Vauvalle/lapselle makeaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olenko nipo?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olenko nipo?

Vieras
Mitäs mieltä muut vanhemmat? Olenko turhasta narisija, kun en voi sietää sitä, että isovanhemmat ovat jo kyselemässä voiko lapselle 8kk antaa pullaa ym.? Meidän perheen linja on ollut se, ettei noin pienen tarvitse vielä päästä ns. herkkujen makuun.

Noh, eikös käynytkin niin, että mummo meni antamaan jäätelöä lapselle, niin etten itse ollut paikalla. Ja vielä OMALLA LUSIKALLAAN!!!!!!! Ja niinkun me on yritetty varjella lasta kariesbakteerilta. AAAAAARRRRRGGGHHHHHH!!!!!

En ehkä pidä makean maistamista niin vakavana asiana, mutta tuo meidän perheen linjan yli käveleminen saa minut kiehumaan raivosta. Sanoin mummolle ettei saa antaa. No miksi ei saa ja milloin saa, kysyttiin. Minulle pysty perustelemaan tuota makean antamista niin millään. Tarvitseeko lapsi sitä todella?

Minusta tuntuukin, että tuon makean antamisen taustalla on mummon ja ukin itsekkyys. Pääsevät lapsen "kaveriksi" kieroilemalla, kun tietävät että lapsi tykkää makeasta.

Ihan oikealla linjalla olet.

Lapsen ei ole hyvä maistella tarpeettomia makeita (pullaa, karkkia, keksejä, mehuja) ennen kun maku on kehittynyt kunnolla. Ehtii sitä myöhemminkin.

Et ole nipo. Itsekin raivostuisin hiiteen, jos isovanhemmat menisivät kiellosta huolimatta makeaa antamaan ennen kuin itse niin päättäisimme. Lapsemme on vasta muutaman kuukauden, mutta nyt jo arvaan, että tulevaisuudessa asiasta tulee anopin kanssa vääntöä- hän kun on juuri tällainen kiero ja itsekäs ihminen. Emme mekään halua opettaa lasta liian aikaisin makean makuun, ilman sokerisia herkkuja pärjää vallan mainiosti.

Ja se että vielä omalla lusikalla- helvetti, että ihmiset osaavat olla tyhmiä!

Et o nipo. Meillä poika on nyt 1v7kk eikä o saanu ku joulun aikaan muutaman piparin ja synttäreillään vaniljarinkelin. Ei pienet tarvi mässyherkkuja... Hedelmät, marjat yms riittää ihan hyvin. Vanhempien linjan yli käveleminen ei ole oikein. Jos vanhemmat makeiden syöttämisen sallii, niin sit saa antaa muutkin.

mielestäni mummon käytös oli ihan törkeää! sekä siinä mielessä, että vanhempien linjaa ei voi muuttaa omin päin ja että omasta lusikasta antaminen lisää riskiä hampaiden reikiintymiseen. ja alle vuoden ikäinen lapsi EI TODELLAKAAN TARVITSE HERKKUJA!!! useinhan niitä antavat sellaiset vanhemmat ja isovanhemmat, joille herkut ovat itselle erittäin tärkeitä - ja usein juuri ylipainoiset vanhemmat ja isovanhemmat ja samalla opettelevat tuon napostelemisen jo pienelle lapselle:(

meillä esikoinen sai karkkia ekan kerran suunnilleen 3-vuotiaana:)

Mä olin esikoisten kanssa yhtä nipo ;), nyt on vähän pipo löystynyt, kun nuorin haluaa samaa mitä isommatkin (lapset 2x3v 3kk ja 1v. 2kk) ja osaa jo vaatia. Siitä pidän kyllä huolen, et samalla lusikalla ei lapsen suuhun laiteta mitään

Et ole nipo :hug: Minnuu ärsyttää ihan sama asia: isovanhemmat tyrkyttää lapselle suuhun vaikka mitä, vaikka just on sanottu, ettei saa antaa. Ja perustellaan, että on sitä ennenkin annettu. Yleensä vastaan siihen, että niinpä ja kato millanen siusta tuli :D

Tosin meiän poika on jo yli 1v. ja olen aika vapaasti antanu kaikkea ruokaa, myös makeaa, mutta pienemmillä vauvoilla tietysti ihan eri juttu. Appiukko esim. oli syöttämässä jouluna miehen siskontytölle lanttulaatikkoa, kun tyttö oli 10kk :headwall: Ja sama virsi taas, että kyllä meillekin lapsena annettiin...

No siinä olet oikeassa että toisten pitäisi kunnioittaa teidän ajatusmaailmaanne mutta mitä tuohon makean saamiseen tulee niin en pidä sitä niin isona asiana etteikö lapselle voisi pientä pullanmurusta tms antaa maistiaisiksi kahvipöydässä. Meidän kuopus istuu kuin pieni tikanpoikanen suu ammollaan aina kun joku suuhunsa jotain laittaa :D On hyvin tyytyväinen saatuaan pienen maistiaisen. Ei tarkoita silti sitä että vauvalle nyt tarvitsisi koko pulla syöttää. Esikoisen kohdalla olin ehdoton itsekin tässä asiassa ettei mtn "kiellettyä" mutta kahden seuraavan kohdalla hiukan hellittänyt niuhotusta :D

Toisaalta, jos lapsella ei ole mitään allergioita joiden vuoksi ei voi jotain syödä, niin en minä ainakaan mistään pienestä pullanpalasesta saisi sätkyä. Isovanhemmillahan on periaatteessa oikeus hemmotella lastenlastaan.

No en minäkään tykkää että isovanhemmat kävelevät kieltojen yli tai että antavat omasta lusikastaa, mutta minusta jäätelö tai kotitekoinen pulla ei ole pahaksi Meillä jopa neuvolassa suosittelivat noita lehmänmaidon kokeiluun (on tosin hieman erikoistilanne mutta silti). Minusta näyttää pahalta sekin että vanhemmat ja isommat sisarukset herkuttelevat, mutta pienimmälle ei anneta mitään.

Mua ärsyttää suunnattomasti, että vauvalle tyrkytetään makeaa!!!! Ei vauva vielä ymmärrä, et jos toiset syö pullaa, niin vauvalle voi hyvin antaa vaikka maissinaksuja. Mun anoppi samanlainen kun sun ap, et oo nipo!

Alkuperäinen kirjoittaja Gorthaur:
Parempi vaan pitää sokerilla kyllästetyt vehnämössöt yms poissa. Hampaat säästyy ja hyvässä lykyssä terveelinen ruokailutottumus säilyy läpi elämän.

säännölliset ruoka-ajat ja hammasharjat on keksitty...? Kyllähän aikuisetkin joskus herkuttelee!

itse olen löysä eli meillä on aika pienenä saanu kaikki jo vaikka mitä. kellään ei oo reikiä ollu, eikä kukaan ole erityisen makeanperso, kylässäkin saattavat olla ottamatta jos ei oo tarvetta. entinen anoppi neuvoi, että anna niin paljon pullaa, karkkia ja mehua kotona etteivät kylässä kerjää. on toiminut vallan hyvin, ei oo koskaan kukaan kerjänny. ymmärrän kyllä, että joku on tiukempi ja kunnioittaisin jos meillä kävisitte, enkä antaisi lapsellesi makeaa.

Parempi vaan pitää sokerilla kyllästetyt vehnämössöt yms poissa. Hampaat säästyy ja hyvässä lykyssä terveelinen ruokailutottumus säilyy läpi elämän.

Itse asiassa tutkimusten mukaan lapsille on paljon haitallisempaa katsoa vierestä kun vanhemmat syövät herkkuja eivätkä itse saa kuin että annetaan maistaa sopivasti. tuolla käytöksellä aiheuttetaan vain lihavia aikuisia jotka aina kuin tilanne sallii ahmivat makeaa ja herkkuja.

Enemmän muakin häiritsee piittaamattomuus kuin pulla. Vanhemmat tekee linjapäätökset, joita isovanhempien on syytä noudattaa.

Itse oon makeansyönnistä sitä mieltä, että kaikkea kohtuudella. Muutama lapsi on meillä tuttavapiirissä, jotka eivät saa kotona herkkuja, ja se näkyy kylässä ahmimisena. Meidän muksun synttäreillä vetävät kaksin käsin herkkuja ja voivat sen jälkeen pahoin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toisaalta, jos lapsella ei ole mitään allergioita joiden vuoksi ei voi jotain syödä, niin en minä ainakaan mistään pienestä pullanpalasesta saisi sätkyä. Isovanhemmillahan on periaatteessa oikeus hemmotella lastenlastaan.

Miten niin on oikeus hemmotella??? Ei minun mielestäni ole mitään oikeuksia mihinkään suuntaan, he ovat ainoastaan isovanhempia, ei vanhempia. Heillä on oikeus tehdä sitä, mitä heille oikeudeksi annetaan vanhempien taholta.

Itse asiassa tutkimusten mukaan lapsille on paljon haitallisempaa katsoa vierestä kun vanhemmat syövät herkkuja eivätkä itse saa kuin että annetaan maistaa sopivasti. tuolla käytöksellä aiheuttetaan vain lihavia aikuisia jotka aina kuin tilanne sallii ahmivat makeaa ja herkkuja.

No miksi ihmeessä niitä herkkuja pitäisi mässyttää lasten edessä..

no jos sattuukin, että meillä on vain tämä yksi elämä, niin meikä ainakin herkuttelee ku ihan koko ajan vetäs vaan kaalta. kohtuus kaikessa ja elämän pitäs olla kivaa, nautittavaa. eikä se ole tuohesta se lapsenkaan suu.

Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:

no jos sattuukin, että meillä on vain tämä yksi elämä, niin meikä ainakin herkuttelee ku ihan koko ajan vetäs vaan kaalta. kohtuus kaikessa ja elämän pitäs olla kivaa, nautittavaa. eikä se ole tuohesta se lapsenkaan suu.

Sanoitpa ihanasti, juuri näin :)!

:D, tämän loppu oli hauska. Ai millä tavalla OIKEUS hemmotella lasta? Isovanhemmilla ei ole kyllä minkaanlaisia oikeuksia suhteessa lapsenlapseen, mikäli vanhemmat niin päättävät. Ja kyse on todellakin vanhempien linjan uhmaamisesta, mikä tässä nyt ärsyttää.

Joo, tuo monenkin mainitsema "onhan sitä ennenkin annettu" saa taas sapen kiehumaan. Jokaisella perheellä tulee olla oikeus päättää, miten oman jälkikasvunsa kanssa tehdään ja toimitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:

Peesi =) Liika fanaattisuus ei oo hyväksi missään asiassa.

Yhteistyössä