U
Uuvahtanut äiti
Vieras
Itse olen kolmevitonen neljän lapsen äiti...(lapset 0-8v.) Haluaisin kuulla muiden äitien kokemuksia uupumisesta. Olen ollut kyllä aikaisemmin uuvahtanut lasten ollessa vauvoja, mutta nyt tuntuu että tämä on aikaisempaa pahempaa. Kaikista pahimpana oireena mulla on jatkuva hermostuneisuus ja pinna on kireällä kuin viulun kieli. Siis just semmoinen todella v****mainen "ärsyyntynyt akka" -olo, jollaista en todellakaan haluaisi itselleni enkä todellakaan haluaisi asua itse tällaisen henkilön kanssa saman katon alla, jollainen itse olen. Meillä on siis puolivuotias vauva, jota jaksan kyllä hoitaa ja yöllä syöttää jne., mutta isompien lasten riekkumista tai muutakaan (suht normaaleja kiekunoita) en jaksaisi yhtään. Mulla ei siis ole kärsivällisyyttä tippaakaan heidän kanssaan. Kotona ärsyttää kaikki tekemättömät työt ja se, että remontti on kesken. Mies on viime kuukaudet tehnyt remonttia ja nyt kesälläkin joka päivä. Silti hän osallistuu kyllä kodin/lastenhoitoon sen minkä on pystynyt. Olen jotenkin kertakaikkisen väsynyt kaikkeen, saatan pillahtaa yhtäkkiä itkuun ja tulee sellainen totaalisen väsynyt olo. Sitten menee viisi minuuttia ja taas on pakko vaan jaksaa pestä pyykkiä, järjestellä sotkuja, vaihtaa vaippaa, imettää vauvaa ym. ym....Olen käynyt kyllä parin päivän lomalla vauvan kanssa kaksistaan ja yrittänyt vaihtaa siis välillä maisemaa, mutta heti kun palaan kotiin kaikki tuntuu kaatuvan päälle. Ei huvita, ei jaksa. Silti koko ajan touhuan jotain ihan epäolennaistakin (kuten sisustan kotia jne.). Kaipa se toinen vaihtoehto on, että makaisin vain apaattisena peiton alla. Siihen kun ei ole mahdollisuutta...