Onko täällä vl äitejä paikalla? Kasvatusasioista ois kysyttävää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";25241255]Mutta miksi sitten jos joku toimii omantuntonsa mukaan (vaikkapa värjää hiuksensa) niin heti aletaan epäilemään, että onkohan tuo enää uskovainen. Tää ristiriita saa mut todella voimaan pahoin :([/QUOTE]

minä olen ymmärtänyt, että esim. hiuksia ei värjätä sen vuoksi, että tavallaan kunnioitetaan sitä millaisiksi Jumala on meidät luonut eikä ole tarvetta lähteä muuttelemaan saatuja ominaisuuksia. Tämän perusteella varmasti sitten ihmetellään, jos joku värjää hiuksensa.

[QUOTE="mjää";25241309]minä olen ymmärtänyt, että esim. hiuksia ei värjätä sen vuoksi, että tavallaan kunnioitetaan sitä millaisiksi Jumala on meidät luonut eikä ole tarvetta lähteä muuttelemaan saatuja ominaisuuksia. Tämän perusteella varmasti sitten ihmetellään, jos joku värjää hiuksensa.[/QUOTE]

Jep, tämän perustelun olen itsekin kuullu mutta permanentin ottaminen on sallittu kuitenkin ja yhtälailla siinäkin muutetan sitä millaisiksi meidät on luotu.

[QUOTE="a p";25241297]En mä mielestäni mitään selkeetä vastausta saanu.

Minä kuuntelin salaa musiikkia lapsena ja nuorena. Mutta siltikään ei koskaan tullut mieleenikään mennä kuuntelemaan sitä paikkoihin joissa sitä esitetään.[/QUOTE]

no, se ei tarkoita etteikö kiusaus olis jollekkin toiselle (esim. sun lapselle) suuri.

Eniten teissä vl:ssa ärsyttää juuri se eristäytyminen. Se osoittaa, että ette halua olla tekemisissä meidän kanssamme juuri siksi, että me olemme teidän mielestänne jotenkin huonompia, säälittäviä, parannusta kaipaavia, helvettiin joutuvia syntisiä. Ei muuta, kiitos hei.

Se että kun ollaan niin erilaisia, niin tekee sen hankalaksi. Meitä ei hyväksytä, niin kuin moni kommentti edellä osoittaa. Haukut on saatu niin monesti niskaan ja melko usein myös aiheetta. Mieluummin on oman joukon kesken, kun saa olla mikä on. Opiskelen tällä hetkellä. Ja olen paljon tekemisissä muiden opiskelijoiden kanssa. Olen ainut vl luokallani. Jos sanoisin ääneen että olen vanhoillislestadiolainen. Kyllä takuu varmasti käsitykset ja mielipiteet minusta muuttuis. Sitä ei uskottais.

Lestadiolaisuus on kuin saatanallinen syöpä, jokainen siitä helvetistä pois päässyt tietää mitä tarkoitan. Se että nykyään korostetaan jokaisella olevan henkilökohtainen usko lestadiolaisuudessa, jokainen saa toimia omantuntonsa mukaan, on täyttä puppua, ihan käsittämätöntä bullshittiä.

Tällä lahkolla on ERITTÄIN SELVÄT SÄÄNNÖT, jos niitä ei noudata, kuuluu samaan sakkiin epäuskovien sekaan, on mätä omena, joka ei ole minkään arvoinen.

Ap kyllä tietää tämän itsekkin.

[QUOTE="a p";25241095]Olipa tullu keskustelua sillä aikaa ku syötiin. Harmi, että aina nää ketjut menee vääntämiseksi ja tappeluksi kun ihan oikeasti minä oisin halunnu asiallista keskustelua. Minulla ei ole seesteinen vaihe elämässä. Minä USKON raamattuun. USKON kymmeneen käskyyn. Mutta sitä minä en usko, että vaikkapa korvakorujen käyttäminen olisi este taivaaseenpääsylle. Tai musiikin kunntelu. Itselläni ei ole mitään hinkua käyttää korvakoruja ja ymmärrän, että jonkun on tosi helppo sanoa, että me emme vaan halua niin tehdä. Mutta tosiasia on, että joku todellakin haluaa. Joku HALUAA kuunnella musiikkia. Joku HALUAA katsella televisiota. Joku haluaa värjätä hiuksia. Jos joku tekee jonkun näistä ilman omantunnontuskia niin luokitellaanko se epäuskoiseksi? Miksi näihin ei voi kukaan vastata?[/QUOTE]

Huh kirjotin pitkästi jalapsi kävi tuhoamassa koko tekstin. :( Yritän uudestaan.

Eli kaikilla meillä on tietenkin liha ja veri joka haluaa samoja asioita,mitä ei uskovaisetkin tekevät, riippuen siitä mistä kukakin on kiinnostunut. Minusta tuo, että sanotaan emme halua tarkoittaa lähinnä sitä, että emme halua, koska koemme sen vääräksi ja saamme siitä huonon omatunnon ja pahimmassa tapauksessa menetämme uskon.

Entä jos ei koe vääräksi, voiko sellaista tehdä. Raamatussa on myös sanottu, että jos jollain asialla pahennat veljeäsi, niin silloin se on väärin. Ja kehoitetaan kuuliaisuuteen Jumalan seurakunnalle, vaikka ei kaikkea ymmärtäiskään.

Jos joku värjää hiuksia(esim.) en heti ajattele, että hän ei ole uskomassa mutta se viestii minulle siitä, että ehkä kuitenkin on alkanut kapinoimaan ja pahimmassa tapauksessa tulee liukumaan hiljalleen tästä uskosta pois.

rupesin miettimään tuota musiikkiasiaa siltäkin kantilta, että jos hyväksyttäis kaikenlainen musiikki ja sieltä pitäis itse valkata missä kappaleessa on hyvät ja sopivat sanat. Se olis aikamoinen suo tarpoa. On yksinkertaisempaa kun ei kuuntele ollenkaan. Ja mulle on kans perusteltu musiikkiasiaa tuolla rytmillä. sama juttu tv:n kanssa. On helpompi kun ei ole sitä aparaattia. Niin netistä voi katsoa, mutta me ei katsota mitään viihde sarjoja ym. höpötyksiä(paitsi lastenohjelmia). Uutisia, luonto- ja asiaohjelmia katsotaan. Typerää tuo, että sitte täällä keskusteluissa huudellaan että sitten ne katsoo kAIKEN netistä. Siinä pettää vain itseään jos katsoo kaiken, koska siinähän ei ole eroa katsooko telkkarista vai netistä. Läheskään kaikki ei tee niin.

Hienoa että kyselet mieltä askarruttavista asioista. Toivottavasti saat vastauksia. Käytkö esim. sisarilloissa, voisko siellä jutella näistä kysymyksistä?

Lestadiolaisuus on kuin saatanallinen syöpä, jokainen siitä helvetistä pois päässyt tietää mitä tarkoitan. Se että nykyään korostetaan jokaisella olevan henkilökohtainen usko lestadiolaisuudessa, jokainen saa toimia omantuntonsa mukaan, on täyttä puppua, ihan käsittämätöntä bullshittiä.

Tällä lahkolla on ERITTÄIN SELVÄT SÄÄNNÖT, jos niitä ei noudata, kuuluu samaan sakkiin epäuskovien sekaan, on mätä omena, joka ei ole minkään arvoinen.

Ap kyllä tietää tämän itsekkin.

No ensinnäkin minä en pidä ketään alempiarvoisena! Enkä ihan rehellisestikään usko, että muutkaan vl:t niin ajattelee. Sen sijaan olen kanssasi samaa mieltä, että sääntöjä on vaikka ei myönnetäkään ja jos et niitä noudata niin sinua pidetään epäuskoisena. Mutta en todellakaan usko, että kukaan vl pitää ei-lestadiolaisia mätinä omenia jotka eivät ole minkään arvoisia :O Mulla on erittäin paljon ei-lestadiolaisia ystäviä. Kaikki tietävät, että olen vl ja kunnioitamme toisiamme puolin ja toisin. On asioita joita minä en ymmärrä ystävieni elämässä mutta myös niitä joita ystäväni eivät ymmärrä minun elämässä. Olemme tasavertaisia ja sillä siisti.

[QUOTE="vieras";25241334]Tulee sellainen olo, että vl-uskovaisten usko on tosi heikoissa kantimissa, kun pitää joka asiaa välttää ja varoa.[/QUOTE]

Ja vastaanpa vielä tähänkin.

Nuorena kaikki tuntu säännöiltä ja rajoituksilta. Tuntu ettei mitään saanut tehdä. Kävin kokeilemassa sitä elämää mitä en vl:nä oisi saanut elää. Mutta mää en vain tullut siitä onnelliseksi. Mä seurasin kateellisena niitä ihmisiä jotka kävi vielä seuroissa. Niillä oli jotain mihin ne kaiken elämässään perusti. Ajattelin sitte että jos edelleen elän niin mutta käyn myös seuroissa. Mutta pikkuhiljaa tuntu hyvältä jättää asioita pois. Sitä halus vaan elää niin kuin opetetaan raamatussa. Ja nykyäänkin uskon siksi että tuntuu hyvältä. Vaikka välistä on aina ristiriitanen olo. Niin kun tekee neuvojen mukaan, niin lopulta olo helpottuu ja tuntuu hyvältä.

Mutta itse en voi muuta neuvoa kuin että tee niin kuin itse parhaaksi näet. Mä en itse hyväksy ehkäisyä, mutta en voi myöskään tuomita läheisteni lasten ehkäisyt. Se on niitten päätös. Ja en voi itse määrätä että he eivät sen takia taivaaseen pääsisi.

Eli onko vl-uskovalle sitten se lahko se jumala? Tärkeempää se, että lakihenkiset papit hyväksyy kuin se, että seuraa henk.koht Jeesusta?
Itse olen uskossa (en ole vl) ja olen monta kertaa joutunut omassa seurakunnassa ns. uimaan vastavirtaan.
Mut olen kokenut, että mulla on kuitenkin oma elämä ja haluan tehdä sen mukaan minkä itse koen oikeaksi. Onhan siitä tullut joiltakin valitusta, mutta loppujen lopuksi olen jopa voinut joitakin asioita muuttaa parempaan suuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vl-äiti myös;25241399:
Hienoa että kyselet mieltä askarruttavista asioista. Toivottavasti saat vastauksia. Käytkö esim. sisarilloissa, voisko siellä jutella näistä kysymyksistä?

Ei nää oo mun mielestä semmosia asioita joita voi noin vaan keskustella isossa porukassa. Täällä on niin iso porukka, ettei kaikkia edes tunne joten ei tulis mieleenikään keskustella näistä asioista siellä.

Mutta kiitos, tuossa sun tekstissä tuli jo jotain sellaista jota haenkin.

Toisaalta, esim. yhtälailla televisiosta voi itse valita mitä katsoo ja mitä ei, aivan samallalailla kuin netissäkin. Ja netissä on vielä jopa paljon pahempi tarjonta kuin mitä televisiossa.

[QUOTE="vieras";25241411]Eli onko vl-uskovalle sitten se lahko se jumala? Tärkeempää se, että lakihenkiset papit hyväksyy kuin se, että seuraa henk.koht Jeesusta?
Itse olen uskossa (en ole vl) ja olen monta kertaa joutunut omassa seurakunnassa ns. uimaan vastavirtaan.
Mut olen kokenut, että mulla on kuitenkin oma elämä ja haluan tehdä sen mukaan minkä itse koen oikeaksi. Onhan siitä tullut joiltakin valitusta, mutta loppujen lopuksi olen jopa voinut joitakin asioita muuttaa parempaan suuntaan.[/QUOTE]

Kyllä, päivämieslehti ja ns. puhujat ovat niitä jota palvotaan ja kuunnellaan, ja ihan turha väittää lestadiolaisten vastaan. Minä tiedän nämä asiat, itse ette sitä näe, olette aivopestyjä ja olette niin syvällä jo siinä suossa.

Minäkin uskon, lapsena ja nuorena koko usko oli niin vastenmielistä soopaa, että olisin voinut vaikka oksentaa. Lahkosta pois päästyäni olen löytänyt sen oikean suhteen jumalaan.

Usko ei ole jotain käsittämättömiä lahkosääntöjä, vaan se tulee sydämestä.

[QUOTE="a p";25241426]Ei nää oo mun mielestä semmosia asioita joita voi noin vaan keskustella isossa porukassa. Täällä on niin iso porukka, ettei kaikkia edes tunne joten ei tulis mieleenikään keskustella näistä asioista siellä.

Mutta kiitos, tuossa sun tekstissä tuli jo jotain sellaista jota haenkin.

Toisaalta, esim. yhtälailla televisiosta voi itse valita mitä katsoo ja mitä ei, aivan samallalailla kuin netissäkin. Ja netissä on vielä jopa paljon pahempi tarjonta kuin mitä televisiossa.[/QUOTE]

Ymmärrän ettei ole helppoa kysellä. Toisaalta siinä isossa joukossa on paljon erilaisia kokemuksia ja ajatuksia ja varmasti moni muukin "painii" samanlaisten asioiden kanssa tai on joskus paininut.

Itse koen tuon televisioasian noin. Tottakai netistäkin löytää kaikkea pahaa mutta jotenkin se on helpommin hallittavissa. Kun menee ylen sivuille sieltä saa valkata sen ohjelman jonka mielestään voi katsoa, silloin kun itselle passaa. Eikä se tietenkään tarkoita sitä etteikö joskus erehtyisi tekemään netissä virheitäkin. Luulen että tv.n viihdesarjat voisivat olla aika koukuttavia.

Eräs tuttu vl-nainen kuoli vastikään äkillisesti ja hänellä oli värjätty tukka, pääsikö hän taivaaseen??

Se on Taivaan Isän päätettävissä, pääsikö vai ei, eikös? Raamatussa puhutaan myös kuolleista uskovaisista, että maan päälle Jumalan valtakuntaan jäi todistus, että sielu kelpasi Jumalalle. Mikä on se todistus? Että ihmisnen uskoi, kuten Raamattu opettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vl-äiti myös;25241479:
Se on Taivaan Isän päätettävissä, pääsikö vai ei, eikös? Raamatussa puhutaan myös kuolleista uskovaisista, että maan päälle Jumalan valtakuntaan jäi todistus, että sielu kelpasi Jumalalle. Mikä on se todistus? Että ihmisnen uskoi, kuten Raamattu opettaa.

Täytyy sanoa että en ymmärtänyt tästä mitään. Tai no, ekan lauseen kyllä.

[QUOTE="a p";25241474]Kyllä varmasti voisivat ollakin mutta toisaalta, ihan samat ohjelmat löytyy netistäkin.

Huoh :([/QUOTE]

Niin, en minä näe siinä mitään ongelmaa, koska ne ei ole netissä sen soveliaampia kuin televisiosta katsottuna.. ehkä se jollekin voi olla ongelma. Siinä vaiheessa voi vaikka miettiä, miksi on niin hinku saada se tv.

Alkuperäinen kirjoittaja vl-äiti myös;25241479:

öö eli siis mitä? Pääsikö hän taivaaseen värjätyllä tukallaan? Kun tukan värjääminen on syntiä? Vaikka oli hyvinkin harras ja uskovainen, kulki seuroissa ym ym ym jne jne jne

Tuli mieleen, että muistan että mm. ylä-asteen musiikkitunneilla soitettiin ja laulettiin paljon teidän mielestä epäsopivaa musiikkia, eli miten suhtaudutte sellaiseen, että nuorisonne on musiikkitunneilla mukana tämmöisessä, soittamassa ja laulamassa.. Vai käskettekö nuorisonne olla osallistumatta, vaikka se alentaisi arvosanaa.. ?

SRK ei ole uskovaisten kattojärjestö, vaan se on ajallinen instanssi, joka on mennyt harhaan. Raamattussa on kirjoitettu mikä on elämässä tärkeintä. Korvakoru ym. säännnöt kuuluu lakihenkisyyteen, se ei tule elävästä uskosta.

[QUOTE="maami";25241864]Tuli mieleen, että muistan että mm. ylä-asteen musiikkitunneilla soitettiin ja laulettiin paljon teidän mielestä epäsopivaa musiikkia, eli miten suhtaudutte sellaiseen, että nuorisonne on musiikkitunneilla mukana tämmöisessä, soittamassa ja laulamassa.. Vai käskettekö nuorisonne olla osallistumatta, vaikka se alentaisi arvosanaa.. ?[/QUOTE]

tähän voisin vastata. itse olin isolla yläasteella ainut vl luokallani. musiikkitunneilla kävin, koska sen että se oli "pakollista", itsellä ei myöskään ollut pelkoa että maailmallinen musiikki alkaisi kiinnostaa liikaa. joskus on pakko tehdä jotain mitä ei oikeasti haluaisi.

koulun reissut, teatteri, elokuvat, tanssitunnit ym. korvasin jollain tavalla :)

Vl on minulle sinänsä tuttua, koska suvussani on niin uskovia. Itse olen miettinyt vastakkainasettelua liittyen näihin lahkoihin, kun jehovantodistajat uskovat, että taivaspaikkoja on tietty määrä ja ne on aikaa sitten jo jaettu. Vl:t uskovat, että kaikki oikeassa uskossa olevat pääsevät taivaaseen. Kysymys on uskosta, mutta mihin se perustuu. Raamattuun molemmilla lahkoilla, mutta miksi ajatukset ovat niin erilaiset.

Itse olen niinkin vääräuskoinen, että uskon sielunvaellukseen.

Ääh, elää elämäänsä kuten parhaakseen näkee omatuntonsa mukaan, nauttii siitä ja perustelee valintojaan sitten parhaansa mukaan taivaan portilla Pietarille ;) Sitäpä tässä yritän sanoa, että ei saa olla liian tiukkapipoinenkaan, vaan elää eikä pelkää.

Meillä ei kuunella ollenkaan rämpätyksiä..yleensä siioninlauluja tai jotain panhuilu lauluja.nyt joulunalla kuuntelemme rauhallisia joululauluja..yksi EHDOTTOMASTI suosikki on mikko salakarin "kun joulu on"cd. voi tilata netistä..

Yhteistyössä