Onko tää nyt sitä virusflunssaa??

Tyyris Tyllerö

Aktiivinen jäsen
05.12.2005
5 944
1
36
A:ta vai mitä se nyt on... Kuopuksella ollu lauantaista asti kuume 39-40, välillä särkee jäseniä ja kurkku kipuilee ajoittain, yhden päivän särki otsaa ja silmät vetistää. Syö kyllä ja juo, mutta tosi vetämätön on.

Sitä vaan, että onko tää sitä viikon kestävää tautia? Että meneekö tässä koko hiihtoloma pipariks :/ Ja mikähän mahtaa olla itämisaika?

Meillä samanlaista, mies toipui parissa päivässä mutta esikoinen oli viikon kipeä. Kovaa kuumetta oli pari päivää, sen jälkeen vähemmän. Pe-la-yönä nousi kuume ja vielä seuraavana perjantaina oli ihan veto poissa. Pe vein lääkäriinkin ja todettiin korva-ja poskiontelontulehdus :/

Nyt on vuorossa keskimmäinen, hänellä ei onneksi ollut kovaa kuumetta kuin yhden illan, mutta nuha, yskä ja laryngiitti vaivaavat. Saa nähdä täytyykö loppuviikosta taas mennä Mehiläiseen (korvat ovat aiemminkin vaivanneet). Ja minullakin on ihan tööt olo, kurkku kipeä ja lihaksia särkee. Toivottavasti 4kk vauva selviää vähällä.

Siitä itämisajasta vielä: ensin sairastui mieheni, kahden päivän päästä esikoinen, siitä viikon päästä keskimmäinen ja minä.

Mä sain lääkäriltä jonkun influenssan hoito-ohje lapun ja siinä luki itämisajaksi 1-4 päivää.
Täällä siitä jo kerran kiisteltiin, mutta tämä lääkäri jolla kävin, suositteli Tamiflu-kuurin hankkimista koko perheelle heti jos oireita ilmenee. Itse söin Tamiflu-kuurin, mies oli sairastanut jo aiemmin, muta ihme kyllä lapset ei sairastunu. Tosin lapset oli mun sairaana olo ajan pois kotoa.
Mulla kesti kylä väsymys kaksi viikkoa, vaikka kuumetta ei ollu kun vissiin 3 päivää.

Tuntuu, että meillä aikuisilla ollu joulukuusta asti sellaista on-off-oloa flunssan kanssa, aina meinaa tulla, härnää oireilla, mut ei iske kunnolla tauti päälle. Esikoisella vähän samaa. Kuopus oli viimeks kolme viikkoa sitten kolme päivää 40 kuumeessa...

Taudin toteaminen
Tautia todettaessa tiedossa on useimmiten, että influenssaepidemia on meneillään. Influenssan itämisaika on yleensä 2-3 vrk, joskus pitempikin. Influenssaan kuuluu nopeasti nouseva korkea kuume vilunväristyksineen, kurkkukipu, lihassäryt ja kuiva yskä. Toisin kuin nuhakuumeessa nuha ei ole keskeinen oire. Lihaskipujen ja kuumeen takia sairastuneet kuvaavat oloaan kuin tulleensa "hakatuksi".

Oireet kestävät noin viikon, yskä voi jatkua joskus pitempäänkin. Jälkitaudit, poskiontelo- ja välikorvatulehdus sekä keuhkokuume, ovat influenssassa yleisempiä kuin tavallisessa nuhakuumeessa.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=influenssa&p_artikkeli=dlk00570

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taudin toteaminen
Tautia todettaessa tiedossa on useimmiten, että influenssaepidemia on meneillään. Influenssan itämisaika on yleensä 2-3 vrk, joskus pitempikin. Influenssaan kuuluu nopeasti nouseva korkea kuume vilunväristyksineen, kurkkukipu, lihassäryt ja kuiva yskä. Toisin kuin nuhakuumeessa nuha ei ole keskeinen oire. Lihaskipujen ja kuumeen takia sairastuneet kuvaavat oloaan kuin tulleensa "hakatuksi".

Oireet kestävät noin viikon, yskä voi jatkua joskus pitempäänkin. Jälkitaudit, poskiontelo- ja välikorvatulehdus sekä keuhkokuume, ovat influenssassa yleisempiä kuin tavallisessa nuhakuumeessa.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=influenssa&p_artikkeli=dlk00570

Just tuollaista on kuopksella ollut. Eli lepoa ja juotavaa sekä kuumetta alentavaa kehiin.

Yhteistyössä