Alkuperäinen kirjoittaja Suviseuratkin jää sulta...;22865617:
Onkohan sentään täysin aitoa iloa. Mielen pohjalle voi hiipiä epäilys ainakin jos tulee vastoinkäymisiä elämässä. Silti toivotan sinule kaikkea hyvää ja siunausta (jos et siitä loukkaannu).
Suviseuratkin jää? En minä niitä kaipaa. Voin mennä leirintäalueelle, jos haluan leiriintyä isolla porukalla jonnekin ja kokea yhdessäoloa ja ulkoilua siten. Ja se on ihan mukavaa puuhaa. Kaikki on hyvillä mielin ja lapsilla on puuhaa...
Mielenpohjalle ei ole kertaakaan hiipinyt epäilys valinnasta. Mitä kauemmas olen päässyt ahdistuksesta, sen onnellisempi ja valoisampi ihminen minusta on tullut.
On meillä ollut vaikeaakin ja me ollaan koettu hyvinkin ikäviä asioita viime aikoina. Ne vain kuuluu elämään ne vaikeudetkin. Teilläkin (vanhoillislestadiolaisilla) lapset sairastuu vakavasti tai tapahtuu jotain ikävää ja yllättävää joskus. Ei usko niitä poista, ne pitää elää ja kestää. Siitä selviää, kun on ihan pakko.
Ihmettelen joskus sitä, miten te uskovaiset luulette, että me epäuskoiset ei ymmärretä, että elämä loppuu joskus. Totta kai se loppuu, totta kai mekin se tiedostetaan ja hyväksytään. Minä näen kuolemaa joka päivä työssäni. Se on välillä raastavaa, viiltävää ja epäreiluakin kuolemaa, mutta sekin on osa elämää. Kaikki kuolee, minäkin.
Tuo on vain tapa ja tyyli sanoa, että et ole aito. Sinun kuuluu sanoa niin ja sinä tiedät sen. Sinun pitää kokeilla, "puhutella" kuten te sen sanotte. Se raivostuttaa, tiedätkös. Se korpeaa niin että suussa maistuu. Tiiätkö miksi? Siksi koska te odotatte, koska me tulemme "järkiimme". Koska teemme parannuksen. Te ette ikinä hyväksy sitä, että me olemme onnellisia näin ja että meidän on hyvä olla näin. On muitakin tapoja elää kuin se teidän tapa. Me emme kelpaa teille näin. Se korpeaa. Olisimme toisenlaisina parempia ja viisaampia. Meidän hyvä ei teidän mielestä ole hyvä.
Te uskotte, että vain uskovaisen on hyvä olla. Se on teille opetettu niin. Se kasvattaa kuilua ja tekee pahaa.