Onko seksi tärkeintä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jauhomuusi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jauhomuusi

Vieras
2.5 vuotta kestänyt avoliittoni lipui rakkauden satamaan viikko sitten. Mieheni petti minua toisen naisen kanssa, eikä ollut ensimmäinen kerta suhteemme aikana. Seksielämämme oli mitä mahtavinta yli vuoden, mutta ainakin viimeisen puolivuotta pakkopullaa minulle. Puolivuotta sitten avomieheni jäi ensimmäisen kerran todistetusti kiinni pettämisestä (suuteli toisen kanssa) ja valehtelusta, jonka jälkeen menetin luottamuksen häneen ja muutuin kylmemmäksi. Olin suhteemme viimeisen kuukauden selibaatissa, sitten mies lähti toisen mukaan.

Koitin saada suhteemme toimimaan: yksin. Häneltä en saanut apuja. Jos olin vihainen, hän ei edes vaivautunut kysymään mikä minua vaivaa. Häntä ei kiinnostanut koskaan minun hyvinvointini sen enempää. Jos olin kuumeessa, hän kysyi: "Voidaanko rakastella tänään?" Kun kieltäydyin, hän suuttui ja sanoi, etten anna hänelle koskaan.

Seksielämämme kaatui hänen pettämiseensä, luottamuspulaan. Hän ei suostunut puhumaan ongelmistaan minulle... Aina oli vain seksi mielessä, missä hellyys / läheisyys / välittäminen? Meillä ei ollut sitä ollenkaan. Kävimme vain nukkumassa samassa vuoteessa. Hyvä jos vahingossakaan koskimme toisiimme hänen aloitteestaan. Minä kun saatoin käpertyä ilman pyytämättä kainaloon ja mennä muutenkin lähelle. Pussasin poskelle sattumalta, olimme sitten missä tahansa. Hän ei.

Tarkoitan tällä siis sitä, että jos ei suhteessa ole mitään muutakaan, onko pakko olla seksiäkään? Onko se teidän mielestänne kaiken A ja O? Minä itse kaipaan ainakin jotain muutakin, sitten vasta voin antaa rakkaalleni loputkin parisuhteeseen kuuluvan.

Hei,

voi että, tuntuu tekstisi perusteella, että et ole kyllä oikean miehen kanssa. Kyllä Sinä ansaitset toisenlaisen miehen, joka vastaa hellyyteen jne. Mielestäni seksi on osa parisuhdetta, mutta ei todellakaan olennainen osa sitä. Moni pari elää melkein ilman seksiä, mutta silti heillä menee kivasti, on hellyyttä ja välittämistä ja kunnioitusta muuten. Jos seksi on se pääasia, niin kyllä on asiat huonolla tolalla. Parisuhteessa on niin monta muuta tärkeämpää asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jauhomuusi:
2.5 vuotta kestänyt avoliittoni lipui rakkauden satamaan viikko sitten. Mieheni petti minua toisen naisen kanssa, eikä ollut ensimmäinen kerta suhteemme aikana. Seksielämämme oli mitä mahtavinta yli vuoden, mutta ainakin viimeisen puolivuotta pakkopullaa minulle. Puolivuotta sitten avomieheni jäi ensimmäisen kerran todistetusti kiinni pettämisestä (suuteli toisen kanssa) ja valehtelusta, jonka jälkeen menetin luottamuksen häneen ja muutuin kylmemmäksi. Olin suhteemme viimeisen kuukauden selibaatissa, sitten mies lähti toisen mukaan.

Koitin saada suhteemme toimimaan: yksin. Häneltä en saanut apuja. Jos olin vihainen, hän ei edes vaivautunut kysymään mikä minua vaivaa. Häntä ei kiinnostanut koskaan minun hyvinvointini sen enempää. Jos olin kuumeessa, hän kysyi: "Voidaanko rakastella tänään?" Kun kieltäydyin, hän suuttui ja sanoi, etten anna hänelle koskaan.

Seksielämämme kaatui hänen pettämiseensä, luottamuspulaan. Hän ei suostunut puhumaan ongelmistaan minulle... Aina oli vain seksi mielessä, missä hellyys / läheisyys / välittäminen? Meillä ei ollut sitä ollenkaan. Kävimme vain nukkumassa samassa vuoteessa. Hyvä jos vahingossakaan koskimme toisiimme hänen aloitteestaan. Minä kun saatoin käpertyä ilman pyytämättä kainaloon ja mennä muutenkin lähelle. Pussasin poskelle sattumalta, olimme sitten missä tahansa. Hän ei.

Tarkoitan tällä siis sitä, että jos ei suhteessa ole mitään muutakaan, onko pakko olla seksiäkään? Onko se teidän mielestänne kaiken A ja O? Minä itse kaipaan ainakin jotain muutakin, sitten vasta voin antaa rakkaalleni loputkin parisuhteeseen kuuluvan.

Vaikuttaa kovin tunneköyhältä ihmiseltä. Jos et ole onnellinen niin miksi jatkaa? Meillä on vain tämä yksi elämä, mietipä sitä miten sen elät.

Miehellesi seksi näyttäisi olevan numero yksi parisuhteessa - ja ehkä ainoa tärkeä asia.

Vaikea tästä on lähteä analysoimaan, että mikä miehessäsi on vialla. Ehkä hän on seksiriippuvainen, ehkä hän näkee naiset vain seksiobjekteina eikä ihmisenä, ehkä hän ei halua naista mihinkään muuhun kuin seksiin, ehkä hän ei luota naisiin (millainen äitisuhde?) jne.

Jos miehesi ei halua muuttua, et voi häntä pakottaa muuttumaan. Nyt ehkä tuntuu pahalta, mutta varmasti ajan kanssa olet iloinen, että pääsit hänestä eroon.

Kyllä se kuulostaa siltä että miehelläsi ei ole suuria tunteita sinua kohtaan. Ero on pitkällä tähtäimellä varmasti hyvä asia, löydät itsellesi kyllä miehen joka oikeasti rakastaa ja huomio sinua, pyytämättä ja omasta tahdostaan. Nyt voi tuntua surulliselta mutta AIVAN VARMASTI sinulla menee jatkossa paremmin. Miehesi ei ollut hyvä sinulle.

Huomio kyllä kiinnittyi muutamaan asiaan jossa voit miettiä omaa osuuttasi... En tarkoita syytellä että sinä rikoit teidän parisuhteen (kyllä se mies sen teki) mutta vastaisuudessa ehkä voisit miettiä?

"Jos olin vihainen, hän ei edes vaivautunut kysymään mikä minua vaivaa."
Minä miehenä vihaan eniten maailmassa mökötystä. Jos jokin asia painaa, se pitää sanoa. Mökötys on syyttämistä ja kun ei kerro suoraan missä mättää, olet tavallaan jo päättänyt että mies on syyllinen ja sinulta pitää pyytää anteeksi. Olisi hyvä jos jokin mättää että sanoo suoraan, "...minua suututtaa kun et helli minua". Siitä voidaan sitten aloittaa selvitystyö. Ei niin että toinen on ensin velvollinen aloittamaan "Kulta, mikä sinun on". "Ei mikään". "Oonko mä loukannu sua".... jne. Tiedät varmaan kuvion ;)

"Olin suhteemme viimeisen kuukauden selibaatissa, sitten mies lähti toisen mukaan."
Tästä minulle jäi maku että kostit miehesi pettämisen kieltäytymällä seksistä? Seksi on osa rakkautta ja parisuhdetta, sitä ei saisi käyttää aseena. Se tuhoaa sekä seksin että parisuhteen. Minulle ainakin tuo olisi selkeä viesti: "en halua sinua enää, en pidä sinusta".

"Minä itse kaipaan ainakin jotain muutakin, sitten vasta voin antaa rakkaalleni loputkin parisuhteeseen kuuluvan."
Hui. Sinun rakkautesi ei kuulosta pyytettömältä. Sinä "annat" ja mies "saa". Tässä käytetään selvästi seksiä ja rakkautta aseena. Vaaditaan jotain ja annetaan palkinnoksi jotain. Se ei kuulu terveeseen parisuhteeseen. Kuvailemasi kuulostaa enemmänkin palvelusopimukselta.

"Minä itse kaipaan ainakin jotain muutakin, sitten vasta voin antaa rakkaalleni loputkin parisuhteeseen kuuluvan."
"Hui. Sinun rakkautesi ei kuulosta pyytettömältä. Sinä "annat" ja mies "saa". Tässä käytetään selvästi seksiä ja rakkautta aseena. Vaaditaan jotain ja annetaan palkinnoksi jotain. Se ei kuulu terveeseen parisuhteeseen. Kuvailemasi kuulostaa enemmänkin palvelusopimukselta.

Pitäiskö vaimon sitten tässä tapaiksessa pyyteettömästi rakastaa ja antaa seksiä?
Tamä "jotakin muuta" on käsittääkseni parisuhteen perusasioita, uskollisuus, huomiominen, välittäminen, läheisyys..jne, jotka on jäänyt saammatta. En ihmettele ettei seksi kiinnosta.

Toivottavasti seksi ei ole tärkeintä parisuhteessa, sillä sehän joka tapauksessa kuihtuu pikku hiljaa. Ne suhteet, joissa se on tärkein asia, päättyvätkin usein parin, kolmen vuoden kuluttua. Usein lapsi on juuri ehditty tehdä, ja sitten jo erotaan, ja sännätään uuteen suhteeseen.

Kyllä seksi on mielestäni aika iso asia suhteessa. Ilman seksiä ei ole rakkauttakaan. Sitäpaitsi seksi on terveellistä. Toivon todella ettei minun seksielämäni ala kuihtumaan???? Vaikka olen ollut yh välillä ilma miesystävää kyllä olen aina seksiä jostain säännöllisesti hankkinut. Terveen ihmisen PITÄÄ harrastaa säännölisesti seksiä. Ja vielä vinkki kaikille. PAHINTA mitä voit tehdä on ruveta pihtaamaan kun olet vihainen. Pidetään vaan seksielämä ja riidat erillään. Välillä bylsitään ja jatketaan riitelyä sitten!!! Pysyy rakastettu ja läheinen olo vaikka vähän tapellaan. Eikö totta???

Seksi parisuhteen ulkopuolella on kaikkea muuta kuin terveellistä. Lukuisten irtosuhteiden on todettu lisäävän esim syöpäriskiä. Mekanismia en osaa selittää, ehkä irtonumeroihin liittyvä stressitason nousu, tai papilloomavirus?

Sukupuolitautien tarttuvuutta ei myöskään kannata aliarvioida.Terve ihminen voi vaikka harrastaa itsetyydytystä, jos valituista parisuhdetta ei ole.

Toisille vaan seksi ei maistu, jos on paha mieli. Siitä nyt on turha ketään syyllistää, varsinkaan kaltaisesi "gurun".

Kuule Hyvä ihminen! Oletko kuullut sellaisesta kun vakipano???? Hoidat mukavasti hellyyden ja seksin saman ihmisen kanssa mutta et joudu mihinkään parisuhdepaskaan. Kondomithan on myös täällä suomessa aika yleisiä, joilla voi ehkäistä SUKUPUOLITAUTEJA!!! Mikä helvetin Stressitaso????????? En pidä itseäni minään "guruna" Mutta toisille ei ilmeisesti seksi vaan maistu..... ikinä!!!!!

En voi mitään, mutta äidin kommentit alkoivat huvittaa, nuo isonnetulla kirjoitetut: PITÄÄ, PAHINTA... terveen ihmisen pitää harrastaa säännöllisesti seksiä - ai, onko tuollainen lakipykälä jossain? heh heh,

Totta kai seksi on tärkeää, mutta toivottavasti ei tärkeintä. Kyllä se nyt vain on niin, että suurin seksihuuma alkaa haihtua parisuhteessa muutaman vuoden sisällä. Se on normaalia. Ehkä niin käy jopa sen vakipanon kanssa.

Miten kestää avioliitto 40 vuotta jos suurin seksihuuma haihtuu 2 vuodessa???
No kyllä kai se sitten on aika selvää että sitä huumaa haetaan jostain muualta???
Tää on nyt vaan mun mielipide, mutta mulla ei ole vielä seksi huuma loppunu koskaan. Mä haluan mun miestä joka päivä ihan yhtäpaljon ja niin edes päin. Ei sitä missään laissa lue. Ja joo olkaa vaan harrastamatta seksiä ei se mulle kuulu! Mutta turha sitten ihmetellä jos äijällä on toinen nainen!!! Vai mitä????? Anteeksi röyhkeyteni!!!

Kyllähän seksi kuuluu ihmisen elämään ihan niikuin muutkin normaalit toiminnot. Älkää tehkö siitä Suurta Toimitusta vaan antakaa mennä vaan siinä suihkussakäynnin ja ruoanlaiton välissä! Se on mukavaa, luo läheisyyden tunnetta, nostattaa kivan punan poskille ja käy myös liikunnasta = terveellistä! :D

Alkuperäinen kirjoittaja ÄITI77:
Kuule Hyvä ihminen! Oletko kuullut sellaisesta kun vakipano???? Hoidat mukavasti hellyyden ja seksin saman ihmisen kanssa mutta et joudu mihinkään parisuhdepaskaan. Kondomithan on myös täällä suomessa aika yleisiä, joilla voi ehkäistä SUKUPUOLITAUTEJA!!! Mikä helvetin Stressitaso????????? En pidä itseäni minään "guruna" Mutta toisille ei ilmeisesti seksi vaan maistu..... ikinä!!!!!

No kuule. Voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta kondomi ei estä kaikkia tartuntoja. Ja sillä vakipanolla voi olla muitakin vakipanoja kuin sinä..

Jos elämänsä rakentaa seksin varaan, niin mitenkäs sitten kun toinen osapuoli parisuhteesta ei enää vaikkapa sairauden vuoksi kykene seksiä harrastamaan? Mennäänkö silloinkin sinne vakipanon luo, koska terveen ihmsen PITÄÄ saada seksiä? Eli jos sinä vaikkapa sairastut, niin puolisosi saa silloin hankkia seksinsä muualta, koska kyllähän sitä nyt KUULUU seksiä saada.

Seksissä on puolensa, mutta muutakin sisältöä kannattaa siihen suhteeseensa ladata.

Nimim. Edelliselle
Tuossa olikin mietittävää.
Jos itse sairastuisin niin etten voisi ikinä enää seksiä harrastaa, mieluummin antaisin sille toiselle osapuolelle luvan harrastaa seksiä kuin pakottaisin hänetkin olemaan loppuikänsä ilman.
Ja kuka on pyytänyt rakentamaan elämänsä seksin varaan?! :D Sehän on osa elämää, ei sen pääasia. Ja osa parisuhdetta myös, ihan siinä kuin toisen kunnioittaminen, huomioonottaminen, huolenpito ja muu hellyys. Olen pääosin aivan samaa mieltä Äiti77:n kanssa...

Miten kestää avioliitto 40 vuotta jos suurin seksihuuma haihtuu 2 vuodessa???
No kyllä kai se sitten on aika selvää että sitä huumaa haetaan jostain muualta???
Tää on nyt vaan mun mielipide, mutta mulla ei ole vielä seksi huuma loppunu koskaan. Mä haluan mun miestä joka päivä ihan yhtäpaljon ja niin edes päin. Ei sitä missään laissa lue. Ja joo olkaa vaan harrastamatta seksiä ei se mulle kuulu! Mutta turha sitten ihmetellä jos äijällä on toinen nainen!!! Vai mitä????? Anteeksi röyhkeyteni!!!

No kas, sitähän minä kirjoitinkin, että silloin kun seksi on suhteen pääasia, suhde loppuu usein muutaman vuoden kuluttua.....lopetan keskustelun omalta osaltani tähän. Ei niinku JAKSA enää.

Ei ole minulle mikään yllätys että sillä vakipanolla on muitakin panoja!! Kiitos ilmoituksesta kuitenkin, minä olen 31v nainen en mikään idiootti. En todellakaan ole rakentanut elämääni seksin varaan. Minulla on kaksi ihanaa lasta ja haluan käyttää kaiken vapaa aikani heidän elämänsä onnelistuttamiseen, niimpä on ollut välillä hyvä ettei parisuhde sotke lasten elämää. Haluat nyt ihan selvästi löytää kaikki pahat puolet tästä kuviosta. Nyt olen ollut parisuhteessa jo pidemmän aikaa, eikä koskaan ole ollut niin paljon stressiä. Seksi sujuu kaikin puolin hyvin. Ja on ollut kannustava rakkaudenlähde rimpuilussa uusioperheen kanssa, jossa lapset kapinoivat miestä vastaan. Mies tarvitsee välillä omaa rauhaa lasten keskeltä. Ja minä rimpuilen siinä välissä. Silti se illan hetki kun saan painautua miehen kainaloon ja olla siinä hänen kanssaan niin lähellä kun ihminen pystyy olemaan. Se laukaisee todella paljon sitä stressiä mitä tämä hulabaloo aiheuttaa. Tunnen itseni naiseksi ja rakastetuksi. seksi on minulle hyvin tärkeä asia, samoin miehelleni. Ja onneksi siis juuri me olemme löytäneet toisemme, niin mitään eripuraa siitä ei tule. En koskaan sanoisi miehelleni, etten jaksa tai halua sinua juuri nyt. Voisin yhtä hyvin sanoa etten rakasta suo just nyt??? Edelleen tämä on minun mielipiteeni. Ja jos kerran suhteessa paljon muuta tärkeämpää kuin seksi, ei varmasti sinuakaan haittaa että sairauden tullessa mihesi käy hoitamassa seksin muualla??? Onhan teillä vielä se kaikki muu tärkeä??? Vai mitä? Nämä ovat aina kaksi piippuisia juttuja. Kyllä miettisin sitä kyllä haluanko pitää rakastamani miehen vaikka en pysty harrastamaan seksiä??? Sitä ratkaisua pitäisi sitten yhdessä miettiä!!!

??? Vai mitä? Nämä ovat aina kaksi piippuisia juttuja. Kyllä miettisin sitä kyllä haluanko pitää rakastamani miehen vaikka en pysty harrastamaan seksiä??? Sitä ratkaisua pitäisi sitten yhdessä miettiä!!!

Valitettavasti olen sinua paljon rajoittuneempi ihminen, enkä haluaisi olla suhteessa ihmiseen, jolle seksi on niin tärkeää, että jos sitä ei pysty rakkaimpansa kanssa harrastamaan, niin sitten sitä haetaan muualta. Sellainen ihminen on minusta jotenkin alentanut itsensä eläimen tasolle.

Tässä nyt oletetaan, että ihminen kädellisenä pystyy aika pitkälle tyydyttämään itse sen laukemisen tarpeensa ja hakemaan edelleen läheisyden ja erotiikan tunteita siltä puolisolta, joka on kykenemätön itse aktiin.

Kannattaa myös ptää mielessä ettei seksin ei edes tarvitse olla mitenkään yhdyntäkeskestä.

Seksin puutteeseen ei kukaan ole vielä kuollut. Läheisyyden ja hellyyden puutteeseen voikin varmasti nääntyä, turhaantua ja tuntea itsensä yksinäiseksi. Monesti ihmiset harrastavatkin irtosuhteita tyydyttääkseen enemmän jälkimmäisiä tarpeita, kuin itse seksin tarvetta.

Välillä on ihan hyvä pysähtyä miettimään, että onko todella kaipaus ja tarve enemmän intiimille läheisyydelle, kuin itse seksille. Seksin harrastaminen ei nimittäin välttämättä poista itse syytä, hoitaa vain oiretta.

Seksin puutteeseen ei kukaan ole vielä kuollut. Läheisyyden ja hellyyden puutteeseen voikin varmasti nääntyä, turhaantua ja tuntea itsensä yksinäiseksi.

Olen tässä kanssasi samaa mieltä!!!
Kuitenkin kannattaa aina miettiä, että jos sinne vieraisiin tulee tarve mennä onko parempi että se tehdään avoimesti toista loukkaamatta vai seläntakana???
Olen nähny muutamana viime vuonna aika paljon asioita mitä en olisi halunnut nähdä. Naiset jotka luulevat miestensä olevan täysin uskollisia ja tyytyväisiä kotona, ovat ikävä kyllä täysin väärässä. Miesten maailmassa on aika paljon asioita mistä vaimot ei tiedä yhtään mitään. Tulee vain sellainen olo, että jos osuisi omalle kohdalle mielummin tietäisin kuvion, kun antaisin toisten pitää minua tyhmänä helppouskoisena vaimona joka ei pysty tyydyttämään miestään???

nimimerkki edelliselle
Mietin edelleen tuota sairausjuttua. Mitäköhän sellaiset sairaudet olisivat että seksiä ei voisi harrastaa. Impotenssi ym. ovat ihan "ok" silloinhan seksipuolen voi hoitaa käsin, suulla tms. Itse ajattelin lähinnä halvaantumista tms. kun kommenttini kirjoitin, silloinhan ei tuo läheisyys/erotiikan tunne pakosti onnistuisi... Kyseessä olisi lähinnä hoitosuhde ja se jo itsessään vaatisi puolisolta suuria ponnisteluita. En laskisi että tämä hoitaja tällöin olisi alentanut itsensä eläimen tasolle jos haluisi ja hakisi seksiä jostain muualta.

Ihan pakko sanoa väliin että yleisin sairaus mikä seksin harrastamisen kotona estää ja miehen vieraisiin ajaa on krooninen "en jaksa/viitsi/halua antaa miehelleni"-sairaus. Toimii toki myös toisin päin jos mies ei viitsi seksiin vaivautua...

Alkuperäinen kirjoittaja ttk-76:
nimimerkki edelliselle
Mietin edelleen tuota sairausjuttua. Mitäköhän sellaiset sairaudet olisivat että seksiä ei voisi harrastaa. Impotenssi ym. ovat ihan "ok" silloinhan seksipuolen voi hoitaa käsin, suulla tms. Itse ajattelin lähinnä halvaantumista tms. kun kommenttini kirjoitin, silloinhan ei tuo läheisyys/erotiikan tunne pakosti onnistuisi... Kyseessä olisi lähinnä hoitosuhde ja se jo itsessään vaatisi puolisolta suuria ponnisteluita. En laskisi että tämä hoitaja tällöin olisi alentanut itsensä eläimen tasolle jos haluisi ja hakisi seksiä jostain muualta.

Itse mietin lähinnä sairauksia jotka vievät joko halun tai kyvyn. Esim masennus, monet lääkehoidot, syöpä, ikääntymisen tuomat vaivat..

Ihan neliraajahalvaukseen asti en mennyt. Se on kuitenkin paljon rankempi juttu, ja ei ehkä niin todennäköinen.

Luultavasti ajettelemme tästä asiasta aika pitkälle samon.