Onko täällä muita ex-VL-äitejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elämäni paras päätös
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ikinä, siis i-ki-nä tulisi takaisin, en koskaan, en missään tapauksessa!! Elämäni kauheinta aikaa oli kaikinpuolin.

Tuossa vastenmielisessä lahkossa on niin paljon pahaa, että luulisi olevan saatanan työtä.

Olette varmaan ex-lestat tutustuneet tähän sivustoon:

Askeleet irti SRK-Lestadiolaisuudesta

Joskus ihan mielenkiinnolla luin keskustelupalstaa missä ex-vl:t kertoivat kokemuksistaan.

edit: Anteeksi, olihan täällä jo kys. sivusto mainittukin :)

Ei haittaa vaikka mainitaan kaksikin kertaa. Niin hyvä se on. Varsinkin tuo hyviä varoituksia sisältävä "Askeleet", eli miten valmistaudun kun olen päättänyt erota vanhoillislestadiolaisuudesta. Lukekaapa, se on hiuksianostattava juttu, eikä paljon julkisesti ole puhuttu.

[QUOTE="Kerttuli";22972731]
Mutta eipä kukaan vastannut siihen, millä tavoin vl usko npitäisi muuttua että te tulisitte takaisin... ???[/QUOTE]

Mitenkö pitäisi muuttua? En minä kaipaa mihinkään "porukkaan" jossa uskotaan pakosti "samalla tavalla". olen tulut allergiseksi kaikille sellaisille yhteisöille. Vihaan kaikenlaisia porukoita... paitsi kavereita. Heidän kans on hyvä liikkua ja olla.

Lestadiolaisuus ei yksinkertaisesti voi muuttua sellaiseksi että liittyisin takas. Vaikka se tekisi mitä.

[QUOTE="Kerttuli";22972731]

Mutta eipä kukaan vastannut siihen, millä tavoin vl usko npitäisi muuttua että te tulisitte takaisin... ???[/QUOTE]

Ihan täysin eri uskoksi. :D Säännöt/kiellot/rajoitukset pois, vain me -oppi pois, jumalakäsityksenkin pitäisi muuttua, usko ei vois perustua vain raamattuun...Kukaan ei ylhäältä sanelis miten sinun tulee uskoa, ja mitä sinä haluat. Mahdotonta siis. :)

Ennemmin joku umpipakana kääntyy vl uskoon kuin minä. Mutta ulkopuolisia parennuksentekijöitä ei heitäkään juuri taida siellä ry:llä olla. ei ollut ainakana silloin kun vielä kävin siellä.

En pystynyt oelmaan siellä koska se oppi ei vastannut missään kohtaa mun käsityksiäni siitä mitkä asiat on tärkeitä elämässä, miten pitäis elää jne.

Ennemmin joku umpipakana kääntyy vl uskoon kuin minä. Mutta ulkopuolisia parennuksentekijöitä ei heitäkään juuri taida siellä ry:llä olla. ei ollut ainakana silloin kun vielä kävin siellä.

En pystynyt oelmaan siellä koska se oppi ei vastannut missään kohtaa mun käsityksiäni siitä mitkä asiat on tärkeitä elämässä, miten pitäis elää jne.

Olen kanssasi samaa mieltä. Mulla on tietoa valtavasti tuosta tavasta elää. Elän yhä ihmisten kanssa, jotka kuuluu kyseiseen yhteisöön. Suku ja perhe on vanhoillislestadiolaisia. Jatkuvasti saan ei niin kivoja muistutuksia, miten minun tulisi elää, miten minun tulisi tulla käydä parannuksen askelille tms. potaskaa.

Ennemmin joku menee seuroihin ihan pystymetsästä, ku että minä menisin. Minun 6 lapsuudenkaveria on kieltanyt uskonsa, eikä kukaan missään olosuhteissa palaisi. Tästä on juteltu noin miljoona kertaa...

Se vain menee niin, että kun sieltä pääsee pois ja saa olla oma itsensä, se tunne on niin huikaiseva, että sitä ei vaihtaisi pois. Palatako ahdistukseen, vihaan ja yksinäisyyteen? E-hei. Ei mistään hinnasta.

Sanotaan usein, että ihminen haluaa kuulua lahkoon siksi että pelkää omaa kuolemaansa. lahkon yhteisöllisyys antaa turvallisuudentunnetta, ja sen ankarat säännöt luovat arkielämään selkeän mallin jonka pohjalta valitaan miten eletään ja miten ei. Sekin tuo turvallisuutta.

Terveenä ja nuorena on helppoa jättää usko taakse, mutta kun elämässä tulee vakava sairaus tai muu onnettomuus, uskonnosta haetaan silloin turvaa. Toivotaan että olisi jossain jokin iso Jumalan kämmen jonka poimussa saisi olla piilossa kaikelta pahalta.

Ihmisen tuntuu olevan melko vaikeaa kohdata oma rajallisuus ja oman kuoleman ja katoamisen ehdottomuus ja lopullisuus. Mieluummin pannaan pää pensaaseen.

Menin nurena naimisiin,18-vuotiaana lest.pojan kanssa.itse olin myös v-lest.kodista ja uskossa.
Olin tosi sinisilmäinen ja rakastunut.Poika jonka kanssa naimisiin menin petti minua selän takana lest.ison perheen äidin kanssa.Muitakin naisjuttuja oli.
Koska olin lestadiolainen en voinut erota ja etsiä itselleni rakastavaa puolisoa .Monet illat itkin ...nuori tyttö ja elämä siinä.
Meille ei tullut lapsia (Onneksi jälk.päin ajatellen).Mies kielsi uskonsa kun olimme olleet naimisissa 9-vuotta.Itse koitin jaksaa ja vaikeaa oli.
Muistan että menin iltaisn ulos kävelemään ja huusin hiljaa jumalalle ,että jos olet olemassa AUTA!Olin tosi yksin ja jotenkin "erillainen" muiden lest.joukossa koska mieheni oli kieltänyt uskonsa.
Jotenkin sain kerättyä voimia ja erosin liikkeestä ja miehestäni.Muutin paikkakuntaa ja pystyi hengittämään...ihan totta!Tapasin uuden miehen ,menimme naimisiin saimme 2 ihanaa tyttöä.
Tästä erostani on nyt jo 16-vuotta,ylikin.Kun aikaa on kulunut olen ns.normaalisoitunut enkä kokoajan luule että teen "syntiä" kun makaan aviomieheni kanssa(Ens. miehenihän lest.mukaan on aviomieheni),tanssin,katson tv.tä ja juon joskus siiderin.

Ainua mikä minua loukkaa on se ,että entiset lest.tuttavani vieläkin tavatessamme puhuttelevat minua .silloin tunnen suurta ahdistusta ,mutten uskalla sanoa heille että olkaa hiljaa,että tämä on MINUN elämääni.Ei kenenkään muun!!!Saattavat keskustella minun asioistani ja puhutella ns. niin että keskustelevat asiasta vanhempieni kanssa minun seistessäni todella NOLONA vieressä hiljaa.
Onneksi vanhempani ovat hyväksyneet minut ja päätökseni ja ovat vilpittömän onnellisia lapsistani.
Olen jo 46-vuotias ja vasta tuon 16-17-vuotta olen elänyt vapaana päättämään omista asioistani.Mitä teen,mitä ajattelen ja ennen kaikkea elänyt .

Edeliselle, kiitos kun kirjoitit kokemuksistasi, ent.lesta... hirmusen karua olet joutunut kokemaan, ja niin tavattoman nuorena. Olen siitäkin syystä iloinen että kirjoitit, että sinun tarinassasi on onnellinen loppu... löytyi oikea rakkaus ja sait perheen jossa voit elää luottaen puolisoosi. olet ollut vahva ja joutunut kestämään paljon.

Mitä tulee tuohon että lestadiolaiset yhä nöyryyttävt sinua "puhutteluillaan" niin luulen että sinulle tekisi hyvää saada se loppumaan. Ei se lopu muuten kuin että kiellät sen selvin sanoin, tiukasti ja ehdottomasti. Ne jotka eivät sitä lopeta, niin välit poikki, lopeta yhteydenpito ja vedä viiva mielessäsi heidän päälle. itse olen joutunut tekemään näin...

Kaikkea hyvää sinulle ja onnellista kevään odotusta!

Näin kerran jotain jehovia tai lestaadioon uskovia. Menivät jonossa oransseissa kaavuissa ja hakkasivat rumpuja. Kaljut päät kaikilla ja epäselvää kieltä mumisivat. Myin raamatun oitis päästyäni kotiin. Olin pelastunut aivopeuslta!!

Alkuperäinen kirjoittaja Läheltä liipannut;23059599:
Näin kerran jotain jehovia tai lestaadioon uskovia. Menivät jonossa oransseissa kaavuissa ja hakkasivat rumpuja. Kaljut päät kaikilla ja epäselvää kieltä mumisivat. Myin raamatun oitis päästyäni kotiin. Olin pelastunut aivopeuslta!!
Ookko varma ,etta eivat olleet vapaamuurareita marssillaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Läheltä liipannut;23059599:

Teetkö rumaa pilkkaa ketjun keskustelijoista?

nuo joita kuvasit olivat selvästi Hare Krishna -liikkeen jäseniä. Sen liikkeen sisällä esiintyy samantyypistä ahdistusta ja alistamista kuin lestadiolaisuudessa, muta ei läheskään yhtä rankkana.

Krishanporukasta eroon päässyt nainen on kirjoittanut kirjan jossa hän kuvaa kokemuksiaan ja irrottautumisen vaikeaa prosessia.

Seija Vilen: Mangopuun alla

Löytyi jonkun lukijan esittelykin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ajattelin tänään;23048132:
Sanotaan usein, että ihminen haluaa kuulua lahkoon siksi että pelkää omaa kuolemaansa. lahkon yhteisöllisyys antaa turvallisuudentunnetta, ja sen ankarat säännöt luovat arkielämään selkeän mallin jonka pohjalta valitaan miten eletään ja miten ei. Sekin tuo turvallisuutta.

Terveenä ja nuorena on helppoa jättää usko taakse, mutta kun elämässä tulee vakava sairaus tai muu onnettomuus, uskonnosta haetaan silloin turvaa. Toivotaan että olisi jossain jokin iso Jumalan kämmen jonka poimussa saisi olla piilossa kaikelta pahalta.

Ihmisen tuntuu olevan melko vaikeaa kohdata oma rajallisuus ja oman kuoleman ja katoamisen ehdottomuus ja lopullisuus. Mieluummin pannaan pää pensaaseen.

paras henkivakuutus lahkojen hulluja oppeja kohtaan on hankkia tietoa elämästä ja kuolemasta ja rakentaa itselleen maailmankatsomus jossa ei ole taikauskolle sijaa. Silloin ei kukaan uskovais-hullu pysty ahdistelemaan. Jokainen ihminen pelkää kuolemaa siksi että kaikki elävät olennot pyrkivät ylläpitään itseään ja omaa elämäänsä. On luonnollista pelätä kuolemaa. Sen herättämää palkoa ja ahdistusta voi kuitenkin lieventää ottamalal asioista selvää. Kuolemakin on täysin luonnollienn asia. Kun ihminen kuolee, hänen solunsa hajoavat ja ovat muussa muodossa tässä maailmankaikkeudessa. Mitään elämää ihmisyksilöllä ei tietenkään ole enää yksilön kuoleman jälkeen mutta tulee uusia ihmisiä ja uutta elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä elämä;23072565:
paras henkivakuutus lahkojen hulluja oppeja kohtaan on hankkia tietoa elämästä ja kuolemasta ja rakentaa itselleen maailmankatsomus jossa ei ole taikauskolle sijaa. Silloin ei kukaan uskovais-hullu pysty ahdistelemaan. Jokainen ihminen pelkää kuolemaa siksi että kaikki elävät olennot pyrkivät ylläpitään itseään ja omaa elämäänsä. On luonnollista pelätä kuolemaa. Sen herättämää pelkoa ja ahdistusta voi kuitenkin lieventää ottamalla asioista selvää. Kuolemakin on täysin luonnollienn asia. Kun ihminen kuolee, hänen solunsa hajoavat ja ovat muussa muodossa tässä maailmankaikkeudessa. Mitään elämää ihmisyksilöllä ei tietenkään ole enää yksilön kuoleman jälkeen mutta tulee uusia ihmisiä ja uutta elämää.

Sinänsä käypä vinkki. Elämästä voi saada tietoa monella lailla. Mutta mitä _tietoa_ meillä on mahdollista saaada kuolemasta?

Kristinusko ja lahkot sun muut toimii juuri tällä "tiedolla" jota ne väittävät saaneensa tuonpuoleisuudesta. Se on niiden vahvuus juuri!

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä elämä;23072565:
paras henkivakuutus lahkojen hulluja oppeja kohtaan on hankkia tietoa elämästä ja kuolemasta ja rakentaa itselleen maailmankatsomus jossa ei ole taikauskolle sijaa. Silloin ei kukaan uskovais-hullu pysty ahdistelemaan. Jokainen ihminen pelkää kuolemaa siksi että kaikki elävät olennot pyrkivät ylläpitään itseään ja omaa elämäänsä. On luonnollista pelätä kuolemaa. Sen herättämää palkoa ja ahdistusta voi kuitenkin lieventää ottamalal asioista selvää. Kuolemakin on täysin luonnollienn asia. Kun ihminen kuolee, hänen solunsa hajoavat ja ovat muussa muodossa tässä maailmankaikkeudessa. Mitään elämää ihmisyksilöllä ei tietenkään ole enää yksilön kuoleman jälkeen mutta tulee uusia ihmisiä ja uutta elämää.

Tuo käsitys kuolemasta voi olla ihan toimiva, mutta yhtä toimiva on seki, että helvettiä ei ole, ja vain ruumis kuolee, sielu siirtyy muualle, kuolema on vain portti.

Totta, ja mitä todellisia perusteita on uskoa ylipäätään yhtään minkäänlaiseen hengenpihinään ihmisen kuoleman jälkeen ?

Kyllä se niin on että se mitä on tehtävissä niin ihmisen on tehtävä ennen kuin kuolee. Kuoltuaan ei kukaan enää elä. Eikä mitään "taivasta" tai "helvettiä" ole olemassakaan muualla kuin ihmisten keksimissä tarinoissa.

Tässä ketjussa on hyviä omakohtaisia kokemuksia. Onkohan kukaan ent. meikäläisistä tullut ite ajatelleeksi miten monin tavoin vl yhteisössä voi lapsen kehitystä häiritä rauhanyhdistyksen kummallisuudet.

Yksi on se että alaikäistä voidaan "käyttää" rippi-isänä tai -äitinä, siis lasta.

Itse muistan joitakin tapauksia lapsuudesta mutta ne eivät olleet silloin hirveän vakavia. Ahdistavia kylläkin. Ne ovat palautuneet mieleen kun luin TL:n blogista erään henkilön omakohtaisen kertomuksen. Hän on kärsinyt monenlaisesta hyväksikäytöstä ja seksuaalisesta häirinnästä.

Nimimerkki kirjoittaa seuraavaa:

Olen tullut seksuaalisesti hyväksikäytetyksi ja lähennellyksi useita kertoja lapsuudessani, sekä sukulaisten että muutaman vanhemman lestadiolaismiehen taholta. Ja sitten myöhemmin, vielä pienenä ollessani, joutunut saarnaamaan tekijöille kaiken anteeksi "Jeesuksen nimessä ja veressä" - vihasin niitä tilanteita, ja yritin aina unohtaa sen kaikin voimin - että vielä tulee muistuttamaan tapahtunesta! (ja tunsin itseni syntiseksi tunteideni vuoksi..!) […] Minä olin joskus sellaisen jälkeen päiväkausia hulluksitulemisen partaalla, muistan istuneeni tuskaisena joukon keskellä, mutta yksin, ja hokeneeni itselleni, että "Täytyy kovettua, etten tule hulluksi". Jonkinlainen tunteettomuus ja itselleni "ulkopuolisuus" varmaankin pelasti pääkoppani nuoruuden yli, kunnes aikuisena hakeuduin terapiaan.” [...]

Oma lukunsa tällaisissa uskonnollisissa piireissä on sitten ripittäytymisen kulttuurilla; "nimelliset" synnit täytyisi ripittää jollekin kanssasisarelle tai -veljelle ihan nimellisinä asioina. Rankkaa, ja nöyryyttävää, olkoonkin että rippisalaisuutta ei kyllä kovin moni rohkenisi edes piruuttaan murtaa.

Ja mitä siitä voi seurata. Esimerkiksi tälläistä: minä yritin noin 13-16 vuotiaana juosta karkuun isosiskoani, joka oli havainnut että helpointa on ripittäytyä pahnanpohjimmaiselle, valmiiksi hyväksikäytetylle ja itsetuntonsa menettäneelle pikkusiskolle, vähiten siis ilmeisesti hävetti minun edessäni tunnustaa yhä uudelleen ja uudellen masturboimisensa "likainen" synti.

Minua ahdisti suunnattomasti ne tilanteet, mutta tiesin, etten voi kieltäytyä kuuntelemasta häntä jos hän saa minut kahdenkeskeiseen tilanteeseen, ja toimimasta niinkuin "piti toimia", eli kuunnella, julistaa synninpäästö ja olla kertomatta kenellekään. Sitä jatkui useita vuosia.

Ja toinen, yksittäinen, traumaattinen, surullinen, katkera muisto on se, että toinen, minua huomattavasti vanhempi isosiskoni ripittäytyi kerran ollessani n 13 vuotias "huoruuden" synnistä, mitä se sitten käytännössä tarkoittikaan. Muistan järkyttyneeni siitä ja ahdistuneeni päiväkausiksi.

Nyt en voi olla ajattelematta, että mitä rankinta hyväksikäyttöä siis voi aiheuttaa välillisesti myös tuollainen pakollinen rippisalaisuuden ja synnillä pelottelun kulttuuri!

Tekijän häpeä tekemästään synnistä on vuorenkorkuinen, ja sen vuoren hän voi sitten kaataa sen niskaan, joka on "helpoin" kuuntelija, jonka edessä hävettää vähiten tunnustaa mieltä painavat asiat.

Kirjoitan tämän myös sen vuoksi, että lukijana olisi joku sellainen henkilö siellä rauhanyhdistyksen piirissä, jolla olisi valtaa puhua asiaa eteenpäin, ohjeeksi seurakunnalle: rippiäitinä ei voi pitää alaikäistä lasta. Ja että: seksuaalisuus on Jumalan luomaa, tervettä, vaaratonta, kun mukana on vastuu ja rakkaus. Jos se ei saa olla olemassa terveesti, se kieroutuu.

Tämä mielipide on niin vahvan omakohtaisen, eletyn ja kärsityn ja punnitun tulosta, että turha tulla enää lyömään raamatulla päähän. Minua on kohdeltu väärin, ja tajuan aikuisena asioiden syy-seuraussuhteet.

Kaikki seksistä pidättäytyvät eivät kieroudu, mutta kun voimakasta elämänviettiä työnnetään sinne mustien kansien väliin, voi seurata esimerkiksi jotain tälläistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ajattelin tänään;23048132:

Tämä turvallisuuden hakeminen yhteisöstä on niiden heiniä, jotka jäivät ko. ryhmään. On usein toisteltu ja äärimmäisen kaukana totuudesta oleva myytti, että tiukkislahkoon syntyneille jäisi joku sisäänrakennettu kaipuu kyseiseen yhteisöön.

Itse koin parikymppisenä, teini-iän lähdön jälkeen todella rankkoja asioita, joiden takia sain pitkään ammattiapua. En sekuntiakaan ajatellut, että lähdenpä nyt hakemaan sitä turvaa lestadiolaisista. Se yhteisö oli mielestäni jo lapsena vääristynyt, ahdistava ja kauhea, ja vaikeana hetkenä ajatuskin ko. ryhmästä tuntui vielä hirveämmältä.

Joku muu sitä jo sanoikin, että se eroaminen on vähän hassu käsite. Ei syntyminen lestadiolaiseksi ole "liittymistä" mihinkään. Itse en ole rippikoulun jälkeen ollut missään tekemisissä ko. ryhmän kanssa, eli aikuisikäni ja suuren osan teini-ikääkin olen elänyt ihan "taviselämää". En jaksa monesti kertoa taustastani ihmiselle juuri siksi, että sitten yleensä oletetaan mun olleen joku kiihkouskovainen joka käänsi kelkkansa. Ei voisi olla kauempana totuudesta, jo ala-asteikäisenä ajattelin koko homman olevan täyttä tuubaa. Olin ateisti niin penskana, että useimmat eivät varmaan ole koko asiaa ehtineet edes ajatella.

Harmi vain, että sekä lestadiolaisissa että ns. normi-ihmisissä on niin paljon idiootteja, jotka eivät ymmärrä että liittyminen tarkoittaa aktiivista toimintaa eikä sitä että syntyy väärään perheeseen. Onneksi mulla ei ole mitään tarvetta tiedottaa taustoistani, niin en tästä joudu usein kärsimään.

Niin ja sellainen lisäys, että ko. liike ei voisi muuttua niin paljon, että voisin liittyä. En ole edelleenkään liittynyt mihinkään kiinteään ryhmään, koska ne kaikki ovat loppujen lopuksi ahdistavia. Saati sitten ryhmä, joka puuttuu ihmisten yksityisasioihin ja rajoittaa ajattelua (tai yrittää eikä aina onnistu, siitä olen hyvä todiste :D) noin muutamia asioita mainitakseni. Pidän sellaisista rymistä, joissa ei tatrvitse kertoa itsestään enempää kuin huvittaa ja jotka liittyvät johonkin yksittäiseen asiaan tai kapeampaan alueeseen (esim. järjestöt). Heti, kun ryhmällä alkaa olla sanomista mun yksityiselämästäni, tulee seinä vastaa ja juoksen toiseen suuntaan. Ystävät ja muut läheiset ovat ne joita todella tarvitsen. Ihania yksilöitä, jotka ovat olemassa minua varten kun minäkin heitä.

En tiedä onko lestadiolaisuuden vika se että minusta tuli tälläinen...Menin naimisiin nuorena ja lestadiolaisen kanssa.Liitto oli aivan kummallinen ,mutta pakko siinä oli olla kun ei erota voinut.Onneksi lapsia ei "siunaantunut".12-vuotta siinä meni ja kun kielsin uskoni myös erosin silloisesta miehestä.
Seuraava mies oli alkoholisti ja pahoinpitelijä.Saimme 2 lasta ja se oli ainua hyvä asia koko liitossa.
Nyt olen uusissa naimissa ja mies ei kunnioita minua pätkääkään.Ei edes halua viettää aikaansa kanssani ja on ottanut ns.kodinhoitajan .
Kaiken tämä nielen näissä miehissä liian pitkään-uskallan olla erimieltä todella harvoin ja pyytelen koko ajan anteeksi.ANTEEKSI sellaisia asioita jotka eivät ole minun syytänikään.Luulen että kun tarpeeksi pyydän anteeksi miehet muuttuvat ja minut huomataan.
Eli minulla ei ole mitään itsesuojeluvaistoa.
Olen jo yli nelikymppinen ja sukulaisten mielestä(lest.puolet) toisen luokan kansalainen.
Jos vielä eroan niin minua pidetään jo hulluna.
Eli olen aivan varma että tuo lapsuus ja nuoruus ja varhaisaikuisuus lestadiolaisena on osaksi ainakin syypää tähän etten oikein osaa valita kunnon miestä.Etsin kokoajan jotain hyväksyntää ja en osaa suojautua mitään vastaan.
Annan aina kaiken anteeksi näille miehille ,tekivätpä he mitä hyvänsä.

[QUOTE="mie vaan";23348581]En tiedä onko lestadiolaisuuden vika se että minusta tuli tälläinen...Menin naimisiin nuorena ja lestadiolaisen kanssa.Liitto oli aivan kummallinen ,mutta pakko siinä oli olla kun ei erota voinut.Onneksi lapsia ei "siunaantunut".12-vuotta siinä meni ja kun kielsin uskoni myös erosin silloisesta miehestä.
Seuraava mies oli alkoholisti ja pahoinpitelijä.Saimme 2 lasta ja se oli ainua hyvä asia koko liitossa.
Nyt olen uusissa naimissa ja mies ei kunnioita minua pätkääkään.Ei edes halua viettää aikaansa kanssani ja on ottanut ns.kodinhoitajan .
Kaiken tämä nielen näissä miehissä liian pitkään-uskallan olla erimieltä todella harvoin ja pyytelen koko ajan anteeksi.ANTEEKSI sellaisia asioita jotka eivät ole minun syytänikään.Luulen että kun tarpeeksi pyydän anteeksi miehet muuttuvat ja minut huomataan.
Eli minulla ei ole mitään itsesuojeluvaistoa.
Olen jo yli nelikymppinen ja sukulaisten mielestä(lest.puolet) toisen luokan kansalainen.
Jos vielä eroan niin minua pidetään jo hulluna.
Eli olen aivan varma että tuo lapsuus ja nuoruus ja varhaisaikuisuus lestadiolaisena on osaksi ainakin syypää tähän etten oikein osaa valita kunnon miestä.Etsin kokoajan jotain hyväksyntää ja en osaa suojautua mitään vastaan.
Annan aina kaiken anteeksi näille miehille ,tekivätpä he mitä hyvänsä.[/QUOTE]

Kiitos omakohtaisesta tilityksestäsi, harvinaista näillä foorumeilla... Lähetän sinulle myötätuntoisia ajatuksia ja olen pahoillani että olet joutunut kokemaan niin paljon pettymyksiä ihmissuhteissa.

Luulen että olet siinä jäljillä että lestadiolaisessa kasvatuksessa saattaa olla piirteitä jotka voivat johtaa erityisen herkän ihmisen itsetunnon surkastumiseen, eritoten naisellla. Kaikille ei niin käy mutta joillekin kyllä.

Lastensuojelun tutkija Johanna Hurtig puhui eräässä haastattelussa täsmälleen tästä piirteestä jonka hän on havainnut tutkiessaan sellaisia lestadiolaistaustaisia aikuisia jotka ovat joutuneet lapsena lestadiolaismiehen, yleensä isän, hyväksikäyttämäksi.

Näin Hurtig:
Yhtenä suurimpana suljettujen yhteisöjen ongelmana Hurtig pitää yksilön heikkoa asemaa. Yksilön, joka on kasvatettu yhteisöllisiin hengellisiin käsityksiin, voi siksi olla vaikea kertoa asioista, tunnistaa oikeaa ja väärää sekä saada itselleen turvaa. Sellainen on vähän kuin sopimatonta.
- Uhrille voidaan selittää tapahtumia hengellisesti: puhua rististä ja koettelemuksista, anteeksiannosta tai rakkaudesta ja näin velvoittaa uhria sietämään jopa rikollista kohtelua. Tällöin voi käydä niin, että uhri, erityisesti lapsi, ajattelee, että hänelle kuuluukin se paha, mitä tapahtuu. - -
Kun pyhästä paljastuu pahuus | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Ihmisen on siis ikään kuin vaikea arvostaa itseään ja edellyttää että häntä kunnioitetaan ihmisenä. Että on samat oikeudet eikä kukaan saa sorsia. Jokin asia kasvatuksessa ja epäilenpä että juuri tuossa uskonnon ideologiassa on sellaista joka saattaa joissakin olosuhteissa tappaa itsekunnioituksen.

Mielenkiintoista on että lestadiolaispiireissä sisällä esiintyy heidän oppinsa kyseenalaistamista.
Johannes Alaranta, joka on lestadiolainen teologi, on osoittanut blogissaan, että "erehtymätön" vl-seurakunta on pahasti erehtynyt eräässä liikkeen aivan keskeisessä opetuksessa.

kyse on ns. maallikko-rippisalaisuudesa, joka liittyy herätysliikkeen "salarippi"-käytäntöön. Eli ns. nimellisten syntien anteeksipyytämiseen, rippiin.

Alaranta kirjoittaa blogikirjotiuksessaan neljästä asiasta:
- SRK:n maallikko-salarippioppi on tosiasiassa harhaoppia eikä se perustu yhtään mihinkään
- ko. ajatus todettiin joskus 50-luvulla vl-liikkeen sisällä harhaopiksi (Alaranta viittaa siihen mitä jossain pohjoisessa oli tapahtunut ns. ”Pökkylän” tapauksessa)
- SRK:n johtomiehet kuitenkin opettavat sitä yhä edelleen, ja koko vl-uskon rippiopetus nojautuu maallikko-rippisalaisuuden varaan
- Alaranta itse on joutunut vakavan ajojahdin kohteeksi nostettuaan ongelmat esille.

Johannes Alaranta: Maallikkosalaripin harhaoppi

On tietenkin vaaran merkki kun totuudenpuhujalla ei ole sananvapautta.

Mielenkiintoista on että lestadiolaispiireissä sisällä esiintyy heidän oppinsa kyseenalaistamista.
Johannes Alaranta, joka on lestadiolainen teologi, on osoittanut blogissaan, että "erehtymätön" vl-seurakunta on pahasti erehtynyt eräässä liikkeen aivan keskeisessä opetuksessa.

kyse on ns. maallikko-rippisalaisuudesa, joka liittyy herätysliikkeen "salarippi"-käytäntöön. Eli ns. nimellisten syntien anteeksipyytämiseen, rippiin.

Alaranta kirjoittaa blogikirjotiuksessaan neljästä asiasta:
- SRK:n maallikko-salarippioppi on tosiasiassa harhaoppia eikä se perustu yhtään mihinkään
- ko. ajatus todettiin joskus 50-luvulla vl-liikkeen sisällä harhaopiksi (Alaranta viittaa siihen mitä jossain pohjoisessa oli tapahtunut ns. ”Pökkylän” tapauksessa)
- SRK:n johtomiehet kuitenkin opettavat sitä yhä edelleen, ja koko vl-uskon rippiopetus nojautuu maallikko-rippisalaisuuden varaan
- Alaranta itse on joutunut vakavan ajojahdin kohteeksi nostettuaan ongelmat esille.

Johannes Alaranta: Maallikkosalaripin harhaoppi

On tietenkin vaaran merkki kun totuudenpuhujalla ei ole sananvapautta.

Nythän tuo näkyy edenneen niin pitkälle että rikospoliisin tutkintaan.

Yhteistyössä