Onko sylikummi tärkeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mary:
No kyllä on evluteilla eroa kummilla tai sylikummilla.
Sylikummin tehtävä on arvokkain ja sylikummi osallistuu myös rippilapsen kanssa konfirmaatioon alttarilla.

Mun konfirmaatiossa ei-sylikummi siunasi mut alttarilla ja sylikummiksi valittiin tätini, koska hän sitä halusi. Kaikki kummit on ainakin meidän suvussa yhtä tärkeitä. Mä en ole serkkuni sylikummi, mutta silti selvästi läheisin kummi. Nytkin hoidan häntä päivisin, kun vanhemmat on töissä. Jotkut kyllä valitsevat läheisimmän ihmisen sylikummiksi.

No meillä ei kummallakaan muksuilla ole sylikummia eikä kukaan ole ainakaan mulle suoraan sanonut että olis pettynyt. Ei sylikummi siis mikään tärkeä ole. Ihan hyvin kastetilaisuudessa se kastettava lapsi voi olla äidin, isän kuin kenen tahansa muunkin sylissä.

Eikä kyllä sen tarvitse olla sylikummi joka rippilapsen kanssa alttarilla on. Siihen kelpaa kummeista ihan kuka vaan. Itse olin vanhimman kummilapseni rippikirkossa rippilapsen kanssa alttarilla enkä todellakaan ole hänen sylikumminsa. Liekö sitten Suomen ev.lut kirkolla maan sisällä erilaisia "sääntöjä" en tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Oletteko ortodokseja? Evluteilla ei ole mitään eroa onko sylikummi vai ei.

Ei liity uskontoon vaan tällanen oma fiilis -juttu. Mutta tyydyn kohtalooni:(

Kyllä täällä ainakin etukäteen kirjoitetaan papereihin kuka on sylikummi ja kuka muu kummi eikä vaan tyrkitä syleihin. Ja meidän suvussa ainakin sylikummin tehtäviin vielä kuuluu vauvan kylvettäminen ja puettaminen.

meillä ainakin kahden kummin nimet laitettiin niihin papereihin eikä siinä ollut millään lailla eriteltynä kuka on juuri sylikummi. meidän lapsilla on molemmilla kaksi kummia ja pidän heitä kummeina samanarvoisina. eli mielestäni sylikummius ei ole millään lailla arvokkaampi...

Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
No meillä ei kummallakaan muksuilla ole sylikummia eikä kukaan ole ainakaan mulle suoraan sanonut että olis pettynyt. Ei sylikummi siis mikään tärkeä ole. Ihan hyvin kastetilaisuudessa se kastettava lapsi voi olla äidin, isän kuin kenen tahansa muunkin sylissä.

Eikä kyllä sen tarvitse olla sylikummi joka rippilapsen kanssa alttarilla on. Siihen kelpaa kummeista ihan kuka vaan. Itse olin vanhimman kummilapseni rippikirkossa rippilapsen kanssa alttarilla enkä todellakaan ole hänen sylikumminsa. Liekö sitten Suomen ev.lut kirkolla maan sisällä erilaisia "sääntöjä" en tiedä.

No en minä säännöistä tiedä .. niin täällä vaan toimitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:

Ei varmasti tässä asiassa kirkolla ole erilaisia sääntöjä eri puolilla maata. Nämä "säännöt" ovat ihmisten itsensä keksimiä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Oletteko ortodokseja? Evluteilla ei ole mitään eroa onko sylikummi vai ei.

Ei liity uskontoon vaan tällanen oma fiilis -juttu. Mutta tyydyn kohtalooni:(

Kyllä täällä ainakin etukäteen kirjoitetaan papereihin kuka on sylikummi ja kuka muu kummi eikä vaan tyrkitä syleihin. Ja meidän suvussa ainakin sylikummin tehtäviin vielä kuuluu vauvan kylvettäminen ja puettaminen.

Täällä ei onneksi nosteta ketään kummia toisten yläpuolelle. Meillä päin evlut-kirkko taitaa olla sitten vähän tasa-arvoisempi :whistle: . Ja meillä päin vanhemmat kyllä kylvettää ja pukee lapsen ihan itse, ei siihen nyt enää mitään rituaaleja tarvita.

Jännä muuten tämä, että Suomessa on niin yleistä tämä sylikummi-nimitys, kun kuitenkin evankelisluterilaisia on suurin osa asukkaista. Itsellänikin on ns. sylikummi, vasta rippikesänä sain itsekin papilta kuulla, että tämä ei ole mikään ev.luterilainen käytäntö.

Alkuperäinen kirjoittaja Mary:
Miten muualla valitaan kummeista konfirmaatioon osallistuja? Koska ylensä vain yksi mahtuu mukaan alttarille?
Kaikki halukkaat ovat päässeet mukaan, seisovat siellä kummilapsen takana ryhmänä ja astuvat kaaressa hänen ympärilleen, kun juuri hänet siunataan.

Yhteistyössä