Onko täällä muita ujojen lasten äitejä paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "terttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"terttu"

Vieras
Minulla on kohta 6-vuotias ujo tyttö. Toisaalta hyvin on hoidossa mennyt kavereiden kanssa aina ja oma jumppaharrastuskin löytyy.

Ujous tulee esiin monissa tilanteissa. Esim. tänään tyttö kävi työpaikallani katsomassa missä äiti päivät työskentelee. Ei puhunut työkavereilleni mitään alkuun, sitten muutaman sanan sanoi hissukseen kun minä vähän "avitin". Tosin paikalla oltiin ehkä 5-10 minuuttia. Onko tämä ihan normaalia? Työkaverit kuitenkin ovat vieraita tytölle, joten itse en pidä ihmeellisenä sitä ettei heille alkanut reippaasti jutella, ei vaan ole sen luonteinen. Tätä vaan sitten muutama työkaveri ihmetteli tyyliin "kissako kielen vei" :(

Sitten nähtiin kaupassa mun kaveria jonka kanssa jäin juttelemaan. Kysyin jotain tytöltä siinä ohi mennen, niin ei vastannut siihen ´sanomalla mitään, vaan nyökkäämällä ja päätään pudistamalla. Kovasti kuitenkin touhusi leluosastolla ja luki kirjoja lattialla kun juttelin kaverin kanssa :D

Onko tämä teistä ihan normaalia käytöstä?

Tyttö on siis uusissa tilanteissa hyvin hyvin hiljainen. Mutta tuttujen kanssa hetken lämmettyään juttelee normaalisti.

Meillä menee vähintää 45 minuuttia ennen kuin puhuu yhtään mitään tai saati edes ottaa katsekontraktia vähänkään vieraamaan ihmiseen. Juu ja ihan normaali 6-vuotias on. Vähän ujo ehkä, mutta ujous ei ole sairaus, vaan luonteenpiirre. =)

Lapsi ei kuulosta mitenkään erityisen ujolta tuon kertomasi perusteella. Ihmiset osaavat olla vain tosi moukkamaisia, jos lapsi ei heti ala heille jutella.

Kiitos kovasti teille! Olen itsekin hiljainen, enkä ole koskaan uudessa porukassa se puheliain, mutta toki aikuisella on toisenlaiset keinot toimia uusissa tilanteissa kun lapsella.

Itse ajattelen että mukava että tyttö halusi tulla työpaikkaani katsomaan, vaikka huomasin senkin että se oli aika jännittävää hänestä. Siis olisihan hän voinut sanoa että ei halua tulla, jos jännitys olisi ollut liian kovaa. Harmittaa vaan sitten ne "kissako kielen vei" yms asiattomat kommentit. Ei varmasti auta ainakaan ujoa :(

Alkuperäinen kirjoittaja vähän ujo;28017551:
Meillä menee vähintää 45 minuuttia ennen kuin puhuu yhtään mitään tai saati edes ottaa katsekontraktia vähänkään vieraamaan ihmiseen. Juu ja ihan normaali 6-vuotias on. Vähän ujo ehkä, mutta ujous ei ole sairaus, vaan luonteenpiirre. =)

Onko teillä koskaan hoidossa tätä lapsen ujoutta ihmetelty? tai sinun ystävät ja tuttavat?

Onko teillä lapsella kuitenkin hyvin hoidossa tai eskarissa kavereita?

Kiitos jos jaksat vastailla :)

Meillä on erittäin ujo poika on tosin vasta 3 v,mutta ei puhu vieraille yhtään sanaa .Ei se mitään ettei vieraille puhu mutta ei puhu edes isosiskolleen joka on muutanut pois kotoa ,enkä yhtään ymmärrä mistä on kyse.Toivon vaan et alkaa puhumaan vieraille ku aloittaa päiväkodissa ,lapsella on yksi kaveri veljiensälisäksi kenen kanssa kommunukoi ,muille vieraille lapsille ei sano sanaakaan .

Alkuperäinen kirjoittaja täällä;28017754:
Meillä on erittäin ujo poika on tosin vasta 3 v,mutta ei puhu vieraille yhtään sanaa .Ei se mitään ettei vieraille puhu mutta ei puhu edes isosiskolleen joka on muutanut pois kotoa ,enkä yhtään ymmärrä mistä on kyse.Toivon vaan et alkaa puhumaan vieraille ku aloittaa päiväkodissa ,lapsella on yksi kaveri veljiensälisäksi kenen kanssa kommunukoi ,muille vieraille lapsille ei sano sanaakaan .

Onko ujo vai eikö muuten puhu?
Puhuuko edes sitten kun on saanut vaikka useita tunteja rauhassa tottua vieraisiin, tai puhuuko vieraitten läsnäollessa vanhemmille? Puhuuko siskolleen hetken lämmettyään?

Voisiko olla kyse mutismista?

mä olen vieläkin tollainen. no joojoo, en noin paha, muttei kuulosta kummalta. et vaan mollaa sitä tyttöä tai liikaa tuupi olemaan sosiaalisempi. annat rohkaistua vähän omalla painollaan.

Meillä 9vuotias tyttö joka on kyllä vieraitten ihmisten seurassa hiljaisempi. Koulussa opettaja siitä sanonut monet kerrat kunnes sanoin että ujous vaan kuuluu tytön luonteeseen, eikä kaikki voi olla puheliaita. Kotona ja kavereitten kanssa on kyllä "normaalin" puhelias.

Ennemminkin pidän normaalina pientä varauksellisuutta täysin vieraita ihmisiä kohdatessa. Mielestäni lapsesi ei ole edes ujo, vaan ihan niin kuin keskiverto ikäisensä.

Tyttäreni oli pienenä aivan samanlainen. Kotona omalle porukalle puhua pulputti minkä ehti,mutta vieraille ei uskaltanut juurikaan puhua. Nyt 14-vuotiaana normaali,peruskohtelias ja fiksu tyttö.
Joskus ala-asteella opettaja toivoi enemmän tuntiaktiivisuutta ja rohkeutta. Opettajan pyynnöstä kävimme pari kertaa psykologillakin,joka totesi tytön olevan ihan kunnossa.
Vasta yläasteella tyttö on rohkaistunut kunnolla ja tavallaan "normalisoitunut",jos niin nyt voi sanoa.
Itse en koskaan pitänyt ujoutta niinkään ongelmana,koska kotona tyttö oli kuitenkin vilkas ja puhelias. Nykyään ujot vaan helposti jäävät muiden jalkoihin kun arvostetaan sitä ulospäinsuuntautuvaisuutta.

Pidän ikävänä aikuisten tyyliä arvostella lasten ominaisuuksia. Helposti töksäytellään pienelle lapselle tuollaisia huomautuksia. Lapsi voi kuitenkin ymmärtää tuommoiset asian ihan eri tavalla.

[QUOTE="Mandi";28017868]Hyi että, ujoja ei tartteis. :( Ujot on turhia! Jos on ujo niin se on sama kuin olis vammis.[/QUOTE]

otappa yhteyttä psykiatriseen hoitoon,olet sen tarpeessa!

[QUOTE="Mandi";28017868]Hyi että, ujoja ei tartteis. :( Ujot on turhia! Jos on ujo niin se on sama kuin olis vammis.[/QUOTE]

Tuohan on viittä vaille rasismia. Omasta mielestäni tuo on jo siinä ja siinä rajalla, että voidaanko tuollaisia viestejä edes sallia.

Mielestäni se, että jotain toista ihmistä sanoo jonkin ominaisuuden perusteella vammaiseksi, on rasismia.

[QUOTE="terttu";28017505]Minulla on kohta 6-vuotias ujo tyttö. Toisaalta hyvin on hoidossa mennyt kavereiden kanssa aina ja oma jumppaharrastuskin löytyy.

Ujous tulee esiin monissa tilanteissa. Esim. tänään tyttö kävi työpaikallani katsomassa missä äiti päivät työskentelee. Ei puhunut työkavereilleni mitään alkuun, sitten muutaman sanan sanoi hissukseen kun minä vähän "avitin". Tosin paikalla oltiin ehkä 5-10 minuuttia. Onko tämä ihan normaalia? Työkaverit kuitenkin ovat vieraita tytölle, joten itse en pidä ihmeellisenä sitä ettei heille alkanut reippaasti jutella, ei vaan ole sen luonteinen. Tätä vaan sitten muutama työkaveri ihmetteli tyyliin "kissako kielen vei" :(

Sitten nähtiin kaupassa mun kaveria jonka kanssa jäin juttelemaan. Kysyin jotain tytöltä siinä ohi mennen, niin ei vastannut siihen ´sanomalla mitään, vaan nyökkäämällä ja päätään pudistamalla. Kovasti kuitenkin touhusi leluosastolla ja luki kirjoja lattialla kun juttelin kaverin kanssa :D

Onko tämä teistä ihan normaalia käytöstä?

Tyttö on siis uusissa tilanteissa hyvin hyvin hiljainen. Mutta tuttujen kanssa hetken lämmettyään juttelee normaalisti.[/QUOTE]

toihan on niinku mä lapsena! Olin ujo vielä amikseen mentyäni,mutta siellä kyllä muutuin... musta tuli aika rohkea

miksi jätit lapsen leluosastolle? Miksi vanhemmat lähettävät lapsensa leluosastolle kun heillä itsellään on muita ostoksia tehtävänä tai joku tuttu tulee vastaan ja vaihdatte kuulumisia? "Menkää vaan murut sinne rikkomaan ja likaamaan kaikki lelut". Aivan niinkuin leluosasto olisi leikkipaikka, jonne lapset voi jättää "hetkeksi aikaa, kun äiti lukee tämän uusimman menaiset-lehden". Joskus tekisi mieli ojentaa vanhempiakin siellä kaupassa, eikä vain kieltää lapsia levittämästä leluja pitkin lattioita.

[QUOTE="vieras";28018278]miksi jätit lapsen leluosastolle? Miksi vanhemmat lähettävät lapsensa leluosastolle kun heillä itsellään on muita ostoksia tehtävänä tai joku tuttu tulee vastaan ja vaihdatte kuulumisia? "Menkää vaan murut sinne rikkomaan ja likaamaan kaikki lelut". Aivan niinkuin leluosasto olisi leikkipaikka, jonne lapset voi jättää "hetkeksi aikaa, kun äiti lukee tämän uusimman menaiset-lehden". Joskus tekisi mieli ojentaa vanhempiakin siellä kaupassa, eikä vain kieltää lapsia levittämästä leluja pitkin lattioita.[/QUOTE]

ei lasta ole jätetty mihkään leluosastolle. Katsoi leluja vieressäni ja ihan nätisti katsoi :)

Yhteistyössä