Onko tämä selvä vihje mummilta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "meri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"meri"

Vieras
"Kyllä näitä on vaan niin paljon helpompi hoitaa kun ei ole vaippoja, rattaita ja kulkevat omin jaloin..."

On luvannut joskus hoitaa 1,6kk ikäistä lastamme ja ottaa jopa yökylään, mutta yökylässä ei ole ollut kertaakaan. Kaksi kertaa on ollut hoidossa kolmen tunnin pätkän niin, että olen syöttänyt ekalla kerralla, että nukkui melkein koko ajan. Toisella kerralla oli pieniä serkkuja myös mummin luona ja hakiessa 4v oli työntämässä lapsen suuhun kiviä (tuli tunne, että meidän lapsi oli joukossa liikaa). Toki silloin kysyttiin, kun oli jo etukäteen sovittu aiemmin, että perutaanko lääkäriaika jne. mutta mummille oli kuitenkin kunnia-asia hoitaa myös meidän pieni siinä mukana.
Nyt siis tilanne, että ei olla kysyttykään mummilta apua- mies ei päässyt rakenneultraan jne. kun mummi on paneutunut täysipainoisesti hoitamaan sisarusten lapsia. En varmaan edes uskalla kysyä, kun minä koin tuon mummin lausahduksen ihan selvänä vihjeenä. Meidän lapsi ei ole tervetullut mummilaan yökylään eikä hoitoon. Mummi ei ole enää työelämässä ja toki saa tehdä omat valinnat ajankäytöstään. Harmistuin tietenkin, ajattelin, että mummi olisi halunnut olla meidänkin pienen kanssa :(

Ymmärrän mummia. Lapsia ON paljon helpompi hoitaa & heidän kanssaan on aivan erilaista olla sitten, kun he eivät ole enää vaipoissa, nukkuvat yönsä kunnolla, syövät itse, jne. Kyllä teidän lapsen yökyläily- ja hoidossaoloaika tulee myös - siihen asti voitte vierailla mummin luona koko perheen voimin, kutsua mummia teille, jne :)

Jos mummi on vanha ja esim. pyllyn pesu on raskasta, niin sitten ymmärrän kyllä, että toivoisi lapsen tulevan vähän vanhempana hoitoon.

Mutta ethän sä voi tietää, jos et kysy. Onko anoppi vai sun äiti? Vai ihan sun isoäiti?
Kysypä suoraan, että voiko tulla yökylään ja onko raskasta ja pitäisikö pyytää jotakuta toista.

Nyt luulen että olet ihan turhan herkkänahkainen asian suhteen.

Täysin oikeassahan mummu on; isompia lapsia on paljon helpompi hoitaa juuri noista mainituista syistä.

Voi olla ettei lapsenne ole "kovin tervetullut" mummolaan, mutta kyllä sekin ajan myötä muuttuu.

Kyllä minunkin äiti on sitä mieltä, että nyt kun on 5v ja 4v niin niitten kans on kiva olla. On helppoa ja mukavaa. Ja ymmärränhän sen, mutta toisaalta ketuttaa, että sillonkun olisin apua tarvinnu niin ei sitä herunut kun olivat niin pieniä. Nyt se kyllä ottas näitä "isompia" koko ajan, vaikkei ole edes tarve.

Siis onko 1 vuotta 6 kuukautta vanha?
Vai siis vajaa 2 kuukautta vanha??? Noin pientä en ottaisi todellakaan hoitoon (jos ei jotain ihan kamalan pakollista) ja puolitoistavuotiaissakin on isoja eroja pottailussa, syömisessä ja kävelemisessä. Voi ollakin raskasta hoitaa, jos ei kävele kunnolla tai ei syö itse.

No mulla on 9kk ikäinen lapsi ja usein ajattelen, että on sitten varmaan helpompaa kun lapsi syö itse eikä tarvitse pestä rimpuilevan vauvan pyllyä monta kertaa päivässä. Vieraan ihmisen voi olla vielä hankalampi esim. pestä sitä pyllyä tai pukea lasta, kun ei ole tottunut. Mutta ei sen mitään pahaa tarvitse tarkoittaa, minä ottaisin sen vain neutraalina toteamuksena.

Minä kysyisin mummilta, tuntuuko lapsen hoitaminen liian raskaalta ja voitaisiin jutella, että lapsi voi kyläillä enemmän isompana.

No isompia nyt vaan on helpompi hoitaa, tuskin hän sillä mitään sen kummempaa tarkoitti..

Ja asioista kannattaisi puhua eikä vain tehdä oletuksia ja harmistua sitten niistä omista oletuksista..

"Toki silloin kysyttiin, kun oli jo etukäteen sovittu aiemmin, että perutaanko lääkäriaika jne. mutta mummille oli kuitenkin kunnia-asia hoitaa myös meidän pieni siinä mukana. " - tässä tulee kuva että mummo lasta haluaa hoitaa, mutta ei viitsi tuppautua, joten oma suu auki.

Anopista on kyse. Nykyään, kun koitan kertoa jotain oman pienen kuulumisia, hän aloittaa heti melkein päälle puhumaan sisarusten lasten kuulumisia ja kuinka he olivat tuon ikäisinä yökylässä jne. ja ovat nyt oikein sosiaalisia ja reippaita jne. Mietin itsekin, että olenko asian suhteen turhan herkkä ja aiheen ottaminen puheeksi tuntuisi jotenkin naurettavalta minun puolelta. Mies on tietty harmissaan, mutta ei saa sanottua äidilleen oikein mitään. Mietittiin jo yhdessä, jos pidettäisiin vähän hiljaiseloa ja katsottaisiin, kiinnostaako mummia meidän asiat ollenkaan. Yhteydenotot on olleet aika yksipuolisia. Enkä minä taas haluaisi olla ronkumassa "hoitopaikkaa" mummilta, jos mummi ei sitä oikeasti itse halua ja jos mummilla ei ole oikeasti aikaa pienelle.

Ymmärrän mummia.
On paljon helpompaa olla isompien lasten kanssa kuin hyysätä yhtä, jolle pitää vaippoja vaihtaa, vahdata päiväuniajat, syöttää, kytätä hiekkalaatikolla jne. Itsekin hoitaisin mielummin isoja lapsia, jotka eivät ole koko ajan iholla kiinni.
Vie hoitoon sitten kun on kasvanut.

^^No minusta tuo nyt kuulostaa enemmän siltä et koittaa vihjailla että niin tosiaan, ne toiset oli jo tossa kohtaa ollu yökylässä (olisiko teidänkin lapsen aika)..Ei meilläkään kukaan tule kysymään että saako ottaa, minä avaan suuni ja kysyn että otatko.

[QUOTE="meri";24654598]"Kyllä näitä on vaan niin paljon helpompi hoitaa kun ei ole vaippoja, rattaita ja kulkevat omin jaloin..."

Meidän lapsi ei ole tervetullut mummilaan yökylään eikä hoitoon. Mummi ei ole enää työelämässä ja toki saa tehdä omat valinnat ajankäytöstään. Harmistuin tietenkin, ajattelin, että mummi olisi halunnut olla meidänkin pienen kanssa :([/QUOTE]

Tuota tuota... Kyllähän lapsia on ihan julmetusti paljon helpompi hoitaa, kun niillä ei ole vaippoja, rattaita ja kävelevät.

Miksi lapsen pitäisi mennä tuossa iässä mummon luo yökylään, jos selvää tarvetta ei vanhemmilla ole? Miksi mummi ei voi vielä tuon ikäisen lapsen kanssa viettää aikaa niin, että vanhemmat ovat paikalla, tai lyhyemmillä hoitokeikoilla? Ei mulle tulisi mieleenkään, että tuon ikäisen pitää jo yökyläillä. Onhan se nyt ihan eri juttu lapselle JA mummille olla yökylässä, kun lapsi on vaikka 4.vuotias, tai melkein vauvaikäinen vielä. Mitä sinä kuvittelet että yökyläilyn anti on noin pienelle lapselle, tai mummille noin pienen lapsen kanssa?

Öh, en ymmärrä ap.

Meidän taaperpo kävelee itse. On aika rauhallinen, mutta ehtiväinen niin kuin ikään kuuluu. Pottailee myös, mutta ruokailussa tarvitsee enemmän apua. Ihan normaali 1v 6kk ikäinen

No esim. olen menossa pian synnyttämään. Olen joutunut käymään vaikka missä kontrolleissa, yksin :( Täällä ei saa sisaruksia ottaa mukaan. Olen hermoillut tilanteita tosi paljon ja kaivannut miestä tueksi. Synnytys kyllä pelottaa eniten. Mieluiten antaisin 1v 6kk ikäisen tutulle hoitoon, kun täysin ventovieraalle. Helpoimmin se menisi, jos olisi edes pienen hetken voinut olla kokeeksi ilman äidin jatkuvaa läsnäoloa.

[QUOTE="meri";24654650]Anopista on kyse. Nykyään, kun koitan kertoa jotain oman pienen kuulumisia, hän aloittaa heti melkein päälle puhumaan sisarusten lasten kuulumisia ja kuinka he olivat tuon ikäisinä yökylässä jne. ja ovat nyt oikein sosiaalisia ja reippaita jne. Mietin itsekin, että olenko asian suhteen turhan herkkä ja aiheen ottaminen puheeksi tuntuisi jotenkin naurettavalta minun puolelta. Mies on tietty harmissaan, mutta ei saa sanottua äidilleen oikein mitään. Mietittiin jo yhdessä, jos pidettäisiin vähän hiljaiseloa ja katsottaisiin, kiinnostaako mummia meidän asiat ollenkaan. Yhteydenotot on olleet aika yksipuolisia. Enkä minä taas haluaisi olla ronkumassa "hoitopaikkaa" mummilta, jos mummi ei sitä oikeasti itse halua ja jos mummilla ei ole oikeasti aikaa pienelle.[/QUOTE]

Meilläpäin tämä kun appivanhemmat alkavat kertoa kuinka sisarusten lapset oli silloin ja silloin jo yökylässä jne on selvää vihjailua siitä, että antakaa ne lapsenne nyt meille jo hoitoon, kasvavat ujoiksi jos ette ikinä jätä hoitoon. Ei olla silti jätetty kun ei ole ollut tarvis ja ovat siitä harmissaan.

Tottahan se on, että isompana on helpompaa hoitaa, mutta vaikea uskoa, etteikö omaa lapsenlasta olisi pienenäkin rakasta hoitaa.

Tuntuu et moni isovanhempi nimenomaan haluaisi nähdä niitä lapsia itsekseen ilman kyttäävää miniää jne.

Meillä nimittäin oli eilen anoppi hoitamassa ja jotenkin tuntuu, että näin anopista ennen lähtöä ja tullessani ihan eri puolen. Itsevarmemman ja onnellisemman kun oli saanut olla lasten kanssa rauhassa.

[QUOTE="meri";24654689]No esim. olen menossa pian synnyttämään. Olen joutunut käymään vaikka missä kontrolleissa, yksin :( Täällä ei saa sisaruksia ottaa mukaan. Olen hermoillut tilanteita tosi paljon ja kaivannut miestä tueksi. Synnytys kyllä pelottaa eniten. Mieluiten antaisin 1v 6kk ikäisen tutulle hoitoon, kun täysin ventovieraalle. Helpoimmin se menisi, jos olisi edes pienen hetken voinut olla kokeeksi ilman äidin jatkuvaa läsnäoloa.[/QUOTE]

No siis ootko sä kysyny ottaako anoppi sen lapsen synnytyksen ajaksi?Tai rakenneultran ajaksi tai tai tai..?Vai ootko vaan oottanu et joku tulee sen lapsen hakemaan?

Jaa, minusta on helpompi hoitaa vauvaa joka ei vielä liiku ja on vaipoissa. Taidan olla sitten outo? Kas kun sitten siitä eteenpäin ehkä tuonne nelivuotiaaseen vasta on se kaikkein vaikein vaihe. Sotkevat, kiipeilevät joka paikkaan ym. Vauva vaipoissaan ja vaunussa on kaikista helpoin.

Tuosta toisesta kirjoituksestasi saa kyllä sen käsityksen, että mummi haluaisi yökylään lapsenne, mutta teidän pitää sitä pyytää, koska ei anoppi voi tuppautua ja vaatia yökylään 1,5-vuotiasta kuitenkaan.
Suu auki siis!
Ei sitä muutenkaan hoitoapua saa, jos ei sitä pyydä!

[QUOTE="meri";24654689]No esim. olen menossa pian synnyttämään. Olen joutunut käymään vaikka missä kontrolleissa, yksin :( Täällä ei saa sisaruksia ottaa mukaan. Olen hermoillut tilanteita tosi paljon ja kaivannut miestä tueksi. Synnytys kyllä pelottaa eniten. Mieluiten antaisin 1v 6kk ikäisen tutulle hoitoon, kun täysin ventovieraalle. Helpoimmin se menisi, jos olisi edes pienen hetken voinut olla kokeeksi ilman äidin jatkuvaa läsnäoloa.[/QUOTE]

Eikö teillä ole ketään muista kavereita tai sukulaisia, jotka voisivat auttaa?

Aaaa.. tämä selittää oudon aloituksesi: oot siis raskaana. Silloin ottaa kaikki anoppien ja muiden jutut vähän herkästi itseensä. Eli siis pistetään tämä ketju raskauden piikkiin..

Yhteistyössä