Onko siskolla syytä loukkaantua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei vielä toista vauvaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei vielä toista vauvaa

Vieras
jos en anna enkä lainaa meidän vauvan vaatteita ja tavaroita heidän tulevalle vauvalleen? Meillä on tarkoitus hankkia toinen lapsi mutta ajankohtaista tuo raskautuminen alkaa olla vasta joskus vuoden päästä, sisko taas on jo raskaana.

Mä olen aina ollut tarkka tavaroistani ja huolellinen, sisko jotain ihan muuta. Lisäksi siskolla on koira joka pureskelee milloin mitäkäin. Meillä on vauvan tavarat kaikki hankittu uusina ja halutaan säästää ne seuraavalle enkä halua nyt antaa niitä lainaan ja saada missä kunnossa hyvänsä takaisin.

Mun äitikin suuttui kun kuuli etten halua antaa noita siskolle, kun kerta pienempituloista pitäisi auttaa. Äiti nosti metelin siitäkin kun he maksoivat 1/3 meidän vaunujen hinnasta. Oli mun syntymäpäivä ja äiti halusi väkisin antaa sen vaunurahan lahjana. Mä lupasin kyllä että voin antaa siskolle sen saman summan rahaa minkä äiti silloin antoi meille vaunuihin ja samoin voin antaa sellaisen vauvanvaatteet mitä en halua enää takaisin, vaikkei niitä niin hirveästi olekaan.

Nyt mä olen sitten niiden silmissä ahne piru. :(

Ei ole syytä loukkaantua. Ei tarvi antaa omia lainaksi, jos itsekin tulee tarvimaan. Kai siskosikin hankkii lisää lapsia ja sitten kuitenkin joutuu ostamaan ihan uudet toiselle.

Ehkä loukkaantuisin hieman jos itse olisin siskon asemassa. Mutta rehellisesti kyllä myönnän että en itsekään haluaisi lainata kaikkea, ainakaan kalliimpia hankintoja vaunuja, istuimia tms. itse kun olen välillä pakkomielteisen tarkka tavaroista.

Mä en ikinä antaisi mitään vauvan tavaroita toisille lainaan, juuri siksi että sitä ei koskaan tiedä missä kunnossa ne tulee takas.... Ja en kyllä ikinä lainaisi keltään mitään, koska en halua varoa tavaroita/vaateita sen takia että ne on jonkun toisen...
Ihan oikein teet kun et lainaa ja äitis on ihan turha mussuttaa mitään niistä vaunuista, jos ne on teille ostettu niin silloin ne on teidän ei siskon...

En miekään enää lainaa kellekkään mitään. Kaverille erehdyin lainaamaan toiselta kaverilta saatuja tarvikkeita, ja tää jolle lainasin kiikutti ne kamat takaisin sille jolta me oltiin ne saatu. En ymmärrä että miksi ihmeessä ei niitä meille tuonut, mutta en viitsinyt käydä tappelemaan.

Minäkin olen itsekäs p***.
En koskaan enää lainaa kellekään mitään. Myydä voin sellaista, mitä en enää tarvitse. Mutta että lainaan... ei, en halua saada omiani takaisin missä kunnossa tahansa -mikäli edes saisin niitä takaisin. Ihan sama kuka lainaaja olisi, niin paljon huonoja kokemuksia :(

En antaisi. Parempina ne ei sinulle takaisin ainakaan tule, vaikka siskosi pitäisi niistä miten hyvää huolta tahansa. Ja ilmeisesti ei edes siis pitäisi hyvää huolta vaan saisit tahraisena tms. ne takaisin.

Ja miksi ylipäätään jonkun pitäisi ANTAA ne ilmaiseksi. Tuota en käsitä. Minä ainakin myin veljelleni meidän turvakaukalon, jonka ostin kuopukselle. Emme mekään hyväntekeväisyytenä sitä liikkeestä saaneet ja näin kotihoidontuella ei ole varaa harrastaa hyvntekeväisyyttä, vaikka tahtoisikin.

En halua itsekään lainakamaa, koska niiden kanssa saa olla aina niin ylivarovainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Sari:
En miekään enää lainaa kellekkään mitään. Kaverille erehdyin lainaamaan toiselta kaverilta saatuja tarvikkeita, ja tää jolle lainasin kiikutti ne kamat takaisin sille jolta me oltiin ne saatu. En ymmärrä että miksi ihmeessä ei niitä meille tuonut, mutta en viitsinyt käydä tappelemaan.

No kaverisi oli fiksu.. kuka tyhmä lainaa eteenpäin lainaamiaan.. siis eihän niitä ole oikeutta lainata eteenpäin jos ovat lainassa.
Vai kysyitkö jolta lainasit että voitko lainata eteenpäin?

Voi lainauksen lainaus..

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Alkuperäinen kirjoittaja Sari:

No kaverisi oli fiksu.. kuka tyhmä lainaa eteenpäin lainaamiaan.. siis eihän niitä ole oikeutta lainata eteenpäin jos ovat lainassa.
Vai kysyitkö jolta lainasit että voitko lainata eteenpäin?

Voi lainauksen lainaus..

Jos ne oli SAATU. Ainakin tuossa lukee niin. Eli ne ei olleet lainassa.

Ei ole mikään pakko lainata, ja jos siskosi siitä suuttuu niin omapa on häpeänsä. Sanot hänelle että et lainaile tavaroita koska olet ne itse ostanut ja säästät niitä mahdolliselle uudelle vauvallenne.

Ei ole syytä loukkaantua.
Lainaaminen on sitä paitsi ihan pepusta. Varsin lastenvaatteet ja tarvikkeet menee helposti sellaiseen kuntoon ettei niitä voi palauttaa tai jos palauttaakin niin ne vaatteet voi olla tahraisia ja tarvikkeet rikki.

Alkuperäinen kirjoittaja ei vielä toista vauvaa:
jos en anna enkä lainaa meidän vauvan vaatteita ja tavaroita heidän tulevalle vauvalleen? Meillä on tarkoitus hankkia toinen lapsi mutta ajankohtaista tuo raskautuminen alkaa olla vasta joskus vuoden päästä, sisko taas on jo raskaana.

Mä olen aina ollut tarkka tavaroistani ja huolellinen, sisko jotain ihan muuta. Lisäksi siskolla on koira joka pureskelee milloin mitäkäin. Meillä on vauvan tavarat kaikki hankittu uusina ja halutaan säästää ne seuraavalle enkä halua nyt antaa niitä lainaan ja saada missä kunnossa hyvänsä takaisin.

Mun äitikin suuttui kun kuuli etten halua antaa noita siskolle, kun kerta pienempituloista pitäisi auttaa. Äiti nosti metelin siitäkin kun he maksoivat 1/3 meidän vaunujen hinnasta. Oli mun syntymäpäivä ja äiti halusi väkisin antaa sen vaunurahan lahjana. Mä lupasin kyllä että voin antaa siskolle sen saman summan rahaa minkä äiti silloin antoi meille vaunuihin ja samoin voin antaa sellaisen vauvanvaatteet mitä en halua enää takaisin, vaikkei niitä niin hirveästi olekaan.

Nyt mä olen sitten niiden silmissä ahne piru. :(

Tokí on oikeus tunteisiin eli loukkaantua mutta en lainaisi minäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tiettykään teiän ole pakko auttaa, mut ehkä ne vaubut olis reilu lainata, ei ne pilalle mene!

Paitsi että voi hyvinkin mennä, jos lainaaja ei ole sitä tyyppiä joka pitäisi tavaroista huolta. Ap:n mukaan siskonsa on juuri tällainen. Ja kyllä ne vaunutkin käytössä kuluvat.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Ei ole mikään pakko lainata, ja jos siskosi siitä suuttuu niin omapa on häpeänsä. Sanot hänelle että et lainaile tavaroita koska olet ne itse ostanut ja säästät niitä mahdolliselle uudelle vauvallenne.

Peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tiettykään teiän ole pakko auttaa, mut ehkä ne vaubut olis reilu lainata, ei ne pilalle mene!

Reilua lainata? Ei mene pilalle? Tulee paremmiksi siis? Uudemmanveroisiksi`? Ja on ihan 100% varmaa ettei tämä sisko homehduta niitä huolimattomuudellaan. Kankaatkin voi rikki mennä autoon nostellessa jne jne. Kyllä sitä kaikenlaista voi tapahtua.

Ja mitä sitten korvataan? Ei varmaan mitään, kun sisko sanoo että eihän ne olleet enää uudet edes. Ja ap joutuu ostamaan itse uudet vaunut uudelle lapselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Kai olet selittänyt miksi et halua lainata? Selityksesi kuulostaa minusta ihan ymmärrettävältä.

Mä olen selittänyt että me ollaan maksettu noista noista vauvatavaroista kuitenkin aika paljon ja haluan pitää ne hyvässä kunnossa, pikkutarkka kun olen. En nyt tietenkään sanonut etten halua lainata siskolle kun hän on niin huolimaton kaiken kanssa, vaan että käytössä kaikki kuluu ja inhottavaa se siskollekin olisi varoa kokoajan.

Näiden mielestä se sitten on vain ahneutta, vaikka musta tuntuu monesti et ahneempaa on olla vaatimassa toiselta ilmeiseksi tavaroita käyttöönsä.

Äiti sitten vielä totesi että mitäs siitä jos joku tavara kärsii siskolla ollessaan, en mä saa olla niin pikkutarkka kun kyllä ne asiansa ajaa vaikka kulumia, tahroja tms olisikin. Jos ne ei sitten lainauksen jälkeen enää mulle kelpaa niin voinhan mä ostaa sitten seuraavalle vauvalle uudet kun kyllähän meillä rahaa on!

Sanoisin jotain sellaista että yritetään toista, vaikkei oliskaan totta. Sitten ei voi tietää missä vaiheesas niitä tavaroita tarvii. Eikä todellakaan ole velvoitettu antamaan mitään siskolle.

Meillä on ollu vähän samanlaista ongelmaa, äiti ostaa kirpparilta jotain vaatteita mun lapselle ja ne pitäis sitten antaa siskolle eteenpäin. Muuten ei vikaa, mutta kun sisko asuu niin kaukana, että se että lähetän vaatteet postissa maksaa minulle enemmän kuin ne vaatteet alunperin. Olenkin sanonut monesta vaatteesta että antaa suoraan systerille, just tämän takia.

Minäkään en aikoinani lainannut kaikkia tavaroita/vaatteita. Pidin ne jotka halusin säilyttää seuraavalle.
Ei ole sinun velvollisuutesi antaa tavaroitasi lainaksi. Siskosi voi hankkia tavaransa ihan itse. Kirpputoreiltakin saa hyvää tavaraa ja halvalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kai olet selittänyt miksi et halua lainata? Selityksesi kuulostaa minusta ihan ymmärrettävältä.

Mä olen selittänyt että me ollaan maksettu noista noista vauvatavaroista kuitenkin aika paljon ja haluan pitää ne hyvässä kunnossa, pikkutarkka kun olen. En nyt tietenkään sanonut etten halua lainata siskolle kun hän on niin huolimaton kaiken kanssa, vaan että käytössä kaikki kuluu ja inhottavaa se siskollekin olisi varoa kokoajan.

Näiden mielestä se sitten on vain ahneutta, vaikka musta tuntuu monesti et ahneempaa on olla vaatimassa toiselta ilmeiseksi tavaroita käyttöönsä.

Äiti sitten vielä totesi että mitäs siitä jos joku tavara kärsii siskolla ollessaan, en mä saa olla niin pikkutarkka kun kyllä ne asiansa ajaa vaikka kulumia, tahroja tms olisikin. Jos ne ei sitten lainauksen jälkeen enää mulle kelpaa niin voinhan mä ostaa sitten seuraavalle vauvalle uudet kun kyllähän meillä rahaa on!

Minusta äitisi on aika törkeä sua kohtaan. tosi törkeää sanoa että sinun pitäisi ostaa uudet jos sisko pilaa.
asia ei edes äidillesi kuulu ja jos on 1/3 maksanut vaunuista niin silti ei hänelä ole pienintäkään oikeutta vaatia sua antamaan vaunuja.

siskollasi on oikeus loukkaantua mutta äitisi käytös on todella ala-arvoista.

siis onko siskosi hemmoteltu perheen kuopus vai mitä`?
äitisi käytös röyhkeää eikä ollenakan tasapuolista.
hänellä on oikeus auttaa siskoasi enemmän kuin sinua mutta ei mitään oikeutta vaatia sinua kustantamaan siskosi vauvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Okei, tässä on joku tuloerojuttukin siis taustalla.. Aika hassua minusta olettaa että toisen pitäisi saada uudenveroiset/hyvät vauvakamat ilmaiseksi ja te olette niistä kuitenkin täyden hinnan maksaneet! Eiköhän jokainen varusta sen oman vauvansa ihan omien tulojen ja varojen mukaan, ettehän te mikään sosiaalitoimisto ole..

Yhteistyössä