onko tämä normaalia sääsken piston aiheuttamaa turvotusta? *kuva*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
ne ei ihan oikeesti anna sulle apteekista niitä tippoja mukaan kun ovat reseptitavaraa.
*että ottaa tämmöset päähän, ite oon kaikille pörriäisenpistoille allerginen, usko pois, tuo silmä ON kipee.*

ne on käsikauppatavaroita nykyään. zyrtec siis. näin ainakin se sh sanoi.

Alkuperäinen kirjoittaja Sh:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Alkuperäinen kirjoittaja Sipuli:
Alkuperäinen kirjoittaja oi voi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
päivystyksen puhelinneuvonnassa sanottiin että ei tartte käydä näyttämässä. zyrteciä vaan apoteekista ja kylmällä koittaa painella tuota turvotusta.

huh. onneksi. inhoan viikonloppupäivystyksiä.

:-O Erilaisia ohjeita...meille on sanottu, että jos silmä turpoaa ja se on kasvojen alueella se turvotus, heti lääkäriin. Ja mitä Zyrteciä ajattelit noin pienelle antaa?

Tippoja varmastikin.

tjoo, mutta kun niitä ei saa ilman reseptiä...

Tjoo, mutta jos apteekissa osataan palvella niin he voivat soittaa päivystykseen sille lääkärille ja lääkäri antaa puhelinreseptin.

...enpä usko. Eivät määrää noin pienelle näkemättä.

Eli puhelimessa neuvovat että ei tartte tulla ja voi antaa antihistamiinia, mutta eivät sitten voi puhelimitse antaa reseptiä?? Just juu :D

aerius -merkkistä antihistamiinia määrättiin meidän tytölle hyönteisenpiston aiheuttamaan turvotukseen. Ja ei käyty lääkärissä, vaan lääkäri soitti meille ja sitten soitti reseptin apteekkiin. Ihan noin "paha" ei turvotus ollut, mutta lääke tehosi kyllä ja nyt tyttö kunnossa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sh:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
päivystyksen puhelinneuvonnassa sanottiin että ei tartte käydä näyttämässä. zyrteciä vaan apoteekista ja kylmällä koittaa painella tuota turvotusta.

:-O Erilaisia ohjeita...meille on sanottu, että jos silmä turpoaa ja se on kasvojen alueella se turvotus, heti lääkäriin. Ja mitä Zyrteciä ajattelit noin pienelle antaa?

Tippoja varmastikin.

tjoo, mutta kun niitä ei saa ilman reseptiä...

Tjoo, mutta jos apteekissa osataan palvella niin he voivat soittaa päivystykseen sille lääkärille ja lääkäri antaa puhelinreseptin.

...enpä usko. Eivät määrää noin pienelle näkemättä.

meille määrättiin puhelimessa, lapsi alle 2v

no mitä mää nyt sitten teen. te sanotte toista mutta se päivystyksen sairaanhoitaja sanoi toista. toki kyllä kuvailin silleki parhaan mukaan miltä tytön silmä ja poski näyttää.

olisko täälä paikalla nyt jotain sairaanhoitajaa tms joka osais kertoa että pitääkö tuota käyttää nyt lääkärissä vaiko eikö? kun sitä antihistamiinia saa kerta ilman reseptiä. 5 tippaa kaks kertaa vrk.

Meillä poika (nyt 4v) on saanut kahtena kesä (viime ja nyt kuluvana) juuri tuollaisen reaktion jonkin hyönteisen puremasta, eli jos purema tulee kasvoihin niin puolipäätä turpoaa jos taas esim. nilkkaan niin koko nilkka turppoaa muodottomaksi. Lääkärissä sanoivat vain että on vain allerginen reaktio ja menee ohi aikanaan. Aihetta lääkärikäynnille vain jos tulee samalla hengenahdistusoireita.

no mitä mää nyt sitten teen. te sanotte toista mutta se päivystyksen sairaanhoitaja sanoi toista. toki kyllä kuvailin silleki parhaan mukaan miltä tytön silmä ja poski näyttää.

olisko täälä paikalla nyt jotain sairaanhoitajaa tms joka osais kertoa että pitääkö tuota käyttää nyt lääkärissä vaiko eikö? kun sitä antihistamiinia saa kerta ilman reseptiä. 5 tippaa kaks kertaa vrk.

Mee nyt ostaan sitä antihistamiinia äläkä istu koneelle huuli pyöreänä. Ja jos niistä ei apua tai oireet pahenevat niin sitten lääkäriin.

Alle 6-vuotiaille lapsille lääkettä käytetään vain lääkärin määräyksestä. lukee yliopistonapteekin sivuilla.
itse käyttäisin lapsen lääkärissä.
ja tarkista nyt vielä apteekista se annostus.

Mee nyt ostaan sitä antihistamiinia äläkä istu koneelle huuli pyöreänä. Ja jos niistä ei apua tai oireet pahenevat niin sitten lääkäriin.

Näin juuri.

Tän on pakko olla provo. Ap oikein nyt kihisee siitä ilosta että saa muut terveellä järjelle varustetut äidit kauhistumaan. Ablodit Ap:lle ja mahtavalle provolle! Ei kukaan oikeesti voi olla noin tyhmä ettei vie lasta lääkäriin!!! Eihän se edes maksa mitään alaikäiseltä!

en ole hoitaja, mutta pari vkoa sitten tilanne oli sama. Kun neuvolaan soitin, sanoi ettei tarvi lääkäriin mennä, jos ei kuume nouse tai tule muuta vaivaa. Antihistamiinia määrättiin siis. Meidän tytöllä ei pistokset edes kutittaneet, oli vaan nasu turvoksissa.

eikö ketään muuta mietitytä se silmä tuolla tuirvotuksen alla?
Mulla on joskus ollu tuonnäkönen lärvi kun pörriäinen kuppas luomesta ja se silmä oli ihan oikesti kipee, vielä senkin jälkeen kun turvotus laski, sekä muutamaan päivään sillä ei nähnyt kunnolla.
lääkäri lohdutti että näön _pitäisi_ palata takaisin, niinkuin onneksi tekikin.

Alkuperäinen kirjoittaja ei tollo äiti:
Tän on pakko olla provo. Ap oikein nyt kihisee siitä ilosta että saa muut terveellä järjelle varustetut äidit kauhistumaan. Ablodit Ap:lle ja mahtavalle provolle! Ei kukaan oikeesti voi olla noin tyhmä ettei vie lasta lääkäriin!!! Eihän se edes maksa mitään alaikäiseltä!

Mä olen ihan samaa mieltä. turpa turvoksissa, hengitystiet lähestyy ja näkemättä sanotaan, että ei muuta kuin apteekista tippoja. Mä käyttäisin lääkärissä - todellakin. En voisi hyvällä omalla tunnolla muuten olla.

Itse uskoisin nyt tuota sairaanhoitajaa (kirjoittelin tuossa edellä omasta 4v pojastani) jos lapsella ei ole/ eikä tule kovia kipuja ja tilanne ei pahene, niin itse jäisin (tosin oman kokemukseni perusteella) seuraamaan tilannetta. Jos tilanne jollakin tavalla pahenee, niin sitten päivystykseen.

No en minäkään veisi lääkäriin tuommoisen asian takia, turvotus laskee kyllä ilman lääkäriäkin. Eipä ihme ettei aikoja tk:sta saa kun turhien asioiden takia väki siellä ravaa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras jatkaa:

Itse uskoisin nyt tuota sairaanhoitajaa (kirjoittelin tuossa edellä omasta 4v pojastani) jos lapsella ei ole/ eikä tule kovia kipuja ja tilanne ei pahene, niin itse jäisin (tosin oman kokemukseni perusteella) seuraamaan tilannetta. Jos tilanne jollakin tavalla pahenee, niin sitten päivystykseen.

Jos hengitysoireita olisi tullakseen, niin ne olisivat tulleet jo eilen (eikös pisto tapahtunut silloin) tai viimeistään viime yön aikana. Turvotus häviää pikku hiljaa, meillä pojalla tuollainen turvotus on painunut pois 4vrk aikana (pahimmillaan se on ollut noin vrk piston jälkeen). Itse en enää panikoisi asiasta. :)

Veisin ilmanmuuta lääkäriin.Veljelleni tuli pienenä samanmoisia patteja ja saattoi olla molemmat silmät puoliummessa jne. muistan vaan kun oli todella tarkkaa että vietiin nopeaa lääkäriin jos kaulan lähettyvillä sai sääski pistettyä.

Jaa en minä ole vienyt koskaan tenaviani lääkäriin kun itikka on silmän seutuville pistäny. Ainahan se on seuraavana aamuna turvoksissa ollu, mutta laskenu päivän mittaan aika nopsaan. Kaikilla tenavilla ollu alkukesästä jossain vaiheessa silmä ummessa. Kipua ei kukaan oo valitellu koskaan. Ihme hysteeriäitejä ku samantien lääkäriin kuskaamassa jos lapsikaan ei valita..

no nyt on eka annos zyrteciä annettu. ja lapsi ei valita kipua. sanoo että ei käy kipeetä. ja henkeä ei ahdista.
ja tämä mikään provo ole. mä vaan olen niin huono viemään lääkäriin jollei oikeesti ole tarvetta. ja mun mielestä kun lapsella ei muita oireita ole kuin tuo turvotus niin siksi epäröinkin lääkäriin viennissä. ja apteekin tätikin sanoi että antihistamiinin pitäisi kyllä auttaa.

jos tätä jatkuu niin totta kai pitää sitten viedä lääkärille, jos sais sitten jotain jatkuvampaa estolääkitystä.

no nyt on eka annos zyrteciä annettu. ja lapsi ei valita kipua. sanoo että ei käy kipeetä. ja henkeä ei ahdista.
ja tämä mikään provo ole. mä vaan olen niin huono viemään lääkäriin jollei oikeesti ole tarvetta. ja mun mielestä kun lapsella ei muita oireita ole kuin tuo turvotus niin siksi epäröinkin lääkäriin viennissä. ja apteekin tätikin sanoi että antihistamiinin pitäisi kyllä auttaa.

jos tätä jatkuu niin totta kai pitää sitten viedä lääkärille, jos sais sitten jotain jatkuvampaa estolääkitystä.

No mä allergisten äitinä olen sitä mieltä, että on kidutusta jos lapsi saa hyttysestä tuollaisia reaktioita. Eli jatkuvaan käyttöön kesäajaksi tropit ja oireet helpottaa. Tuntuu ihan laiminlyömiseltä jotenkin...Ehkä sitä itse on vaan herkempi kun on allergisia lapsia, joilla tulee hengenvaaralliset reaktiot useasta asiasta, Epipen aina mukana ja tropit vuoden ympäri. Mutta hei, näillä asioilla ei kannata leikkiä, seuraava pisto voi aiheuttaa jo sitä hengenahdistusta. :-(

No tuon ikäiselle ei saa ilman reseptiä noita lääkkeitä! Ihme ohjeen oot saanut päivystyksestä.

Yhteistyössä