Onko täällä nenäleikkauksen käyneitä? siis tehty toimenpide et nenä pysyy auki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kirppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
en nyt tiiä onko sama leikkaus,mut mulle tehtii semmoset reijät tuonne jonnekki rustoon et ei tulis poskiontelotulehuksia ja samalla suoritettiin nenän väliseinämä,ja auttoi mulla,aika harvoin oon sairastanu poskionteloita enään.maku ja hajuaitit oli hukassa reilut pari viikkoa.

niin siis nenäontelojen avausko? Auttoi minulla, pari vuotta kroonista tulehdusta poskionteloissa ja siihen leikkaukseen loppui. Ei ole vielä näin 13 vuodenkaan päästä ole tullut.

Mulla viilattiin isommaksi nuo reijät tuolla nenässä/poskissa, jolla estettiin nuo jatkuvat poskiontelon ja otsaontelon tulehdukset. Ok toimenpide paikallispuudutuksessa eli nenän kautta viilasivat ja siinä kuuli mitä lääkärit meinas koko ajan. Kipulääkettä sai lisää kun vaan pyysi. Iltasella kotia tupot nenässä toipumaan.

Siis FESS-leikkaustako tarkoitat? Mulle on tehty ja ei ollut mitenkään kamala. Troppeja sai parantumisen ajaksi ja 2 viikkoa sairaslomaa. Seuraavana päivänä operaation jälkeen pääsin kotiin. Myöhemmin vielä piti käydä tarkastuksessa. Ainoat inhottavat jutut leikkauksen jälkeen, oli viikon niistämiskielto ja sen jälkeen niistäessä tulleet 5cm halkaisijataan olevat verihyytymät. :x

[QUOTE="piu";22447115]Mulla viilattiin isommaksi nuo reijät tuolla nenässä/poskissa, jolla estettiin nuo jatkuvat poskiontelon ja otsaontelon tulehdukset. Ok toimenpide paikallispuudutuksessa eli nenän kautta viilasivat ja siinä kuuli mitä lääkärit meinas koko ajan. Kipulääkettä sai lisää kun vaan pyysi. Iltasella kotia tupot nenässä toipumaan.[/QUOTE]

Ei tehdä aina paikallispuudutuksessa. Mulla tehtiin nukutuksessa koska oli niin pahat turvotukset. Otsaontelot oli turvonneet umpeen ja samoin kaikki nuo "ilmastointikäytävät" poski- ja otsaonteloiden välillä.

Itselleni tehty tuo poskiontelopunktiomikälienee että ei tulisi enää poskiontelotulehduksia, ja joo eipä ole tullut toimenpiteen jälkeen.
Toimenpide itsessään vaan oli ehkä kivuliain ja epämiellyttävin juttu ikinä..

[QUOTE="jep";22447255]Itselleni tehty tuo poskiontelopunktiomikälienee että ei tulisi enää poskiontelotulehduksia, ja joo eipä ole tullut toimenpiteen jälkeen.
Toimenpide itsessään vaan oli ehkä kivuliain ja epämiellyttävin juttu ikinä..[/QUOTE]

Siis punkteerattu vai? Kun tungetaan neula tuolta nenän rustosta läpi?

Joo mulla tehtiin se 9 krt vuoden sisään. Ei oo todella mitään lystiä... :(

Niin ne pelotteli muakin että kohta vois tulla uudestaan, ettei mene röörit tukkoon.
Päätin kuitenkin jo toimenpiteen aikana että ei enää ikinä, ellei ole kyse elämästä ja kuolemasta. Sen verran hirveä kokemus.
Omasta mielestäni siedän vielä hyvin kipua, en tiedä miten tuo oli niin kivulias ja epämiellyttävä juttu..

Mulle on tehty FESS kaksi kertaa ja sitten kerran ihan vaan avarrettu nenää, koska oli turvonnut umpeen. Myös punkteeraus on tuttua. Ap taitaa tarkoittaa FESS:iä? Sen saa nukutuksessakin ja tosiaan yksi yö sairaalassa sen jälkeen. Mun mielestä itse operaatio ei ole niin kamala. Olo sen jälkeen on väsynyt toki. Mutta inhottavin juttu liittyy siihen pari viikkoa operaation jälkeen tehtävään uudelleenpuhdistukseen tms. Siinä viedään niistä tehdyistä rei'istä putki poskionteloon ja imetään vielä kertaalleen tyhjäksi :x

Monilla kerta riittää, mutta mullakin olisi tarvetta jo kolmannelle FESS:ille. Ekasta nyt aikaa 9 vuotta ja tokasta 6 vuotta. Ei todellakaan sairaus vakavimmasta päästä, mutta ikuinen riesa silti.

Mulle on tehty sekä punkteerauksia että toi leikkaus. Punkteeraus on järkyttävä, jos asialla on tympeä, asiaansa osaamaton ja työhönsä kyllästynyt tk-lääkäri joka tekee sen sillä mielellä että runnotaan ja ruhjotaanpa nyt oikein kunnolla ettei tuo tule hetkeen poskionteloitaan valittamaan. Siksi oli suuri yllätys, kun yksityisellä asiansa osaava lääkäri antoi puudutuksen vaikuttaa kunnolla ja laittoi puudutteen oikeaan kohtaan, sekä sen jälkeen erittäin ammattitaitoiseti hoiti punkteeraustoimenpiteen niin, etten edes tajunnut sen olevan ohi.

Se leikkaus taas, paikallispuudutuksessa tehtiin, mutta olin saanut jotain kivoja pillereitä ja paikat oli puudutettu kunnolla, niin että vaan lähinnä hihittelin hassuille lääkäreille jotka häärivät laitteineen mun nenässä. Siis oikeasti, se leikkaus tehdään nenän kautta! Leikkaus oli tarkoitus tehdä päiväkirurgisesti, mutta mulle tuli leikkauksen jälkeen hurja verenvuoto nenästä niin piti jäädä vielä yöksikin. Sen jälkeen ei tosiaan oo tulehdukset vaivannut, tai siis aina kun nenä tuntuu tukkoiselta, käytän nenäkannua ja sit oikein tuntee kun niistä poratuista aukoista valuu sitä mömmöä nieluun. Suosittelen, on se sen arvoista. Ja siis hei, ollaanhan me äidit uskallettu synnyttääkin ni miks ei uskallettais mennä pieneen nenäleikkaukseen?

Se puudutus tehtiin ainakin mulla sellaisilla "rautanauloilla" ja se oli niin karmea etten jälkitarkastukseen enää suostunut menemään. Oli viimeinen kerta, kun nenääni laitetaan mitään ilman nukutusta...

Se puudutus tehtiin ainakin mulla sellaisilla "rautanauloilla" ja se oli niin karmea etten jälkitarkastukseen enää suostunut menemään. Oli viimeinen kerta, kun nenääni laitetaan mitään ilman nukutusta...

ISO PEESI! Minäkään en käynyt jälkitarkastuksessa. :x

Mutta leikkaus on auttanut. En ole sairastanut poskiontelotulehduksia leikkauksen jälkeen. Ennen leikkausta minulla oli poskiontelotulehdus IHAN jatkuvasti.

Hei!
Itse kävin poskionteloiden fess-leikkauksessa puolitoista viikkoa sitten. Itse operaatio oli ok vaikka minua jännitti tosi paljon (rauhoittavat kuitenkin auttoivat aika mukavasti!). Osaava henkilökunta kertoi koko ajan, mitä tapahtui ja lääkitys oli niin hyvä, etten tuntenut kipua ollenkaan. Samana päivänä pääsin jo kotiin toipumaan. Kivut olivat kyllä aika kovat sen illan ajan.. mutta ei oikeastaan enää sen jälkeen. Nenätamponien poisto oli kyllä myös aika inhottava operaatio. Toisen sain itse kiskaistua pois, mutta toinen piti mennä poistattamaan lääkärissä, kun oli sen verran tiukemmassa, ettei oma sietokyky kestänyt sen poistamista itse.
Ainut miinuspuoli on, että tässä parasta aikaa on tulehdus päällä, eikä antibiootti tunnu tepsivän.. Aika huonoa tuuria! Toivottavasti tämä olisi viimeinen tulehdus piiiiitkään aikaan ja isommat röörit hoitaisivat asian:) Kävi miten kävi, olen iloinen että menin leikkaukseen, jos se vaan voi auttaa välttämään punkteerauksia!!

Tervehdys kaikkille! Olin juuri muutama päivä sitten fess operaatiossa ja samalla nenän väliseinä suoristettiin.Kyllä ensin vähän jännitti ja varsinkin kun kaikki sanoivat et kai nyt ilman nukutusta jne.Aivan turhaa jännittää.Hoito oli ammattitaitoista ja näin myös kivut ja kaikki epämiellyttävät tuntemukset olivat poissa.Puudutus ja lääkitykset pitivät olon ihan hyvänä koko toimenpiteen ajan.Kirurgi kertoi kokoajan mitä teki jne.Turhaa olisisi ollut nukuttaa.Kotona vähän vuosi verta, mutta kivutkin pysyivät pois antibiooteilla ja kipulääkkeillä joita otin määräysten mukaan.Todella miellyttävä kokemus tehtiin terveystalon puitteissa.Turha pelko pois ja luottavaisin mielin toimenpiteeseen.

Hei,

minulla tehtiin Fessin jälkitarkastuksessa onteloiden tyhjennys.Oli jäänyt hyytynyttä verta ja se aiheutti kuumetta ja jomotusta oikealle puolelle. Sieraimiin laitettiin puudutustikut ja sitten lääkäri tähysti ontelot ja "imuroi" ne. Ei nyt mikään mukava toimenpide mutta kyllä sen kestää. Fessistä on aikaa 2 viikkoa. Sain myös jälkitarkistuksessa tänään antibioottikuurin.

Ekasta fessistä nyt huomenna 2 viikkoa. Jännitin eniten puudutusta. Tämän vuoden kuluessa olen kokenut useita max-punktioita ja puudutuksiakin. Tämä lekuri osasi laittaa ne puudutustikut niin nätisti paikailleen, ei sattunut siis yhtään. Hän asetti ne, ei työntänyt tms, pelko hävisi samointein. Operaation koin paljon miellyttävämpänä kuin jatkuvat punktiot, tosin oli puudutteen määräkin suurempi. Tällä viikolla jouduin käymään keskussairaalalla poskareiden tyhjennyksessä kun tuli todella tukkoinen olo. Oli karstat leikkauasalueella ja se tavara mitä imuroitiin poskarista - no olin jo kiskonut sitä nielun kautta pihalle. :X Yäk. Jospas elämä tästä alkais voittaan. Vielä ensi viikko saikulla, ttl ei päästänyt vielä töihin kun töis on vielä kaiken tämän lisäksi sisäilmaongelmaa....

Yhteistyössä