes 5 v leiki 6-vuotiaan kaverinsa kanssa ilman aikuisten valvontaa paitsi omassa omakotitalon pihassa, saati että saisivat lähteä keskenään jonnekin. Ja tämä ei ole mitään hysteriaa, vaan ihan terveen järjen käyttöä.

Miun reilu 4v ei saa vielä olla yksin pihalla... Jos näkisin leikkipaikan parvekkeelta niin sais olla, mutta kun en näe niin pihalla yksinoloa harkitaan vasta ens kesänä. Isosiskon kanssa sai tänä kesänä olla kahestaan pihalla, siskolla puhelin mukana ja pihasta ei saanu lähteä mihinkään...

Yhteistyössä