onko se nyt sitten niin kamalaa menettää ne luottotietonsa / velat ulosottoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietinpäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mistä se luottotietonsa menettänyt säästää, kun ulosotossa on vaikka mitä ja ulosotto vie kaiken "ylimääräisen" mitä tilille tulee?

Kaikilla luottotietonsa menettäneillä ei ole enää velkaa ulosottoon tai perintätoimistoihin. että tiioksi vaan. Luottotietomerkinnät on voimassa esim 3v vaikka olet maksanut velan pois. Kun luottotietomerkintä tulee niin velka on maksettava kokonaisuudessaan sinä aikana mikä siihen on merkattu voimassaoloajaksi. sitten merkintä häviää jos et ole pystynyt maksamaan tulee jatkoa merkinnälle. FAKTAA
ja kun velkaa on yritetty periäa noin 15v) voi hakea velkasaneerauksessn( koskee isoja, kuten takausvelkoja) silloin sa esim veronpalautukset pitää itsellään , voi käydä normaalisti töissäkin eikä silti metä kaikkia rahoja: Viisi vuotta on se aika kun on velkasaneerauksessa, sit luottotiedot puhdstuu, oli velka maksettu tai ei

[QUOTE="juu";24237207] ja kun velkaa on yritetty periäa noin 15v) voi hakea velkasaneerauksessn( koskee isoja, kuten takausvelkoja) silloin sa esim veronpalautukset pitää itsellään , voi käydä normaalisti töissäkin eikä silti metä kaikkia rahoja: Viisi vuotta on se aika kun on velkasaneerauksessa, sit luottotiedot puhdstuu, oli velka maksettu tai ei

siihen velkajärjestelyyn voi hakea koska vaan aiemminkin. Tiukat kriteerit kyllä on ja edellyttää toki velanmaksukykyä ja että valkoja on yrittänyt maksaa eikä saisi olla kevytmielisesti velkaantunut jne. Mutta tapauskohtaista tuo on.

Ei se mikään katastrofi eikä maailmanloppu ole. Voi olla jopa helpompaa kun viedään tilistä suoraan, ei tule kiusausta jättää maksamatta enää. Ja ei ole tarvetta vaihtaa asuntoa niin ihan hyvin pärjää. Ulosotosta saa myös anoa maksuttomia kuukausia muistaakseni 2kk/vuosi. Mut tosiaan luotolliset kortit ja tilit lopetetaan samantien ja velkasummat tulee maksettavaks. Niistä kyllä voi neuvotella esim itse silloin aikanaan oli masterilla n. 1000 euroa velkaa niin maksoin pois 30€/kk. Rankkaa aikaa toki on mut ehkä siitä oppii jotain. Itsellä oli 4 vuotta luottotietomerkintä, maksoin kaikki velat pois ko. aikana. Nyt pidän todellakin huoli siitä ettei niin käy enää koskaan. Kaikki oli omaa tyhmyyttäni ja syy luottotietojen menetykseen oli yksin minussa.

Minulle tämä on ollut henkilökohtainen katastrofi varsinkin kun en itse ole pystynyt asioiden kulkuun vaikuttamaan. Tietämättäni olen tietoni menettänyt ja pidän sitä erittäin kamalana ja nöyryyttävänä.

[QUOTE="Hömps";24237280]niin,ulosotto vie minulta 1/3 palkasta. Suojaosuus on myös olemassa jos on pienituloinen, ja lasten määrä vaikuttaa myös. Ihan olen itse säästänyt meidän ulkomaanmatkat etukäteen,ei ole tarvinnut ostella velaksi ja maksaa jälkeenpäin takaisin ja rahaa on säästössä aina senverran että pääsisi sinne sairaalaan vaikka limousinilla jos tarve tulee. Ei luottotiedoton tarkoita välttämättä sitä,että olet KÖYHÄ,sossun elätti tms. En mä rikas ole,en sitä väitä,mutta omavarainen kyllä ja olenpa oppinut sen,että lainakierteeseen en enää lähe!
Eiköhän mulle jää käteen ihan saman verran ulosoton jälkeen kuin teillä lainoja ottaneilla,kun ensin maksatte ne autolainat ja osamaksut.

Think about it.[/QUOTE]

No tuota, eiköhän jokainen suht täysjärkinen ihminen säästä etukäteen ulkomaanmatkat yms vaikka luottotiedot onkin kunnossa.

Ja vaikka sulla jäisikin ulosoton jälkeen saman verran rahaa käyttöön kuin "meillä" (mulla ei oo autolainaa, asuntolainaa tai osamaksuja) lainoja ottaneilla, mutta meillä on ainakin puhtaat luottotiedot, ja asiat on hoidettu kuten ne minusta kuuluu hoitaa, eli eletään varojen mukaan ja maksetaan laskut ennen kun ne ovat perinnässä ja ulosotossa.

Ja kuten jo on todettu, luottotiedottomuus vaikuttaa kyllä erinäisiin asioihin elämässä. Siksi en ymmärrä sitä ajattelutapaa, että ekana tehdään velkaa, sitten ei voida sitä maksaa, mutta so what kun ulosotto on ihan pikkujuttu kuitenkin...mulle se olisi iso ja kamala juttu, nolottaisi ja olisin vihainen itselleni kun en osaa huolehtia taloudestani. Mutta kaikenmaailman osamaksut ja kulutusluotot on päivän sana, ja meikäläinen tunsi viimeeksi eilen itsensä ihan epänormaaliksi kun sanoin ettei oo nyt rahaa ostaa isoa taulutelkkaa ja kotiteatteria - sain vastaukseksi tuhahduksen siitä että 'niitä saa hei osamaksulla Hobby Hallista jos on luottotiedot kunnossa'. Kunnossa on juu, ja pysyykin kunnossa kun en elä yli varojeni, olenhan opiskelija kaiken lisäksi.

Ajatellaan niinpäin, että joku on sinulle velkaa ja on kaksi vaihtoehtoa, joko hän myy talonsa ja maksaa velkansa tai hän elää kuten ennenkin ja maksaa velkansa joskus hamassa tulevaisuudessa. Jos oma elämäsi on kädestä suuhun ja tarvistsisi rahat kipeästi omien lainojesi maksuun, niin onko sulle ihan sama milloin toinen ne sulle maksaa?

Niin siis itse tiedä myös luottotietonsa menettäneitä, jotka ovat menettäneet juuri siksi, kun toinen osapuoli ei ole velkojaan maksanut. Kurja tilanne kaikinpuolin.

Viimeksi muokattu:
Kyllä se on kauheaa. Ei siksi, että se vaikeuttaisi elämää niin hirveästi, vaan siksi, että luottotiedoton tuomitaan heti maailman huonoimmaksi ja tyhmimmäksi ihmiseksi. Et voi avautua kenellekään aiheesta, kavereille tai etenkään vanhemmille ei voi kertoa. Tämän takia en kehtaa tänne edes omalla nimimerkillä kirjoittaa menettäneeni luottotietoja.

Mulla tehtiin varattomuusmerkintä viime syksynä. Kaikki luotot on tehty mielenterveysongelmien kanssa kamppaillessa. Nyt sitten makselen niitä palautuneita velkoja taas perintätoimistoille, kun on edes jonkinlaisia tuloja. Ainoa asia mikä jännittää on uuden asunnon etsiminen, mutta onneksi miehellä on luottotiedot kunnossa ja sen verran rahaa säästössä, että

Suosittelen kuitenkin, että sovit perintätoimistojen tai yritysten kanssa maksusuunnitelmista, koska ei mikään yritys halua laittaa saataviaan ulosottoon. Aika pienelläkin summalla voit lyhentää. Itse en enää aio päästä mitään ulosottoon ja onneksi mielikin on siinä kunnossa, että ko. velkoja ei tarvi enää tehdä.

perintätoimistot ei sovi enää toisia/kolmansia maksusuunnitelmia, pienennä eriä. On ihan toivotonta maksaa 10 eri paikkaan 50-100e/kk :0 olen kysellyt monesti että voisivatko pienentää eriä, eivät.

No jopas on häpeänaiheet. Luottotietojen menetystä enemmän mua hävettäis olla tuomitseva, kylmäsydäminen ihminen. Kuolisin häpeästä jos pitäisin muita ihmisiä huonompana kuin itse olen.

Niinpä. Itse en koe olevani huonompi ihminen vaikka olenkin menettänyt luottotietoni noin 6 vuotta sitten.

Tiedän, omaa tyhmyyttä se oli, mutta en voi asialle enää mitään. Moni sanoo täällä että se olisi suuri häpeä. Minua ei hävetä, en ole koskaan osannut hävetä, miksi pitäisi? Harmittanut on ja suututtanut itseni kun olen ollut niin tyhmä, mutta ei minusta tunnu että olisin silti alempiarvoinen ihmisenä. Eikä kukaan minua sellaisena pidäkään, ystävien ja perheen kesken kohdellaan ihan kuten muitakin. Tuntuu oudolta että jotkut pitävät luottotiedotonta jonakin ihme kummajaisena..

Alkuperäinen kirjoittaja tahtoisintietää;24236696:
miksi oli vaikea saada vuokra asunto?
haluaisin vain kokemuksia.

Vuokran antaja tarkastaa vuokralaisen luotto tiedot ja jos on useampi hakija niin asunto menee sille jolla on luottotiedot kunnossa.

Meni luottotiedot kun tutustuin amfetamiiniin 18-vuotiaana.

Jokainen opintolainan erä 400-600e meni samana päivänä huumevelkojen maksuun.

Ostin laskulle vaatetta ja meikkejä.

Vuokravelkaa tuli silloin vielä lisäksi 2000e.

En ole viiteen vuoteen avannut lindoffsin laskuja, suoraan roskiin. Kun viimeksi avasin 2006 niin velkaa oli n. 1500e

Lopulta reilu 6000 euron opintovelka meni Kela systeemin maksettavaksi.

Maksoin sitä sen jälkeen vuoden 20e/kk mutta eihän se riitä edes korkoihin joten lopetin senkin viime talvena.

Yhteistyössä