Kaduttaa, että tuli eräs nimeltämainitsematon merkittyä lapsen kummiksi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ajattelin aluksi kirjoittaa ihan omalla nimimerkilläni, mutten nyt sitten viitsikään, koska en halua itseäni tunnistettavan täältä. Joka tapauksessa kuten jo otsikkokin kertoo, olen viime aikoina (tai oikeastaan jo aiemminkin) alkanut miettiä ja jopa ihan katuakin, että tulikin eräs nimeltämainitsematon henkilö merkittyä lapseni kummiksi.

Olemme olleet ystäviä jo pidempään, puhutaan useista vuosista. Olikin luonnollista pyytää juuri tätä ihmistä yhdeksi lapseni kummiksi. Asumme eri paikkakunnilla, mutta matka ei ole järin pitkä, ja sen ajamiseen kuluttaa kesäkeleillä noin tunnin, näin talven tultua sitten hieman pitempään...

Esikoiseni ristittiin helmikuussa. Ystäväni oli hehkuttanut tulevansa ja vielä ristiäisiä edeltävänä iltana soiteltiin, ja edelleenkin oli tulossa "sitten aamupäivällä". Ristiäispäivä valkeni, mutta vasta noin viisi minuuttia ennen ristiäisiä itse ystävälleni soittaessani ja kysellessäni, missä hän oikein on, hän ilmoitti, ettei tulekaan, "kun en mä oikein nyt jaksaisi lähteä ajamaan tuota väliä". Tosi kiva. Hänen piti vieläpä olla lapseni sylikummi.

Hyvähän se oli, että suoraan sanoi, mutta olisihan tuonkin asian voinut jo hieman aiemmin ilmoittaa. Tympäisee tuollainen viime tingassa asioiden ilmoittaminen yleensäkin. Joka tapauksessa ajattelin, että olkoon, merkittäköön tuo ihminen kuitenkin yhdeksi kummiksi - sylikummi olkoot sitten joku toinen.

Ristiäisten jälkeen meni aikaa ehkä noin kuukausi, jolloin sitten aukaisin suuni, ja sanoin (ihan nätisti kylläkin) että jäi hieman harmittamaan se viime tingassa ilmoittaminen ja muutenkin se, että sylikummia piti sitten yhtäkkiä ruveta vaihtamaan. Tyyppi sitten suuttui, äkäili aikansa, ja leppyi. Ei siitä sen enempää.

Nyt onkin sitten käynyt niin, että lapseni on 9kk vanha, eikä kyseinen kummi ole kertaakaan vaivautunut käymään katsomassa lasta. Alkuun ristiäisten jälkeen lupaili kovasti lähetellä kummilahjaa tai käväistä tuomassa sen joku viikonloppu, mutta eipä ole lahjaa näkynyt. Siitä en tosin ole katkera, sillä mielestäni olisi tärkeintä muistaa kummilastaan muuten, kuin lahjoilla. Eli kävisi katsomassa joskus. Niin lapsi voisi sitten alkaa luomaan sidettä kummiinkin.

Ymmärrän toki, ettei lyhyttäkään matkaa voi olla jatkuvasti reissaamassa, mutta ihan rehellisyyden nimissä on sanottava, että ihminen kyllä halutessaan pääsee yhdeksän kuukauden aikana käymään noin sadan kilometrin päässä edes kertaalleen. Eihän sille mitään voi, jos ei kummius tai täällä käyminen kiinnosta tai huvita, mutta tuntuu lapsen puolesta pahalta kuitenkin.

kun lapsi kasvaa, niin sitten se vasta pahalta tuntuukin, kun kummi osoittautuu paskaksi.
itselläni kävi samoin, vaikka tämä kummi jaksoi sentään pari vuotta esittää kiinnostunutta, mutta on hankala selittää lapselle, miksi juuri hänen kumminsa ei synttärinä muista edes kortilla tai tule RIPPIJUHLIIN...

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
[QUOTE="vieras";25076156]Olisko kannattanut hälyytyskellot soida silloin kun kummi ei JAKSANUT tulla ristiäisiin...? :([/QUOTE]

Kai olisi, mutta eivät nuo soineet... :S Mahtaako olla mahdollista pyyhkiä jotakin kummilistasta pois siis ihan virallisesti?

Ymmärrän täysin sinua :| meillä on esikoisen sylikummina miehen lapsuuden kaveri ja tilanne on aivan samanlainen. Välimatka on vielä naurettava 5km mutta tätä kummia näkyy tasan kerran vuodessa kun meidän poika haluaa käydä virpomassa hänet. Synttäreillä kerran kävi, nyt lapsi jo itse ymmärtää ja onkin pahoillaan kun hänellä on niin huono kummi ja muilla sisaruksilla on kivat kummit.

Olen itse miettinyt kummin vaihtamista...

Parempi että heti kättelyssä jättäytyy pois. Eihän se kummius ole kuin nimellistä. Mäkin olen yhdelle "oikea" kummi ja toiselle vain lahja-automaatti. Oma kummini oli kiinteästi elämässäni n. 12 v kunnes "katosi" ihan yhtäkkiä pois elämästäni. Kyllä se pienä tyttöä satutti. Hänen sijaan mulla on ollu aivan ihania vanhempieni ystäviä läpi elämän läsnä. Mielestäni ne ihmiset ovat tärkeämpiä kuin nimet paperissa.

Toivottavasti lapsesi muut kummit ovat lapsellesi läsnä:)

Oikeasti, mitä väliä niillä kummeilla on? Itse en edes tiedä millä paikkakunnalla kuopukseni kaksi kummeista asuu, mutta mitä siitä? Lapsi pärjää elämässään aivan hienosti vaikkei ole niitä ihmisiä koskaan edes nähnyt niin että itse muistaisi.

Kummilista on lopulta ihan yhdentekevä litania nimiä. Tärkeitä ihmisiä ovat ne, jotka ovat lapsen elämässä mukana, riippumatta siitä mikä heidän "statuksensa" on.

Meilläkin on hieman samanlainen tilanne. Eräs lapsen kummeista päätti ilmoittaa, ettei sitten tulekaan ristiäisiin - juuri, kun ristiäiset olivat alkamassa. Syyksi sanoi, että ei saanut lapsilleen hoitajaa, ja lasten kanssa tulomatka tänne olisi ollut hankala. Tuli sitten kuitenkin merkityksi lapsen kummiksi, nyt myöhemmin olen miettinyt, miksi. Katsomassa kun ei myöskään ole käynyt kertaakaan, eikä hänestä muutenkaan oikein mitään kuulu.

Parempihan se tietysti näin päin on, kuin että jättäytyisi yhtäkkiä lapsen elämästä pois - kun side olisi ehtinyt jo muodostua. Välttyy sitten lapsi siltä pettymykseltä ainakin. Kurjaa tietysti, että yleensä suostutaan kummeiksi, mikäli lapsen elämässä ei ole sitten oikeasti aikomusta olla mukana (edes jollakin tapaa).

Muut lapsen kummit kyllä tapaa lasta säännöllisesti ja hoitavat tuolla tavoin niitä kummin "tehtäviä", mikä on mielestäni hieno juttu. On kuitenkin tärkeää, että lapsella olisi elämässään niitä turvallisia ja tuttuja aikuisia (muitakin kuin äiti) joiden puoleen kääntyä. :)

Yhteistyössä