Minä mietin usein näiden monilapsisten perheiden lapsia...sitten, kun tulevat koulu- ja murrosikään jne...vauvana ja taaperona lapset ovat tyytyväisiä siihen mitä vanhemmat heille antavat, päälle pukevat tai millaisia harrastuksia vanhemmat heille järjestävät...mutta entäs, kun lapsi alkaa tahtoa itse?
Meillä on kaksi lasta ja olemme mieheni kanssa todellakin miettineet, että enempää lapsia meille ei tule...ensinnäkin siksi, että meillä ei ole tukiverkostoja ja toisekseen haluamme säilyttää edes kohtuullisen elintason. Haluamme, että meidän ei tarvitse sanoa urheiluhullulle pojallemme, että "sinä et nyt pääse jääkiekkoa harrastamaan, koska meillä ei ole aikaa eikä rahaa"...eikä sydän kestäisi sanoa tyttärellemme, että "unohda ne hevoset ja ratsastusharrastus, sillä kaikki rahat menee muuhun elämiseen".
Haluamme, että lapsillamme on omat tilavat huoneet, joissa he voivat tulevaisuudessa ystäviensä kanssa aikaa viettää ja viihtyvät kotonaan ystävineen.
Tämä kaikki voi kuulostaa pinnalliselle, mutta niin se vaan on meidän perheessä...
Minua säälittää esimerkiksi naapurien lapset, joita perheessä on 5 kpl.
Äidillä ei ole koulutusta eikä työtä...isä määräaikaisessa työsuhteessa...tuilla elävät ja yhteiskuntaa huijaavat minkä ehtivät...nainen on sanonut, ettei hänen kannata töihin mennä, kun sitten romahtaisi elintaso. Jatkuvaa rahasta riitelyä on heillä, kun lapsiin ei haluttaisi panostaa vaan omaan elintasoonsa...ja kun se sossu ei kuitenkaan ole mikään loppumaton rahasampo kaikkeen "kivaan" jota vanhemmat haluaisivat ostella.
Tunnen minä sellaisiakin perheitä, joissa on paljon lapsia ja koko perhe on onnellinen...mutta enemmän näitä monilapsisia perheitä, joissa riidellään rahasta, keplotellaan, venytetään penniä ja lapsien hyvinvoinnista tingitään.
Ainahan tosiaan voi sanoa olevansa niin vähään tyytyväinen ja lapsirakas...mutta tulisiko joku kertomaan tuntuiko se sitten murrosikäisestä ihanalle, kun ei mihinkään ollut varaa ja ei saanut samoja asioita, kuin valtaosa ikätovereistaan...
Tietenkin lapsi opetetaan, että kaikkea ei saa mitä haluaa, mutta en vaan halua omieni olevan jotain "kummajaisia" jotka joutuvat aina sanomaan "ei meillä ole varaa" =(