Onko teidän mielestänne oikeasti OIKEIN että alle 4-vuotiaat ovat ulkona yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"vieras" pitääkö minun oikeasti ohjailla noita 6 vuotiaita ulkona? "Sä voit olla lapsi, tässä on sun sänky, isi on nyt töissä ja kohta tulee....käykö että tämä isi käy tällä polkutraktorilla töissä" Esim kotileikki on tuon kolmikon ehdoton hittijuttu. Nehän saa hepuliraivarin jos menen säätämään siihen. Joskus olen kysynyt että saanko olla leikissä mummo, niin mulkoilivat aika pahasti. Ja jos/kun riitelevät niin kukaan heistä ei oiken periksi anna ennekuin anteeksi on pyydetty.
Syksyllä kun omenat kypsyivät niin omenatori oli myös ihan huippujuttu. Muoviset veitset käteen ja jokaikisessä pytyssä pihalla oli piirakkaa tulossa. Eivät edes halua minua ohjailemaan sitä puuhaa.

Ja kun heitän jengin autoon ja ajellaan toiselle puolelle kaupunkia johonkin leikkipuistoon missä harvemmin käydään, niin sehän on luksusta heille.

No voi jeesus! tarkottaisko OHJAUS tässä tapauksessa sitä että miten muita kohdellaan, mitä tehdään riitatilanteessa jne.
En mä sua pyytänyt lastesi leikkejä ohjaamaan! Tuskin kukaan sitä tekee yli 1 vuotiaiden kanssa!
Äly hoi!
Ja sanoinkin että 6vuotias saattaa olla jo ton rajan yli. lueppa nyt uudestaan.
on se kumma että kaikki halutaan ymmärtää tahallaan väärin.

Täällä palstalla ei edes pidetä kummallisena sitä että nelivuotias ei puhu kunnolla, tai käyttää edelleen vaippoja kuten vauva, mutta silti on ookoo laittaa se pihalle muiden lasten valvottavaksi?

Menikös vähän kärjistelyksi? Tuskin kukaan päästää vaipoissa kulkevaa ja puheenkehityksestä jäljessä olevaa 4 vuotiasta yksin pihalle.

Niin mehän saamme päivittäin lukea lehdistä äideistä jotka luottavat lapsiinsa sokeasti. Millon ne eksyy, millon hukkuu, milloin mitäkin. Ja tottakai minä päästän omani ulos sitten kun todellakin tiedän että järki on jo päässä.

Täällä palstalla ei edes pidetä kummallisena sitä että nelivuotias ei puhu kunnolla, tai käyttää edelleen vaippoja kuten vauva, mutta silti on ookoo laittaa se pihalle muiden lasten valvottavaksi?

Justhan uutisoitiin kuinka mutsi jätti pienemmän lapsen muiden valvottavaks pihalle, lapsi katosikin ja sitä etsittiin kissojen ja koirien voimin. Onni onnettomuudessa toki tossa se että lapsi säilyi sentään hengissä, mutta eiköhän karissut mutsilta käsitys että minkä ikäseen kannattaa ja voi luottaa.

kyllä niitä hukkuu aikuisiakin ja jää auton alle ihan samalla tavalla kuin lapsiakin. Meillä kyllä vaipat jääneet jo ennen 2 ikävuotta ja puhutaankin ihan hyvin, toiset lapset kehittyvät eri aikaan kuin toiset... ei kouluunkaan mennessä kaikki lapset osaa lukea, jos me oltais kaikki täydellisiä ja hyviä ihmisiä ja lapset kehittyisivät samaan tahtiin niin valitettavasti silti elämän kiertokulku jatkuu ja valitettavasti kuoleman tapauksilta on hyvinkin vaikea koittaa välttyä. ja oletko kuullut sanonnan että kotiin on moni kuollut.

Juuh luin sen kyllä ja meillä kyllä joko minä tai mieheni puuttuu asiaan mikäli meidän muksut kiusaa toisia... näinkin on käynyt ja muksut tietää sen että kun kiusaa toisia joutuu samantien loppupäiväksi sisälle... meillä ei todellakaan ole täydelliset lapset ja ihan yhtä lailla he käyttäytyy kuin kaikki muutkin lapset... en ole koskaan kuullut että olisi olemassa ainuttakaan lasta joka ei joskus aiheuttaisi toiselle pahaa mieltä tavalla tai toisella.

Joo,mutta jos äiti ei välitä tai yhtään vahdi esim 3-vuotiaasta eteenpäin mitä ulkona tapahtuu,
niin takuulla kiusaavat enemmän!

meidän lähistöllä juuri ne epämiellyttävimmät ja kurittomimmat lapset ovat niitä jotka on huidellu ulkona yksin jo 2-3vuotiaasta lähtien ja äiti luottaa sokeesti mitä ne tekee, mutta todellisuudessa ei ole hajuakaan mitä siellä tapahtuu.

[QUOTE="vieras";21993954]No voi jeesus! tarkottaisko OHJAUS tässä tapauksessa sitä että miten muita kohdellaan, mitä tehdään riitatilanteessa jne.
En mä sua pyytänyt lastesi leikkejä ohjaamaan! Tuskin kukaan sitä tekee yli 1 vuotiaiden kanssa!
Äly hoi!
Ja sanoinkin että 6vuotias saattaa olla jo ton rajan yli. lueppa nyt uudestaan.
on se kumma että kaikki halutaan ymmärtää tahallaan väärin.[/QUOTE]

Mutta kun se mun 4v on siellä isojen kanssa leikkimässä! Ja se, että jos ne kiusaavat toisiaan niin joku tulee kertomaan. Ja ihan varmaan saavat sovittua ilman verenvuodatusta.

Ja mielestäni tässä oli nyt kyse ihan siitä että kysyttiin muidenkin mielipiteitä.. nämä olivat minun mielipiteitäni ja toki saa olla ihan vapaasti erimieltä mutta näin meillä mennään ja mielestäni toiminut ihan hyvin.:)

[QUOTE="vieras";21993990]Meillä oli ainakin poika aiemmin valmis olemaan yksin pihalla kuin tyttö. Ei ole koskaan kadonnut kuin pieru saharaan vaan on aina ollut kuten pitää.[/QUOTE]

mistäs sä tiedät miten on ("ollu kuten pitää"),jos et ole kerran paikalla katsomassa. Ei se katoaminen ole se ainoa paha mitä voi tapahtua!!!!HALOO
Ai niin ,mutta kaikkien omasta mielestä juuri oma lapsi osaa käyttäytyä, ei kiusaa, ei huido kepeillä, ei lyö, vaan on kaikin tavoin juuri niin kuin olla pitää.

Mutta kun se mun 4v on siellä isojen kanssa leikkimässä! Ja se, että jos ne kiusaavat toisiaan niin joku tulee kertomaan. Ja ihan varmaan saavat sovittua ilman verenvuodatusta.

Mitäs sitten kun ne isot keksii tehdä pienemmälle kiusaa ja jättää sen yksin? Tai vastaavasti innostuvat jostakin niin et se pienempi jää kuin nalli kalliolle? Oikeasti siis, hoidatatko lapset lapsilla?

No ok,selväksi tuli. ANNA sen 4vuotiaasi olla yksin ulkona. Ihan sama mulle.

Tässä keskustelussa taisi olla otsikkona saako ALLE NELIVUOTIAAT OLLA ULKONA YKSIN.
ja mitä mieltä asiasta ollaan.
Ei ole kyseessä vaan nyt ne sun lapset!

Meillä kyllä 3v vähis menee tuolla muun lapsijoukon mukana, seurailen ikkunasta ja käyn kurkkimassa touhuja ja isommat vähän "vahtii". Meillä siis tässä kolme omakotitaloa joiden pihoilla kulkevat..koskaan eivät ole ylittäneet sallittua rajaa.
Jos näin kävisi, pitäisi miettiä uudelleen rajoja..

Mitäs sitten kun ne isot keksii tehdä pienemmälle kiusaa ja jättää sen yksin? Tai vastaavasti innostuvat jostakin niin et se pienempi jää kuin nalli kalliolle? Oikeasti siis, hoidatatko lapset lapsilla?

Oma 6v isoveli pitää varmasti siskonsa puolia, JOS en kuule ovenraosta jos nahina tulee. Ja olen sanonut että 4vtä ei jätetä, eivätkä ole koskaan jätäneet. jos pihasta lähtevät tyttö tulee sanomaan että muut menivät lenkille, odotan tässä.
Ja en HOIDATA, vaan leikkivät keskenään. En seiso vieressä, vaan vähän matkan päässä, ehkä jopa sisällä pyykkien kimpussa...tai teen niille sitä pannaria mitä tulevat porukalla syömään. En hoidata:)

meidän lähistöllä juuri ne epämiellyttävimmät ja kurittomimmat lapset ovat niitä jotka on huidellu ulkona yksin jo 2-3vuotiaasta lähtien ja äiti luottaa sokeesti mitä ne tekee, mutta todellisuudessa ei ole hajuakaan mitä siellä tapahtuu.[/QUOTE]

Mä sanoin tuolla aiemmin, että riippuu ihan lapsesta ja pihasta. En mäkään päästäisi omaa lastani pihalle, jos siellä saisi pelätä, että isommat lapset pahoinpitelevät lapseni. Me ollaan kuitenkin asuttu taloyhtiöissä, joissa mitään pahoinpitelijälapsia ei ole asunut. Kiistat lasten välillä ovat olleet ihan tavallista lasten välistä eripuraa... samanlaista kuin omassa lapsuudessanikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;21994120:
Mä sanoin tuolla aiemmin, että riippuu ihan lapsesta ja pihasta. En mäkään päästäisi omaa lastani pihalle, jos siellä saisi pelätä, että isommat lapset pahoinpitelevät lapseni. Me ollaan kuitenkin asuttu taloyhtiöissä, joissa mitään pahoinpitelijälapsia ei ole asunut. Kiistat lasten välillä ovat olleet ihan tavallista lasten välistä eripuraa... samanlaista kuin omassa lapsuudessanikin.

No ei muakaan ne pikkukiistat niin huolestuttas, mutta se ajatus että isommat innostuu jostakin jutusta niin että unohtavat sen pienemmän sinne oman onnensa nojaan.

No joo, myönnetään. Mutta siis oikeasti, kun on asioita mitä mä en todellakaan ymmärrä. Missä on ihmisten itsesuojeluvaisto? Missä äidinvaisto?

Kaikkea ei voi ymmärtää!
Itselläni on hyvät äidinvaistot, voimakas itsesuojjeluvaisto ja olen monesti kuullut siitä että olen jopa liiankin huolehtivainen lasten suhteen. Silti luotan lapsiini sen verran että olen päästänyt heidät pihalle ilman äitiä. Asiat ei ole aina niin mustavalkoisia ja lasten luonteissa on todellakin eroja. Tiedän lapsia joita ei voi päästää vanhempien silmistä pihalla sekunniksikaan koska muuten vipeltävät pitkin metsiä ja tietä. Omassa lapsuudessani kerrostalojen pihoilla juoksi mukulat 3 vuotiaasta alkaen ilaman vanhempia. Ja kävivätpä jopa isompien muksujen kanssa uimarannallakin ilman aikuisia. Siihen verrattuna nykylasten ulkoilut on paljon valvotumpia.

Ihan hullua! Vastuuntunnotonta hommaa! Tällä periaatteella jos mennään niin mitä sitä sitten vouhkataan noista tarhan tädeistä, etteivät vahdi lapsia ulkona...samahan se on niittenkin pukata 2 vuotiaasta saakka lapset keskenään pihalle ja jäähä itte kahvitteleen sisälle. Tuttu piha ja yleensä vielä aidattukkin. Turha sitten vanhempien määkiä, että ei vahdattu lapsia!!! Uskomatonta!

Meidän pihalla (rivitalo) on yksin ulkona naapurin n. 2-vuotiaat lapset vaippapäällä.. vanhemmat sisällä, lapset leikkii autotiellä ja vilkkaalla parkkipaikalla.. näin täällä joka päivä! Oon ihmetelly, ettei ole vielä Kalevasta tarvinut kuolin-/onnettomuusilmoituksia lukea..

No ei muakaan ne pikkukiistat niin huolestuttas, mutta se ajatus että isommat innostuu jostakin jutusta niin että unohtavat sen pienemmän sinne oman onnensa nojaan.

Edelleen jos meillä isommat 3x6v lähtee pihalta omiin juttuihinsa, se 4v ei ole oman onnensa nojassa, vaan omalla takapihalla kahden ison koiran kanssa, ja huikkaa mulle takaovesta jos laitan aulassa esim sitä pyykkiä että "tää omenapiirakka on nyt valmista". Tunnen nämä kaksi 6vtä lähes yhtä hyvin kuin omat lapseni, meillä on heidän perheensä kanssa niin läheiset välit, että voin sanoa että TIEDÄN etteivät pahoinpitele, hylkää tai unohda. Sitäpaitsi hän on siinä kotileikissä monesti se vauva, kuinka kaksi äitiä ja yksi isä lapsensa jättäisi.

Ja tähdennän, että jos asuisin kerrostalossa ja piha olis toisella puolen taloa en ihan varmasti päästäisi. Mutta omalle takapihalle päästän, tai tänne kaksosten pihaan, jossa on ihan samanlaiset tilukset, aina joku aikuinen ulkona tai sisällä, tuuletusikkunan kantaman päässä. Tai kun tupakoivia ovat, niin ramppaavat ainakin ulkona:attn:

Yhteistyössä