Suoraan sanottuna eihän tällaisten ihmisten kanssa jaksa enempää, joilla ei oo mitään muuta elämää ku istua päivät pitkät netissä vittuilemassa ja saada siitä jotain sairasta tyydytystä. Entisiä koulukiusattuja/-kiusaajia? Tai jotain? Katkeria ja onnettomia ihmisiä joka tapauksessa. En voi muuten asiaa kuvailla. Muutama asiallinen vastannut on tässä ketjussa ollut, joka varmasti on ihan normaali ihminen. Mutta jos joka helvetin sana pitää vääntää joksikin muuksi kuin mitä se on tai yrittää saada asia näyttämään muulta, niin mun puolesta. Jatkakaa sairasta vääntöänne ihan kuinka paljon haluatte. Saahan siihen jotkut menemään koko päivänkin, jos on hitaampi vaikka kirjoittamaan tai ajattelemaan. Voi sitten vanhempana muistella, kuinka mahtavaa elämää tuli elettyä kaksplus-foorumeilla. Ei voi enää muuta todeta, kuin että kyllä on suomalaisella paskat huvit
"Yrittäjä itsekin": Sinulle voisin kuitenkin vastata. Esitit ihan hyvän kysymyksen. Ensinnäkin liiketoimintani oli ihan kannattavalla pohjalla, ei mikään kultakaivos mutta tulin toimeen. Lopetuspäätös syntyi lapsivuodeaikana, kun esikoinen syntyi. Olin jo koko raskauden ajan kypsytellyt asiaa mielessäni takaraivossa, mutta halusin nähdä, onko minusta sekä yrittäjäksi että äidiksi. Tässä vaiheessa velkaa oli vasta opintolainan (joo, se on ihan sairas summa, tiedän!) verran. Ei oltu vielä ostettu taloa ja firman velat oli firman velkoja. Mies nyt tietysti oli asia erikseen, sillä oli jo tuolloin velkaa, mutta meillä oli myös erilliset rahat. Huomasin kuitenkin välittömästi lapsein synnyttyä, että haluan olla oikea äiti lapselleni ja jos jatkaisin, molemmat kärsisivät, sekä yritystoiminta että lapsi. Tai sitten vain toinen kärsisi.
Mulla oli vähän syrjässä liike ollut alusta asti, mutta asiakkaat löysivät kyllä hyvin sinne tästä huolimatta. Olin kuitenkin koko yrityksen ajan etsinyt uutta ja parempaa liikepaikkaa ja sellainen vapautui yllättäen ollessani n. raskauden puolivälissä. Nopea päätös oli se, että muutan liiketilan tälle paremmalle paikalle.
Eli muutin liiketilani ja teimme sinne vaadittavat remontit, joka ei ollut ilmaista. Hyvän liikepaikan vapautuminen on todella harvinaista ja on vain pakko uskaltaa, jos meinaa. Aika paljon meni firman varoja tähän. Vuokra nousi vain vähän, mutta nousi kuitenkin.
Tavarantoimitussesonki oli tässä toimialassani 4 x vuodessa ja isoilla toimituserillä. Tilaukset tehdään puoli vuotta ennakkoon. Minulle ei onneksi ehtinyt kuitenkaan tulla tämän yhden sesongin tavaroita, vaan sain peruttua toimitukset heti lapsen syntymän jälkeen, sillä yhtään sitovaa tilausta ei oltu ehditty vielä tehdä.
Jouduin palkata kaksi työntekijää äitiyslomani ajaksi, josta toinen kokoaikainen ja toinen osa-aikainen. Tottakai, jos on itse töissä ja tekee itselleen töitä, ei kulujakaan ole niin paljon. Sen sijaan työntekijät maksavat aika paljon enemmän. Ei mulla tähänkään ollut muuta vaihtoehtoa, pakko oli luonnollisesti palkata.
No. Kun lapsi syntyi, päätös lopetuksesta oli käytännössä seuraavana päivänä. Onneksi työntekijäni olivat huipputyyppejä ja hoitivat loppuunmyynnin puolestani. Jokainen vasta äidiksi tullut tietää, että vauva on kiinni tississä koko ajan eikä sitä pysty samalla tehdä 8-10 tuntisia työpäiviä tauotta. Ongelma tietysti oli se, että uusi vuokrasopimus oli 3 kk:n irtisanomisajalla, josta onneksi sain puolet pois vuokraamalla tilan edelleen seuraaville yrittäjille. Joka tapauksessa jonkin verran meni sekä palkkoihin, että vuokraan. Tavara onneksi oli liikkeessäni aina kysyttyä ja kun menin pienen lapseni kanssa n. kuukauden päästä katsomaan entistä elämääni, jäljellä oli kaksi pahvilaatikkoa ja muutama kuukausi sitten remontoitu liiketila.
Liikkeen myyminen olisi ollut paras vaihtoehto näin jälkikäteen. Lopettaminen on kallista.
Liike oli ollut minulla sen aikaa, että velkaa oli vielä hieman jäljellä. Lisäksi laskuja tulee vielä yllättävän pitkään, kun on lopettanut toimintansa. Oli kieltämättä mullekin pieni yllätys, kun aina kun ajatteli, että nyt kaikki on maksettu niin lisää tuli.
Jos yrittäjä itsekin- nimimerkillä on esim. mies, on asia vähän eri kuin jos olet nainen. Ja jos haluaa olla lapsensa kanssa vähän pidempään kuin muutaman kuukauden kotona, ei yrittäminen mun toimialalla oikein onnistunut. Eli olin epärealistinen ja hölmö myös tässä asiassa, kun ajattelin, että voin yhdistää sekä tällaisen yrittäjän elämän että äitiyden. Totuus iski sitten ja lujaa. Ja nyt näin jälkeenpäin, voin sanoa, että vieraalla tienaa saman verran, mutta ilman stressiä ja saa vaikka sairaslomankin pitää jos sairastaa.
Yritystoiminnastani olen ylpeä. Onnistuin siinä mielestäni ihan hyvin. Vaihtoehtona olisi ollut jatkaminen, mutta kuten sanoin, rankinta oli viedä lapsi hoitoon todella pienenä, yrittäjänä olisi joutunut viemään hoitoon lähes 2 kk:n iästä eteenpäin. Olen ollut esikoisen kanssa kotona äitiysloman jälkeen vielä 9 kk, sillä olin työttömänä. Ja joo, ihan hyvin pärjättiin silloinkin...

(Taas samaa hehkutusta...)
Tällaiset on rankkoja päätöksiä. Jokainen voi ajatella omalle kohdalleen, jos haluaa ja on esim. siunaantunut jonkinlaista empatiakykyä ja ymmärrystä. Muilta en sitten tällaista ajatusmaailmaa odotakaan... Firmaan sain hyvän rahoituksen, sillä liikeideaani uskottiin myös rahoittajan päässä. (Ne ei myönnä lainaa, jos edellytyksiä onnistumiselle ei ole). Raskauteni oli minulle itselleni yllätys ja suunnaton onni ja jos voisin, tekisin kaiken uudestaan. Nyt ei onneksi tarvitse lopettaa liikettä, vaan voin hieman paremmin keskittyä toiseen jälkikasvuuni. Toivoen, että hän olisi terve ja syntyisi terveenä.
Eli, jos sulla on tyylin vuokratuoliparturikampaamo, jos olet itsenäinen kirjanpitäjä, jos sulla on pöytälaatikkoyritys tms, jos sun liiketoiminta ei ole riippuvainen ainoastaan susta itsestäsi ja sulla on ollut alusta saakka esim muita työntekijöitä töissä, jos olet hieroja tai muu vastaavanlainen yrittäjä, jonka varaston arvo ei ole satojatuhansia euroja, niin silloin sulle ei voi missään olosuhteissa tulla tällaista lainamäärää harteillesi. Täysin mahdotonta siis.

Toki, jos sun liikevaihto pyörii vähintään 500 000 e/vuosi alkaen eli myyt tavaraa jolla teet kauppaa, jossa esim. sisäänostohinnatkin vaikuttavat ja myynti on riippuvaista erinäisistä asioista, niin sitten, yllättävissä lopettamistilanteissa voi sitä velkaakin tulla. Vaikka liike ei menisi konkurssiin ja haluaisit lopettaa yhtäkkiä.