Paha mieli pienen puolesta

Mä kerron lapsilleni joka päivä, miten paljon heitä rakastan, ja että he on maailman parhaita poikia/tyttöjä.

Mutta en kai mä, jösses sentään, sanoisi esim. lapsen ystävän läsnäollessa tyttäreni olevan maailman ihanin ja maailman paras tyttö. Tilannetajua, pliis.

Uskon, että pikkulapsesta tuntuu kurjalta kun oma rakas mummi hehkuttaa oman tyttärensä olevan maailman rakkain, ja lapsenlapset kuuntelee vieressä. Eikö voisi olla ajattelevaisempi ja sanoa vaikka että "rakastan teitä kaikkia ihan hirmuisesti" ja jättää ne "olet rakkain ja ihanin"- jutut sellaiseen tilanteeseen missä pienet lapsenlapset ei ole kuulemassa?!

Mä en itse puhu näistä rakas/rakkain asioista ollenkaan sillon kun on muitakin lapsia. Juurikin siksi että en halua pistää lapsia mihinkään järjestykseen toistensa silmissä. Ja en ole näitä mummin puheita niin edes aikaisemmin ajatellut ennen kuin tänään kun poika ilmaisi murheensa. Toivoisinkin jos jatkossa mummikin tajuaisi tilanteen...

sun poika ei voi mitenkään osata erottaa vielä, että mitä eroa on hänen ja tädin välillä. Ovat niin saman ikäiset, ettei hän ymmärrä tädin olevan mummin lapsi. Joten, puhu anoppisi kanssa ja kerro miten asiat on. Ei tollasta sovi lasten kuulle hokea.

Et selvästikään ole osannut artikuloida selvästi lapsellesi tai se ei vaan tajua, kyllä meillä ainakin suurin piirtein samanikäiset lapset ja mummilla 2V. vanhempi oma lapsi, omat lapset tietää että hyvä kaveri on mummin lapsi ja minun lapsille mummi.

Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti84;22474029:
Mä ymmärrän hyvin tämän että omat lapset on jokaiselle niitä rakkaimpia, tämän lapselle selitinkin monta kertaa. Mietin vain miten saisin tuon lapsenkin sen uskomaan koska hän uskoo olevansa nyt vähemmän rakas kuin toinen.

Mun mielestä on kohtuutonta olettaa, ettei omaa lastaan saisi sanoa maailman rakkaimmaksi, ettei jonkun toinen lapsi nyt kokisi olevansa jotenkin vähemmän rakas.

Juttele pojan kanssa (ja pyydä mummuakin juttelemaan) siitä kuinka "maailman rakkain" on sellainen hellittelyjuttu mitä äidit sanoo lapsilleen, eikä se tarkota että joku muu ois yhtään vähemmän rakas omalle äidilleen. Ihan niinkun jokaselle lapselle oma äiti on maailman paras äiti, vaikka se ei tarkotakaan että jonkun toisen äiti ois yhtään huonompi äiti omalle lapselleen.

Yhteistyössä