Onko tapana että isovanhemmat tuovat vauvalle lahjan ristiäisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei tiedä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Höpöhöpö:
Meille ai ainakaan oo tuotu lahjoja ristiäisiin, paitsi kummit. Yleensä ihmiset tuo lahjan, kun tulevat vauvaa katsomaan ekaa kertaa. Ei kaikki silloinkaan. Ei mun mielestä lahjoja tartte kantaa!

Entäs syntymäpäivät, rippijuhlat ja häät? Tuovatko viihinkin ainoastaan kummit lahjan? Ristiäisethän ovat vauvan ensimmäinen juhla, kyllä minusta lahja kuuluu viedä, vaikka aiemmin olisi jotenkin muistanutkin. Meillä ainakin nuo ensimmäiset "lahjat" ovat olleet jotain vaippapakettia, kukkia tai mustikkapiirakkaa, ristiäisissä sitten jotain juhlavampaa.

ei ole meillä kummatkaan isovanhemmat tuoneet. Mun mielestä kummit ja sellaiset vieraat muistavat, jotka eivät ole lasta aiemmin nähneet. Muiden ei tartte. Tämä lahjomiskulttuuri on saanut jo älyttömät mittasuhteet. Kohta kai niitä ristiäisvieraitakin tulee muistaa, niin ja pappia.

Meillä (Itä-Suomessa) ei käsittääkseni yleensä oo tapana, että isovanhemmat tois mitään. Meidän pojan ristiäisissä mun äiti nolostu kamalasti, kun miehen äiti oli ostanut sellasen soittorasian...

Alkuperäinen kirjoittaja cvb:
Jännä juttu, miten on näin isot alueelliset erot. :) Elikä ap:lle tiedoksi, että jos asut pohjois-pohjanmaalla, niin isovanhemmila ei odoteta lahjoja. ;)

Mietippä sitä isovanhempien osaa, joilla on itsellään esimerkiksi 13 lasta. Jokainen lapsi saa keskimäärin 10 tenavaa. Eli 130 lastenlasta. Aika monta kastelahjaa siinä saisi ostaa. Lahjominen tosiaan on saanut aivan mahdottomat mittapuut. Aina odotetaan, että saadaan jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja sr:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Niin no meillä ei toinen mummi ole lahjonut erikseen, kun on järjestänytkin ristiäiset kotonaan :)

se on jo lahja jos hoisi myös tarjoilut ja niihin liittyvät kustannukset :)

Meillä kans on saatu lahjat nii et jokainen isovanhempi osallistu järjestämiseen jollakin tapaa... Hauskaa, kun molemmilla vanhemmat ovat eroonneet nii sit yhdessä paikkaa oli juhlat. Yks osti kukan kastepöytään, ja loput makso tarjottavat puoliks! Ja täällä lapissa oon huomannu sellasen et noita lahjoja Sitte kans tuodaan moneen kertaan ja niitä täytyy kehua ja näytellä kaikille ja sit vanhat ihmiset tuo sitä rahaa.... En sano pahalla ;)

Miehen vanhemmat eivät ostaneet ja kyseessä heidän eka lapsenlapsi. Omat vanhempani ostivat ja heille jo 9. lapsenlapsi. Ja itä-suomesta molemmat isovanhemmat. Miehen vanhemmat savosta niin kai sen sitten ymmärtää... :D

Ei se ole joka paikassa tapana ollenkaan, että muut kuin kummit tuovat lahjan. Me asutaan Etelä-Savossa ja meillä isovanhemmat toi lapselle lahjat. Sen sijaan muistelen omien pienempien sisarusten ristiäisiä ja silloin ei kyllä muut kuin kummit tuoneet lahjaa. Olen ollut täällä myös ristiäisissä kummina, joissa vain kummit ostivat lahjat.

Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa ei ole tapana viedä ristiäisiin lahjoja, poikkeuksena tosin kummit, jotka ostavat kummilahjoja (kehyksiä, hopeisia säästölippaita, ehkä vauvan vaatteitakin jne.) Isovanhemmat eivät siis tuo yhtään mitään, eivätkä muut vieraat.

Tuliko nyt varmasti rautalangasta vääntäen selviksi tietyille vastaajille, että kyse on paikallisista eroista eikä mistään junttiudesta?

Tulipa mieleen, että kun alueelliset perinteet on näin toisistaan poikkeavia, voi olla melko hankala tietää oikeaa etikettiä, jos kutsutaan ristiäisiin jonnekin aivan eri puolelle Suomea. Moni olettaa, että lahjakäytännöt ovat yhteneväisiä koko Suomessa, eikä tule edes ajatelleeksi, että asia tulisi varmistaa. Siinä mielessä hyvä ketju, että tämä asia tuli esille.

Mä en mene edes kylään ilman että veisin jotain pientä tuliaista mukanani, saati että osallistuisin jonkun juhlaan ilman lahjaa. Peruskäytöstapoihin kuuluu muistaa päivänsankaria jollain tapaa, edes vaikka kukilla jos ei mitään muuta keksi tai ole varaa ostaa. Mä kyllä luulen, että näissä jutuissa on ihan suku- ja perhekohtaisia eroja, ei niinkään kyse ole alueellisista eroista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä kyllä luulen, että näissä jutuissa on ihan suku- ja perhekohtaisia eroja, ei niinkään kyse ole alueellisista eroista.

Onhan se mahdollista, mutta olen ollut neljän eri suvun ristiäisissä, joista kolme oli eri paikkakunnilla. Nämä kolme sukua eivät myöskään tunteneet toisiaan. Mihinkään ristiäisiin ei ole osteltu lahjoja, kummeja lukuunottamatta.

Yhteistyössä