Onko sinulla kysyttävää romanikulttuurista? Romaninainen paikalla.

  • Viestiketjun aloittaja kaalo juuli
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Voiko noita vaatteita lainata toisille ilman, että ne ovat sitten käyttökelvottomia omistajalleen? Kenelle voi lainata? Tuli mieleen kun muistan lukeneeni jutun, jossa ihan valtaväestön toimittajanainen pukeutui koemielessä (testatakseen painoa ja liikkuvuutta jne.) koko teidän perinteiseen asuun. Asu oli muistaakseni jonkun toiseksi paras ja siis tietenkin ihan luvalla ja omistajan avustuksella puettu.
 
hyi mustilainen
mene töihin tyhjäntoimittaja äläkä täällä roiku kerjäämässä myötätuntoa, olet rosvo rikollinen tappaja ja täysin hyödytön suomalaiselle yhteiskunnalle ja laitat ihmismäiset vaatteet päälle noitten rumien ryysyjen sijaan,joita et ees ite maksa idiootti.
 
"sommarcat"
Mustalaisten hoitoon sairaalassa tai vaikka kotihoidossa liittyen:
Onko jotain rajoitteita, esim. ei mies hoitajaa tai vanhempaa hoitajaa kuin itse on. Miten kotihoidossa oleva, vaikka joka tarvitsee aamuisin avustusta lääkehuollossa, insuliini tms.?
Voiko romani näyttäytyä muissa vaatteissa, kuin romanipuvussa, jos kyseessä nainen? Onko kotihoidon henkilöstölle jotain tiettyjä vaateita, mitä pitäisi noudattaa?
En nyt tarkoita tässä että kengät ja ulkovaatteet pois ja käsienpesu, vaan siis sellaista, että saako ulkopuoliset tulla esim. makuuhuoneeseen, keittiöön tai kylppäriin?
 
"vieras"
mene töihin tyhjäntoimittaja äläkä täällä roiku kerjäämässä myötätuntoa, olet rosvo rikollinen tappaja ja täysin hyödytön suomalaiselle yhteiskunnalle ja laitat ihmismäiset vaatteet päälle noitten rumien ryysyjen sijaan,joita et ees ite maksa idiootti.
Opettele kirjoittamaan ja hanki jostain järkeä. Ihan sama missä järjestyksessä.
 
  • Tykkää
Reactions: kaalojuuli
"sommarcat"
Sitten tuli vielä sellainen mieleen, että miten vietätte Joulua, pääsiäistä, juhannusta? Juhlitaanko teillä syntymäpäiviä, nimipäiviä?

Mitkä ovat yleisiä romaninimiä?
 
Mieshoitaja
[QUOTE="sommarcat";28251400]Mustalaisten hoitoon sairaalassa tai vaikka kotihoidossa liittyen:
Onko jotain rajoitteita, esim. ei mies hoitajaa tai vanhempaa hoitajaa kuin itse on. Miten kotihoidossa oleva, vaikka joka tarvitsee aamuisin avustusta lääkehuollossa, insuliini tms.?
Voiko romani näyttäytyä muissa vaatteissa, kuin romanipuvussa, jos kyseessä nainen? Onko kotihoidon henkilöstölle jotain tiettyjä vaateita, mitä pitäisi noudattaa?
En nyt tarkoita tässä että kengät ja ulkovaatteet pois ja käsienpesu, vaan siis sellaista, että saako ulkopuoliset tulla esim. makuuhuoneeseen, keittiöön tai kylppäriin?[/QUOTE]

Aikoinaan sairaalassa työskennellessäni muistan erään vanhan mustalaisrouvan joka oli erittäin mukava ja asiallinen ihminen. Kun ensimmäisen kerran olin menossa auttamaan häntä vessaan niin hän painoi päänsä ja hiljaisella äänellä kysyi voisiko joku nainen auttaa häntä tässä toimituksessa kun jos minä menen niin olisi se hänelle suuri häpeä. Ei ongelmaa, sovittiin jatkossa niin että joku naisista auttoi vessatilanteissa ja pesuissa, minä puolestani hoidin sillä aikaa heidän potilaitaan.
Lääkehoidossa ja sellaisissa "vastuullisissa" jutuissa halusi minut hoitamaan, eli kai se kulttuuri sillai siinä näkyi. Mitään pahaa sanottavaa en hänestä keksi, oli oikein mukava ihminen.

Toinen vastaava olikin sitten ihan eri juttu, jos ei saanut mieltään läpi jossakin asiassa olit heti rasisti, mustalaisia sortava valkonaama ja ties mitä. Mutta tämä rouva voi melko huonosti itsensä kanssa ja se sitten ehkä ilmeni tuollaisena uhona.

Nyt vastaanotossa toimiessani olen kyllä ollut useiden mustalaisperheiden kanssa tekemisissa eikä kyllä ole valittamista. Pääasiassa hyvin kohteliasta ja asiallista väkeä.

Joka porukkaanhan mahtuu muutama mätämuna joten ei aleta yleistämään, jooko?

Kiitos mielenkiintoisesta ketjusta, tässä on ilmennyt paljon uutta vaikka kuvittelin jotakin mustalaisista tietäväni. Selittää minulle mukavasti miksi tietyt asiat menevät heidän kanssa asioidessaan omalla tavallaan :)

Ja vielä kysymys: pelkäävätkö mustalaiset jollakin tavalla omaa vertaan? Anteeksi tyhmältä kuulostava kysymys mutta useamman kerran on käynyt niin että vaikka rokotettaessa on pieni veritippa tullut piikin perään ulos ja muutama iso mies lähes pyörtynyt tämän nähdessään. Niin tuli vaan mieleen että onko siinä jotakin "tabua"?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kysyjää;28250821:
Kauanko koko puvun pukemiseen menee ja saako sen yksin päälle?
Ehkä kymmenisen minuuttia kokonaisuudessaan, jos helmoja pitää oikoa tai jotain kohtaa vaatteissa asetella (yleensä pitää, ainakin vähän). Kyllä nämä vaatteet yksin saa päälle :)
 
[QUOTE="vieras";28251152]Voiko noita vaatteita lainata toisille ilman, että ne ovat sitten käyttökelvottomia omistajalleen? Kenelle voi lainata? Tuli mieleen kun muistan lukeneeni jutun, jossa ihan valtaväestön toimittajanainen pukeutui koemielessä (testatakseen painoa ja liikkuvuutta jne.) koko teidän perinteiseen asuun. Asu oli muistaakseni jonkun toiseksi paras ja siis tietenkin ihan luvalla ja omistajan avustuksella puettu.[/QUOTE]

Oikeasti periaate on se, että nämä vaatteet on henkilökohtaisia eikä niitä pitäisi lainata kellekään muulle. Käytännössä vaatteita annetaan kuitenkin kokeilla, lainata ja joskus hätätilanteessa niitä jopa luovutetaan toiselle ihan kokonaan. (Hätätilanne voi olla sellainen, jossa toinen tarvii kamppeet mahdollisimman nopeasti mutta ei niitä muuten saa.) Keskenään samanveroiset (samanikäiset, kummallakin joko on tai ei ole lapsia, jne.) voi lainata toistensa röijyjä, hameita ei lainata. Hame on se henkilökohtaisempi vaate näistä ja periaate on se, että sie olet tavallaan sen henkilön paikalla, jonka se hame oikeasti on. Siksi antamisprosessia ei mitenkään mainosteta vaan tehdään kaikessa hiljaisuudessa, muuten muut puuttuu peliin päivittelemällä asian ihan päinvastoin, kuin se aluksi oli. Vain läheinen ihminen voi antaa toiselle oman hameensa.

Toisaalta esim. vanhempi ihminen voi antaa nuoremmalle röijyn, jos vanhempi laskee nuoremman itsensä kanssa samanveroiseksi niin, ettei häpeää juurikaan heidän välillään ole.

Valtaväestön suhteen näitä rajoitteita ei samalla lailla ole.
 
[QUOTE="sommarcat";28251400]Mustalaisten hoitoon sairaalassa tai vaikka kotihoidossa liittyen:
Onko jotain rajoitteita, esim. ei mies hoitajaa tai vanhempaa hoitajaa kuin itse on. Miten kotihoidossa oleva, vaikka joka tarvitsee aamuisin avustusta lääkehuollossa, insuliini tms.?
Voiko romani näyttäytyä muissa vaatteissa, kuin romanipuvussa, jos kyseessä nainen? Onko kotihoidon henkilöstölle jotain tiettyjä vaateita, mitä pitäisi noudattaa?
En nyt tarkoita tässä että kengät ja ulkovaatteet pois ja käsienpesu, vaan siis sellaista, että saako ulkopuoliset tulla esim. makuuhuoneeseen, keittiöön tai kylppäriin?[/QUOTE]

Periaate on, ettei tuollaisia rajoitteita ole. Ei iän eikä sukupuolen suhteen. Mutta totta kai voi tuntua tietyissä tilanteissa mukavammalta, jos hoitaja/lääkäri on nainen. Esim. gynekologiset tarkastukset ja muut tällaiset. Muissa tilanteissa hoitajan/lääkärin sukupuoli ei ole koskaan ollut miulle tai miehelle ongelma, eli miestenkin vastaanotoilla on tullut käytyä. Eli mie sanoisin, että riippuu ihan tapauksesta. Mutta esim. just joku insuliinin pistäminen, lääkehuolto on sellaisia, missä mie en millään usko että sukupuolella tai toisen iällä on vaikutusta asiaan. Pesutilanteissa voi olla.

Valtaväestölle mustalainen voi näyttäytyä ihan vaikka alasti (vaikka se ei ehkä luonnolliselta tunnu kaikista). Eli kyllä voi näyttäytyä heille muissakin vaatteissa. Tietysti jos oikein pitää kiinni kulttuurista, niin ei oleskele muualla kuin pesutiloissa tai kamarissaan ilman mustalaisvaatteita...

Keittiöön voi mennä asunnon omistajan suostumuksella. Miulle on opetettu, että valkolaiset voi hyvin päästää keittiöön, mutta kaikki ei ajattele samoin. Tähän ei voi siis sanoa mitään yleistä, kannattaa kysyä siltä, jonka kotiin menee :) Makuuhuoneeseen voi kyllä mennä, mutta kenenkään sängylle ei kannata istua ilman että tietää, että siihen tosiaan voi istua. Nämä on taas erilaisiin näkemyksiin liittyviä asioita, siksi kysyminen on paras tapa.
 
a) Miksi jotkut romanit puhuu ievoista?
b) Vieläkö romanit saa sossusta uuden kämpän, jos ne tuo suvun vanhimman kuolemaan kotiinsa? Eli vieläkö se perinne elää, että asunto "saastuu" kun siellä kuollaan ja on pakko muuttaa pois?
c) Onko totta, että romaninainen ei saa olla miestä ylemmässä kerroksessa? Siis talon yläkerrassa samaan aikaan kun mies on alakerrassa? Saako romaninaisen hame koskettaa miehen kenkiä kaikissa tilanteissa?
d) Miten Suomessa noudatetaan väistämissääntöä ja mitkä suvut on niitä, joita aina väistetään?

Nämä nyt aluksi. En jaksa lukea 14 sivua vain todetakseni, että joitakin kysymistäni kysymyksistä on jo kysytty.
 
"vieras"
Keittiöön voi mennä asunnon omistajan suostumuksella. Miulle on opetettu, että valkolaiset voi hyvin päästää keittiöön, mutta kaikki ei ajattele samoin. Tähän ei voi siis sanoa mitään yleistä, kannattaa kysyä siltä, jonka kotiin menee :) Makuuhuoneeseen voi kyllä mennä, mutta kenenkään sängylle ei kannata istua ilman että tietää, että siihen tosiaan voi istua. Nämä on taas erilaisiin näkemyksiin liittyviä asioita, siksi kysyminen on paras tapa.
Eikö keittiöön sitten periaatteessa saa mennä muut kuin omat perheenjäsenet? Entä talon muut huoneet, onko niissä jotain rajoituksia teidän kesken?
 
[QUOTE="sommarcat";28251534]Sitten tuli vielä sellainen mieleen, että miten vietätte Joulua, pääsiäistä, juhannusta? Juhlitaanko teillä syntymäpäiviä, nimipäiviä?

Mitkä ovat yleisiä romaninimiä?[/QUOTE]

Täällä ollaan taas :)

Mie sanoisin että aika samalla lailla kuin valkolaiset. Joulu ja Pääsiäinen on molemmat sellaista aikaa, että ne vietetään suvun ja läheisten kanssa, kyläillen. Jouluna koti koristellaan Jouluun oman varallisuuden mukaan mutta yleensä nähdään, että enempi parempi. Pöydässä on jouluruuat, olohuoneessa kuusi ja pukkikin yleensä käy vieraisilla siellä missä on lapsia. Pääsiäisenä ei välttämättä herkutella lampaalla, mutta mämmiä syödään kyllä, lapset käy virpomassa ja syövät suklaata. Koteja koristellaan Pääsiäisjuhlaan. Jouluna ja Pääsiäisenä juhlien hengellinen syy on esillä ja se pyritään muistamaan.

Juhannuksenvietto tapahtuu kunkin valitsemalla tavalla; Keuruulla on hengellistä ohjelmaa niille, jotka sellaiseen haluaa osallistua. Siellä käy paljon mustalaisia, riippumatta siitä, ollaanko uskossa vai eikö. Jotka haluaa ryypätä ja rellestää, hakeutuu sellaisiin paikkoihin jossa sitä voi tehdä. Yleensä Juhannuksena silti mennään kotoa johonkin, myö ollaan tavattu Juhannuksen aikaan lähteä joko Itä-Suomeen tai mahdollisimman pohjoiseen. Se on se vuoden odotetuin reissu... Sellainen rauhallinen perhejuhannus meillä.

Nimipäiviä meillä ei juhlita, mutta syntymäpäiviä kyllä, etenkin lasten ja vanhempien ihmisten. Varsinkin vanhan ihmisen päiville saattaa tulla paljon väkeä, jopa monta sataa, jos vain raha ja mahdollisuudet riittää.

Mie tässä juuri mietin, mitä nimiä tähän listalle laittaisin kun tuntuu että mie tunnen aina tusinan yhden nimistä. Mutta joitain mainitakseni, miehillä: Allan, Alvar, Antton, Benjamin, Daniel, Dimitri, Feija, Harri, Henry, Henrik, Jani, Jari, Keijo, Kyösti, Leif, Mertsi, Pauli, Rainer, Rinaldo, Robert, Robertino, Robin, Roger, Sebastian, Taisto, Taito, Tenho, Terno, Tino, Tony, Valde ja Valdemar.

Naisilla Anceliga, Angela, Anette, Anneli, Bricella, Carmen, Clarissa, Desiree, Diana, Elisa(bet), Harriet, Helena, Janette, Jasmin, Katja, Laura, Lenita, Maria, Marita, Maritza, Marutzella, Melissa, Milaja, Miranda, Mirella, Mirette, Mirikli, Nadja, Natasja, Paula, Pricilla, Ramona, Rauha, Regina, Sabina, Sari(ta), Satu,Sirpa, Soraya, Säde, Tanja, Tamara, Teresa, Unelma, Vanessa ja Vivian.
 
Aikoinaan sairaalassa työskennellessäni muistan erään vanhan mustalaisrouvan joka oli erittäin mukava ja asiallinen ihminen. Kun ensimmäisen kerran olin menossa auttamaan häntä vessaan niin hän painoi päänsä ja hiljaisella äänellä kysyi voisiko joku nainen auttaa häntä tässä toimituksessa kun jos minä menen niin olisi se hänelle suuri häpeä. Ei ongelmaa, sovittiin jatkossa niin että joku naisista auttoi vessatilanteissa ja pesuissa, minä puolestani hoidin sillä aikaa heidän potilaitaan.
Lääkehoidossa ja sellaisissa "vastuullisissa" jutuissa halusi minut hoitamaan, eli kai se kulttuuri sillai siinä näkyi. Mitään pahaa sanottavaa en hänestä keksi, oli oikein mukava ihminen.

Toinen vastaava olikin sitten ihan eri juttu, jos ei saanut mieltään läpi jossakin asiassa olit heti rasisti, mustalaisia sortava valkonaama ja ties mitä. Mutta tämä rouva voi melko huonosti itsensä kanssa ja se sitten ehkä ilmeni tuollaisena uhona.

Nyt vastaanotossa toimiessani olen kyllä ollut useiden mustalaisperheiden kanssa tekemisissa eikä kyllä ole valittamista. Pääasiassa hyvin kohteliasta ja asiallista väkeä.

Joka porukkaanhan mahtuu muutama mätämuna joten ei aleta yleistämään, jooko?

Kiitos mielenkiintoisesta ketjusta, tässä on ilmennyt paljon uutta vaikka kuvittelin jotakin mustalaisista tietäväni. Selittää minulle mukavasti miksi tietyt asiat menevät heidän kanssa asioidessaan omalla tavallaan :)

Ja vielä kysymys: pelkäävätkö mustalaiset jollakin tavalla omaa vertaan? Anteeksi tyhmältä kuulostava kysymys mutta useamman kerran on käynyt niin että vaikka rokotettaessa on pieni veritippa tullut piikin perään ulos ja muutama iso mies lähes pyörtynyt tämän nähdessään. Niin tuli vaan mieleen että onko siinä jotakin "tabua"?
Kiitos mukavasta ja mielenkiintoisesta kommentista, miusta on mukava kuulla kaikenlaisia kokemuksia (myös niitä mukavia). :) Veri ei ole meillä tabu, jotkut on vaan herkempiä verelle ja pahoinvoimaan sitä nähdessään.
 
[QUOTE="roll";28251861]Kuka maksaa mustalaisten: Vuokran? sähkön? vakuutukset? ruoat? vaateet? kaiken elämisen? - Mistä se raha tulee?[/QUOTE]

Samaan tapaanhan tuo menee kuin valtaväestölläkin. Joka tienaa oman toimeentulonsa, rahoittaa itse tarpeensa. Joka ei ole työssä, saa etuuksia Kelalta tai mahdollisesti toimeentulotukea. Onhan niitä rikollisia myös, mutta niin on joka muussakin yhteisössä. Heidän puuhiinsa mie en ota kantaa.
 
a) Miksi jotkut romanit puhuu ievoista?
b) Vieläkö romanit saa sossusta uuden kämpän, jos ne tuo suvun vanhimman kuolemaan kotiinsa? Eli vieläkö se perinne elää, että asunto "saastuu" kun siellä kuollaan ja on pakko muuttaa pois?
c) Onko totta, että romaninainen ei saa olla miestä ylemmässä kerroksessa? Siis talon yläkerrassa samaan aikaan kun mies on alakerrassa? Saako romaninaisen hame koskettaa miehen kenkiä kaikissa tilanteissa?
d) Miten Suomessa noudatetaan väistämissääntöä ja mitkä suvut on niitä, joita aina väistetään?

Nämä nyt aluksi. En jaksa lukea 14 sivua vain todetakseni, että joitakin kysymistäni kysymyksistä on jo kysytty.
a) Eri ihmiset sanoo saman sanan eri tavalla.
b) Ei kai kukaan saa sossusta kämppää mutta kyllähän toimeentulotukeen oikeutettu ihminen sieltä tarvittaessa jonkun rahoituksen varmaan saa. Mie en tiedä, kun ei asioida siellä... Mutta tuo perinne kyllä elää edelleen, jos joku kuolee, täytyy muuttaa pois.
c) Väittämä on totta. Naisen hame ei saa koskettaa miehen kenkiä missään olosuhteissa. Oman miehen kengät on vähän eri asia kuin jonkun muun, mutta kukin tavallaan... Periaate on silti se, että jos nainen kävelee miehen kenkien päältä, hää likaa ne.
d) Keskenään vihoissa olevat suvut välttelee toisiaan parhaansa mukaan. Väistämisvelvollinen on se suku, jonka jäsen on syyllistynyt tekoon, eli sen suvun jäsenet väistää ja lähtee pois, mikäli toisen nimenomaisen suvun jäseniä osuu paikalle. Jos molemmat on väistämisvelvollisia, niin kumpikin suku katsoo missä liikkuu. Kullakin suvulla on omat sopimattomansa, joskaan ihan kaikilla näin ei ole. Jos väistämisvelvollisuus ei toteudu, toinen osapuoli voi kokea itsensä loukatuksi/uhatuksi, ja voi tulla isoja tuhoja.
 
"vieras"
a) Eri ihmiset sanoo saman sanan eri tavalla.
b) Ei kai kukaan saa sossusta kämppää mutta kyllähän toimeentulotukeen oikeutettu ihminen sieltä tarvittaessa jonkun rahoituksen varmaan saa. Mie en tiedä, kun ei asioida siellä... Mutta tuo perinne kyllä elää edelleen, jos joku kuolee, täytyy muuttaa pois.
Koskeeko tämä muuttaminen vain sitä, kun joku kuolee siellä asunnossa? Vai jos esim. toinen pariskunnasta kuolee jossain muualla niin sen toisen pitää muuttaa yhteisestä kodista pois?
 
"AnskuK"
Laitanpa nyt sitten minäkin muutaman kysymyksen/kommentin.

Eli osaatko sanoa, että onko suomen kieleen tullut mitään lainasanoja romanikielestä. Kerran luin jossain väitettävän, että koiran nimitys piski olisi mahdollisesti tällainen, mutta oli vähän epävarma juttu.

Vaatteista ja sellaisesta tuli mieleen, että mitenkäs hautajaiset, että laitetaanko niissä päälle kokomustat tai ainakin tummanväriset vaatteet valtaväestön tavoin, vai osoitetaanko surua pukeutumisella muulla tavoin.

Se vielä täytyy todeta, että mielestäni romanikulttuurissa eräs hieno piirre on se, että suurin osa tuntuu ihan oikeasti pitävän oman porukan ja toistensa puolta, ja että se ei ole pelkkää sananhelinää vaan, joka unohtuu, kun selkänsä kääntää. (Vaikka onhan siinä toki myös se negatiivinen puolensa; esimerkiksi kun suojellaan sellaista ihmistä, jonka kohdalla on kaikkien edun mukaista, että kyseinen tyyppi laitetaan vastuuseen teoistaan.)

Entäs mitä luulet, tulevatko romanien ja muun väestön (esimerkiksi suomessa) välit olemaan koskaan neutraalit, vai tuleeko touhu aina olemaan molemminpuolista epäluuloisuutta, kyräilyä ja valitettavan usein jopa suoranaista vihanpitoa
 
[QUOTE="vieras";28252238]Eikö keittiöön sitten periaatteessa saa mennä muut kuin omat perheenjäsenet? Entä talon muut huoneet, onko niissä jotain rajoituksia teidän kesken?[/QUOTE]

Saa kyllä. Mutta... joidenkin mielestä keittiöön ei kuulu mennä kenenkään, jolla ei ole joko mustalaisvaatteita tai jotka eivät (oletettavasti) ole "puhtaita". Tätä puhtautta ajatellaan kahdella tavalla; eli itse ihmisen puhtautena ja suun puhtautena. Mie koitan selittää tämän nyt mahdollisimman selkeästi mutta jos joku kohta on epäselvä, niin kysythän lisää. Mie en välttämättä hoksaa kertoa kaikkea kyllin tarkasti kun itselleni tämä asia on niin itsestään selvä.

Ihmisen (ts. naisen) puhtaus menee sillä kertaa, kun ensimmäisen kerran nousee miehen alta. Näin ajatellaan kaikkien mustalaistyttöjen kohdalla riippumatta partnerin alkuperästä ja niiden valkolaisnaisten, joilla on ollut mustalaismies. Kuitenkin nämä em. ihmiset voi päästää keittiöön, mikäli mustalaisnaisella on oikea vaatetus ja mikäli valkolaisnainen on pukeutunut joko pikkuhameeseen tai mustalaisvaatteisiin riippuen nyt vähän siitä ihmispiiristä missä hän on. (Kaikki ei vaadi samaa.)

Suun puhtaus taas tarkoittaa sitä, että suuhun ei ole laitettu asioita, jotka sinne ei kuulu. Käytännössä siis esim. suuseksin harrastaminen vie tämän puhtauden, eikä sitä enää saa takaisin. Joidenkin mielestä juttu menee niin, että suun on oltava puhdas kaikilla mustalaisilla (riippumatta taas kumppanista) ja niillä valkolaisilla, joilla on mustalaispuoliso. Joidenkin mielestä myös ne valkolaiset, joilla ei ole (koskaan ollutkaan) mustalaista puolisona, lasketaan tähän asiaan mukaan. Ne, jotka ajattelee näin, näkee asian myös niin että automaattisesti melkein jokainen valkolainen sitä suuseksiä harrastaa. Tässä on siis se, miksi kaikille ei ole ok, että valtaväestön edustaja menee keittiöön.
 
[QUOTE="vieras";28252454]Koskeeko tämä muuttaminen vain sitä, kun joku kuolee siellä asunnossa? Vai jos esim. toinen pariskunnasta kuolee jossain muualla niin sen toisen pitää muuttaa yhteisestä kodista pois?[/QUOTE]

Juu, koskee. Eli jos kuolee jossain muualla, voi jatkaa asumista ihan samalla lailla kuin ennenkin, paitsi että vainajan henkilökohtaiset tavarat pitää hävittää pois.
 
[QUOTE="AnskuK";28252474]Laitanpa nyt sitten minäkin muutaman kysymyksen/kommentin.

Eli osaatko sanoa, että onko suomen kieleen tullut mitään lainasanoja romanikielestä. Kerran luin jossain väitettävän, että koiran nimitys piski olisi mahdollisesti tällainen, mutta oli vähän epävarma juttu.

Vaatteista ja sellaisesta tuli mieleen, että mitenkäs hautajaiset, että laitetaanko niissä päälle kokomustat tai ainakin tummanväriset vaatteet valtaväestön tavoin, vai osoitetaanko surua pukeutumisella muulla tavoin.

Se vielä täytyy todeta, että mielestäni romanikulttuurissa eräs hieno piirre on se, että suurin osa tuntuu ihan oikeasti pitävän oman porukan ja toistensa puolta, ja että se ei ole pelkkää sananhelinää vaan, joka unohtuu, kun selkänsä kääntää. (Vaikka onhan siinä toki myös se negatiivinen puolensa; esimerkiksi kun suojellaan sellaista ihmistä, jonka kohdalla on kaikkien edun mukaista, että kyseinen tyyppi laitetaan vastuuseen teoistaan.)

Entäs mitä luulet, tulevatko romanien ja muun väestön (esimerkiksi suomessa) välit olemaan koskaan neutraalit, vai tuleeko touhu aina olemaan molemminpuolista epäluuloisuutta, kyräilyä ja valitettavan usein jopa suoranaista vihanpitoa[/QUOTE]

En kyllä tiedä ollenkaan, täytyy sanoa etten mie ole koskaan kuullut tuollaista. Sen kyllä tiedän, että mustalaiskieleen täällä Suomessa on tullut lainasanoja suomesta, venäjästä ja ruotsista. :)

Hautajaisiin ei välttämättä pukeuduta kokomustiin/tummiin vaatteisiin, mutta vainajalle ja itse tilaisuudelle osoitetaan kunnioitusta pukeutumalla tavallista paremmin. Valkoinen on yleensä iloisen juhlan väri, mutta sitäkin voi nähdä hautajaisissa.

Mie olen kyllä samaa mieltä siun kanssa. Totta kai meilläkin ystävät pettää toisensa, eikä aina sukulaisuuskaan kaikkea ratkaise... tyhjääkin osataan puhua, mutta missäpä yhteisössä ei. Mutta jos tulee ns. tiukka paikka, niin siinä viimeistään ne sukulaisuus/ystävyyssiteet ratkaisee.

En osaa sanoa tuohon, mutta toivoisin totta kai, että välit neutralisoituisivat ja paranisivat entisestään. Mutta tietysti niin kauan, kuin joku ei halua muuttaa asennetaan, vihanpintoa/kyräilyä, jne. on. Toivottavasti tulevat polvet ovat viisaampia, osaisivat kumpikin osapuoli tulla vastaan.
 

Yhteistyössä