Onko se vaan niin... (alkossa asioimisesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma puntaroi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma puntaroi

Vieras
...että jos kassalla on nainen ja asiakkaana nuoren näköinen aikuinen nainen niin papereita ei koskaan kysytä, mutta jos on mies niin kohteliaisuudesta kysytään aina? Haluaako naiset latistaa toisten naisten itsetuntoa olla kysymättä ja miehet olla kohteliaita?

Tällainen iltainen keittiöteoria...

Omakohtainen kokemus on tämä, että miehet kysyy aina, mutta naiset ei koskaan! Ties kuinka monta eri naismyyjää olen kohdannut ja koskaan ei kysytä. Tiedän että olen selvästi ikäiseni näköinen (en mikään kovin teini enää), mutta silti miehet aina kysyy papereita.

No just... ehkäpä eri ihmiset arvioi ikää eri lailla ja voihan olla että vastakkaisesta sukupuolesta joidenkin on hankalampi arvioida. Sulla kyl on omituinen ajatuksenkulku. Suututko sä jos sulta ei kysytä henkkareita?

ps. Ei ne tolla perusteella mieti keneltä kysyy, siinähän menis duuni alta.

No just... ehkäpä eri ihmiset arvioi ikää eri lailla ja voihan olla että vastakkaisesta sukupuolesta joidenkin on hankalampi arvioida. Sulla kyl on omituinen ajatuksenkulku. Suututko sä jos sulta ei kysytä henkkareita?

ps. Ei ne tolla perusteella mieti keneltä kysyy, siinähän menis duuni alta.

En suutu, mutta yllättää aina jos kysytään! Tiedän ettei olis mikään tarvis kysyä tämän ikäiseltä. Ihmetyttää aina kun kysytään ja ne kysyjät ovat aina miesmyyjiä.

Miulta kysyy mies ja naismyyjät samalla tavalla, välillä ärsyttää ja välillä ei. :D

Olisko kuitenkin niin päin, että naiset osaavat paremmin arvioida toisten naisten ikää, esim. katsoa onko hirveästi meikkiä naamassa (=alaikäinen joka yrittää näyttää vanhemmalta :D) jne...

Mä en tiedä kun menen aina miesmyyjälle. Tosin harvemmin Alkossa edes on naismyyjää. No yks oli, mutta se tunsi mut ja tiesi että ollaan saman ikäisiä.

Ja aina ne alkossa kysyy papereita.

[QUOTE="aloittaja";25509247]En suutu, mutta yllättää aina jos kysytään! Tiedän ettei olis mikään tarvis kysyä tämän ikäiseltä. Ihmetyttää aina kun kysytään ja ne kysyjät ovat aina miesmyyjiä.[/QUOTE]

Alkossa on ohjeena että kaikilta alle 25-vuotiaan oloisilta kysytään paperit. Välillä tulee kysyttyä vähän keneltä sattuu kun naamat menee 'samaksi massaksi' siinä vaiheessa kun siellä on istunut monta tuntia. Ja minä ainakin tiedän sekä 17-vuotiaita jotka näyttävät neljäkymppisiltä että nelikymppisiä jotka näyttävät parikymppisiltä joten on parempi kysyä kuin jättää kysymättä.

[QUOTE="vieras";25509267]Mä en tiedä kun menen aina miesmyyjälle. Tosin harvemmin Alkossa edes on naismyyjää. No yks oli, mutta se tunsi mut ja tiesi että ollaan saman ikäisiä.

Ja aina ne alkossa kysyy papereita.[/QUOTE]

Paljon naismyyjiä tässä kaupungissa ja vaihtuvat usein. Ei tosiaan ole yksikään heistä koskaan kysynyt papruja.

Tykkään kuitenkin mieluummin mennä naismyyjälle kun se papereiden kaivelu on niin rasittavaa.

...että jos kassalla on nainen ja asiakkaana nuoren näköinen aikuinen nainen niin papereita ei koskaan kysytä, mutta jos on mies niin kohteliaisuudesta kysytään aina? Haluaako naiset latistaa toisten naisten itsetuntoa olla kysymättä ja miehet olla kohteliaita?

Tällainen iltainen keittiöteoria...
Ai sinä olet näitä "olen kolmekymppinen ja vieläkin kysytään papereita" -naisia. Noloa.

mummo.gif

No mä oon vähän tän näköinen ja jos alkoon eksyn niin paprut kysytään aina :laugh:

• Tykkää
Reactions: mä-78
[QUOTE="vieras";25509301]Ai sinä olet näitä "olen kolmekymppinen ja vieläkin kysytään papereita" -naisia. Noloa.[/QUOTE]

Onko se noloa jos kysytään vai jos ei kysytä? Minua ei haittaa vaikkei kysyttäisikään. Pähkäsin tässä vain myyjien ajatuksenliikkeitä pärstiä arvioidessaan.

Multa ei ole kysytty ties moneenko vuoteen yhtään missään papereita, oli myyjä mies tai nainen tai seisoi baarin ovella mies tai nainen. eli joko mä olen a) ihan helvetin huonosti säilynyt alle kolmekymppinen tai b) niin itsevarman oloinen oikeudestani ostaa alkoholia tai mennä ikärajallisiin paikkoihin, ettei kenelläkään ole syytä kysyä mitään.

(ainiin, kylläpä viimekesänä kysyttiin kerran paperit, olin ihan että mitä vittua, multako te ne haluatte nähdä??)

Jaa'a, itse Alkon myyjänä voin sanoa, että ihan kysyn niiltä ketkä näyttää nuorilta (alle 25v olisi ohjeistus) ja nehän rekisteröidään kassajärjestelmään ne ikäkyselyt ja myymälän henkilökunnalla pitäisi olla suurin piirtein saman verran kyselyjä. Sitäkin seurataan.

Alkossa asioidessani en ole huomannut että miehet kyselisi papereita naisia enempää.

-
No en kyllä sillon kun vielä nuori olin huomannut mitään eroa nais -ja miesmyyjien välillä.
Multa kysyttiin vielä viime vuonna naapuripaikkakunnan alkossa papereita ja sillon kyllä olin hetken monttu auki ennen kun ne sille ojensin. Olen siis 35-vuotias, vähän ihmetytti.
Toinen kerta kun multa on kysytty Alkossa papereita yli 30-vuotiaana oli, kun maksoin perheyrityksen pankkikortilla jotain viinaksia, myyjä halusi nähdä, että oli sama sukunimi, kun firman nimi. Jotain harjakaisviinoja ne oli, mutta tämä jäi mieleen... Karkasi tosin juttu aloituksesta.

Multa kysytään aina. Se on ihan okei. Tosin esim. kaupassa harvemmin kysytään silloin kun on lapsen kanssa liikkeellä, ilman lasta lähestulkoon aina. Itselleni tosin en ole kaupasta Yli 2 vuoteen ostanut

[QUOTE="aloittaja";25509343]Onko se noloa jos kysytään vai jos ei kysytä? Minua ei haittaa vaikkei kysyttäisikään. Pähkäsin tässä vain myyjien ajatuksenliikkeitä pärstiä arvioidessaan.[/QUOTE]
No voin lohduttaa, että osa varmaan ei ole niin tunnontarkkoja, että kaikilta alle 25-vuotiaan näköisiltä kysyisivät (jotka sitten hihkuisivat, että olen ihan teini, mukamas), vaan kysyvät ihan oikeasti niiltä, jotka näyttävät siltä, että voisivat olla alaikäisiä edes äkkivilkaisulla. Väittäisin, että yksi tuhannesta kolmekymppisestä on. Samaa sukupuolta oleva varmaan erottaa helpommin, että minkä ikäinen vastapuoli oikeasti on.

Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, niin sitä vaikeammaksi nuorten ihmisten iän arvioiminen muuttuu. Näistä nuorten naisten paperien kysymättömyyksistä ap ilmeisesti on suuttunut, vaikka nehän sen juuri parhaiten näkevät, ettei ole alaikäinen.

en tiedä. tästä mulla ei ole mitään kokemusta. Kun olimme nuoria, teimme miehen kanssa viinit ihan itse omin pienin kätösin.

Alkossa aloin käydä vasta vanhempana. Joskus kolmikymppisenä. Tuolloin ei papereita enää kysytty multa.

Ja ravintoloihin kysyttiin satunnaisesti ehkä tuonne 25-vee saakka.

Yhteistyössä