Onko sylikummi tärkeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Itse luulin olevani itseoikeutettu sylikummi kaverinin lapselle mutta tyrmistys oli suuri kun en sitten ollutkaan (kummi siis kuitenkin olen). Kaverini lienee sitä mieltä että kunhan nyt joku sitä lasta piti. Itse en ajattele noin vaan pidän sitä kunniatehtävänä.

Olenko ihan turhasta pettynyt?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no tottakai on tärkeä ja siksi minä juuri sylikummiksi en ottaisikaan ystävää vaan sukulaisen.

No tässä tapauksessa sylikummina oli ei-sukulainen, jonka tuntenut huomattavsti vähemmän aikaa ku mut. Mutta hän nyt sattui olemaan lähempänä ja kaveri tyrkkäsi lapsen hälle

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Oletteko ortodokseja? Evluteilla ei ole mitään eroa onko sylikummi vai ei.

Ei liity uskontoon vaan tällanen oma fiilis -juttu. Mutta tyydyn kohtalooni:(

Kyllä täällä ainakin etukäteen kirjoitetaan papereihin kuka on sylikummi ja kuka muu kummi eikä vaan tyrkitä syleihin. Ja meidän suvussa ainakin sylikummin tehtäviin vielä kuuluu vauvan kylvettäminen ja puettaminen.

Meidän ympäristössä sylikummin valinta on erityinen valinta. Muutkin kummit ovat tietenkin tärkeitä, mutta sylikummeiksi on otettu ihmisiä, jotka ovat jollakin tietyllä tavalla merkityksellisiä ja joiden kanssa halutaan tavallaan lujittaa loppuelämänkin läheisyyttä. Sukulainen tai ei-sukulainen, sillä ei ole merkitystä.

Sylikummi on kummi siinä missä muutkin. Jonkun nyt vaan täytyy pitää vauvaa sylissä toimituksen ajan, ja se voi olla tosiaan jompi kumpi vanhemmistakin tai ihan kuka tahansa vieraista. EI kummitodistuksessakaan lue erikseen, että sylikummi se ja se.

Meillä on kuusi lasta ja kenelläkään heistä ei ole sylikummia. Miehen suvussa on ollut tapana että lapsen isä pitää lasta sylissään kasteen ajan. Minusta tuo tuntui heti hyvältä ajatukselta, sillä silloin kaikki kummit ovat 'saman arvoisessa' asemassa.

Ap:n kohdalla luulen että lapsen vanhemmat eivät ole miettineet asiaa sen tarkemmin, eli heille itselleen on varmaan ollut sama kuka lasta kasteen ajan sylissään pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja Mary:
No kyllä on evluteilla eroa kummilla tai sylikummilla.
Sylikummin tehtävä on arvokkain ja sylikummi osallistuu myös rippilapsen kanssa konfirmaatioon alttarilla.

:o Tällaista en ole koskaan kuullutkaan vaikka ev.lut. olenkin.

Sylikummin tehtävä on arvokkain ja sylikummi osallistuu myös rippilapsen kanssa konfirmaatioon alttarilla.

Kyllä meilläpäin toimitaan juuri näin. Itseasiassa luulin, että kaikkialla Suomessa.
Tulikin yllätyksenä.. että ei.
Miten muualla valitaan kummeista konfirmaatioon osallistuja? Koska ylensä vain yksi mahtuu mukaan alttarille?

Meidän ympäristössä sylikummin valinta on erityinen valinta. Muutkin kummit ovat tietenkin tärkeitä, mutta sylikummeiksi on otettu ihmisiä, jotka ovat jollakin tietyllä tavalla merkityksellisiä ja joiden kanssa halutaan tavallaan lujittaa loppuelämänkin läheisyyttä. Sukulainen tai ei-sukulainen, sillä ei ole merkitystä.

Jatkan vielä tähän samaan, että meidän ympäristössä pyydetään jotakin henkilöä nimenomaan sylikummiksi. Kaikille on siis alusta alkaen selvää, kuka sylikummi on. (perus ev.luteja ollaan)

No ei meillä ainakaan ole näin...

Meilläkin tuo konfirmaatiotehtävä kuuluu sylikummille.

No enpä ole tuohon koskaan törmännyt! Katsopa vaikka www.evl.fi, siellä puhutaan vain ja ainoastaan kummeista, ei sylikummista erikseen. Kyllä mä ainakin aion osallistua kummilapseni konfirmaatioon ensi kesänä alttarilla, vaikken sylikummi olekaan.

No ei meillä ainakaan ole näin...

Täällä ainakin rippilapsi saa kutsua kenen kummin haluaa ja joissakin paikoissa on mahdollista vaikka kaikki kummit kutsua sinne eteen.

Kyllä meilläpäin toimitaan juuri näin. Itseasiassa luulin, että kaikkialla Suomessa.
Tulikin yllätyksenä.. että ei.
Miten muualla valitaan kummeista konfirmaatioon osallistuja? Koska ylensä vain yksi mahtuu mukaan alttarille?

Kyllä sen kummit/konfirmoitava saa ihan itse päättää!!!

Yhteistyössä