Onko täällä vl äitejä paikalla? Kasvatusasioista ois kysyttävää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos ihminen yrittää elää synnitöntä elämää niin se on täys mahdottomuus. Jeesus oli ainut synnitön.
Mitään tekoja tekemällä ei myöskään pelastu vaan sillä että antaa oman sydämensä Jeesukselle ja Hän saa sitten vaikuttaa meissä hyviä asioita.

Synti on sydämen luopumista Jumalasta! Se on asia, mikä ei muutu.. Jos et voi jotakin asiaa tehä hyvällä omallatunnolla, älä tee! Se tuskin on asia, mitä ilman et oikeasti pärjäisi :) Kaikkeen ympärillä olevaan ei tarvi lähteä mukaan..

[QUOTE="a p";25240588]toinen, meidän lapsi on 11v ja hänen kans näitä keskusteluita käydään. Muistan, että olin itsekin 5.luokalla kun todellakin alkoi musiikki kiinnostamaan ja on kiinnostunut aina.

Mä en muuta kaipais kuin selityksen sille, MIKSI "renkutus" ei ole sopivaa.

Muutenkin oisin sitä mieltä, että sais olla vaikka päivämiehessä semmonen "kysy niin vastaamme" palsta johon vois lähettää anonyymina kysymyksiä uskosta koska monet asiat "vaan on näin" eikä niistä sen kummemmin ikinä puhuta. Mitä se puhuminen ja selittäminen haittais? :([/QUOTE]

niistä ei puhuta eikä niitä saa kysyä, koska niihin ei oo mitään järkevää selitystä. oo rohkea ja elä elämäsi niin kuin sinä haluat sen elää. älä turhaan kiellä lapsilta mitään mikä ei oikeasti ole haitallista. itse koin nuorena musiikin tosi tärkeäksi. sitä kautta sai lohtua, kun tuntui että murrosikäsen mieli temppuili. sieltä löysi sanotukset jota kautta pystyi purkamaan ne ensimmäiset sydänsurut. sieltä löytyi juttuja jotka toi mieleen ystävät ja edelleen ne samat kappaleet herkistää, kun ne tuo nuoruuden mieleen

Mitähän väärää on siinä, että ihminen tanssii? Jo pienet lapset tanssii luonnostaan, kun kuulee rytmikästä musiikkia. Onko heihin päässyt sielunvihollinen ja joutuvat helvettiin? Oikeesti, tuo lestaatiolaisuus on ihan sairasta!

[QUOTE="toinen";25240548]mun mielestä on vaarallista lähteä itse mitään "sääntöjä" tekemään vaan kannattaa keskustella ja kysyä muidenkin mielipidettä asiaan. loppujen lopuksi jokainen on vastuussa itsestään ja tekosistaan.[/QUOTE]

Niin, se ei ole omantunnon asia. Se on yhteistunnon asia.

Anteeksi nyt tästä. :)
Kiinnostaa vaan toisinaan nää vl-keskustelut, ku sellasessa perheessä kasvoin.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="toinen";25240565]jos tä eksksutelu menee tämmöseks, jättäydyn suosiolla aiheesta :)

puhuin (minä ainakin) jo nuorista ihmisistä. mun ei ainakaan tarvi tanssia ja oon onnellinen omana elämääni, en ala selittelemään sitä toisille :)[/QUOTE]

Miksi et kehtaa vastata asialliseen kysymykseen? Eikö avioliitossakaan saa tuntea himoa toista kohtaan? Tää kiinnostaa mua.

[QUOTE="toinen";25240812]lisäsit näköjään tekstiä, mitä siitä tulis jos jokainen tekis oman päänsä mukaan, omalla tyylillä. ymmärrät itsekkin, typerää vääntää.

jätän ketjun, kiitos ap keskustelusta-[/QUOTE]

Tyypillistä. Keskustelkaa vaan siellä seuroissanne ja omissa suljetuissa piireissänne, kun pelottaa että kuulette totuuden, mitä mieltä tervejärkiset on teidän aatteistanne. Samanlaisten kanssa toki on hyvä keskustella, ei meistä epäuskosista oo mihinkään mielestänne.

Aika jännä että lestadiolaiset sallii klassisen musiikin. Tosi moni klassisen musiikin säveltäjä oli mm vapaamuurari ja kappaleita on sävelletty esim erilaisten jumalien kunniaksi. Esim Beethovenin kuutamosonaatti on omistettu eräälle jumalalle (ei siis kristinuskon vaan muiden uskontojen). Sanoisin että jos tätä asiaa nyt sieltä raamatusta käsin kattoo niin klassinen musiikki on joissain kohdin paljolti synnillisempää kuin joku poppi mitä tulee radiosta...

Tyypillistä. Keskustelkaa vaan siellä seuroissanne ja omissa suljetuissa piireissänne, kun pelottaa että kuulette totuuden, mitä mieltä tervejärkiset on teidän aatteistanne. Samanlaisten kanssa toki on hyvä keskustella, ei meistä epäuskosista oo mihinkään mielestänne.

mä tykkään keskustella kaikkien kans, myös uskosta mutta sitä mä en vaan suvaitse että mua aletaan arvostelemaan, mielipiteitä,uskoa,elämää. mä en arvostele ketään, jokainen eläköön tavallaan kunhan on onnellinen!

Eniten teissä vl:ssa ärsyttää juuri se eristäytyminen. Se osoittaa, että ette halua olla tekemisissä meidän kanssamme juuri siksi, että me olemme teidän mielestänne jotenkin huonompia, säälittäviä, parannusta kaipaavia, helvettiin joutuvia syntisiä. Ei muuta, kiitos hei.

En ole vl, mutta mielenkiinnolla luin keskustelua.
Toihan on justiin jännä asetelma melki kaikissa uskonnoissa, että kuka sen sitten tietää mikä on syntiä ja mikä ei kun mielipiteitä on monia.

Että onko se sitten ne 'kirkon isät' (en tiedä miksi teillä sanotaan, mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan) jotka tietää ja joilta pitää kysyä. Mistä sen tietää onko he jumalan asialla vai 'sielunvihollisen'? Eikös he kuitenkin ole vaan ihmisten korottamia siihen asemaansa?

Ja jos taas luottaa omaan näkemykseensä ja yrittää jotenkin omatuntonsa kautta kuullostella mitä jumala voisi tahtoa, niin miten voi perustella sen että muutkin tekee niin ja saa ihan eri vastauksia. Kuka on oikeassa vai onko kukaan ja ennenkaikkea mistä sen voi ihminen tietää?

Vaikeata lienee tuo uskovaisen elämä, varsinkin jos tahtoo todella yrittää tehdä niinkuin jumala tahtoisi, eikä niin kuin on omassa uskovaisseurassa tapana tai korkeimmalle korotetun ihmisen mielestä oikein tai niinkuin on aina tehty.

Eniten teissä vl:ssa ärsyttää juuri se eristäytyminen. Se osoittaa, että ette halua olla tekemisissä meidän kanssamme juuri siksi, että me olemme teidän mielestänne jotenkin huonompia, säälittäviä, parannusta kaipaavia, helvettiin joutuvia syntisiä. Ei muuta, kiitos hei.

mulle läheisimmät varamummo ja pappa, eivät ole vl:iä. ehkä vanhempi polvi eristäytyy (?) nykyään keskustelukulttuuri on avoimempaa ja mulla on paljon myös ei-vl kavereita. kaikk iei ehkä tiedä mikä olen, mutta en sitä heti kerrokkaan koskoa inhoan ennakkoluuloja, jota mmyös oon joutunu kokemaan. minä en tuomitse muita,m kyllä se on ihan jonkun muun tehtävä.

[QUOTE="toinen";25240849]mä tykkään keskustella kaikkien kans, myös uskosta mutta sitä mä en vaan suvaitse että mua aletaan arvostelemaan, mielipiteitä,uskoa,elämää. mä en arvostele ketään, jokainen eläköön tavallaan kunhan on onnellinen![/QUOTE]

Tottakai. Mutta tiedätkö. Lestaatiolais lapset ovat kouluissa röyhkeimpiä ja ilkeimpiä toisia kohtaan. Jotenkin tunteettomia. Ja sama jatkuu hyvin monella aikuisiällä. Että minusta lestaatiolaisten kuvitelmat omasta paremmuudestaan on syvältä!

Tää palstahan se onkin tervejärkisyyden tyyssija... :D
Sitäpaitsi uskovalle kyllä on tärkeintä se, että saa olla Jumalan oma eikä se, että uskosta osattomat (tai muut) hyväksyy.

vielä tuosta eristäytymisestä.

kuvitele tilanne jos sul on 5 alle kouluikästä lasta nin ootko mielummin ystäväsi kans jolla sama tilanne ja joka ymmärtää puolesta sanastakin vai 1-2 lapsen äidin kans joka pitää sua ihan hulluna :D :D

Tottakai. Mutta tiedätkö. Lestaatiolais lapset ovat kouluissa röyhkeimpiä ja ilkeimpiä toisia kohtaan. Jotenkin tunteettomia. Ja sama jatkuu hyvin monella aikuisiällä. Että minusta lestaatiolaisten kuvitelmat omasta paremmuudestaan on syvältä!

mä oon kuullu samaa, kokenu en oo. uskon et tää on pohjois-pohjanmaan/oulunseudun ongelmaa? ja ei, en kuvittele olevani parempi ku ykskää muu.

En ole vl, mutta mielenkiinnolla luin keskustelua.
Toihan on justiin jännä asetelma melki kaikissa uskonnoissa, että kuka sen sitten tietää mikä on syntiä ja mikä ei kun mielipiteitä on monia.

Että onko se sitten ne 'kirkon isät' (en tiedä miksi teillä sanotaan, mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan) jotka tietää ja joilta pitää kysyä. Mistä sen tietää onko he jumalan asialla vai 'sielunvihollisen'? Eikös he kuitenkin ole vaan ihmisten korottamia siihen asemaansa?

Ja jos taas luottaa omaan näkemykseensä ja yrittää jotenkin omatuntonsa kautta kuullostella mitä jumala voisi tahtoa, niin miten voi perustella sen että muutkin tekee niin ja saa ihan eri vastauksia. Kuka on oikeassa vai onko kukaan ja ennenkaikkea mistä sen voi ihminen tietää?

Vaikeata lienee tuo uskovaisen elämä, varsinkin jos tahtoo todella yrittää tehdä niinkuin jumala tahtoisi, eikä niin kuin on omassa uskovaisseurassa tapana tai korkeimmalle korotetun ihmisen mielestä oikein tai niinkuin on aina tehty.
tähän en osaa kommentoida, vaik haluisinki jotai vastata. mulla on omassa elämässä menossa niin seesteinen vaihe ettei tuu paljoa kapinoitua mitäänv astaan :) oon mielettömän tyytyväinen elämääni ja elän sen takia näin :D

[QUOTE="toinen";25240871]vielä tuosta eristäytymisestä.

kuvitele tilanne jos sul on 5 alle kouluikästä lasta nin ootko mielummin ystäväsi kans jolla sama tilanne ja joka ymmärtää puolesta sanastakin vai 1-2 lapsen äidin kans joka pitää sua ihan hulluna :D :D[/QUOTE]

minä oon kahden lapsen äiti, ja yrittänyt kaveerata teikäläisten kanssa. enkä ole pitänyt hulluna lasten takia ainakaan. semmoista vastakaikua vain ei ole tullut sitten, siihen kai se kaveruus sitten onkin tyssännyt.

ja joo, täällä oulunseudulla teitä riittääkin :D

Aika jännä että lestadiolaiset sallii klassisen musiikin. Tosi moni klassisen musiikin säveltäjä oli mm vapaamuurari ja kappaleita on sävelletty esim erilaisten jumalien kunniaksi. Esim Beethovenin kuutamosonaatti on omistettu eräälle jumalalle (ei siis kristinuskon vaan muiden uskontojen). Sanoisin että jos tätä asiaa nyt sieltä raamatusta käsin kattoo niin klassinen musiikki on joissain kohdin paljolti synnillisempää kuin joku poppi mitä tulee radiosta...

tähänkään en osaa sen kummemmin vastata. klassisten musiikin rauhallisuus on niissä se miksi niitä joskus kuuntelen. ja klassista musiikkiaki on niin erilaista. kaikkea en kuuntele

Yhteistyössä