Onko tämä paljon lainaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Velkainenko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
JA VIELÄ: yllättävä laina 20 000 euroa siksi, kun alunperin tarkoitukseni ei ollut lopettaa liiketoimintaani missään vaiheessa vaan jatkaa sitä äitiyslomani jälkeen. Tämä laina tuli siis talon oston jälkeen harteilleni yllättävänä. N. 10 000 e siitä osasin odottaa, että maksettavaa jää, mutta toiset 10 000 euroa tulivat sitten lisää siihen ihan monista ylimääräisistä yrityksen lopettamisesta johtuvista asioista.

Jos on lisää asiallisia kysymyksiä, niin voin vastata, jos jotain elämäni jaksaa kiinnostaa näin paljon. Muut jätän huomiotta.

Täähän on ihan huuhaata koko ketju. Miten sulla tulee toiminimen lopettamisesta 10000€ yllättävät menot? Toinen ihan älytön aivopieru on tuo äitiysrahojen määräytyminen bruttotuloista (1500€) kun olet tmi yrittäjä. Ne äitiysrahat määräytyvät kyllä ilmotetun yel-työtulon mukaan, etkä varmasti ole ilmoittanut yel tuloksi samaa kuin bruttoansiot. Tai sitten kuulut siihen 0,05 % tämän maan yrittäjistä, ketkä yritystoiminnan aluksi laittavat yellin yli kymmpitonniin. Joten oletan että tämä on täysin kuvitteellinen sepostus

=)

Onko tämä sinulle jonkinlainen päiväkirja vai kenties ihan terapiamuoto? Tuntuu jargonia tulevan isomamssa mttakaavassa, ihan tyhjää liirulaarua ja sepityksiä joilla kukaan ei tee mitään.

Ja koska mullakin taitaa nyt olla hetki sitä omaa aikaa ja hieman tylsääkin, päätän jälleen kerran tiivistää joillekin vaikeammin asiat ymmärtäville ihan oman tiivistyksensä koko ketjusta, niin ei tarvitse turhaan kahlata läpi.

1) Yllätyksekseni moni on pitänyt velkamääräämme isona. Olen aina pitänyt itsestään selvänä, että omakotitalossa (vanhassa tai uudessa) asuvat säästävät jonkin verran peruselämisessään. Eli olen olettanut, että näin on, että emme varmasti ole ainoita. Me emme ole saaneet säästettyä siksi, että olemme ostaneet vanhan talon jota tuli remontoida nopeammalla tahdilla, kuin alunperin arvioimme. Lisäksi lainanhoitokuluissamme on ylimääräiset 300 e/kk vielä n. 3 vuoden ajan. Ylimääräistä velkaa on tullut talon oston jälkeen yritystoimintani lopettamisesta sekä miehen vanhat velat vielä painavat. Opintolainaa on iso summa, jota lyhennän vielä n. 7 vuoden ajan.

2) Mieheni on saanut juuri uuden työn. Edellisessä työssä jäi rahaa käteen n. 2000 e/kk ja mulla 1700 e/kk. Olen nyt äitiyslomalla. Mieheni on juuri saanut uuden työn, jossa ei palkka päätä huimaa, eli samaa luokkaa tulot nettona. Tekee kuitenkin tilanteen mukaan paljon ylitöitä.

3) Taloon olemme sijoittaneet yhteensä 162 000 euroa. Velkaa jäljellä 147 000 e. Lisävelkaa taloon tuli akuutista remonttitarpeesta.

4) EN pidä taloamme sijoituksena, enkä ajattele tienaavani sillä voittoa myydessä, enkä ajattele, että omakotitalossa asuminen on varsinaisesti halvempaa kuin vuokrakämpässä asuminen. Asumismuoto on eri, ja säästämisen tyyli omakotitaloasujalla eri. Tätä olen tarkoittanut. Minä en todennäköisesti ole osannut laittaa säästötilille n. 200 000 -250 000 euroa tai markkaa tai kreikan rahaa tai mitä tahansa vuosikymmenten päähän. (Ostimme tämän talon miljoonan markan hintaan, kun se on oletettavasti maksanut aikoinaan n. 80 000 markkaa - käsittelen nyt inflaatiota ihan puhtaasti ajatusleikkinä..) Ajattelen siten, että kun olemme talolainamme joskus ikäloppuina maksaneet (ollaan hieman vanhempia kuin 25-vuotiaat) niin voimme asua tässä velattomana ja sitten myydä pois, jolloin saamme ns. "säästöjä" itsellemme. Huolimatta siitä, paljonko tässä asuminen maksaa. Jos asuisin vuokralla, joutuisin maksamaan n. 300 e/kk vähemmän asumiseen liittyviä menoja (riippuu vuokrattavan kohteen sijainnista ja vuokran hinnasta sekä neliömääristä ja monesta muusta asiasta oletettavasti), mutta vastaavasti en ehkä osaisi varsinaisesti säästää omakotitalon suuruista summaa vuosikymmenten päähän. Tästä on kyse.

5) Koen, että vanhassa talossa asuminen on suunnillen saman hintaista kuin uudessa talossa asuminen, sillä sitä tulee remontoida paljon enemmän sen elinkaaren aikana. Meillä ei ollut mahdollisuutta ottaa lainaa uuteen taloon vaan ajattelimme, että vanhaa voimme remontoida oman aikataulumme mukaisesti (toisin kävi kuitenkin siis...) Kuitenkin uskon, että lainasumma on huomattavasti isompi uuteen taloon kerralla otettavaksi kuin vanhaan. Meidän tapauksessamme n. 70 000 - 80 000 euroa. No, tämän verran tietysti tulee kokonaisuudessa menemään tämän talon remontointiin ja harmillisen nopealla tahdilla. Eli meidän talomme tulee maksamaan meille n. 185 000 euroa jolloin se on kokonaisuudessaan korjattu ja entisöity. Tämän jälkeen rahaa palaa normaaliin kunnostukseen ja pintoihin, jos haluaa tapetit uusia. Uuden talon olisi saanut n. 20 000 -40 000 euroa kalliimmalla hinnalla (siis puhun tästä omasta paikkakunnastani, en mistään tuppukylästä) ja heti maksettavaksi. Lyhennyserä olisi ollut siis paljon suurempi ja joskus ehkä uuteenkin taloon joutuu jotain laittaa, kyllä uusi talokin saattaa 30 vuodessa jonkin verran rapistua. Samoin vielä meidänkin taloon vuosikymmenien päästä, jos meinaamme silloin myydä... Eli kierre on ikuisuusprojekti-niminen vanhassa talossa... :)

6) Ja jos joku vielä haluaa arvostella tapaamme olla ja asua ja elää, niin oikeastaan voisin vielä kertaalleen sanoa, että olen omaan elämäämme sen verran tyytyväinen, kuin on pakko olla. On pakko opetella elämään omaa elämäänsä eikä toisten. En ehkä ole saanut unelmieni uutta kotia, mutta haluan tehdä tästä meille joskus unelmiemme kodin, vaikka se maksaakin jonkin verran. Mutta ajan kanssa. En olisi voinut saada uutta taloa menneiden virheideni vuoksi ja tämä asia on pakko hyväksyä. En myöskään koe tarpeellisena muuttaa kivasta talostamme vuokrakaksioon 4 henkilön kanssa, kun ei ole pakko. Kolme vuotta joudumme kituuttamaan siksi, että jään kotiin hoitamaan lasta - eli tulotaso tippuu tuosta 1700 e/kk. Tosin myös hoitomaksu jää pois, joka on iso juttu! Aikaisemmin olemme eläneet kutakuinkin mielestäni normaalisti ja remontoineet säästöistä myös (viimeiset tammikuu-syyskuu), ostaneet myös auton käteisellä, sekä pyörät ja melko kalliita hankintoja siihen nähden, mitä meillä on ollut velkaa. Siis jonkun mielestä. Velkaa lyhennämme aikataulun mukaisesti ja säästöön on aikaisemmin jäänyt ja olemme ostaneet pakolliset isot hankinnat käteisellä. Tarkoituksena on edelleen saada säästöön aina 10% tuloista. Katsotaan, kuinka se onnistuu... :)

7) Pankkiasiasta nyt vielä kerran sen verran, että olin vain kummissani, kun meille sanottiin, että akuutti remonttilaina-asiamme järjestyy - laina luvattiin ja sitten sanottiin, että ette saakaan koko summaa (jonka johdosta olemme joutuneet tosi lujille tammikuusta alkaen, koska meidän on ollut pakko remontoida piilevä löytynyt rakennusvirhe). 2 vuotta aikaisemmin meille soitettiin, että tarvitsemmeko lisää lainaa esim. remonttiin. Emme silloin ajatelleet remontoivamme vielä pitkiin aikoihin. Pankki ei ollut tietoinen perheenlisäyksestäni, sillä en tiennyt asiasta itsekään siinä vaiheessa, kun haimme lainaa. Tästä oli kyse. Ja kuitenkin, kaikesta huolimatta, olimme saaneet lainamme hoidettua aikataulun mukaisesti tuohon päivään. Ja kyllä, ymmärrän suhdanteet ja kyllä, olen sitä mieltä että ihan jees juttu. Tässä vain joutuu vielä elämään tosi tiukasti nyt 3 seuraavaa kuukautta, sillä isoimmat remonttilaskut seuraavat vielä meitä. Mutta kyllä se tästä.

8) Ja vielä: Olen vuosia kirjannut kaikki menomme (laskut, lainanlyhennykset, mukut ja kikut eurolleen) ylös exceliin, että osaan hahmottaa kulumme realistiselta pohjalta. Mieheni tili menee lainanlyhennykseen ja laskuihin ja säästöönkin jää joskus n. 400 euroa. Omat tuloni menevät tästä eteenpäin elämiseen kaikkinensa. Ja olemme siis pärjänneet, vielä kerran, jonka johdosta olen kokenut, että lainasumma ei ole ollut meille missään vaiheessa ihan mahdoton. (Kolme vuotta on tiukempaa nyt, sillä haluamme maksaa pikkulainat pois, olen äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Tarkoitukseni mennä töihin (uuteen työpaikkaan, olen ollut määräaikaisena ja työ loppui juuri ennen äitiyslomaa) mahdollisuuksien mukaan vasta 2 vuoden kuluttua, riippuu toki, saanko heti työpaikkaa). Siksi ajattelen, että tulemme elämään tiukilla muutaman vuoden, jonka jälkeen toivottavasti ja oletettavasti helpottaa.

Tässä kaikille vähän elämän oppia, voi tehdä virheitä ja oppia niistä... kantapäänkin kautta. :)

Paistaako se läpi, että olen uusi käyttäjä? :) Olen ihmeissäni siitä, että sanoja väännellään ja käännellään tällaisilla keskustelupalstoilla... Eli ilmeisesti kakkasuodatin ei ole vielä toiminnassa... Ja tuleehan tällaisesta paha mieli.... tottakai. Jos kaikki sanomiset yritetään vääntää joksikin muuksi.

"Velkainenko".

Tuota viimeistä sepustustasi lukiessa alkoi jo ahdistaa. Miksi ihmeessä sinulla on noin suuri tarve perustella itsellesi sitä että asiat ovat kohdallasi ok - se lähinnä huolestuttaa. Kysyit kysymyksen, sait vastauksia, monenlaisia näkemyksiä ja mielipiteitä, niinkuin aina kun tänne kysymyksen heittää. Omasta puolestani vastailin omien kokemuksieni mukaan ja siltä pohjalta kuin elämäni on mennyt. Sittemmin väliin jo ajattelin että voi herrajee mikä sitkee provo, ja tylsää näyttää ihmisellä olevan.

Mutta provoksikin jo aika pitkä. Jos siis et ole trolli, niin mikäs nyt sitten mättää, että tämmöistä mielipidekatselmusta on pidettävä näin kauan yllä? Ihan, ystävällisesti kysyn.

"oi voi": Anteeksi, mutta mikä on trolli? :) Kirjoitin viimeisen pitkän viestin siksi, että tuskin kukaan jaksaakaan enää lukea tätä ja oli tiivistys kaikesta, omista ajatuksistani tähän hurjan pitkään ketjuun... Ja oikeasti, en ole tänne kirjoitellut kovinkaan montaa kertaa ja keskustelupalstan käyttö on mulle uusi juttu. Olin ihmeissäni vastausten mielestäni herjaavasta tasosta, sillä halusin vastauksen siihen, kannattaako kilpailuttaa laina vai ei. Heitin ilmoille "onko tämä paljon lainaa"- kysymyksen, johon ei ole oikeaa vastausta omasta mielestäni. Se on riippuvainen perheen omista tuhlauksista ja menoista, lainan määrän suuruus ja tunne siitä. Keskustelun taso on lähtenyt käsistä ja kun ihmiset eivät tiedä taustoja ja tuntuu hullulta puolustella omaa elämäänsä, mutta tuntuu, kuin olisi joutunut kivitetyksi joskus Jeesuksen ajalla tai jotain... :) Joku kirjoitti paskasuodattimesta ja sen puutteesta. Mulle ei varmaan ole tullut sellaista vielä...? Enkä haluakaan sellaista. Olen ihmeissäni siitä, kuinka julmia suomalaiset ihmiset ovat toisilleen - siis en ymmärrä vain tätä koko asiaa.

Tottakai ahdistuin. Nyt melko moni (tai sitten muutama) tyyppi yrittää yhden kysymyksen ja vastauksen varjolla kääntää elämäni johonkin, mitä se ei ole. Nyt ymmärrän, miksi suomalaiset ovat ahdistuneita. Jos tutkimusten mukaan moni viettää monta tuntia aikaa päivässä netissä ja saa tällaista kohtelua - en ihmettele jos ahdistutaan. Ja kirjoittamalla on todella vaikea saada todellista viestiä aina perille... Ja kun niin moni on halunnut kommentoida lukematta koko tekstiä niin olen halunnut vastata. En tiedä miksi. Ahdistuin siis?

En enää kirjoita tänne kaksplussalle.. Alan elää sitä elämääni. :) Olen joskus kuullut, että ihmiset saattavat jäädä koukkuun nettiin ja niin on käymässä mullekin. Totuuden voi ilmaista niin monella tapaa. En tiedä, olenko jotenki sitten masokistinen netin käyttäjä vai mikä? Ihmiselle voi asioista näköjään sanoa niin monella eri tavalla. Ahdistun ihmisten kommenteista, ventovieraiden. Se ei voi olla hyvä juttu. Eikö kellekään muulle käy koskaan niin täällä??? Mutta ei siinä, hyvää jatkoa. Kiitos kannanotoistanne anyway...

Ap tietää itsekin olevansa kusessa.Kaksitoista sivua samoja juttuja,kovasti yrittää itselleen vakuutella että kyllä tässä pärjätään,vaikka tietää itsekin,että taloutensa on uppoava laiva.Tavallaan Surullista..

Ei tuo nyt niin paha tilanne ole, ja tilanne on kuitenkin väliaikainen. Itse jäin kotihoidontuelle ja meidän tulot lapsilisineen 2200 euroa. Asuntovelka 600 + muut laskut ja ruoka. Saas nähdä miten pärjätään, nyt eka kuukausi menossa...

Näyttää kyllä nyt siltä, että ap tietää kyllä, että velkaa on. Mutta on huomannut, että pärjää. Onhan tuo minunkin mittapuun mukaan iso summa, meillä on velkaa vielä reipas satkutuhatta ukon kans, lapsia kolme mutta olenkin kotona niiden kanssa. Ukko on käynyt koko ajan yksin töissä, meillä on vanha omakotitalo jota kunnostellaan silloin tällöin. Tiedän kyllä mistä aloittaja puhuu... Kyllä sitä pärjää kun haluaa.

Miten et voi tietää miten yrittäjällä määräytyy äitiysrahat, vaikka väitit olleesi yrittäjänä?

Miten voi toiminimen lopettamisesta tulla 10k€ yllättäviä kuluja?

"Velkainenko?
Ja vielä: jos tilanne käy sellaiseksi, että talo pitää myydä, niin toki se on aina avoin vaihtoehto. En halua elää ilman vaihtoehtoja, meidän on ollut pakko tehdä ne vaihtoehdot meille avoimiksi joka tapauksessa koko ajan."

Nyt ei varsinaisesti Velkaiselle vastauksena, vaan enemmän yleisesti.

JOS tulee sellainen tilanne, että velkaa on enemmän kuin omaisuutta, on se tilanne on hyvin vaarallinen. Sellaisessa tilanteessa pankki ei anna myydä velan vakuutena olevaa asuntoa, jos myynnistä saatava rahalla ei pystytä kuittaamaan koko velkaa. Eli siis lyhyesti: koska asunto on velan vakuutena, niin sen myynti ei ole kaikissa tilanteissa mahdollista.

Jos velkaa on enemmän kuin omaisuudella (asunnolla) arvoa, niin kaikki riippuu vain kyvystä maksaa lainan lyhennyksiä - tällä tarkoitin ed. mainittua vaaraa. Jos lainanlyhennyksiin tulee ongelmia JA velan määrä on suurempi kuin omaisuuden määrä, niin silloin asunto pakkohuutokaupataan ja jäljelle jäävä velka menee perintään.

-----

Toinen asia mikä pisti silmään, oli ketjussa aikaisemmin mainittu "inflaatio syö lainan".

Ei ole aivan yksiselitteistä. En lähde sitä purkamaan, mutta annan pureskelun aihetta seuraavalla:

VELKA ON JONKUN TOISEN OMAISUUTTA.

Näin ollen, jos oletetaan että "inflaatio syö lainan", eli velan, niin se tarkoittaa samalla sitä, että velkoja (eli pankki) häviää.

Kuuluisa lausahdus kuuluu - "Pankki voittaa aina".

Jos näyttää siltä, että inflaatio meinaa syödä velan, niin yleensä pankki nostaa korkoja. Jos pankki ei nosta korkoja, niin inflaation tuhotessa. pankin omaisuuden, on pankki vaarassa joutua konkurssiin.

Isämies: Juu näin minäkin ajattelin.

Mun mielestä meidän talo ei ollut kallis. 149 000 euroa siitä pyydettiin ja 133 000 euroa maksettiin. Kylppäri olis pitänyt uusia jo aikoja sitten, nyt siihen oli tullut kosteusvaurio. Uuteenkin taloon tulee joskus tehdä kylppäriremontti. Elinikä kylpyhuoneelle on n. 20-30 vuotta, meidän kylppäri oli ainakin sen 30 vuotta. Pistettiin täysin matalaksi ja nyt on uusi.

Ettekö te seuraa asuntoilmoituksia? Tuossa meistä vähän matkan päässä on myytävänä talo, jota pidän kalliina. -70 luvulla rakennettu, pelkkää pintaremonttia tehty ja pyyntihinta 189 000 e.

Meillä on uusittu katot, ikkunat, salaojat, seinät (puoli taloa), käyttövesiputket, ulko-ovet, piha, kodinkoneet, pintaremontti tehty (puoli taloa), kylpyhuone, enkä edes kaikkea muista... rahaa on palanut, mutta omaan tahtiin. Uusi talo maksaa heti kerralla sen koko summan. Siihen ei ollut varaa. Ikävä kyllä.

Sitten, kun ylimääräisistä veloista on päästy, meinataan uudistaa talolaina ja remontoida loput puoli taloa, eli vessa, eteinen, keittiö ja olohuone. Siihen menee varmasti 25 000, kun pitää laittaa takkakin.

Sitten se olis siinä. Lähes.

Ollaan asuttu tässä talossa 5 vuotta. Yhtään ainoaa uutta huonekalua ei olla ostettu eikä mihinkään ylimääräiseen investoitu. Tällä hetkellä meillä kaikuu remontoimattomissa huoneissa, mutta onpa vähemmän siivottavaa.

Oma talo on oma talo, vuokralla asuminen on vuokralla asumista. Mistähän joku perhe löytää vuokrakämpän 4:lle hengelle 660 e/kk? Siis omakotitalon tmv? Varmasti löytyy, mutta se raha ei tule itselle vaan menee muille.

Lukekaa nyt edes koko ketju ennen kuin vastailette mihinkään...

7.9 kirjoitit klo 18...jotain :"uusimme kaikki kalusteet" ja sitten tässä kirjoitat "Ollaan asuttu tässä talossa 5 vuotta. Yhtään ainoaa uutta huonekalua ei olla ostettu eikä mihinkään ylimääräiseen investoitu.<2

eli siis kumpi pitää paikkansa...?!!?

Valitettavasti, kun vanhaa ostaa, saa aina repiä vanhan pois ja sitten uusi tilalle. Maksaa paljon ja aina löytyy yllätyksiä. Itse luulisi tietävän mikä on hyvä määrä lainaa.

Yhteistyössä