[QUOTE="Saara";25244861]Itse en halua musiikista tai tanssimisesta ym "vähäpätöisistä" asioista tehdä mitään mörköä, mikä olis joku kammottava paha. En siis ole kieltäny, jos esikoinen youtubesta kuuntelee jotain popahtavampaakin tai jos tyttöni eivl-kaverinsa kanssa tanssii jotain lastenlauluja.
Olen selittänyt miksi meillä ei noin muuten kuunnella rockia sun muuta ja olen selittänyt sen niin, että itse musiikissa ei yleensä ole mitään pahaa, mutta ne laulajat ei useinkaan ole mitään hyviä esikuvia ja siihen poppiin kuuluu paljon lieveilmiöitä, kuten baareissa notkumista.
Mä en osaa musiikkia pitää pahana ja tykkään siitä paljon ja kuuntelen itsekin sitä joskus esim. autossa. Olen kyllä lähtöisin "tavisperheestä", joten olen lapsuudessa tottunut tykkäämään. Nämä muutkin vähäpätöisemmät säännöt on vähän niin kuin hätävarjelun liioittelua, jotka on tehty kaikkein heikoimmille eikä mun silmissä todellakaan ole taivaaseen pääsyn este. Kyllä se Jumalan kunnioittaminen on se kaikkein tärkein!
Yksi mikä mulla tökkää monessa lestadiolaisessa on se tuomitseminen, että voidaan muka sanoa, että toi ja toi ei pääse taivaaseen, koska ei kuulu tähän uskontoon. Mä nään asian niin, että minä itse yritän tehdä asiat mahdollisimman "vähällä riskillä" eli noudatan sääntöjä, jotka muiden silmissä näyttää juurikin siltä hätävarjelun liioittelulta, mutta en todellakaan minä ole kukaan sanomaan, pääseekö joku muu vähemmällä työllä taivaaseen.
Sitten taas toiseen suuntaan kummastelen sitä, että moni mielestään uskovainen sanoo, että vain usko Jumalaan pelastaa, mutta eikö se usko tarkoita sitä, että uskoo ja tekee niin kuin Jumala on määrännyt? Eli voiko uskoa oikeasti, jos samalla ryyppää, rällää, pettää ym. mikä on selvästi raamatussa kielletty?
Moni vl varmasti pitää mun ajatuksia sellaisina, että en pääse taivaaseen, mutta edelleen luotan siihen, että Jumala sen päättää

Ja lopuksi raamatusta sellainen kohta, että: Joka itsensä ylentää se alennetaan ja joka itsensä alentaa se ylennetään (en muista sanatarkkaan). Olen jopa ihan itse lukenut sitä raamattua vaikka seuroissakin käyn. Sitä siis saa lukea ihan rivivl:kin, toisin kuin moni väittää![/QUOTE]
Uskonnostakin voisi ateisti lapsellen sanoa niin kuin kirjoittaja "vääränlaisesta" musiikista: se on sinänsä ihan kiva juttu, mutta siihen liittyy lieveilmiötä. Esim. lestadiolaiset ovat ahkerasti hyväksikäyttäneet lapsia katolisista nyt puhumattakaan.
Ja siis mitä, "heikommilleko" on omat uskon säännöt? Mihinkäs Raamatun kohtaan tämä perustuu? Tsiisus. Anteeksi kovasti, mutta nämä logiikat tai niiden puute saa minut ihan tippumaan tuolilta.